Veckans fråga: Vad behöver ingå i garantin på nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Utöver lång och bra garanti så värderar jag högt att ett bolag skickar med komplett produkt. Det gör tydligen inte Corsair längre (som varit min go-to försäljare av nätagg och minnen sedan urminnes tider).
Köpte ett helmodulärt agg, med säg typ 10 portar eller vad det är, men de skickar bara med 8 kablar. Så du behöver gå in och köpa ett kit hos dem alternativt enstaka kablar för ett jäkla överpris för att kunna nyttja samtliga portar.

Jag hade inte blivit sur/förbannad om det vore så att man fick "fel" uppsättning kablar mot vad man behövde, t.ex. 3 SATA+1 Molex när man kanske behövde 2 SATA + 2 Molex eller nånting; Det kan man ju inte klandra dem för att inte skicka med (även fast det så klart vore en najs bonus om de skickade med extra). Men när de inte ens skickar med tillräckligt med kablage för att nyttja samtliga utgångar? Vad. I. Hela. Helsike. Är. Det. För. Snålhet!?! Eller är det bara jag som är gnällig snåljåp och man ska godta $15-$30 + frakt per kabel extra man behöver? När man köper ett nätagg för 1500-2500kr?

Gör det ju än mer komplicerat då det inte (mig veterligen) finns någon standard på portarna heller, så man kan inte använda tillverkare-A:s kablar i tillverkare-B:s nätagg, även om kabeln eventuellt passar. Heck, man kan inte ens använda kablar från samma tillverkare utan att riskera att något går sönder, än mer idioti?

Permalänk
Medlem

1) Nåt jag som f.d reparatör skulle vilja se är utbytbara delar. T.ex om fläkten börjar skorra efter 5 år känns det ju onödigt att reklamera hela nätagget, vänta 3 månader och få ett nytt, om det bara är att snurra loss 4 skruvar, en enkel kontakt och sätta i en ny fläkt. Då skulle jag nog inte ens bemöda mig med att ta det på garantin, men tyvärr är fläktar ofta ospecade, lödda kablar där man måste riva isär hela agget för att komma åt lödsidan och det går helt enkelt inte fixa själv utan att nolla garantin.
Sitter fläkten infälld utanpå istället för inuti agget kan ju användaren själv byta den och behöver inte bryta plomberingen.

2) Standardkablar! Som går beställa som tillbehör/ersättningsdel, separat från nätagget. Så om en sata-kontakt spricker isär behöver jag bara beställa en ny modularkabel, inte reklamera hela agget och vänta i 3 månader på ett nytt eller köpa ett nytt nätagg bara för att få den där kontakten i fungerande skick, eller söka på ebay och bara HOPPAS att jag hittar en identiskt kopplad kablel, för man kan ju som regel inte lita på att de är likadant kopplade även om kontakterna fysiskt passar.

3) Snabba utbyten, med lager i åtminstone norden, men i vart fall inom EU, och inte behöva vänta på en trött segelbåt som i motvind ska runda hela afrika på sin väg till en lämplig svensk hamn.

4) En etikett med info om hur man går tillväga med att utnyttja garantin, för det fall ÅF gått och lagt sig, kursat, köpts upp, slutat sälja märket, osv. Bra om tillverkaren har egen logistik för det då och man inte behöver byta till en ersättningsprodukt av annat fabrikat för att säljaren inte saluför märket längre.

Permalänk
Medlem

En sak jag saknar så reserv kablar till vettigt pris sist jag kollade så var några kablar stortsett lika dyrt som ett nytt agg

Samt bättre information vilka agg kablar / serier som matchar varandra.

Så köper man ett nytt agg till en annan dator så kan man ta kablar från denna m.m

Hade gäna sett märkning på kontaktdon där det är en logo eller nått så ser man det är EVGA kablar och dom är till Seasonic

Permalänk
Medlem

Vad betyder "lång" garanti? Omöjligt att bedöma och välja om den är viktig att kryssa i eller inte
För egen del räcker väl typ 5 eller gärna 7 år. Efter det lär jag ändå av en eller annan orsak att leta efter ett nytt nätagg för min primärdator och i praktiken är det högst osannolikt jag kommer driva ett garantiärende efter det.
Typ 10 eller mer år ger inte mig personligen något extra, möjligen än att som redan nämnts i tråden att det kan inge ett mått av trygghet att tillverkaren står för tillförlitligheten hos sitt agg!

