AMD-chef teasar AI-satsning för speluppskalning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Intressant!

När du säger : "bättre bild än native", vad betyder bättre specifikt i detta fall?

Du kan säkert ha rätt, jag vill veta lite definitioner och sådant.

DLSS kan göra delar skarpare än native. Färsta bilden i artikeln här är ett exempel.
https://www.tomshardware.com/reference/what-is-nvidia-dlss
https://i.pcmag.com/imagery/articles/07aVmzi5ZiBYzBVt0prWPU2-...
Givetvis kan det också addera mer fel (I know).

----------------------

En personlig take på det här med aliasing är väl att jag ser det som ganska störande grafiska artefakter. Det är såklart högst subjektivt!
Stängsel och hörn glittrar inte egentligen - men det blir en oönskad efffekt ofta utan anti-aliasing. Jag ser det inte som skarpare - utan som en sämre representation med brister i grafikmotorn av vad man vill visa.
Sedan finns det en hel del anti aliasing-lösningar som kan ge mer problem än de löser. Så anti-aliasing är väl inte helt givet alltid heller.
Men här blir DLSS ganska intressant också. I exempelvis death stranding slår DLSS spelets egna AA-alternativ.
Plus då att man kan få lite skarpare grafik - och dessutom högre framerate!
Kom inte bara med fördelar ska väl kanske nämnas. Minns att flugor/eller sot gav långa svarta ränder efter sig vilket var en rätt synlig artefakt DLSS bidrog till. Men lätt värt trade-off (tyckte jag då).
Det ska väl sägas att alla spel inte har samma DLSSfördelar heller. Det beror på - och att på performance lägen så ökar artefaktmängden så det går utför ju mer DLSSpåslag man vill ha.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

DLSS kan göra delar skarpare än native. Färsta bilden i artikeln här är ett exempel.
https://www.tomshardware.com/reference/what-is-nvidia-dlss
https://i.pcmag.com/imagery/articles/07aVmzi5ZiBYzBVt0prWPU2-...
Givetvis kan det också addera mer fel (I know).

----------------------

En personlig take på det här med aliasing är väl att jag ser det som ganska störande grafiska artefakter. Det är såklart högst subjektivt!
Stängsel och hörn glittrar inte egentligen - men det blir en oönskad efffekt ofta utan anti-aliasing. Jag ser det inte som skarpare - utan som en sämre representation med brister i grafikmotorn av vad man vill visa.
Sedan finns det en hel del anti aliasing-lösningar som kan ge mer problem än de löser. Så anti-aliasing är väl inte helt givet alltid heller.
Men här blir DLSS ganska intressant också. I exempelvis death stranding slår DLSS spelets egna AA-alternativ.
Plus då att man kan få lite skarpare grafik - och dessutom högre framerate!
Kom inte bara med fördelar ska väl kanske nämnas. Minns att flugor/eller sot gav långa svarta ränder efter sig vilket var en rätt synlig artefakt DLSS bidrog till. Men lätt värt trade-off (tyckte jag då).
Det ska väl sägas att alla spel inte har samma DLSSfördelar heller. Det beror på - och att på performance lägen så ökar artefaktmängden så det går utför ju mer DLSSpåslag man vill ha.

Tack så mycket för länkar och dina komentarer!
Välskrivet måste jag säga👍

Jag skall absolut testa några spel (om jag har dom).
Sitter på ett 3080.

Permalänk
Medlem

Verkligen trött på alla som skriver ner "fejkade frames", "låtsas-pixlar" osv som om det vore jävulens påfund.
Sitter ni och kör ett gammalt spel med gammal DLSS 1.0 på ett gammalt gen 1 RTX-kort?

Idag är DLSS i och med version 3.0 det bästa som hänt sedan skivat smör och standarden som är här för att stanna.
Otrolig prestanda utvinnes helt gratis och bildkvaliteten är samtidigt utmärkt.

