Vilken bok läste du senast?

Permalänk
Medlem

Har precis avslutat samtliga Extincion cycle böcker av Nicholas Sainsbury Smith. Dessförinnan samtliga Helldivers av samma författare.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

"läste" lyssnade på Snow Crash av Neal Stephenson, igen..

Snubben som skrev om virtuell verklighet innan vi ens kunde "drömma" om det.. = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Har inte läst boken men älskar filmerna! Hur skulle du säga att den är i jämförelse?

Jag skulle säga att första filmen (+ Vito’s historia från andra filmen) är mycket trogen boken men man har klippt bort delar och karaktärer som varit mindre viktiga för den övergripande handlingen.

Boken ägnar mer tid åt både huvud och sidokaraktärer och man får en djupare insikt i deras relationer och tankegångar. En relativt stor del handlar även om Johnny Fontane, en Frank Sinatra inspirerad karaktär som har en ganska liten roll i filmen. Om man verkligen gillar första filmen så är nog boken ganska given

typo
Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Ragin Pig:

Jag skulle säga att första filmen (+ Vito’s historia från andra filmen) är mycket trogen boken men man har klippt bort delar och karaktärer som varit mindre viktiga för den övergripande handlingen.

Boken ägnar mer tid åt både huvud och sidokaraktärer och man får en djupare insikt i deras relationer och tankegångar. En relativt stor del av berör även Johnny fontane, en Frank Sinatra inspirerad karaktär som har en ganska liten roll i filmen. Om man verkligen gillar första filmen så är nog boken ganska given

Låter bra! Velat ge den en läsning länge nu, får ta tag i det inom snar framtid!

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt fruktansvärt låg motivation att läsa. Om det är en bok jag verkligen tycker är intressant och den inte finns som ljudbok så läser jag. Men jag föredrar ljudböcker, kanske delvis för att jag kan röra på mig och göra saker samtidigt.

Jag har en stor backlog med fysiska böcker att ta mig igenom när jag vill, Stephen King, Tom Clancy, Jules Verne.

Sist jag läste något med ögonen, var en bit av Blood Meridian men som E-bok. Jag provade först på engelska och blev chockad över hur förvirrande en mening i den var, för bara några sidor in talas det om en spång som huvudpersonen sitter på och det nämns en annan man i närheten.
Plötsligt nämns en annan man som kommer ut ur ett hus.
Sedan refererar boken plötsligt till "mannen" som om det hela tiden bara var en man.

Jag testade att läsa den svenska versionen för att se om det var någon miss i den engelska som var överslätad eller korrigerad i den svenska.

Det var den inte, tror jag? Jag upplevde meningen lika knasig som i den engelska och det kändes direktöversatt.

Mitt första försök att på allvar läsa böcker igen sen Harry Potter, Jules Verne och Hobbiten tror jag.
Det var ingen vidare början

Jag lyssnade igenom Anthony Beevors "Ryssland" för ett tag sen och sprang precis förbi hans verk "Stalingrad" och "Berlin".
Det är inte munter läsning men välskrivet.
Med tanke på tiderna vi lever i så känns det ganska spännande och relevant.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

läste en artikel om Thomas Piketty och gick igenom en av hans böcker. Klart läsvärd.

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk

Innehåller en hel del bra siffror och data. Rätt i vissa saker. Men enligt mig är Marx Kapitalet bättre i både analys och slutsats

Permalänk
Medlem

Fear and loathing in Las Vegas av Hunter S Thompson.
Var riktigt underhållande!

Permalänk
Medlem

Läste ut "Tunn luft" av Jon Krakauer, väldigt spännande och man får, bland annat, en massa intressant information om vad man ger sig in på när man ska bestiga Mount Everest.

Permalänk
Medlem

Kommer bli att läsa klart The Lord of Castle Black av Steven Brust idag, eller imorgon, antar det hinner bli midnatt innan jag är klar, tror jag.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

Läste klart Sethra Lavode av Steven Brust, sista boken in Khaavren Romances och även för mig sista boken i Steven Brust's Dragaera värld. Som består av Vlad Taltos och Khaavren Romances.

