Fråga ang Bredbandswebben! Telia öppen fiber

Permalänk

Fråga ang Bredbandswebben! Telia öppen fiber

Hej!

Hjälper tjejen få nät i en hyreslägenhet. Följde guide på hyresvärdens hemsida. Lägenheten har Telia öppen fiber och då skulle man använda Bredbandswebben.se (Telias egna portal) för att välja fritt bland abonemang/leverantörer.

Beställde abonemang (Bredband2) genom Bredbandswebben och valde aktiveringsdatum samma dag nu i fredags. Kan se beställningen inne på mina sidor på Bredbandswebben men inte fått något mail eller liknande på bekräftelse.

Nätet gick inte igång i fredags så ringde Bredband2 nu på lördagen och dom kunde inte se min beställning alls.

Någon som använt Bredbandswebben och vet hur det funkar? Eventuellt om det kan ta någon dag extra för att få bekräftelse/beställningen går igenom?

Vem kontaktar man gällande bredbandswebben i så fall? Verkar som det bara är en portal som skickar beställningen vidare?

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

Varför vill du gå genom bredbandswebben? Du går in direkt på hemsidan till Bredband2 och skriver in din adress i sökrutan.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Varför vill du gå genom bredbandswebben? Du går in direkt på hemsidan till Bredband2 och skriver in din adress i sökrutan.

Själva guiden som kom med lägenheten hur man aktiverar internet sa detta. Annars hade jag hellre gjort sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfonsg00:

Själva guiden som kom med lägenheten hur man aktiverar internet sa detta. Annars hade jag hellre gjort sådär.

Men länkar inte bredbandswebben bara till Bredband2s egna beställningsportal? Det fick då iallafall jag när jag beställde (också bredbandswebben) till nuvarande lägenheten i februari

Logga in på bredband2, ange adressen och sen är det klart. Jag kunde då inte se att priserna var annorlunda..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Men länkar inte bredbandswebben bara till Bredband2s egna beställningsportal? Det fick då iallafall jag när jag beställde (också bredbandswebben) till nuvarande lägenheten i februari

Logga in på bredband2, ange adressen och sen är det klart. Jag kunde då inte se att priserna var annorlunda..

Fick lägga abonemanget i varukorgen på Bredbandswebben, sedan fylla i alla uppgifter, startdatum och bekräfta att ordern skapas. Kan ladda ner orderbekräftelse inne på bredbandswebben och där står det all info. Står dock ZMARKET på orderbekräftelsen så är kanske dom som ska skicka in den till bredband2?

Permalänk
Medlem

Dessa portaler är i typ alla fall bara en samlingsplats för se vilka isp som finns och göra det "enklare" för oerfarna kunder att jämföra utbudet och lägga sin beställning.

Jag har personligen aldrig beställt via dessa utan direkt hos ISP , det har fungerat i alla stadsnät jag bott i, telia öppen fiber i villa etc.

Slår du in din adress kommer det ju upp hos ex Bredband2 vilket lägenhetsnummer du har om du kan teckna det osv, bara välja och beställa. Det är alltid enklaste.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Dessa portaler är i typ alla fall bara en samlingsplats för se vilka isp som finns och göra det "enklare" för oerfarna kunder att jämföra utbudet och lägga sin beställning.

Jag har personligen aldrig beställt via dessa utan direkt hos ISP , det har fungerat i alla stadsnät jag bott i, telia öppen fiber i villa etc.

Slår du in din adress kommer det ju upp hos ex Bredband2 vilket lägenhetsnummer du har om du kan teckna det osv, bara välja och beställa. Det är alltid enklaste.

Får göra så nästa gång. Fick orderbekräftelse i måndags men inget internet fortfarande så får ringa och höra hur det går😅

Permalänk
Medlem

Gjorde du beställningen från ditt bredbandsuttag? Om du gjorde det över internet kan du ha angett fel uppgifter.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Gjorde du beställningen från ditt bredbandsuttag? Om du gjorde det över internet kan du ha angett fel uppgifter.

Kom inte åt sidan alls via bredbandsuttag, så fick ta det på nätet från mobilen. Fyllde i alla uppgifter som behövdes manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfonsg00:

Kom inte åt sidan alls via bredbandsuttag, så fick ta det på nätet från mobilen. Fyllde i alla uppgifter som behövdes manuellt.

Där har du nog svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfonsg00:

Kom inte åt sidan alls via bredbandsuttag, så fick ta det på nätet från mobilen. Fyllde i alla uppgifter som behövdes manuellt.

Gjort liknande för längesen, slutade med att Telia fick ta bort beställningen och jag fick göra om den via uttaget.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Där har du nog svaret.

Men borde bli precis samma som om jag lägger beställning direkt på leverantörens hemsida, utan portalen. Stod dock på orderbekräftelsen att det kunde ta 1-5 arbetsdagar tills nätet kommer igång (Bredband2).

Såg nu att dom skickat mail där dom skrev att tjänsten var aktiverad och igång. Har dock fortfarande inget internet så får kontakta Bredband2 och höra vad som strular....

Permalänk
Skrivet av matte56:

Gjort liknande för längesen, slutade med att Telia fick ta bort beställningen och jag fick göra om den via uttaget.

Så då måste beställningen gå genom uttaget? För hört flera som säger att man lika gärna kan göra det själv utan portalen/uttaget hos respektive leverantör (i denna tråd också).

För när man lägger beställning själv hos vilken leverantör som helst krävs det ju inte att man är inkopplad genom uttaget, bara adress tex.

Samma att det verkar som vissa med Telia öppen fiber blir kopplade direkt till leverantörens hemsida när dom ska lägga beställning genom bredbandswebben.

Permalänk

Uppdatering: Nätet fungerar nu. Verkar som den vita "mediaomvandlaren" som man fick med är kass. Wan lampan lös ej och när jag kopplade samma kabel direkt till datorn istället för denna omvandlare så fungerar internet. Dvs nätverksuttag direkt till datorn/min router funkar det utmärkt nu. Konstigt fel men får nog ha det sådär så länge tills man skulle vilja ha iptv och behöver ytterligare ett uttag att koppla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfonsg00:

Uppdatering: Nätet fungerar nu. Verkar som den vita "mediaomvandlaren" som man fick med är kass. Wan lampan lös ej och när jag kopplade samma kabel direkt till datorn istället för denna omvandlare så fungerar internet. Dvs nätverksuttag direkt till datorn/min router funkar det utmärkt nu. Konstigt fel men får nog ha det sådär så länge tills man skulle vilja ha iptv och behöver ytterligare ett uttag att koppla på.

Den behövs inte, är främst om du skulle vilja ha Telias grundutbud på TVn då den tjänsten kör multicast.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Den behövs inte, är främst om du skulle vilja ha Telias grundutbud på TVn då den tjänsten kör multicast.

Precis är nog så. Fick med tv box och verkar som telias grundutbud ingick i hyran. Men får väl se längre fram om det går att lösa. Skumt fel för fick med både ny medieomvandlare och tv box från hyresvärden eftersom det saknades helt.