Permalänk

Betala 34000kr

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Många är nöjda här. Frågan är om man verkligen skall vara nöjd om man får tillbaka.. det är pengar som kunde investerats…

Beror på hur man ser det.. Teoretiskt har du helt rätt. Jag får tillbaka 26k. Säg ca 2200kr i månaden då som jag skattat för mycket. Jag hade sparat och investerat en del av dom, men jag hade definitivt lagt en del av dem på delar till racingbilen och fler spel till steam också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Någon som har koll på avdrag för bil? Säg att beräknat belopp är 100k, får jag då tillbaka 26700?

Det beror helt på vilken inkomst du har. Betalar du statlig inkomstskatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Många är nöjda här. Frågan är om man verkligen skall vara nöjd om man får tillbaka.. det är pengar som kunde investerats…

So it begins...

Dom flesta har inte så stor koll på om man skattat rätt under året och låter siffran på deklarationen bli en "överraskning" som man låter skatteverket räkna ut. Klart att man då blir gladare av att se "Du får 20.000:- tillbaks" än "Du ska betala 5000:-"?

Det optimala är ju att typ få tillbaks 5 kronor... men hur kul är det?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det beror helt på vilken inkomst du har. Betalar du statlig inkomstskatt?

Det gör jag inte.

Permalänk

Hmm, ser ett fält i deklarationen om att man kan få tillbaka för miljövänlig el, antar det bara är för de som säljer el eller skulle man kunna få tillbaka för elen man köpt in privat från tex tibber för användning i hemmet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Många är nöjda här. Frågan är om man verkligen skall vara nöjd om man får tillbaka.. det är pengar som kunde investerats…

Kan vi ha en räknare för varje person som säger detta 😄

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Många är nöjda här. Frågan är om man verkligen skall vara nöjd om man får tillbaka.. det är pengar som kunde investerats…

De är ingen jätteinvestering för mig om jag skulle ha investerat mina 38500kr som jag får tillbaka.
Förmodligen hade jag bränt dem på något annat, nu när jag får det som en klump så åker det in på sparkontot tills jag kommer på något som jag villhöver. 😅

Permalänk
Medlem

Får tillbaka drygt 6000:-. Hade räknat med några tusenlappar till p.g.a ränteavdraget på bolånet men skatten på ISK-innehavet blev lite högre än väntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Hmm, ser ett fält i deklarationen om att man kan få tillbaka för miljövänlig el, antar det bara är för de som säljer el eller skulle man kunna få tillbaka för elen man köpt in privat från tex tibber för användning i hemmet?

Det hade vart nåt det! Det är skatteavdraget om man säljer el från sin solcellsanläggning.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Tråden 2.0 är ju om alla också skriver vad man ska hitta på för kul (eller tråkigt) med skatteåterbäringen.

Permalänk
Medlem

Inte för att det egentligen spelar någon roll, men man sitter verkligen som på nålar inför att få det där brevet. Inget kul att vänta

Permalänk
Medlem

jag vet ännu inte vad jag får tillbaka eller ska betala.
inget har dykt upp på kivra.
men jag tror jag får tillbaka runt 500kr

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk

Tillbaka 32k, ränteavdraget har stuckit i höjden nu med MYCKET högre ränta sen vår bundna ränta löpte ut, samt några tusen från 60öringen på såld el från solcellerna.

Får nog be ekonomiavdelningen att betala in en tusing eller två mindre i skatt per månad nästa år för så här mycket behöver inte staten låna gratis..

Permalänk
Medlem

Har inte fått deklarationen ännu men loggar jag in på Skatteverket hittar jag uppgifter om bruttolön och preliminärskatt för föregående år. Delar jag preliminärskatt med bruttolön så hamnar jag på 27,6%. Gissar att jag kommer att få betala en del eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem

Blev betydligt mindre än ja trodde.. trodde på runt 20k, Men får 144:- xD

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Har inte fått deklarationen ännu men loggar jag in på Skatteverket hittar jag uppgifter om bruttolön och preliminärskatt för föregående år. Delar jag preliminärskatt med bruttolön så hamnar jag på 27,6%. Gissar att jag kommer att få betala en del eller tänker jag fel?

Det beror helt på vilken bruttolön du har. Betalar du statlig inkomstskatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det beror helt på vilken bruttolön du har. Betalar du statlig inkomstskatt?

Landade på 655 brutto men har ej betalat statlig inkomstskatt. Det blev lite rörigt med inkomster från 3 olika håll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Landade på 655 brutto men har ej betalat statlig inkomstskatt. Det blev lite rörigt med inkomster från 3 olika håll

Vilken kommun bor du i?

Det känns inte som en orimlig skatt förutsatt att du inte bor i en kommun med en kommunalskatt över 32% om jag ser rätt på Skatteverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vilken kommun bor du i?

Det känns inte som en orimlig skatt förutsatt att du inte bor i en kommun med en kommunalskatt över 32% om jag ser rätt på Skatteverket.

Den ligger på 34,50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Den ligger på 34,50

Då borde du hamna närmare 29% i skatt tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Då borde du hamna närmare 29% i skatt tror jag.

Ok. Så men lite reseavdrag kanske jag klarar mig ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

De är ingen jätteinvestering för mig om jag skulle ha investerat mina 38500kr som jag får tillbaka.
Förmodligen hade jag bränt dem på något annat, nu när jag får det som en klump så åker det in på sparkontot tills jag kommer på något som jag villhöver. 😅

Hehe jo risken är väl stor att det blir så

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Kan vi ha en räknare för varje person som säger detta 😄

Gärna, kan inte sägas nog ofta, folk behöver bli mer medvetna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

jag vet ännu inte vad jag får tillbaka eller ska betala.
inget har dykt upp på kivra.
men jag tror jag får tillbaka runt 500kr

424kr.
jag sa ju det. vem är bäst?

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Gärna, kan inte sägas nog ofta, folk behöver bli mer medvetna.

japp skitviktigt, inte vad man investerar pengar i... men att staten ligger på kosingen ett halvår (i snitt) är ju helt uppåt väggarna. OBS ironi, vad vissa tycker är viktigt kanske inte är så viktigt egentligen när allt kommer omkring.

Personligen tycker jag medvetenhet om andra saker är viktigare, sånt som Amnesty International eller Greenpeace brukar försöka belysa, men "to each his own" som man säger, eller smaken är som baken kanske passar bättre på ett svensk forum.

Permalänk
Snusfri

Ca 6500:- tillbaka just nu, betydligt sämre än väntat.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Många är nöjda här. Frågan är om man verkligen skall vara nöjd om man får tillbaka.. det är pengar som kunde investerats…

Jag tycker det är skönt. Som ett sätt att lägga undan pengar för semestern.
Dessutom får jag mest tillbaka i Körersättning, svårt att investera det under året....

Permalänk
Medlem

Blev 2900 kr denna gång, men bättre än att bli återbetalningsskyldig i alla fall

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Många är nöjda här. Frågan är om man verkligen skall vara nöjd om man får tillbaka.. det är pengar som kunde investerats…

Lånar du hellre pengar av staten och betalar tillbaka sen?
Bästa är ju givetvis om det står 0 kr på deklarationen, men ser hellre att staten "lånar" lite pengar och betalar tillbaka dom med lite ränta än att bli betalningsskyldig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P