Nu kommer det stora problemet som kanske vissa andra också fått.
När jag läst klart en lång serie av böcker eller filmer etc så blir det så tomt efteråt.
Som vad ska jag göra nu med mitt liv, en stor epok har gått i graven och jag är vilsen.

Nu måste nå nytt hittas för att ersätta detta mästerverk, är aldrig lätt!

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

Dark Matter från Blake Crouch och innan det Upgrade från Blake Crouch. Gillade både två, kan varmt rekommendera.
Just nu Lost in Time från A.G Riddle är på gång men har beställt Foundation Trilogy från Isaac Asimov och Stephen King - The Gunslinger - The Dark Tower 1

Oftast så lyssnar jag boken (under pendling till o från jobbet ca 2timmar) men började faktiskt samla fysiska böcker.

Permalänk
Medlem

Håller på med Making it so, om och av Sir Patrick Stewart. Riktigt bra och intressant. Samt Children of Lucifer av Ruben Van Luijk, även den riktigt bra och väldigt intressant.

Nästa på g efter jag är färdig med någon av dom är Religionshistoria - en introduktion till teori och metod, aldrig varit religiös men är väldigt fascinerad av religionshistoria.

Permalänk
Medlem

The Winter of the Witch, tredje och sista boken i The Winternight Trilogy. Läste nog ut alla tre på mindre än ett par veckor, tyckte om dem otroligt mycket. Var några år sen jag läste en ny bok som jag tyckte om så pass mycket ☺️

Finns inget bättre än när man har en bok att läsa som man älskar, tyvärr tycker jag att det är jättesvårt att hitta dem. Som ett exempel provläste jag två böcker i samma genre och med lika bra omdömen som the The Winternight Trilogy och tyckte inte de var bra alls.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Har börjat läsa första Sagan om Ringen-boken tillsammans med en polare. Bara några sidor in nu men är riktigt fascinerade och ser några soklara (fast bra) skillnader från filmen. Ser fram emot att läsa mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Sist jag läste något med ögonen, var en bit av Blood Meridian men som E-bok. Jag provade först på engelska och blev chockad över hur förvirrande en mening i den var, för bara några sidor in talas det om en spång som huvudpersonen sitter på och det nämns en annan man i närheten.
Plötsligt nämns en annan man som kommer ut ur ett hus.
Sedan refererar boken plötsligt till "mannen" som om det hela tiden bara var en man.

Jag testade att läsa den svenska versionen för att se om det var någon miss i den engelska som var överslätad eller korrigerad i den svenska.

Det var den inte, tror jag? Jag upplevde meningen lika knasig som i den engelska och det kändes direktöversatt.

Cormac McCarthy använder lite speciell prosa och skiftar ofta ganska drastiskt inom samma bok för att berätta saker ur olika perspektiv. Han är ökänd för att vara lite otydlig med vilken karaktär som avses och just Blood Meridian är väl det typiska exemplet på detta, men det finns (nästan) alltid ledtrådar så det ligger lite på läsaren att hänga med. Har han exempelvis beskrivit en karaktär som lång och gänglig och en annan som kort och satt kan han sedan använda dessa attribut för att särskilja dem, genom att till bara den ena karaktären kan se över en mur, eller pressa sig mellan två stenblock etc.
Blood Meridian blir lite extra klurig eftersom huvudpersonen inte har något namn.

Å andra sidan är McCarthys prosa emellanåt helt fantastisk och hans skiften ger ofta texten ett flöde och tydligt tempo som skulle vara klumpigt att förmedla genom en beskrivning. Är man rostig på sin läsning är McCarthys böcker inte direkt det första jag skulle rekommendera för att komma igång, men annars kommer man ganska snabbt in i det om man har lite läsvana - han använder relativt lätt och modernt språk.

