Playstation-spelet Ghost of Tsushima släpps till PC i maj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Om man ger ett spel 50h är det iallafall inte dåligt.

Ojojoj, håller inte med. Det är snarare att man är en person med högt tålamod.
Jag har ibland lagt över 50-70 timmar på ett spel bara för att folk talat så gott om det. När eftertexterna rullar så kan jag ibland konstatera att det var ett riktigt skräpspel.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanL21:

Jag har 400+ timmar i CP2077 och spelet suger.

Och att jag gör den bedömningen baserar sig ju inte på tid kontra kostnad, vilket är en usel jämförelse, utan på min spelupplevelse som helhet.

CP2077 är stort. Ska man göra alla sidequests och åka runt och faktiskt uppleva de saker som är bra eller utforska världen och hitta alla de gömda händelser som finns funkar det inte att bara spela main story (som jag har blåst igenom på ~25 h).

Vill man göra en play through som man är "nöjd" med behöves också viss kunskap som man bara får genom att spela.
Exempel:
Om jag vill ha Jackies Arch med tillbehörsavgassystem behöver jag ha Tech lvl 6 för att kunna fälla kommentaren när den dyker upp som val. Har jag en build som inte har Tech lvl 6 måste jag lägga några timmar på att levla upp.

Så, ser jag att någon har 150+ timmar i ett spel är det sannolikt någon med bättre förståelse och därmed omdöme om spelets faktiska kvalitet. Steam är fullt med 5 h 10/10 reviews och sannolikheten att dessa är rättvisande än därför minimal.

Jag hoppas på att Ghost of Tsushima blir en bra port, för spelet som helhet av vad jag har sett verkar bra.

Kan ju inte suga om du lägger 400h. Någonting drar ju dig tillbaka hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Kan ju inte suga om du lägger 400h. Någonting drar ju dig tillbaka hela tiden.

"Om du har varit rökare i 30 år så kan det inte direkt vara något du ogillar eftersom du fortsätter."

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Ghost of Tsushima är ett av de bättre spel jag spelat.

Har även spelat igenom Elden Ring och tycker inte riktigt att man kan jämföra dessa, är väldigt olika spel. För mig som inte är en veteran på spel från "From Software" så tyckte jag att Elden Ring kunde vara lite väl tålamodstestande stundtals när man dött 15 gånger av en boss. Dessutom så tyckte jag inte att det direkt fanns någon story i Elden Ring att prata om. I Ghost of Tsushima är det möjligt att skruva ner svårighetsgraden och man får följa en bra och välberättad historia.

Båda spelen är enormt bra och förtjänar en genomspelning! Men vill man ha hardcore fights är Elden Ring "go to", vill man ha mer berättelse så är Ghost of Tsushima "go to" enligt mig.

Permalänk
Medlem

Too little too late, 4 år efter release kan de behålla sin gamla skåpmat i min mening. Gissar att priset inte kommer reflektera detta heller.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

"Om du har varit rökare i 30 år så kan det inte direkt vara något du ogillar eftersom du fortsätter."

Är väl inte samma sak att jämföra ett faktiskt beroende med att spela ett spel som man avskyr i 400h och vet säkerligen ett par timmar in. Och då ett singleplayer spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

"Om du har varit rökare i 30 år så kan det inte direkt vara något du ogillar eftersom du fortsätter."

Den jämförelsen håller ju inte. Tobak ger ett beroende. Spel är endast beroende för jag-svaga individer.

Den som har spelat 200h av ett spel står inför ett val. Ska jag fortsätta att spela spelet? Fortsätter man att spela trots att man tycker att spelet suger är det 1) slöseri med tid 2) belägg för svagt omdöme.

Permalänk

Vet man några system rekommendationer för spelet?
Undra om det är värt uppgradera pcn eller helt enkelt köpa en ps5

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Vet man några system rekommendationer för spelet?
Undra om det är värt uppgradera pcn eller helt enkelt köpa en ps5

Om du uppgradera bara för det här spelet skulle jag ha köpt PS5. Ingen vet hur spelet kommer att fungera på Pc. Sen kommer det ju en uppföljare som inte kommer till pc.

Men jag hade väntat på en PS5 Pro. Den ska ha 2x prestanda jämfört med PS5 base och kommer att vara ett mycket prisvärt alternativ till pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Spel är endast beroende för jag-svaga individer.

Den som har spelat 200h av ett spel står inför ett val. Ska jag fortsätta att spela spelet? Fortsätter man att spela trots att man tycker att spelet suger är det 1) slöseri med tid 2) belägg för svagt omdöme.

Jag som har ADHD är en av dessa "jag-svaga" individer. Jag vill ofta spela ut spel för att ge dem en ärlig chans och efter 200 timmar konstatera att det faktiskt inte var roligt. Det krävs extremt mycket för att jag inte ska spela klart ett spel. Ibland har till och med spel som jag först ogillat gått till att vara en ny favorit medan ibland har det varit tvärtom.

Spel är min hobby och jag har inget emot att slösa min tid då även dåliga spel ibland kan vara intressanta spelupplevelser.

