Windows 10:s marknadsandel ökar

Permalänk
Melding Plague

Windows 10:s marknadsandel ökar

Microsofts försök att få användare att uppgradera till Windows 11 går så där.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Inte konstigt, Windows 10 är mer färdigt i slutet av sin cykel. Jag irriterar mig på att Windows 11 är så mycket knöligare runt nätverksinställningar. Windows 10 känns också rappare i menynerna, Windows 11 är mer "ludd" och "mjukt" men kan uppfattas därför som mindre rappt.

Sen är det ju inte konstigt att Microsoft vill att vi ska använda deras nya operativ, men ärligt, vem jobbar med själva operativet? Det är ju programmen man använder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De skulle kunna ta bort de artificiella kraven, då får de en dator till i statistiken för 11 - från mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Grundorsaken till den låga spridningen av Windows 11 trots att systemet släpptes för snart tre år sedan är så klart de stränga hårdvarukraven

För min del är det all bloat och påtvingande av this and that som de gör allt svårare och svårare att stänga av/kringgå. Nu sitter jag förvisso med Win11 sedan day1 då jag behöver vara bekant med det då jag jobbar med sånt, men jag blir mer å mer irriterad för varje generation av windows som kommer och hoppas innerligt Gaben kämpar på och snart blir vår räddare med att Linux kommer vara standardOS för gaming så man kan kasta Windows på högen.

Permalänk
Medlem

Återinför de gamla högerklicks menyerna ("context" menyer), så kanske jag funderar på att byta till 11an.

Hört på brainstorming möte hos Microsoft:

"-Hö hö grabbar, jag vet vad vi gör, vi tvingar användaren att högerklicka en extra gång på musen för att komma åt sina installerade program och menyer"
"-ja vilken fantastisk idé! det gör vi!"

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Återinför de gamla högerklicks menyerna ("context" menyer), så kanske jag funderar på att byta till 11an.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/restore...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Återinför de gamla högerklicks menyerna ("context" menyer), så kanske jag funderar på att byta till 11an.

Hört på brainstorming möte hos Microsoft:

"-Hö hö grabbar, jag vet vad vi gör, vi tvingar användaren att högerklicka en extra gång på musen för att komma åt sina installerade program och menyer"
"-ja vilken fantastisk idé! det gör vi!"

Använder den gamla högerklicksmenyn extremt sällan efter att jag installerade nanazip som installerar sig i den nya menyn.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tycker inte alls om MS nyare gränssnitt, de är helt usla. Får ju fasiken alltid hitta något nytta program som kan fippla med gränssnittet så man får det som man vill ha det...

Permalänk
Medlem

Fortfarande aldrig bootat en dator med Windows 11, ska försöka fortsätta med det

Permalänk
Medlem

Vanliga användare (av Windows 10) ska inte behöva pilla i registret för att få en standardfunktion man är van med att fungera. Borde minst finnas en kryssruta i inställningarna

Permalänk
Medlem

Windows 11.
Fortfarande det bästa OS so far.
You cant beat the best 👊

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Återinför de gamla högerklicks menyerna ("context" menyer), så kanske jag funderar på att byta till 11an.

Hört på brainstorming möte hos Microsoft:

"-Hö hö grabbar, jag vet vad vi gör, vi tvingar användaren att högerklicka en extra gång på musen för att komma åt sina installerade program och menyer"
"-ja vilken fantastisk idé! det gör vi!"

Shift + högerklick eller ett registervärde för att ändra tillbaka.
Men det är såklart lättare att låtsas som att det inte finns lösningar på "problemen" man hittar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Återinför de gamla högerklicks menyerna ("context" menyer), så kanske jag funderar på att byta till 11an.

Hört på brainstorming möte hos Microsoft:

"-Hö hö grabbar, jag vet vad vi gör, vi tvingar användaren att högerklicka en extra gång på musen för att komma åt sina installerade program och menyer"
"-ja vilken fantastisk idé! det gör vi!"