Annars gäller väl mest sånt som tagits upp:
- Viktigt med snabb service så man kan få tag i ersättningsagg snabbt och utan att betala fraktkostnader. (som tex @JonasT nämnde) Dvs antingen nytt agg *eller* pengar i handen snabbt! (och föredrar mejlkonversation plus ev webbformulär för att initiera ärendet)
- Skulle gärna se att fler tillverkare tydligt garanterar ev skador på annan utrustning vid haveri. (som tex @Kladdpapper och @pv2b och @Oskar000 nämnde)
- Möjligheten att uppgradera som @Fenrisulvfan nämnde var inte en dum idé!
- Tydlig glasklar coil-whine garanti som tex @hasseb64 nämnde vore ju klockrent! (gissar det är svårt då det kan vara nätagget eller grafikkortet eller för den delen moderkortet som är boven i dramat)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Att fläkten inte låter vid låga varv.

Permalänk
Medlem

Om den smäller flera delar ska de stå för hela datorns kostnad om det går att bevisa.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Att tycka att man ska få ett nytt nätaggregat när det man har går sönder är för mig helt verklighetsfrämmande. Aldrig hört talas om reparation? Visst hade ett nytt varit att föredra men den kostnaden kommer i slutändan alltid landa på kunden i form av höjda priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Debu:

Att tycka att man ska få ett nytt nätaggregat när det man har går sönder är för mig helt verklighetsfrämmande. Aldrig hört talas om reparation? Visst hade ett nytt varit att föredra men den kostnaden kommer i slutändan alltid landa på kunden i form av höjda priser.

Måste kanske inte vara en splitterny - en refurb är möjligen också tänkvärt...
Det man vill undvika är ju att stå utan dator i flera veckor medan man väntar på frakt (i båda riktningarna) o reparation.
Då åker man ju troligen på att köpa en ersättare iallafall.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Måste kanske inte vara en splitterny - en refurb är möjligen också tänkvärt...
Det man vill undvika är ju att stå utan dator i flera veckor medan man väntar på frakt (i båda riktningarna) o reparation.
Då åker man ju troligen på att köpa en ersättare iallafall.

Att sitta på ett lager med rekonditionerade enheter är inte gratis, så även detta kommer att kosta kunden i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Debu:

Att sitta på ett lager med rekonditionerade enheter är inte gratis, så även detta kommer att kosta kunden i slutändan.

Ett mindre lager refurbs är inte gratis men lär inte kosta många spänn och lär ske mer eller mindre automatiskt som del av deras RMA-hantering iallafall.
Och jag anser det vara värt det: Som användare ser jag en stor fördel att kunna få ett ersättningsagg eller bli monetärt kompenserad inom kort.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ett mindre lager refurbs är inte gratis men lär inte kosta många spänn och lär ske mer eller mindre automatiskt som del av deras RMA-hantering iallafall.
Och jag anser det vara värt det: Som användare ser jag en stor fördel att kunna få ett ersättningsagg eller bli monetärt kompenserad inom kort.

Jag tror inte du förstår vilka omkostnader det faktiskt handlar om. Som jag skrev hade andra alternativ än reparation varit att föredra, men dessa omkostnader kommer inte tillverkaren att stå för utan det kommer vi som kunder få bekosta, och med tanke på hur många det är på detta forum som inte vill lägga ut mer än 15,000 kr på en ny dator så är merkostnader inte önskvärt. Nästan varenda köptråd handlar om att spara pengar.

Permalänk
Medlem

Något som ofta i nämns i garantifrågor är om en produkt drar med sig annat i raset. För typ 15 år sedan hade jag ett nätaggregat som rasade samman iom att en säkring löste ut i lägenheten. Tyvärr så blev resultatet inte bara att nätagget lade av utan det blev helt oreglerat. Det fick till följd att moderkort, processor och RAM slogs ut. Vilken garanti täcker detta?
Innan jag förstått vad som hände testade jag nätagget på en annan dator vilket gjorde att även denna blev totalförstörd. Efter inköp av nytt aggregat, moderkort, processor och minnen så kopplade jag upp det hela och det visade sig att det nya nätaggregatatet var trasigt så hela datorn rök igen!
Nätaggregat är en så central enhet i en dator så garantin borde sträcka sig längre än till just själva enheten, enligt mig.

/ B

Permalänk
Medlem

10 års garanti, s.k materialvarugaranti.
Allt annat vore ett skämt.