Ett av mina favoritstycken ur just Blood Meridian, helt spoilerfritt:

Citat:

After a while the guard came back along the wall kicking the feet of any who were sleeping. The younger guard carried his escopeta at the ready as if there might be some fabled uprising among these chained and tattered felons. Vamonos, vamonos, he called. The prisoners rose and shuffled out into the sun. A small bell was ringing and a coach was coming up the street. They stood along the curb and took off their hats. The guidon passed ringing the bell and then the coach. It had an eye painted on the side and four mules to draw it, taking the host to some soul. A fat priest tottered after carrying an image. The guards were going among the prisoners snatching the hats from the heads of the newcomers and pressing them into their infidel hands.

When the coach had passed they donned their hats again and moved on. The dogs stood tail to tail. Two other dogs sat a little apart, squatting loosely in their skins, just frames of dogs in napless hides watching the coupled dogs and then watching the prisoners clanking away up the street. All lightly shimmering in the heat, these lifeforms, like wonders much reduced. Rough likenesses thrown up at hearsay after the things themselves had faded in men's minds.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Cormac McCarthy använder lite speciell prosa och skiftar ofta ganska drastiskt inom samma bok för att berätta saker ur olika perspektiv. Han är ökänd för att vara lite otydlig med vilken karaktär som avses och just Blood Meridian är väl det typiska exemplet på detta, men det finns (nästan) alltid ledtrådar så det ligger lite på läsaren att hänga med. Har han exempelvis beskrivit en karaktär som lång och gänglig och en annan som kort och satt kan han sedan använda dessa attribut för att särskilja dem, genom att till bara den ena karaktären kan se över en mur, eller pressa sig mellan två stenblock etc.
Blood Meridian blir lite extra klurig eftersom huvudpersonen inte har något namn.

Å andra sidan är McCarthys prosa emellanåt helt fantastisk och hans skiften ger ofta texten ett flöde och tydligt tempo som skulle vara klumpigt att förmedla genom en beskrivning. Är man rostig på sin läsning är McCarthys böcker inte direkt det första jag skulle rekommendera för att komma igång, men annars kommer man ganska snabbt in i det om man har lite läsvana - han använder relativt lätt och modernt språk.

Ett av mina favoritstycken ur just Blood Meridian, helt spoilerfritt:

Ja det stycket gjorde sig onekligen väl på engelska, det krävs en bra översättare för en sån här bok!

Jag ska kika på den igen, tack för insikten!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Panzer Ace: The Memoirs of an Iron Cross Panzer Commander from Barbarossa to Normandy
av Richard Freiherr von Rosen

Ganska tråkig och torr bok, dock intressant, glad att den inte var allt för lång.
Det bästa är att den skippar all politik och annat skräp utan berättar bara om själva händelserna.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

Isaac Asimov : Foundation trilogy
Är klar med första (Foundation) och har precis påbörjat den andra Foundation and Empire.

(skulle säga att det är väldigt svårt att inte tänka på serien AppleTV+) önskar att jag hade inte kollat serien innan jag läser boken.

kommer inte göra samma mistag med The Three-Body Problem.

Permalänk
Medlem

Project Hail Mary från författaren av The Martian.
En favoritbok helt klart. Kanske inte den starkaste storyn eller värld men bra vetenskapsdelar och en kamratskap som är helt underbar. 5/5 toasters

Håller just nu på att läsa the sword of kaigen och än så länge är jag inte fast. Känns som en konstig värld med samuraier som kan magi och jetplan men får se om det tar sig.

Väntar med spänning på nästa stormlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Project Hail Mary från författaren av The Martian.
En favoritbok helt klart. Kanske inte den starkaste storyn eller värld men bra vetenskapsdelar och en kamratskap som är helt underbar. 5/5 toasters

Håller just nu på att läsa the sword of kaigen och än så länge är jag inte fast. Känns som en konstig värld med samuraier som kan magi och jetplan men får se om det tar sig.

Väntar med spänning på nästa stormlight

Älskade Hail Mary. Tänker tillbaka på den ganska ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Älskade Hail Mary. Tänker tillbaka på den ganska ofta.