Snart kommer de på att färre använder dessa sekundära menyer och val och tar bort dem helt.

Blir svårare när man ger råd över telefon också.

Jag: markera filen, högerklicka och <blablabla>
Andra personen: ?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Vanliga användare (av Windows 10) ska inte behöva pilla i registret för att få en standardfunktion man är van med att fungera. Borde minst finnas en kryssruta i inställningarna

Mjo, någonting borde de iaf göra för att förbättra kontextmenysituationen.

Det är väl dock mer att de valt en dåligt fungerande strategi för att få över befintliga applikationers menyintegrationer till den nya menyn (de har ju inte ens själva konsekvent gått över till den nya menyn i sina egna applikationer), snarare än att de glömt en kryssruta som helt tar bort den nya menyn.

För användaren spelar det ju generellt mindre roll (ofta ingen roll, skulle jag säga) om det är den nya eller gamla menyn, men att menyvalen spritts mellan två olika sorters meny avsedd för samma syfte är ju det stora problemet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Använder den gamla högerklicksmenyn extremt sällan efter att jag installerade nanazip som installerar sig i den nya menyn.

Skrivet av andelf:

Vanliga användare (av Windows 10) ska inte behöva pilla i registret för att få en standardfunktion man är van med att fungera. Borde minst finnas en kryssruta i inställningarna

Skrivet av psobject:

Shift + högerklick eller ett registervärde för att ändra tillbaka.
Men det är såklart lättare att låtsas som att det inte finns lösningar på "problemen" man hittar.

Självklart går det ändra om man pillar lite.
Men det borde vara tvärtom, eller ett alternativ i inställningarna.

Tycker inte man ska behöva installera tredjeparts program eller pilla i registret för en sån här enkel funktion.
Förstår att man vill hålla det "rent", men det blir ju ett steg till att klicka sig till, och fler saker dolda i undermenyer.

Start menyn går ju att flytta tillbaka till vänster genom en inställning, varför inte göra samma sak här?

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Jag var en av dom som inte såg någon anledningen att byta till Windows 11. Fram tills autoHDR kom och man kunde spela SDR spel med HDR.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Självklart går det ändra om man pillar lite.
Men det borde vara tvärtom, eller ett alternativ i inställningarna.

Tycker inte man ska behöva installera tredjeparts program eller pilla i registret för en sån här enkel funktion.
Förstår att man vill hålla det "rent", men det blir ju ett steg till att klicka sig till, och fler saker dolda i undermenyer.

Start menyn går ju att flytta tillbaka till vänster genom en inställning, varför inte göra samma sak här?

Om vi nu skall prata UI och användarvänlighet så är det heller inte bra att det finns inställningar till precis allt, för då hittar "vanliga användaren" till slut ingenting. Utan att uttala mig om det specifika fallet (då jag faktiskt själv kör gamla menyn) så är det bra att Microsoft har skaffat sig större cojones vad gäller att förändra. På det stora hela blir det bättre, men ibland blir det lite bakåt för vissa.

Om du ligger på kanske det här kommer in i powertoys.

Permalänk
Medlem

Ser fortfarande inte någon mening med Windows 11, då jag främst använder min Windows-laptop till Photoshop, RAD Studio och Chrome. Undviker gärna Microsofts bloatware.

Kanske hade sett annorlunda ut om jag kört en bättre stationär burk med HDR-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Windows 11.
Fortfarande det bästa OS so far.
You cant beat the best 👊

Sju brukar inte stavas med två ettor om man inte är i basen sex, för du kan ju inte men något annat eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Det finns också de som föredrar det äldre systemets gränssnitt, och användare som Elon Musk som ogillar hur djupt Microsoft har integrerat sina tjänster i systemet.