Det är helt fantastiskt att kunna sitta på en processor med 6 år på nacken och ändå kunna köra de senaste spelen med alla inställningar på max i 3440*1440 med silkeslent flyt. Det hade inte varit möjligt utan denna finess.
Det sparar även pengar för gemene person eftersom man kan ha kvar den riggen man köpt mycket längre än tidigare.

Frame-generation är nutiden och framtiden i och med AI och det är bara att följa med på resan för det kommer inte att gå tillbaka till hur det var tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Nja helt analog vette tusan, jag har centrallås i elväg och en gammal cd spelare i min, sen har jag abs och hydraulisk servo.

Thats about it, basutrustad volvo 940 av95/96 års modell, tråkig är den ju inte tycker jag.

I en bil så räcker det fint.

Min tanke var att helt analog så mister man ju troligtvis även bränslepump, spridare, tändstift alt glödstift osv. Men jag var bara anal med ordvalet.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Min tanke var att helt analog så mister man ju troligtvis även bränslepump, spridare, tändstift alt glödstift osv. Men jag var bara anal med ordvalet.

bränslepump och spridare kan ersättas med förgasare, blir bra det med

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Verkligen trött på alla som skriver ner "fejkade frames", "låtsas-pixlar" osv som om det vore jävulens påfund.
Sitter ni och kör ett gammalt spel med gammal DLSS 1.0 på ett gammalt gen 1 RTX-kort?

Idag är DLSS i och med version 3.0 det bästa som hänt sedan skivat smör och standarden som är här för att stanna.
Otrolig prestanda utvinnes helt gratis och bildkvaliteten är samtidigt utmärkt.

Det är helt fantastiskt att kunna sitta på en processor med 6 år på nacken och ändå kunna köra de senaste spelen med alla inställningar på max i 3440*1440 med silkeslent flyt. Det hade inte varit möjligt utan denna finess.
Det sparar även pengar för gemene person eftersom man kan ha kvar den riggen man köpt mycket längre än tidigare.

Frame-generation är nutiden och framtiden i och med AI och det är bara att följa med på resan för det kommer inte att gå tillbaka till hur det var tidigare.

Vad har din processor med DLSS att göra? Nyfiken.

Och ja, jag ska vara lite dryg: Är DLSS 3.0 det bästa sedan skirat smör eller skivat bröd?

Personligen tycker jag att DLSS, XeSS och FSR generellt är bra då det ersätter spelens ofta rätt usla TAA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Det kan jag förstå😅

Inget är perfekt ännu för mig iaf.
Men efter att jag lärde mig vad AA var (Skyrim 2011), har jag alltid strävat efter att ta bort det.

Nu vet jag inte vad skyrim har för AA, men när golk i tråden nämnde TAA så blev jag påmind om hur sjukt dåliga i plementationer av AA det finns...

Det är enorm skillnad på olika AA varianter, så jag kan inte heller säga att jag alltid föredrar AA. Men om jag kan så använder jag mycket hellre DLSS, eller om prestandan finns MSAA, än att köra utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

DLSS kan göra delar skarpare än native. Färsta bilden i artikeln här är ett exempel.
https://www.tomshardware.com/reference/what-is-nvidia-dlss
https://i.pcmag.com/imagery/articles/07aVmzi5ZiBYzBVt0prWPU2-...
Givetvis kan det också addera mer fel (I know).

