Nikon köper upp Red – trots rättslig historik

Permalänk
Melding Plague

Nikon köper upp Red – trots rättslig historik

Red ska fortsätta utveckla filmkameror fast med Nikon som ensam ägare över bolaget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Är väl ett vettigt steg om Nikon vill ha en större del av kakan i professionella sammanhang. Om man inte kan slå konkurrensen så är det väl lika bra att köpa dom.

Permalänk

Intressant drag från Nikon. Hoppas, men tveksamt, att Nikon kommer lätta på greppet RED har om RAW-patenten.

Permalänk
Medlem

Länge sen jag använde riktiga kameror, är det fortfarande Nikon, Canon och Sony som är the big 3?

Permalänk
Skrivet av Tauri85:

Länge sen jag använde riktiga kameror, är det fortfarande Nikon, Canon och Sony som är the big 3?

Ja, alla dom gör bra spegelfria fullformats (35mm) kameror. Panasonic lumix verkar också sälja bra.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

Det här ser jag som nånting bra (förhoppningsvis). Denna extremt fula patent som RED haft i många många år nu har blockat många företag att använda sig av råkomprimering vid filmning har varit ett genuint problem. Så om nu Nikon som själva har bråkat med RED om just detta köper upp dom så vore det inte annat än logiskt att dom helt sonika plockar bort den. Meen företag being företag så skulle det inte heller förvåna mig om Nikon själva började fula sig med samma patent. Den som lever får se..

Skrivet av Tauri85:

Länge sen jag använde riktiga kameror, är det fortfarande Nikon, Canon och Sony som är the big 3?

När det kommer till stillbildskameror så är det väl dom tre, men med Fujifilm o Olympus som vettiga motståndare.
Dock handlar det här om digitala filmkameror o där är det Arri som är det big one, med RED o Sony som runner ups, o sen Blackmagic, Canon o Panasonic lite längre ner på listan.

Permalänk
Medlem

Trots rättslig historik? Det är väl snarare på grund av den, eller i vart fall är det något som gör uppköp mer sannolikt.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Oftast tråkigt med uppköp, men kan förstå att de gamla drakarna hamnar efter i innovationen

Permalänk
Medlem

Jäkligt oväntat. Trodde nån av de ”stora” skulle lagt vantarna på red, inte nikon. Ville köpa reds ”3k for 3k” när det va snack om det (kosta typ 9 när den väl kom ut…hah)

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det här ser jag som nånting bra (förhoppningsvis). Denna extremt fula patent som RED haft i många många år nu har blockat många företag att använda sig av råkomprimering vid filmning har varit ett genuint problem. Så om nu Nikon som själva har bråkat med RED om just detta köper upp dom så vore det inte annat än logiskt att dom helt sonika plockar bort den. Meen företag being företag så skulle det inte heller förvåna mig om Nikon själva började fula sig med samma patent.

Tycker din sista slutsats är mer logiskt ur nikons perspektiv: om de kan tjäna mer pengar på att behålla patentet och mjölka mer pengar ur andra bolag, varför skulle de lägga ner det?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det ska bli spännande att se vad som kan komma ut av det här. Själv använder jag dock väldigt lite av videofunktionerna men Nikon har ju blivit rätt bra på det i sina senaste spegelfria kameror.