Lite som att folk kan vara beroende av sociala medier som majoriteten säkert tycker är slöseri med tid men man kan ändå inte sluta.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag som har ADHD är en av dessa "jag-svaga" individer. Jag vill ofta spela ut spel för att ge dem en ärlig chans och efter 200 timmar konstatera att det faktiskt inte var roligt. Det krävs extremt mycket för att jag inte ska spela klart ett spel. Ibland har till och med spel som jag först ogillat gått till att vara en ny favorit medan ibland har det varit tvärtom.

Spel är min hobby och jag har inget emot att slösa min tid då även dåliga spel ibland kan vara intressanta spelupplevelser.

Lite som att folk kan vara beroende av sociala medier som majoriteten säkert tycker är slöseri med tid men man kan ändå inte sluta.

"Jag-svag" är kanske ett för negativit epitet. Men är det inte bättre att spela spel man uppskattar? Är det inte en god idé att öva sig på att säga till sig själv "Nä, det här tycker jag inte om, jag måste inte spela klart, det är bättre att lägga tiden på spel som jag uppskattar".

Jag förstår din tanke och även jag har ibland spelat klart spel jag inte riktigt uppskattat.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Ett av de bättre tolkningarna av ett open world spel de senaste åren. Väldigt fint berättande och bra musik samt tillfredsställande strider!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

"Jag-svag" är kanske ett för negativit epitet. Men är det inte bättre att spela spel man uppskattar? Är det inte en god idé att öva sig på att säga till sig själv "Nä, det här tycker jag inte om, jag måste inte spela klart, det är bättre att lägga tiden på spel som jag uppskattar".

Jag förstår din tanke och även jag har ibland spelat klart spel jag inte riktigt uppskattat.

Jo, du har såklart rätt i att de flesta ger upp inom en klart skäligare tid. Men att klandra på att någon måste gilla ett spel för att de lagt dussintals timmar ät inte alltid ett sånt "gotcha" som du tror.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jo, du har såklart rätt i att de flesta ger upp inom en klart skäligare tid. Men att klandra på att någon måste gilla ett spel för att de lagt dussintals timmar ät inte alltid ett sånt "gotcha" som du tror.

Mja lite av slöseri med tid om något att spendera 400+ timmar i ett spel som man inte alls tycker om. 400 timmar är mycket tid.

Hade förstått litegranna om det vore ett online spel som man spelar med vänner eller så, man gör det då för sällskapet.

Permalänk
Medlem

Sen kan såklart spel uppdateras så att det var helt fantastiskt till en början för att sedan gå och bli skit. Se bara på Overwatch som jag har över 500 timmar i men som jag inte kan rekommendera till någon längre.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Inte dåligt. Men inte en chans att jag tycker att det är lika bra som ryktet säger.

Men du har en poäng. Ibland ser man ju recensioner på Steam typ ”Cyberpunk suger” eller ”Starfield suger” och i inlägget står det att de har kanske 153h i spelet. Då skakar man ju bara på huvudet.

Cyberpunk suger, enormt. Jag har tyvärr 2h10m, precis över gränsen att jag kunde be om pengarna tillbaka på Steam

OnT. Ghost of Tshushima är riktigt nice, kul att det kommer pc. Hoppas portningen är någorlunda lyckad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Cyberpunk suger, enormt. Jag har tyvärr 2h10m, precis över gränsen att jag kunde be om pengarna tillbaka på Steam

OnT. Ghost of Tshushima är riktigt nice, kul att det kommer pc. Hoppas portningen är någorlunda lyckad.

Okej. Jag tycker tvärt om att Cyberpunk är roligare. Tur att det finns spel för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad är det du tycker suger med cyberpunk 2077?

Det finns flertalet YT videor som beskriver alla fel. Blir mycket att lista om jag ska göra det här.

Skrivet av Edvin1:

Jag har också spelat CP2077. Jag vet inte hur du spelar, men en genomsnittlig spelare kan spela igenom huvudstoryn + alla sidouppdrag på 100h.

Hur som helst. Efter 20 timmar kan man defintivt få en känsla för om spelet är bra/dåligt. Att lägga flera hundra timmar på ett spel man inte tycker om, det tycker jag verkligen är märkligt. Det skulle jag aldrig göra.

Antagligen är jag noggrannare än den "genomsnittlige spelaren" eller långsammare.

Efter 20 timmar var det fortfarande oklart hur spelet som helhet skulle bedömas och det fanns fortfarande ett hopp hos mig att det skulle komma något som fick allt att hamna på plats. Men icke.

Om det tar 100 h för den "genomsnittlige", hur tänker du då att man ska kunna göra en rättvis bedömning efter 20? Det är ju inte förrän man har klarat av spelet (ett par gånger) som man faktiskt har en grund att stå på.

Skrivet av Leiri:

Kan ju inte suga om du lägger 400h. Någonting drar ju dig tillbaka hela tiden.