----------------------

En personlig take på det här med aliasing är väl att jag ser det som ganska störande grafiska artefakter. Det är såklart högst subjektivt!
Stängsel och hörn glittrar inte egentligen - men det blir en oönskad efffekt ofta utan anti-aliasing. Jag ser det inte som skarpare - utan som en sämre representation med brister i grafikmotorn av vad man vill visa.
Sedan finns det en hel del anti aliasing-lösningar som kan ge mer problem än de löser. Så anti-aliasing är väl inte helt givet alltid heller.
Men här blir DLSS ganska intressant också. I exempelvis death stranding slår DLSS spelets egna AA-alternativ.
Plus då att man kan få lite skarpare grafik - och dessutom högre framerate!
Kom inte bara med fördelar ska väl kanske nämnas. Minns att flugor/eller sot gav långa svarta ränder efter sig vilket var en rätt synlig artefakt DLSS bidrog till. Men lätt värt trade-off (tyckte jag då).
Det ska väl sägas att alla spel inte har samma DLSSfördelar heller. Det beror på - och att på performance lägen så ökar artefaktmängden så det går utför ju mer DLSSpåslag man vill ha.

Dock värt att nämna att dessa DLSS artefakter du pratar om var med en äldre version pch försvann helt vid en senare uppdatering. Det betyder inte att de är utan artefakter nu, men det har blivit mycket bättre sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Tack!

Låter som en toppen grej!

Måste drömt om att det var blind men skall leta vidare men här har dem en slide för att jämföra https://www.techpowerup.com/review/nvidia-dlss-35-ray-reconst...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Nu vet jag inte vad skyrim har för AA, men när golk i tråden nämnde TAA så blev jag påmind om hur sjukt dåliga i plementationer av AA det finns...

Det är enorm skillnad på olika AA varianter, så jag kan inte heller säga att jag alltid föredrar AA. Men om jag kan så använder jag mycket hellre DLSS, eller om prestandan finns MSAA, än att köra utan.

Jo, MSAA använder jag faktiskt!

Den gör det skarpt och fint😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Måste drömt om att det var blind men skall leta vidare men här har dem en slide för att jämföra https://www.techpowerup.com/review/nvidia-dlss-35-ray-reconst...

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Jag gillar också helt analoga bilar.

Får väl erkänna att jag börjar känna mig som en foliehatt i mellan åt gällande bilarna, ogillar det där med GPSn som alltid trackar och detta med försäkringsbolag som vill veta vart jag och när jag kör bil, at all times(inget i sverige vad jag vet men England har ju det att man får ha en liten OBD mojäng som trackar en)

Finns faktiskt något försäkringsbolag i Sverige som erbjuder precis det där, koppla in en OBD modul som mäter HUR du kör som påverkar din premie, t ex kraftiga accelerationer och kraftiga inbromsningar etc. De erbjuder riktigt lockande priser men av de som testat så lyckas folk aldrig nå dessa låga premier och de tycks ha svårt att klargöra hur de "tolkar" datan som gör att du får betala mera ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det finns blindtester hos techpowerup etc där man får välja och då väljer många dlss bilden (quality läget) som bäst bild.

Skall hitta den när jag är åter hemma

DLSS ser sämst ut i rörelse, konstiga skuggor och eftersläpningar runt föremål och flimmer/myrornas krig m.m.
Det ser man inte på stillbilder men är helt uppenbart när man spelar. FSR är ännu värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

DLSS ser sämst ut i rörelse, konstiga skuggor och eftersläpningar runt föremål och flimmer/myrornas krig m.m.
Det ser man inte på stillbilder men är helt uppenbart när man spelar. FSR är ännu värre.

Har inte märkt det alls, självklart finns det visuella buggar i vissa spel men det. Har jag native också så ingen skillnad med antal visuella buggar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har inte märkt det alls, självklart finns det visuella buggar i vissa spel men det. Har jag native också så ingen skillnad med antal visuella buggar

Det är skillnad på buggar i spelet och artefakter från uppskalning. Jag tycker utan tvekan det ser sämre ut med myrornas krig och eftersläpningar runt t.ex. palmer i Cyberpunk än vad native gör, stillbilder säger ingenting om saken.