En bok man skulle vilja att ens barn läste i rätt ålder för att bli inspirerade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Panzer Ace: The Memoirs of an Iron Cross Panzer Commander from Barbarossa to Normandy
av Richard Freiherr von Rosen

Ganska tråkig och torr bok, dock intressant, glad att den inte var allt för lång.
Det bästa är att den skippar all politik och annat skräp utan berättar bara om själva händelserna.

Om du gillade den kan jag rekommendera Japanese Destroyer Captain av Tameichi Hara.
Inte alls så torr.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

OK, tackar Mcgreag. Ska ta och titta på den boken.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

Halvvägs genom Magician av Raymond E Feist. Osäker på om jag orkar läsa klart den. Började trevligt och stämningsfullt, men nu känns det som om han arbetar stenhårt för att uppfylla alla tröttsamma standard-tropes för fantasy. Alla namngivna karaktärer är hjältar. Alla är dessutom endimensionella. Därtill dras alla till huvudpersonen, onda som goda, utan att det någonsin känns motiverat. Tankarna går osökt till Peter Jacksons tolkning av The Hobbit. Gäsp. Betyg så här långt 2/5.

Dessförinnan läste jag Children of the Mind av Orson Scott Card. Fjärde boken i serien som började (och toppade) med den fantastiska Ender's Game. Tyckte inte alls om den här. Egentligen har jag inte tyckt om någon bok i serien sedan den första. Det känns mer som att läsa filosofi författad av en 14-åring än episk sci-fi. Någon spänning finns inte, eftersom Ender med vänner är supergenier, som redan i kapitel ett eller två förklarar hur de ska lösa alla problem. Resten av boken är en långdragen beskrivning av hur målet i fråga uppnås. Snark. 1.5/5

Har kort sagt haft otur med mina senaste bokköp. Överväger att läsa om Malazan Book of the Fallen igen, bara för att få läsa något som är bra.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Jag läste 1793 - en grafisk novell av Niklas Natt & Dag som jag hittade på bokrean för 69:-. Jag har redan läst dessa tre böcker men lite kul att hitta en tecknad serie av den första. Hoppas de andra kommer med.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

An Oblique Approach av David Drake och Eric Flint, bättre än jag hade räknat med, en riktigt dold ädelsten.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcgreag:

Om du gillade den kan jag rekommendera Japanese Destroyer Captain av Tameichi Hara.
Inte alls så torr.

Har börjat läsa den nu, klart mera underhållande bok än Panzer Ace!

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Skrivet av nDre:

Isaac Asimov : Foundation trilogy
Är klar med första (Foundation) och har precis påbörjat den andra Foundation and Empire.

(skulle säga att det är väldigt svårt att inte tänka på serien AppleTV+) önskar att jag hade inte kollat serien innan jag läser boken.

kommer inte göra samma mistag med The Three-Body Problem.

Om du inte gjort det redan skulle jag rekommendera att läsa:
The Caves of Steel
The Naked Sun
The Robots of Dawn
Robots and Empire
Prelude to Foundation
Forward the Foundation

före foundation triology för att sen avsluta det hela med:
Foundation's Edge
Foundation and Earth

Böckerna är bra oavsett vilken ordning du tar dom givetvis och du kan givetvis ta robot böckerna efter triologin. Själv läste jag alla huller om buller och det var bra men har läst om dom igen i en mer kronologisk "rätt" ordning. ☺️

M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oortcloud:

Om du inte gjort det redan skulle jag rekommendera att läsa:
The Caves of Steel
The Naked Sun
The Robots of Dawn
Robots and Empire
Prelude to Foundation
Forward the Foundation

före foundation triology för att sen avsluta det hela med:
Foundation's Edge
Foundation and Earth

Böckerna är bra oavsett vilken ordning du tar dom givetvis och du kan givetvis ta robot böckerna efter triologin. Själv läste jag alla huller om buller och det var bra men har läst om dom igen i en mer kronologisk "rätt" ordning. ☺️

M

Tack för tipset! Ska absolut kolla de andra böckerna också. Nu jag är klar med Foundation trilogin.

Jag tycker att den var väldigt bra!:)