Det bär emot att hålla med Musk, men i det här fallet har han rätt. Jag vill att mitt operativsystem ska vara som ett blankt papper där jag kan lägga in vad jag vill. Windows 11 påminner mer om de papper man hittar på golvet i treåringens rum.

Om de istället hade ett extra steg i installationen där man fick välja vilka funktioner skulle jag vara nöjd och glad. Codecs, Notepad och drivrutiner? Ja tack! Telemetri och OneDrive? Nej tack.

Skulle gladeligen betala en tusenlapp eller två för en sådan Windowsversion.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Det bär emot att hålla med Musk, men i det här fallet har han rätt. Jag vill att mitt operativsystem ska vara som ett blankt papper där jag kan lägga in vad jag vill. Windows 11 påminner mer om de papper man hittar på golvet i treåringens rum.

Om de istället hade ett extra steg i installationen där man fick välja vilka funktioner skulle jag vara nöjd och glad. Codecs, Notepad och drivrutiner? Ja tack! Telemetri och OneDrive? Nej tack.

Skulle gladeligen betala en tusenlapp eller två för en sådan Windowsversion.

Telemetri och OneDrive får man väl frågor om innan första inloggningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fortfarande aldrig bootat en dator med Windows 11, ska försöka fortsätta med det

Jag gjorde misstaget för ett halvår sen men rullade tillbaka till 10 efter några timmar då det inte kändes "rätt"

Permalänk
Medlem

Har Windows 10 på min stationära och Windows 11 på den bärbara. Mitt omdöme är Windows 11 = rörigt och dåligt anpassad för en dator med inbyggd musplatta. Ska för tusan inte vara tvungen att skaffa mig en extern datormus för ett bekvämt "flyt" / växlande mellan menyer.
Windows 10 = möjligheternas OS med klara och rena menyer. Nej, bättring Microsoft gällande UI om Windows 11 ska bli poppis.

Permalänk
Medlem

Windows XP all over again

Permalänk
Medlem

Verkar mer som att folk är rädda för lite förändring.

Jag själv tycker 11an är riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Har Windows 10 på min stationära och Windows 11 på den bärbara. Mitt omdöme är Windows 11 = rörigt och dåligt anpassad för en dator med inbyggd musplatta. Ska för tusan inte vara tvungen att skaffa mig en extern datormus för ett bekvämt "flyt" / växlande mellan menyer.
Windows 10 = möjligheternas OS med klara och rena menyer. Nej, bättring Microsoft gällande UI om Windows 11 ska bli poppis.

Va? Vad är det i W11 som är dåligt med inbyggd musplatta? Känner inte igen det alls. För mig fungerar det lika bra i W10 som 11 med inbyggd musplatta. Använder det dagligen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Jag var en av dom som inte såg någon anledningen att byta till Windows 11. Fram tills autoHDR kom och man kunde spela SDR spel med HDR.

Synd bara att spel måste ha stöd för AutoHDR, vilket är riktigt få spel.

Permalänk
Moderator
Moderator

Android-stödet som de nu plockar bort var en av de intressanta fördelarna i min bok, men nu även den på väg bort då.

Snurrar vidare på 10, lade in 11 på HTPC:n på test och där gör det inte så stor skada i alla fall.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Verkar mer som att folk är rädda för lite förändring.

Jag själv tycker 11an är riktigt bra.

Så länge förändringen är till det sämre, så är det logiskt att vara rädd.
Jag har inte hittat ett enda vettigt argument för vad som skulle vara bättre för mig, men det finns väldigt många emot:
-Mer Datainsamling
-Mer tjöt om att skaffa konto
-Förändring för förändrings skull
-Svårare att navigera (ännu mer jaga apan)
-Fler kapade hörn
-Mer siktes-hjälp(-stjälp) vid flytt av fönster och filer
-(kon)Trollpanelen ännu mer kryptisk och undangömd

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Musikälskare

Är mest lathet som får mig att stanna kvar på 10an just nu känner jag

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?