Var glad att du inte lägger märke till det för då har du +50fps gratis.

edit: här har du ett tydligt exempel på bilantennen. I övrigt är det för låg kvalitet på filmen för att se något vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är skillnad på buggar i spelet och artefakter från uppskalning. Jag tycker utan tvekan det ser sämre ut med myrornas krig och eftersläpningar runt t.ex. palmer i Cyberpunk än vad native gör, stillbilder säger ingenting om saken.

Var glad att du inte lägger märke till det för då har du +50fps gratis.

Så här ser native cod ut med hdr för mig 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är skillnad på buggar i spelet och artefakter från uppskalning. Jag tycker utan tvekan det ser sämre ut med myrornas krig och eftersläpningar runt t.ex. palmer i Cyberpunk än vad native gör, stillbilder säger ingenting om saken.

Var glad att du inte lägger märke till det för då har du +50fps gratis.

edit: här har du ett tydligt exempel på bilantennen. I övrigt är det för låg kvalitet på filmen för att se något vettigt.

https://www.youtube.com/watch?v=yFQEvz67-XQ

Du påvisar dock film med dlss 2! Det är avsevärt bättre med 3-3.5

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du påvisar dock film med dlss 2! Det är avsevärt bättre med 3-3.5

Jag påvisar bara ett exempel som är tydligt att se även i en risig youtubefilm, givetvis blir DLSS bättre och bättre. Senast jag körde Cyberpunk med ray construction och allt det senaste DLSS har att erbjuda så var det liknande artefakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Jag påvisar bara ett exempel som är tydligt att se även i en risig youtubefilm, givetvis blir DLSS bättre och bättre. Senast jag körde Cyberpunk med ray construction och allt det senaste DLSS har att erbjuda så var det liknande artefakter.

Tydligen försvinner mycket av det problemet med RT pshyco +RR istället för path tracing
Men ja, just i cp är. Ghosting mycket hög med vapen swaps speciellt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

DLSS kan göra delar skarpare än native. Färsta bilden i artikeln här är ett exempel.
https://www.tomshardware.com/reference/what-is-nvidia-dlss
https://i.pcmag.com/imagery/articles/07aVmzi5ZiBYzBVt0prWPU2-...
Givetvis kan det också addera mer fel (I know).

----------------------

En personlig take på det här med aliasing är väl att jag ser det som ganska störande grafiska artefakter. Det är såklart högst subjektivt!
Stängsel och hörn glittrar inte egentligen - men det blir en oönskad efffekt ofta utan anti-aliasing. Jag ser det inte som skarpare - utan som en sämre representation med brister i grafikmotorn av vad man vill visa.
Sedan finns det en hel del anti aliasing-lösningar som kan ge mer problem än de löser. Så anti-aliasing är väl inte helt givet alltid heller.
Men här blir DLSS ganska intressant också. I exempelvis death stranding slår DLSS spelets egna AA-alternativ.
Plus då att man kan få lite skarpare grafik - och dessutom högre framerate!
Kom inte bara med fördelar ska väl kanske nämnas. Minns att flugor/eller sot gav långa svarta ränder efter sig vilket var en rätt synlig artefakt DLSS bidrog till. Men lätt värt trade-off (tyckte jag då).
Det ska väl sägas att alla spel inte har samma DLSSfördelar heller. Det beror på - och att på performance lägen så ökar artefaktmängden så det går utför ju mer DLSSpåslag man vill ha.

De ränderna blev fixade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Vad har din processor med DLSS att göra? Nyfiken.

Och ja, jag ska vara lite dryg: Är DLSS 3.0 det bästa sedan skirat smör eller skivat bröd?

Personligen tycker jag att DLSS, XeSS och FSR generellt är bra då det ersätter spelens ofta rätt usla TAA.

DLSS 3.0 och Frame Generation avlastar CPUn samtidigt som det ökar prestandan. Går att läsa mer om på Nvidias hemsida.

Jag går på smöret 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

DLSS 3.0 och Frame Generation avlastar CPUn samtidigt som det ökar prestandan. Går att läsa mer om på Nvidias hemsida.