Se ovan. Det som drog mig tillbaka var en förhoppning att CDPR faktiskt skulle reda ut soppan de skapat.

Skrivet av Leiri:

Är väl inte samma sak att jämföra ett faktiskt beroende med att spela ett spel som man avskyr i 400h och vet säkerligen ett par timmar in. Och då ett singleplayer spel.

Se ovan. Jag ser färdigt filmer, läser ut böcker och spelar igenom spel innan jag gör min bedömning. Att spela ett spel och att ett par timmar in kunna göra en rättvis bedömning är att hävda en förmåga till klärvoajans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanL21:

Det finns flertalet YT videor som beskriver alla fel. Blir mycket att lista om jag ska göra det här.

Antagligen är jag noggrannare än den "genomsnittlige spelaren" eller långsammare.

Efter 20 timmar var det fortfarande oklart hur spelet som helhet skulle bedömas och det fanns fortfarande ett hopp hos mig att det skulle komma något som fick allt att hamna på plats. Men icke.

Om det tar 100 h för den "genomsnittlige", hur tänker du då att man ska kunna göra en rättvis bedömning efter 20? Det är ju inte förrän man har klarat av spelet (ett par gånger) som man faktiskt har en grund att stå på.

Se ovan. Det som drog mig tillbaka var en förhoppning att CDPR faktiskt skulle reda ut soppan de skapat.

Se ovan. Jag ser färdigt filmer, läser ut böcker och spelar igenom spel innan jag gör min bedömning. Att spela ett spel och att ett par timmar in kunna göra en rättvis bedömning är att hävda en förmåga till klärvoajans.

Så många kommentarer. Så lite om ens något jag håller med om. Mkt är rent strunt ärligt talat. Särskilt det där om att man inte alls kan få en känsla för om spelet är bra/dåligt efter 20h gameplay. I say no more.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanL21:

Det finns flertalet YT videor som beskriver alla fel. Blir mycket att lista om jag ska göra det här.

Antagligen är jag noggrannare än den "genomsnittlige spelaren" eller långsammare.

Efter 20 timmar var det fortfarande oklart hur spelet som helhet skulle bedömas och det fanns fortfarande ett hopp hos mig att det skulle komma något som fick allt att hamna på plats. Men icke.

Om det tar 100 h för den "genomsnittlige", hur tänker du då att man ska kunna göra en rättvis bedömning efter 20? Det är ju inte förrän man har klarat av spelet (ett par gånger) som man faktiskt har en grund att stå på.

Se ovan. Det som drog mig tillbaka var en förhoppning att CDPR faktiskt skulle reda ut soppan de skapat.

Se ovan. Jag ser färdigt filmer, läser ut böcker och spelar igenom spel innan jag gör min bedömning. Att spela ett spel och att ett par timmar in kunna göra en rättvis bedömning är att hävda en förmåga till klärvoajans.

Hur lång tid tog det att bedömma skyrim?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Hur lång tid tog det att bedömma skyrim?

Bedöma borde vara en halvtimme eller kanske en timme så man fått prova lite strider och story

Fullständig analys av allt innehåll är såklart en helt annan nivå, men det måste man inte göra för att veta om man gillar spelet

Permalänk
Medlem

fler och fler spel är tredjeperson.. Jag vill inte spela spel i tredjeperson.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Jag gillar PS. Men det här spelet? Kan inte tycka annat än att det är överskattat. Ubisoft får ibland kritik för sina hopplösa öppna världar i spelen. Men på vilket sätt skiljer sig det här spelet från AC Valhalla? Jet tycker att det här spelet är ett av playstationhistoriens mest överskattade.

Sorry , jag har 50h i det här spelet. Så jag har verkligen gett det en chans.

Håller helt med. Bara en massa springande mellan ikoner på minimappen som så många andra spel i den här genren.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

Oj, ingen vettig människa kan ju vara intresserad av att handla det till PC för mer än en hundring kanske.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Oj, ingen vettig människa kan ju vara intresserad av att handla det till PC för mer än en hundring kanske.

Då är jag väl inte vettig. Kanske inte köper det för fullpris men iaf 50% av brukar jag köra för console ports. Får ju komma ihåg att det kostar att porta spel till pc så det är inte helt o hållet gamla spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Ojojoj, håller inte med. Det är snarare att man är en person med högt tålamod.
Jag har ibland lagt över 50-70 timmar på ett spel bara för att folk talat så gott om det. När eftertexterna rullar så kan jag ibland konstatera att det var ett riktigt skräpspel.

Högt tålamod låter mer som en eufemism för för mycket fritid

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bedöma borde vara en halvtimme eller kanske en timme så man fått prova lite strider och story

Fullständig analys av allt innehåll är såklart en helt annan nivå, men det måste man inte göra för att veta om man gillar spelet

Det tog personen 400h+ att bedömma cyberpunk. Så jag gissar att det handlar om runt lika många timmar för skyrim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Högt tålamod låter mer som en eufemism för för mycket fritid

Finns inget som heter "för mycket fritid". Vi förtjänar alla vila efter arbete.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.