Utöver det, ett garantiabonnang likt Apple där man skickar ut ett nytt och när kunden fått detta så skickar kunden tillbaka det felaktiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Något som ofta i nämns i garantifrågor är om en produkt drar med sig annat i raset. För typ 15 år sedan hade jag ett nätaggregat som rasade samman iom att en säkring löste ut i lägenheten. Tyvärr så blev resultatet inte bara att nätagget lade av utan det blev helt oreglerat. Det fick till följd att moderkort, processor och RAM slogs ut. Vilken garanti täcker detta?
Innan jag förstått vad som hände testade jag nätagget på en annan dator vilket gjorde att även denna blev totalförstörd. Efter inköp av nytt aggregat, moderkort, processor och minnen så kopplade jag upp det hela och det visade sig att det nya nätaggregatatet var trasigt så hela datorn rök igen!
Nätaggregat är en så central enhet i en dator så garantin borde sträcka sig längre än till just själva enheten, enligt mig.

/ B

Jösses, prata om otur. Hade själv ett nätagg, nästan nytt av ett idag okänt märke som tog med sig allt utom diskettenheten
som man hade på den tiden. T o m bägge grafikkorten som satt i SLI rök, man var måttligt nöjd. Hade tur som fick ut allt ändå
på garantin efter som allt var nybyggt.

Visa signatur

Lian Li V3000+ Intel 14900K Alphacool Core 1 Aurora Asrock Z790 Nova Wifi Asus RTX 4090 TUF Corsair Vengeance DDR5 7200 32 Gb, Razer Blackshark V2 Pro Be Quiet Dark Power Pro 1200W Custom loop EK XTOP Revo Dual D5 EK-Quantum Vector² Strix Quantum Surface 3 X 480 + 360 + 140+240 X-flow Push/Phobya Supernova 1260 990 Pro 2 tb 3 x 980 Pro 1 tb Raid 0 LG 34GN850-B

Permalänk
Medlem

Det där att man ska få ut ersättning om nätagget orsakar skada är nåt jag inte tror kommer funka alls. Det är en fin idé på sätt&vis, men håller inte.

Säg att du har ett nätagg med 7 års garanti. År 6 kommer en strömspik på elnätet som knäcker allt i datorn. Det är nätaggets fel? Eller elbolagets? Eller var det sprak i elskåpet i källaren som gjorde att det blev en ljusbåge och strömspik innan säkringarna löste ut? Elektrikerfirman som slarvat? Eller bara sånt som händer i ett 60 år gammalt hus? Vem utreder ansvarsfrågan? Vems fel är det? Hos vem ligger bevisbördan? Hur hanteras en dispyt om ersättningsansvaret?

Vad händer om det slår en meterlång eldkvast ur nätagget, och inte bara datorn blir skrot, den tänder gardinen och hela bostaden eldhärjas? Hur långt ska deras ansvar sträcka sig? Finns det nåt maxbelopp?

Jämför med om biltillverkaren med 7 års garantier ska stå för alla kostnader om handbromsen på en 6 år gammal bil släpper, bilen rullar nerför slänten, genom hustruns prisade rosenrabatt, in i husväggen och hamnar halvvägs in i köket.
Berodde det på fabrikationsfel? eller miljö (salt, rost)? eller bristande skötsel? eller var den inte åtdragen ordentligt?

I datorn, berodde det på komponentfel, elfel, strömspik, bakmatning från en skrivare som pajade och skickade in 15 volt nånstans där det bara ska vara en tredjedel så mycket?

Det är sånt här vi har försäkringar till.

Skulle det bli på det efterfrågade sättet att en av tillverkarna tar kostnad för alla kringkomponenter som skadats vid fel, och t.o.m om hela huset brinner, då skulle nätaggen bli så dyra att ingen köper dom. Vad händer om nätagget egentligen är oskyldigt, det var moderkortets stabbar som small och drog med sig lite ett av varje, då får man ingen ersättning alls? eller ska även msi, gigabyte, asus, intel, nvidia, amd, corsair, kingston m.fl individuellt påtvingas samma ansvar om deras prylar orsakar ett haveri? Det blir ju en väldig soppa att hålla reda på, och vems fel det var när datorn exploderade och bostaden började brinna.