Jag går på smöret 😉

Smör it is!

Frame gen ökar upplevd flyt med fler bilder per sekund. Det ökar skärpan då FPS går upp, men prestandan ökar inte. Men jag fattar vad du menar, om din CPU inte kan trycka ut met än 60 FPS så kan frame gen hjälpa till att nå upp till högre. Dock minskar inte latenser och det kommer inte kännas som "äkta" motsvarande FPS utan frame gen.

Jag tycker att det är synd att Nvidia och AMD varumärker sina frame gen-lösningar som DLSS och FSR. Det är inte uppskalning och bör kallas något annat. Men det är väl en annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Smör it is!

Frame gen ökar upplevd flyt med fler bilder per sekund. Det ökar skärpan då FPS går upp, men prestandan ökar inte. Men jag fattar vad du menar, om din CPU inte kan trycka ut met än 60 FPS så kan frame gen hjälpa till att nå upp till högre. Dock minskar inte latenser och det kommer inte kännas som "äkta" motsvarande FPS utan frame gen.

Jag tycker att det är synd att Nvidia och AMD varumärker sina frame gen-lösningar som DLSS och FSR. Det är inte uppskalning och bör kallas något annat. Men det är väl en annan diskussion.

Jo, prestandan ökar om spelet är begränsat av CPU'n. Citerar från Nvidias hemsida om tekniken:

"NVIDIA DLSS 3 Can Double CPU Bound Performance
DLSS Frame Generation executes as a post-process on the GPU, allowing the AI network to boost frame rates even when the game is bottlenecked by the CPU. For CPU-limited games, such as those that are physics-heavy or involve large worlds, DLSS 3 allows GeForce RTX 40 Series graphics cards to render at up to twice the frame rate over what the CPU is able to compute."

Därav kommer man med kombinationen av äldre CPU och ett grafikkort ur 4000-serien (4070 ti och uppåt) kunna ha kvar sin äldre CPU samtidigt som man fortfarande kommer kunna spela de senaste spelen med bättre framerate än tidigare.
Blev en jädra skjuts när jag jämförde gamla 3080 mot nuvarande 4080 i Cyberpunk 2077 med samma grafikinställningar (maxat inkl. RT) på samma CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Jo, prestandan ökar om spelet är begränsat av CPU'n. Citerar från Nvidias hemsida om tekniken:

"NVIDIA DLSS 3 Can Double CPU Bound Performance
DLSS Frame Generation executes as a post-process on the GPU, allowing the AI network to boost frame rates even when the game is bottlenecked by the CPU. For CPU-limited games, such as those that are physics-heavy or involve large worlds, DLSS 3 allows GeForce RTX 40 Series graphics cards to render at up to twice the frame rate over what the CPU is able to compute."

Därav kommer man med kombinationen av äldre CPU och ett grafikkort ur 4000-serien (4070 ti och uppåt) kunna ha kvar sin äldre CPU samtidigt som man fortfarande kommer kunna spela de senaste spelen med bättre framerate än tidigare.
Blev en jädra skjuts när jag jämförde gamla 3080 mot nuvarande 4080 i Cyberpunk 2077 med samma grafikinställningar (maxat inkl. RT) på samma CPU.

De skriver exakt det jag skrev: Det ökar bilduppdateringen (frame rate), de nämner inget om "performance". Just för att prestanda inte ökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

De skriver exakt det jag skrev: Det ökar bilduppdateringen (frame rate), de nämner inget om "performance". Just för att prestanda inte ökar.

Eeh, det är just performance de skriver i ämnesraden 😅
"NVIDIA DLSS 3 Can Double CPU Bound Performance".

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Eeh, det är just performance de skriver i ämnesraden 😅
"NVIDIA DLSS 3 Can Double CPU Bound Performance".

Ja där ser man. Och här tycker jag Nvidias marknadsföring är ute på tunn is. Nåväl, jag lägger ner detta.