Det här glider mer in på sånt elektronikaffärerna säljer extraförsäkringar för. Det verkar vara intressant för många, så ta det med era ÅF, som komplett, inet, dustin och alla de där. Den av dem som erbjuder en försäkring för kanske 75.- i månaden som täcker allt om datorn exploderar, då handlar man där och inte av konkurrenten?

Alternativet är att, seasonic i just detta fall då trpden handlar om dom, ska lägga på så mycket på priset att det mostvarar en lika lång försäkring som garantitidens giltighet. Det blir ett helt otroligt dyrt nätagg. Än värre när varje tillverkare av datorprylar hoppar på tåget, en efter en, och alla med sina ersättningslöften. Då får vi vara glada om vi kan bygga en stationär dator för under 200.000 utan att behöva förhandla bort garantierna.

Det är ju också mer praktiskt om man har ETT försäkringsbolag (en ÅF) som hanterar det, och helst i sverige, än om man ska blanda in de asiatiska tillverkarna av nätagg, moderkortet, grafikkortet, processor, minnen, lagringsmedia, kablar, adapter, kringutrustning m.fl och de alla ska samråda vems fel det var att datorn pajade och de ska hantera det var för sig via sina egna logistikkanaler.

Permalänk
Medlem

[quote postid="20399751" userid="352532" name="Heliopause"]
Det där att man ska få ut ersättning om nätagget orsakar skada är nåt jag inte tror kommer funka alls. Det är en fin idé på sätt&vis, men håller inte./quote]
Du har så klart rätt. Man kan inte driva ansvarsfrågan hur långt som helst. Mitt inlägg var bara tänkt att ta upp frågan.

/ B

Permalänk

Ingen som kommenterat garanti som gäller vid högt coilwine

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

Jag har bara köpt ett nätagg i mitt. Det var ett Corsair, minns inte exakt modell men tror det kanske hetter typ HX620 eller något sådant. Bör ha varit kring 2009 i alla fall. Efter något år så blev det något strul med det, minns inte exakt vad felet var men tror det kan ha varit coil whine eller liknande. Det gick att använda i alla fall. Hörde av mig till Corsair, tror det var via någon representant här på forumet. Jag fick ett nytt nätagg skickat, men eftersom det jag hade inte längre tillverkades så fick jag den nya motsvarigheten. Har för mig att det var ett HX650. Det nätagget hade problem med att fläkten gick igång och stängdes av med jämna mellanrum hela tiden. Fick ännu ett nytt HX650 skickat till mig men det hade också samma problem. Till slut så var snubben från Corsair less så han skickade mig ett AX760i som var ett betydligt mycket dyrare och bättre nätagg. Har bytt mobo/cpu 3-4 ggr sedan dess och troligen ännu fler olika grafikkort. Av chassits dammfilter att döma så har nog fläkten aldrig behövt gå igång någon gång på nätagget då det inte sitter ett enda dammkorn i dammfiltret för nätagget. Inte hört något coil whine från agget heller, bara haft det från några olika grafikkort jag haft. Skulle tro att det här nätagget har nog varit med i ca 10 år vid det här laget, kanske mer till och med.

Åter till tråden. Som många redan nämnt så är det ju sjukt viktigt att man får en ny produkt på en gång och inte behöver skicka iväg sin produkt och sedan vänta några veckor tills man får en ny.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatesunday:

Ingen som kommenterat garanti som gäller vid högt coilwine

Jo, Hasseb64 på första sidan.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Bra dialog med kunden och hjälp att felsöka i en första instans. Phanteks frågade mig om jag själv kunde byta en trasig kabel eller om jag ville ha hela chassit utbytt. Dom frågade också om det fanns andra defekter jag såg så dom kunde avgöra om det räckte eller om dom skulle göra ett utbyte.

Det som även är intressant här är att tillverkaren kan ge en "bevis" för en skada som inte är/ska vara garanti, men går som ersättning från ens drulleförsäkring. Här finns ju även chansen att man skulle välja samma tillverkare om dom är bra / smidiga i övrigt.

När jag köpte surfplattor till mig och tjejen så fick man omslag med tangentbord på köpet mot kopia på kvittot. Det var lite krångligt då vi handlade på samma kvitto. Men efter en dialog med Samsung och dom tittat på vårat kvitto och lite uppgifter så var det snabbt fixat.

Vi fick också ett utdrag av chatten direkt i mail efter att man kontaktat dom så vi vet vad vi pratade om.

Det är sådant här som ger trovärdighet för företaget.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon