Audiofilföretag säljer NUC-dator för 50 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Det hade varit fantastiskt skönt då det sparat mig ett antal hemlån när jag shoppar högtalare 😅
Dessvärre verkar det inte bättre.

Jag misstänker att du inte bor i ett ekofritt rum så du måste likväl testa högtalarna hemma om du vill uppleva helheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag misstänker att du inte bor i ett ekofritt rum så du måste likväl testa högtalarna hemma om du vill uppleva helheten.

Absolut men eftersom det är en av de sakerna jag prioriterar mest så hade jag kunnat välja bort ett gäng högtalare sonika på mätningen. Så hade fortfarande besparat mig flera hemlån

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Ja alltså det går ju enligt mig att mäta, men att översätta dessa siffror o grafer exakt hur det kommer upplevas i ett rum är inte alltid lika lätt. Personligen så kan jag t ex ganska bra "höra" i mitt huvud hur en viss uppmätt frekvensgång ter sig, men hur exakt ett par högtalare o rum ter sig av att se en ETC/RT60/vattenfalls-mätning är lite svårare även om jag fortfarande har en viss hum. Skulle jag få uppleva ännu flera rum o högtalare med tillhörande mätningar än vad jag redan gjort så hade den delen också blivit lättare. Man måste alltså lyssna ganska mycket för att lära sig vad mätningarna faktiskt visa, dom går hand i hand

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag skulle väl gissa att om du använder 2 mikrofoner placerade på "öronlängds" avstånd så kan du mycket väl mäta stereo imaging. På samma sätt som vi behöver 2 ögon för att se i stereo.

Gravitation är väl relativt vetenskapligt klarlagt, även om nere på minsta nivå kanske det finns lite till att utreda
Men hur gravitation fungerar nere på sub-atom nivå har ingen påverkan på hur den påverkar oss.
Gravitation går utmärkt att mäta för övrigt
Man kan behöva rätt verktyg däremot, vilket inte är billigt.
Hur ljud fungerar på sub-atom nivå har på samma sätt ingen som helst påverkan på hur vi upplever det.

Jag skulle säga att de som säljer ljudutrustning inte har nån motivation att försöka övertyga nån om att du kan få samma ljud av att använda en EQ på en 100 000 kr billigare förstärkare och få samma ljud, så ingen som säljer sån utrustning kommer försöka ge dig bevis på det.

För övrigt tror jag nog att allt går att mäta, men jag hakar upp mig på att fler inte är kritiska mot försäljarnas argument.
Se mitt exempel:

Vi har en ljudsetup och vill veta om byte av högtalarkabel förändrar något i ljudet som produceras: Vad gör jag?
Jag mäter - placerar en gubbe med mikrofoner till öron och spelar in ljudet.
Jag byter sedan kabel och spelar in samma ljud.

Lägger jag ljuden bredvid varandra och de är identiska så är ljudet identiskt. Det behövs ingen människa som är involverad
Om ljudet trots allt inte är identisk så ska min första tanke inte vara: det är skillnad på prylarna, halleluja min kabel var värd pengarna!
Utan första tanken måste vara: hur har min mätning gått fel!?
Först när jag gjort flera oberoende mätningar, samt låtit andra människor granska mitt arbete och metodik, DÅ kan jag lita på att mina mätningar visar på någon skillnad.
Då kan jag börja fundera på VARFÖR det blir skillnad.
Om det blir en skillnad så finns det en fysisk förklaring.
Nästa steg blir att utreda...varför blev det en skillnad?
Tills jag kan komma på en förklaring.
När jag har en förklaring som stämmer fysiskt med alla experiment jag gör, så kanske det kan bli en vedertagen vetenskaplig sanning...

Självklart kan inte varje människa göra ovanstående, därför förlitar vi oss på att nån med resurser gör dessa mätningar och tar fram väl underbyggda bevis för att kabeln gör skillnad.

De som utvecklar kablar m.m. för HiFi är inte vetenskapsmän som försöker få fram nya vedertagna vetenskapliga sanningar, de försöker sälja dig något. Cyniskt, jag vet, men det är antagligen sant

Ljud är vågor i rummet, genom olika medier. Självklart går de att mäta.
Det är ju bara så att vi kanske inte vet hur än, även om jag finner det osannolikt.
Rätt mätmetoder kanske inte ens har tagits fram än (kanske för att vi inte vet hur, kanske för att ingen har lagt tillräckligt med pengar på problemet, eller för att nån hela tiden försöker gömma dessa resultat då det förhindrar att folk köper prylar...) - men jag kan omöjligen tro på att de inte går att mäta om bara rätt person med rätt resurser gör ett försök

Om man sen vill hitta det ljud som låter BÄST i sina egna öron, då får man börja dra in åsikter och människor...men för att få fram skillnaden mellan setups, där man t.ex. enbart byter ut en enda del och allt annat är lika, så SKA man inte blanda in en människa. Notera hur jag lyfter upp just detta specialfall. Om man ska uppgradera en enda del i sin setup och vill peka på faktiska, reella, mätbara skillnader, så måste man mäta.
Vill man bara att egna öronen ska njuta mer: Då gör du exakt som du vill, det kan bli skillnader i ljud som just din hjärna finner njutningsbara, det är inget fel med det! Men att komma och försöka övertyga andra om att din 50 000 kr digitala kabel gör nån skillnad för ljudet så får du baske mig lägga fram lite bevis på bordet

Och som disclaimer så är jag inte något proffs på något av områdena, men jag tror på den vetenskapliga modellen där allt måste bevisas och klarläggas, samt att vi (vetenskapen) kan förklara allt som händer ovanför bordet - d.v.s. allt som berör och påverkar oss på ett fysiskt plan - inklusive nått så enkelt som ljud

(ber en tyst bön att jag inte kommer ångra att jag gjorde ett inlägg )

Du får nog ta upp det med dem som mäter varför man inte gör på detta vis. Jag skulle nog vilja påstå att jag är långt ifrån ensam om att tycka detta är en av de absolut viktigaste egenskaper en högtalare har. Sådana mätningar vore alltså extremt efterfrågade. Jag tvivlar på att det är möjligt med den metoden att få det resultatet man efterfrågar. Det baserar jag inte på metoden i sig utan att ingen använder den trots efterfrågan.

Nu ska jag inte snöa in för mycket på gravitation, men enligt NASA är det inte vetenskapligt klarlagt. Det är sant att vi förstår hur gravitation fungerar (F=Gm1m2 / r2k) och påverkar oss men inte vad det faktiskt är. Vissa vetenskapsmän har teorier om att det är partiklar så kallade ”gravitons” förflyttar sig med ljusets hastighet. Detta är dock inte vederlagt utan en teori bland flera.
Man vet heller inte hur långt ifrån gravitationen slutar. Därav att jag använde den som exempel. Vi vet att den finns, hur den beter sig men vi förstår den inte fundamentalt. Det är inte en perfekt jämförelse heller ska tilläggas.

När det gäller mätmetoder tor jag varken jag eller någon annan här är kvalificerad nog att recensera dem. Jag vet att ex Soundstage som jag länkat till gör sina tester hos NCR (National Research Council) i Kanada. Deras laboratorium har en ekofri kammare där högtalarna mäts.
Mer info här:
https://www.soundstagenetwork.com/index.php?option=com_conten...

I övrigt har jag inte så mycket att kommentera. Du får naturligtvis ha de åsikterna kring kablar osv (jag delar dem i mångt och mycket, har aldrig själv hört skillnad).
Säljare inom alla branscher har såklart försäljning som huvudsyssla. Men om en högtalare skulle mäta bra på dessa punkter skulle det göra säljarens jobb så mycket enklare, så jag ser ingen poäng med att dölja en sådan mätning om den var var möjlig att utföra.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Intressant hur folk har svängt i tråden från att påstå att stereo imaging kan mätas till att fenomenet inte ens existerar. Aristoteles kallar det för sofistisk vederläggning, vad en psykolog kallar det vet jag inte?

Som sagt, ta två högtalare. Spela lite dialog och om du kan höra dialogen mellan högtalarna så har du vad vi kallar för stereo imaging och det finns inga mätbara värden för detta. Måste i princip vara omöjligt för dig att kolla på TV utan en centerhögtalare som förnekare av detta.

Förnekar du allt som inte är vetenskapligt klarlagt eller bara ljudrelaterade saker?
Exempelvis gravitation? Är det samma som gud då?

Gurra är absolut närmast med spridning, men har inte sett några konkreta värden eller förklaring hur dessa värden relaterar.

Visa mig gärna var jag har "svängt", eller blandar du ihop mig med någon annan nu?

"El-allergiker" får inte sällan fysiska utslag osv när de upplever sig utsatta för EMS. Vår tro på saker kan vara så fundamentalt avgörande för vad vi tror oss känna, höra eller se att det kan skapa både auditiva och visuella förvrängningar (hallucinationer låter så starkt). Så, ingen människa borde lita på sig själv när det verkar som att resten av världen har fel och/eller är korkade (även om det i dagens samhälle är svårare att avfärda det), med största sannolikhet är det istället vi själva som har fel i de lägena.

Jag har inte mycket för Henrik Fexéus, men även hans billiga tricks är ofta ett bra exempel på hur lättlurade våra hjärnor är. Jag har för mig att Brynolf & Ljung också har en hel del shower om just att lura hjärnan hos människor så att de upplever sig säkra på felaktiga saker eller osäkra på sånt de inte borde ha något tvivel om.

TL;DR

Om man tror sig kunna uppleva/bedöma/avgöra/höra/se/smaka något som inte är fysiskt mätbart/bevisat och som de flesta andra inte kan, då är man nästan säkert lurad av sin egen hjärna.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Visa mig gärna var jag har "svängt", eller blandar du ihop mig med någon annan nu?

"El-allergiker" får inte sällan fysiska utslag osv när de upplever sig utsatta för EMS. Vår tro på saker kan vara så fundamentalt avgörande för vad vi tror oss känna, höra eller se att det kan skapa både auditiva och visuella förvrängningar (hallucinationer låter så starkt). Så, ingen människa borde lita på sig själv när det verkar som att resten av världen har fel och/eller är korkade (även om det i dagens samhälle är svårare att avfärda det), med största sannolikhet är det istället vi själva som har fel i de lägena.

Jag har inte mycket för Henrik Fexéus, men även hans billiga tricks är ofta ett bra exempel på hur lättlurade våra hjärnor är. Jag har för mig att Brynolf & Ljung också har en hel del shower om just att lura hjärnan hos människor så att de upplever sig säkra på felaktiga saker eller osäkra på sånt de inte borde ha något tvivel om.

TL;DR

Om man tror sig kunna uppleva/bedöma/avgöra/höra/se/smaka något som inte är fysiskt mätbart/bevisat och som de flesta andra inte kan, då är man nästan säkert lurad av sin egen hjärna.

Menade folk i allmänhet. Därför jag skrev folk och inte du.
Men som sagt det hela är mycket enkelt.

1.Antingen så tror man att det är hallucinationer likt el-allergi osv som du nämner. Det är ju en ståndpunkt som man vetenskapligt kan luta sig mot utan mätningar. Samtidigt som man får problem att titta på TV, och min empiriska kunskap är att de allra flesta människor inte har detta problem så i så fall är det nog mer specifikt för dig (om du har svårt att höra två högtalare centrera en ljudbild).

2. Man kan höra en stereobild och uppleva att högtalare tillsammans med rum, akustik och källmaterial kan placera ljud på olika specifika platser där högtalare inte står riktade. Men man kan inte mäta detta fenomen (hit sällar jag mig).

3. Man håller med om 2 men tror att detta kan mätas (varvid jag som 2a ber om en sådan mätning).

Behöver inte vara svårare än så. Sen kan man absolut diskutera hur man kan höra något som inte går att mäta och hur hjärnan fungerar i relation till vad vi hör. Dit har jag inte gått i denna diskussion och ämnar inte göra heller.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Är detta något du inte tycker går ihop med vad jag skrev? Att den mänskliga hörseln kan positionera ljudkällor i rummet betyder inte att detta går att göra detta vid alla frekvenser/riktningar etc. Även detta är välkänt och studerat.

Vad den del av medlemmarna på SC som motsätter sig "audio woo", inklusive jag själv framhärdar är att ljudsystem är ett problem vi har löst och att allt väsentligt är definerat och kvantifierbart. Motsätter man sig detta genom att påstå att andra faktorer som ej går att mäta/fysikaliskt modellera är viktiga så rör man sig inom magins värld.

Hej, Vid avlyssning av musik ex The pros and cons of hitch hiking av Roger Waters så hör du en klocka i vänster högtalare i första låten. Jag har hört den från högtalaren till ca två meter ut i rummet i olika anläggningar. Whole lotta a love från Led Zeppelin II har en mitt där Jimmy Page använder en Theremin och sin gitarr. Jag har hört soundet från mitt mellan högtalarna till bakom mig. Hur mäter man det? För mig personligen så är det kvaliteten på högtalare inklusive uppställning, förstärkare, avspelare och rummet, man kan dämpa det med mattor, gardiner, och hyllor med cd, LP eller böcker .m.m.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Whole lotta a love från Led Zeppelin II har en mitt där Jimmy Page använder en Theremin och sin gitarr. Jag har hört soundet från mitt mellan högtalarna till bakom mig. Hur mäter man det?

Du tänker dig att när du sitter och blundar och fantiserar om att han spelar i ditt rum så kutar han och spelar lite bakom dig med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Du tänker dig att när du sitter och blundar och fantiserar om att han spelar i ditt rum så kutar han och spelar lite bakom dig med?

Skivan är producerad för att ljudet skall fara fram och tillbaka och det är Pages intention att du skall uppleva det. Förövrigt så rekommenderar jag dig att lyssna på låten så fattar du vad jag menar.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Hej, Vid avlyssning av musik ex The pros and cons of hitch hiking av Roger Waters så hör du en klocka i vänster högtalare i första låten. Jag har hört den från högtalaren till ca två meter ut i rummet i olika anläggningar.

Var skall klockan höras? Var är den korrekta placeringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Skivan är producerad för att ljudet skall fara fram och tillbaka och det är Pages intention att du skall uppleva det. Förövrigt så rekommenderar jag dig att lyssna på låten så fattar du vad jag menar.
Mvh Paul

Fram och tillbaka mellan vänster och höger högtalare kan jag köpa "bakom högtalarna" kan jag köpa men bakom lyssnaren..njä då måste man nog ha lika mycket lsd i kroppen som Page hade när han spelade in låten. Med ett 5.1 system och musik som är inspelad för just 5.1 surround kan man väl få lite känsla av att grejor händer bakom lyssnings positionen men med ett stereosystem låter det väldigt tveksamt.

Permalänk
Medlem

Pink Floyd gjorde väl en del 4-kanals musik på 60/70-talet. Där var definitivt en hel del av ljudet placerat bakom lyssnaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Pink Floyd gjorde väl en del 4-kanals musik på 60/70-talet. Där var definitivt en hel del av ljudet placerat bakom lyssnaren.

Jo, Quadraphonic inspelningar det är vad vi idag kallar surround fast bara 4 högtalare två fram och två bakom utan center eller sub.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte påstå att jag rett ut riktigt hur denna tråd letade sig från en uppenbart överprisad digital ljudpryl, till frågan om vad som går och inte går att mäta i den analoga domänen. Men den verkar vara full av paralelldiskussioner kring starkare formuleringar (X existerar / kan inte mätas / kan omöjligt existera) och svagare dito (evidens för X är otillräcklig / vi saknar metod för att mäta X) av samma påståenden, vilket gör att bevisbördan hoppar som en pingpongboll mellan skribenterna och det är otroligt svårt för en som ansluter sent att få överblick

Att döma av vad jag sett, så förstår jag inte varför det skulle vara så kontroversiellt att det kan existera subjektiva aspekter av ljud som vi saknar metod för att mäta i fysikalisk mening, vore det "soundstage" eller något annat. Möjligen handlar det om olika alternativa tolkningar av "kan inte mätas", t.ex.:

  1. "vi kan i princip omöjligt mäta detta i fysikalisk mening, för det är inte en del av ljudsignalen utan förmedlas telepatiskt" --> hokus pokus, pseudovetenskap

  2. "det finns representerat i ljudsignalen men det är troligen omöjligt att systematisera på ett sätt som ger mening" --> fullt möjligt, då blir det lite som när man jämför "bra" och "dåliga" låtar rent estetiskt - för många variabler för att det ska gå att överblicka

  3. "det finns representerat i ljudsignalen och kan kanske systematiseras meningsfullt" --> mer forskning behövs, vilka är de fysikaliska variablerna och hur korrelerar de (linjärt eller ej) med upplevelsen?

I min läsning av tråden så är det ingen som påstår (1), utan det jag ser är antingen (2) eller (3). Båda är fullt rimliga enligt mig.

Oavsett vilket så beskriver @MsSmith, @eFoppa m.fl. en subjektiv upplevelse, som en del andra avfärdar som inbillning. Men detta går att mäta. Det gör man med kontrollerade experiment där man håller allt kostant utom utrustningen som man vill jämföra, och blindar information som inte finns i själva ljudet (t.ex. genom att kalla utrustningarna A och B istället för vad de heter). Steg ett blir att se om deltagarna alls hör skillnad på A och B i ett korrekt utfört blindtest, steg två blir att se om det finns någon systematik i bedömningarna av "soundstage" (Når deltagarna någorlunda konsensus om vilken utrustning som har bättre eller sämre "separation"? Eller vad man väljer att kalla den subjektiva variabeln). Efter dessa båda steg blir det aktuellt att börja söka efter fysikaliska variabler (formulera hypoteser), som man sen kan manipulera för att se om de faktiskt ger upphov till skillnader i subjektiv bedömning (dvs. testa hypoteserna).

Mot den bakgrunden blir det väldigt konstigt när skeptikerna i tråden genast efterfrågar fysikaliska modeller av det fenomen som folk tycker sig höra, när det enda sätt på vilket vi säkert kan få veta om upplevelsen är entydigt bestämd av ljudet, är att testa själva upplevelsen av ljudet med psykologiska metoder. Samtidigt som det finns gott om upplevelser folk har som få skulle ifrågasätta, där vi idag saknar komplett fysikalisk modell av vad som upplevs (förälskelse, sorg, "rätt låt vann", etc.).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Vill man testa sin soundstage kan man använda sig av rums kalkylatorn i detta inlägg för att hitta optimal placering för sina högtalare, sen spela det nämnda musikstycket Jennifer Warnes’ “Bird on a Wire” och jämföra bilden i inlägget på hur musiken är inspelad/mixad med vad man upplever i sin lyssningsfotölj.

https://audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/the-qu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Menade folk i allmänhet. Därför jag skrev folk och inte du.
Men som sagt det hela är mycket enkelt.

1.Antingen så tror man att det är hallucinationer likt el-allergi osv som du nämner. Det är ju en ståndpunkt som man vetenskapligt kan luta sig mot utan mätningar. Samtidigt som man får problem att titta på TV, och min empiriska kunskap är att de allra flesta människor inte har detta problem så i så fall är det nog mer specifikt för dig (om du har svårt att höra två högtalare centrera en ljudbild).

2. Man kan höra en stereobild och uppleva att högtalare tillsammans med rum, akustik och källmaterial kan placera ljud på olika specifika platser där högtalare inte står riktade. Men man kan inte mäta detta fenomen (hit sällar jag mig).

3. Man håller med om 2 men tror att detta kan mätas (varvid jag som 2a ber om en sådan mätning).

Behöver inte vara svårare än så. Sen kan man absolut diskutera hur man kan höra något som inte går att mäta och hur hjärnan fungerar i relation till vad vi hör. Dit har jag inte gått i denna diskussion och ämnar inte göra heller.

Nu verkar du ha fastnat i ett specifikt ställningstagande och detaljfråga som aldrig varit något jag försökt diskutera, då blir det konstigt när du klistrar den argumentationen på vad jag försöker tala om. Frågan jag försökt diskutera i den här tråden är den jag upplevde var huvudfrågan, är "extremt dyrt" faktiskt bättre än "dyrt" och huruvida detta går att påvisa.

Jag har inga problem att höra eller förstå hur system samspelar för att skapa stereo eller splitta upp till 5.1, 7.1 osv. Jag skulle kunna tänka mig att det inte är några större problem att mäta hur olika högtalare hanterar detta men jag har inget intresse av att lägga tid på att motbevisa ditt påstående om att det inte skulle vara möjligt. Återigen, om du bygger någon argumentation genom det här påståendet, backa upp det, kräv inte att andra ska motbevisa dig.

Skrivet av Pauls711:

Hej, Vid avlyssning av musik ex The pros and cons of hitch hiking av Roger Waters så hör du en klocka i vänster högtalare i första låten. Jag har hört den från högtalaren till ca två meter ut i rummet i olika anläggningar. Whole lotta a love från Led Zeppelin II har en mitt där Jimmy Page använder en Theremin och sin gitarr. Jag har hört soundet från mitt mellan högtalarna till bakom mig. Hur mäter man det? För mig personligen så är det kvaliteten på högtalare inklusive uppställning, förstärkare, avspelare och rummet, man kan dämpa det med mattor, gardiner, och hyllor med cd, LP eller böcker .m.m.
Mvh Paul

Här blir det ju intressant tänker jag, jag ska försöka formulera vad jag tänker blir förklaringsmodeller för den beskrivna upplevelsen.

1. Systemet generellt och högtalaren i synnerhet är så skickliga/välkonstruerade/bra/dyra att de har en sån precision i leveransen av ljudet att lyssnarens hjärna tolkar ljudet från en "omöjlig" plats (det finns ingen ljudkälla på platsen).

2. Lyssnaren vet att skaparen till materialet (t.ex låten) har beskrivit att den försökt skapa en effekt av att ljud ska upplevas komma från omöjliga platser varpå lyssnaren har bias för att leta efter detta, hjärnan försöker leta efter detta och tolkar intryck utifrån den mallen och försöker i ökande grad omtolka intryck för att passa det den letar efter (som när den letar faror, en kort slang i ögonvrån löper mycket stor risk att tolkas som en farlig orm). Hjärnan lurar sig själv (oss) att tro att den faktiskt har hört ett specifikt ljud och att detta ljud kommer från en omöjlig plats, för att vi vill det och blir glada när vi hittat det vi letat efter. Särskilt glada blir vi om vi känner att det betyder att vi är kompetenta/unika.

Så, i bägge fall är hjärnan den centrala aspekten. För mig skulle dock förklaring 1 betyda att majoriteten skulle höra precis samma sak från högtalaren. Det är ju trots all systemet som skapar effekten.

För min del känns förklaring 2 oändligt mycket rimligare.

Det intressanta med de här förklaringsmodellerna är ju att det skulle vara väldigt enkelt att åtminstone avgöra att en av dem är felaktig genom att göra några enkla ordentliga blindtest...

@oegat Blindtest har löpande efterfrågats eller föreslagits, men aldrig varit något aktuellt att utsätta sitt perfekta gehör för.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Det är fascinerande att se hur mycket pengar man faktiskt kan lägga på ljudåtergivning!
Femtiotusen är väl inget för en audiofildator eftersom man självklart måste komplettera den med en nätkabel för minst etthundratjugoåttatusen kronor (beroende på längd):
https://www.hificonsultpn.se/kablar/384-transparent-opus-powe...
(Man får bara hoppas att det är rätt kontakt i apparatändan!)
Och det kan bli ännu dyrare i slutet av kedjan. Vad sägs om en högtalarkabel för knappt 1,4 miljoner kronor?
https://www.hificonsultpn.se/kablar/763-opus-magnum-.html
(Det här är i alla fall ett standardpris där man själv får välja en längd mellan 2,4 och 4,5 meter!)

Permalänk
Medlem

Om soundstage och imaging hade varit så förbaskat oförstått och omöjligt att mäta, hur kan då produkter (Zähl HM1, Golden Sounds senaste collab med Ferrum, WANDLA t.ex) påverka båda aspekterna utan några som helst problem? Gissar dom bara vad som bör hända? Nej. Herre!

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Hej, Vid avlyssning av musik ex The pros and cons of hitch hiking av Roger Waters så hör du en klocka i vänster högtalare i första låten. Jag har hört den från högtalaren till ca två meter ut i rummet i olika anläggningar. Whole lotta a love från Led Zeppelin II har en mitt där Jimmy Page använder en Theremin och sin gitarr. Jag har hört soundet från mitt mellan högtalarna till bakom mig. Hur mäter man det? För mig personligen så är det kvaliteten på högtalare inklusive uppställning, förstärkare, avspelare och rummet, man kan dämpa det med mattor, gardiner, och hyllor med cd, LP eller böcker .m.m.
Mvh Paul

Definiera vad du vill mäta? Är det:

- Ljudet som dina trumhinnor registrerar? - Mikrofon i hörselgångarna är väl en metod?
- Är det signalen som leder till upplevelsen? - Den är ju inspelad.
Är det en modell för var du kommer att uppdatta att ljudet förläggs? - Det är ju subjektivt men man kan bygga modeller för dina öron likt vi diskuterade tidigare med överföringsfuktionen genom att spela upp ljud från olika platser i rummet och spela in signalen från hörselgången.

Oavsett vad kommer ju mätningsr stt vara nyckeln till problemet då våra hörselorgan är mätdon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Det är fascinerande att se hur mycket pengar man faktiskt kan lägga på ljudåtergivning!
Femtiotusen är väl inget för en audiofildator eftersom man självklart måste komplettera den med en nätkabel för minst etthundratjugoåttatusen kronor (beroende på längd):
https://www.hificonsultpn.se/kablar/384-transparent-opus-powe...
(Man får bara hoppas att det är rätt kontakt i apparatändan!)
Och det kan bli ännu dyrare i slutet av kedjan. Vad sägs om en högtalarkabel för knappt 1,4 miljoner kronor?
https://www.hificonsultpn.se/kablar/763-opus-magnum-.html
(Det här är i alla fall ett standardpris där man själv får välja en längd mellan 2,4 och 4,5 meter!)

Jävlar, det där var by far det högsta priset jag sett för en hifi-kabel!
Kan ju dock ge dom att dom där kablarna potentiellt faktiskt kan ge en ljudlig o mätbar skillnad iom att den där lilla klumpen på kabeln kan innehålla nån kondensator o resistor eller liknande för att kanske filtrera bort lite av toppen o på så vis ge ett sk "varmare" ljud, vilket ironiskt nog INTE kan kallas för transparent. O inte heller finns det nånting i varken material eller RND-kostnad som gör att den bör gå ens i närheten av 1,4 mille, utan det är enbart för att separera köparen från en oerhörd mängd pengar som går rakt ner i tillverkarens ficka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Om soundstage och imaging hade varit så förbaskat oförstått och omöjligt att mäta, hur kan då produkter (Zähl HM1, Golden Sounds senaste collab med Ferrum, WANDLA t.ex) påverka båda aspekterna utan några som helst problem? Gissar dom bara vad som bör hända? Nej. Herre!

Ja, för hifi kryllar ju inte av nonsense-teknologier som inte gör någonting.
Senaste favoriten är Tesla coils

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Ja, för hifi kryllar ju inte av nonsense-teknologier som inte gör någonting.
Senaste favoriten är Tesla coils

Jo, finns absolut massor av svammel! Men produkterna jag nämnde påverkar ljudet. Både mät (HM1 iaf, har inte sett något om WANDLA ännu) och hörbart. Viss skillnad mot alla former av "snakeoil".

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Definiera vad du vill mäta? Är det:

- Ljudet som dina trumhinnor registrerar? - Mikrofon i hörselgångarna är väl en metod?
- Är det signalen som leder till upplevelsen? - Den är ju inspelad.
Är det en modell för var du kommer att uppdatta att ljudet förläggs? - Det är ju subjektivt men man kan bygga modeller för dina öron likt vi diskuterade tidigare med överföringsfuktionen genom att spela upp ljud från olika platser i rummet och spela in signalen från hörselgången.

Oavsett vad kommer ju mätningsr stt vara nyckeln till problemet då våra hörselorgan är mätdon.

Jag menar att det inte går att mäta på högtalarens förmåga att släppa ljudet (soundstage) så att du får en tredimensionell ljudbild då det är alldeles för många olika parametrar som inspelningen via ex cd, förstärkare till högtalare i rummet. Vid en anläggning kanske det låter bra och mindre bra i en annan. Skall ett företag mäta en högtalare och visa ett värde, spara det på en dator för att visa kunden, så gäller det bara på den specifika anläggningen i det rummet mätningen är gjord. Glömde att även mikrofoner och all inspelningsutrustning kommer att färga det inspelade ljudet.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nu verkar du ha fastnat i ett specifikt ställningstagande och detaljfråga som aldrig varit något jag försökt diskutera, då blir det konstigt när du klistrar den argumentationen på vad jag försöker tala om. Frågan jag försökt diskutera i den här tråden är den jag upplevde var huvudfrågan, är "extremt dyrt" faktiskt bättre än "dyrt" och huruvida detta går att påvisa.

Jag har inga problem att höra eller förstå hur system samspelar för att skapa stereo eller splitta upp till 5.1, 7.1 osv. Jag skulle kunna tänka mig att det inte är några större problem att mäta hur olika högtalare hanterar detta men jag har inget intresse av att lägga tid på att motbevisa ditt påstående om att det inte skulle vara möjligt. Återigen, om du bygger någon argumentation genom det här påståendet, backa upp det, kräv inte att andra ska motbevisa dig.

Här blir det ju intressant tänker jag, jag ska försöka formulera vad jag tänker blir förklaringsmodeller för den beskrivna upplevelsen.

1. Systemet generellt och högtalaren i synnerhet är så skickliga/välkonstruerade/bra/dyra att de har en sån precision i leveransen av ljudet att lyssnarens hjärna tolkar ljudet från en "omöjlig" plats (det finns ingen ljudkälla på platsen).

2. Lyssnaren vet att skaparen till materialet (t.ex låten) har beskrivit att den försökt skapa en effekt av att ljud ska upplevas komma från omöjliga platser varpå lyssnaren har bias för att leta efter detta, hjärnan försöker leta efter detta och tolkar intryck utifrån den mallen och försöker i ökande grad omtolka intryck för att passa det den letar efter (som när den letar faror, en kort slang i ögonvrån löper mycket stor risk att tolkas som en farlig orm). Hjärnan lurar sig själv (oss) att tro att den faktiskt har hört ett specifikt ljud och att detta ljud kommer från en omöjlig plats, för att vi vill det och blir glada när vi hittat det vi letat efter. Särskilt glada blir vi om vi känner att det betyder att vi är kompetenta/unika.

Så, i bägge fall är hjärnan den centrala aspekten. För mig skulle dock förklaring 1 betyda att majoriteten skulle höra precis samma sak från högtalaren. Det är ju trots all systemet som skapar effekten.

För min del känns förklaring 2 oändligt mycket rimligare.

Det intressanta med de här förklaringsmodellerna är ju att det skulle vara väldigt enkelt att åtminstone avgöra att en av dem är felaktig genom att göra några enkla ordentliga blindtest...

@oegat Blindtest har löpande efterfrågats eller föreslagits, men aldrig varit något aktuellt att utsätta sitt perfekta gehör för.

Hej, det är alldeles rätt, när någon lyssnar på ex Zeppelin hos mig så hör de samma sak.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Jag menar att det inte går att mäta på högtalarens förmåga att släppa ljudet (soundstage) så att du får en tredimensionell ljudbild då det är alldeles för många olika parametrar som inspelningen via ex cd, förstärkare till högtalare i rummet. Vid en anläggning kanske det låter bra och mindre bra i en annan. Skall ett företag mäta en högtalare och visa ett värde, spara det på en dator för att visa kunden, så gäller det bara på den specifika anläggningen i det rummet mätningen är gjord. Glömde att även mikrofoner och all inspelningsutrustning kommer att färga det inspelade ljudet.
Mvh Paul

Återigen så behöver du först definiera begreppet soundstage på ett entydigt vis. Annars är det meningslöst att tala om. Ska du dessutom klassa högtalare utifrån hur bra de är avseende en given egenskap behöver du också ett mätetal kopplat till detta.

Sen att samma ljudsignal till samma högtalare kommer att påverkas av den miljö de står i är ju självklart. Att det skulle hindra att tillverkare uppger specifikationer håller jag inte med om. Samma problem finns ju i alla möjliga sammanhang och det löser vi med standardiserade testförhållanden - exempelvis gaser vid normalt tryck och temperatur, bilars prestanda vid standardiserade körscheman, hållbarhet av matvaror vid lagring i viss temperatur osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Återigen så behöver du först definiera begreppet soundstage på ett entydigt vis. Annars är det meningslöst att tala om. Ska du dessutom klassa högtalare utifrån hur bra de är avseende en given egenskap behöver du också ett mätetal kopplat till detta.

Sen att samma ljudsignal till samma högtalare kommer att påverkas av den miljö de står i är ju självklart. Att det skulle hindra att tillverkare uppger specifikationer håller jag inte med om. Samma problem finns ju i alla möjliga sammanhang och det löser vi med standardiserade testförhållanden - exempelvis gaser vid normalt tryck och temperatur, bilars prestanda vid standardiserade körscheman, hållbarhet av matvaror vid lagring i viss temperatur osv.

Avslutar diskussionen med detta, det verkar inte som om du vill förstå och inte fattar vad ett soudstage är för något och därmed inte har en aning om vad en tredimensionell ljudbild är som kommer från ett par högtalare. Då kommer vi inte längre.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jävlar, det där var by far det högsta priset jag sett för en hifi-kabel!
Kan ju dock ge dom att dom där kablarna potentiellt faktiskt kan ge en ljudlig o mätbar skillnad iom att den där lilla klumpen på kabeln kan innehålla nån kondensator o resistor eller liknande för att kanske filtrera bort lite av toppen o på så vis ge ett sk "varmare" ljud, vilket ironiskt nog INTE kan kallas för transparent. O inte heller finns det nånting i varken material eller RND-kostnad som gör att den bör gå ens i närheten av 1,4 mille, utan det är enbart för att separera köparen från en oerhörd mängd pengar som går rakt ner i tillverkarens ficka.

Det är lungt, du får ju en halv mille i inbyte om du byter in din gamla sketna opuskabel vid uppgraderingen.

(Fast då kan de väl sälja opuskabeln för mer än nypris eftersom den är "inspelad")

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Hej, det är alldeles rätt, när någon lyssnar på ex Zeppelin hos mig så hör de samma sak.
Mvh Paul

Det är svårt att skapa ett blindtest med så specifika detaljer du talar om, men det vore intressant att försöka. Att ge en person uppdraget att lyssna efter ett specifikt ljud och sedan peka var den upplevde att ljudet kom ifrån utan att ge någon annan typ av information eller förförståelse för förväntningar osv.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nu verkar du ha fastnat i ett specifikt ställningstagande och detaljfråga som aldrig varit något jag försökt diskutera, då blir det konstigt när du klistrar den argumentationen på vad jag försöker tala om. Frågan jag försökt diskutera i den här tråden är den jag upplevde var huvudfrågan, är "extremt dyrt" faktiskt bättre än "dyrt" och huruvida detta går att påvisa.

Jag har inga problem att höra eller förstå hur system samspelar för att skapa stereo eller splitta upp till 5.1, 7.1 osv. Jag skulle kunna tänka mig att det inte är några större problem att mäta hur olika högtalare hanterar detta men jag har inget intresse av att lägga tid på att motbevisa ditt påstående om att det inte skulle vara möjligt. Återigen, om du bygger någon argumentation genom det här påståendet, backa upp det, kräv inte att andra ska motbevisa dig.

Vänta lite nu. Jag har haft det ställningstagandet hela tiden. Det va du som svarade på det ställningstagandet att ”det vore klädsamt att bevisa”.
Problematiken är dock universell. Det går inte att bevisa att saker/förhållanden INTE existerar.
Om jag säger att det inte existerar några aliens på jorden så kan jag knappast bevisa det.
På samma sätt kan inte jag bevisa att det INTE går att mäta en högtalares egenskaper för imaging. Jag kan hänvisa till att det inte mäts eller existerar några sådana mätningar.
Om du vill motsäga detta påstående att det faktiskt existerar mätningar så är det mycket enkelt för dig att styrka ditt påstående genom att hänvisa till sådana mätningar.
Så antingen visar du dessa eller så har vi inte mycket mer att diskutera.

Det är fullt möjligt att det i framtiden går att mäta.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Återigen så behöver du först definiera begreppet soundstage på ett entydigt vis. Annars är det meningslöst att tala om. Ska du dessutom klassa högtalare utifrån hur bra de är avseende en given egenskap behöver du också ett mätetal kopplat till detta.

Sen att samma ljudsignal till samma högtalare kommer att påverkas av den miljö de står i är ju självklart. Att det skulle hindra att tillverkare uppger specifikationer håller jag inte med om. Samma problem finns ju i alla möjliga sammanhang och det löser vi med standardiserade testförhållanden - exempelvis gaser vid normalt tryck och temperatur, bilars prestanda vid standardiserade körscheman, hållbarhet av matvaror vid lagring i viss temperatur osv.

Klippa klistra-funktionen verkar inte funka för mig, men en ganska utbred åsikt verkar vara att soundstage är den upplevda vidden, djupet, höjden av den stereobild ett par högtalare tillsammans med framförallt rum och akustik målar upp. Exempelvis låter det som musiken spelas mellan två högtalare som står 2m isär eller hör du ljud som låter som de spelas utanför högtalarnas position.

Imaging är hur väl definierade ljuden/instrumenten är inom soundstage. Dvs kan du peka på en specifik plats där ex en cymbal spelas.

Oavsett så finner iaf jag att rummet och akustiken har störst inverkan, sedan högtalarnas placering och sist vilken högtalare. Det finns teorier om att soundstage och imaging är ren inbillning och något som sker i vår hjärna. Jag tänker inte argumentera emot det, men min upplevelse är att olika högtalare med samma förutsättningar i övrigt uppvisar olika egenskaper i form av soundstage och imaging. Exempelvis för mig personligen brukar jag föredra stativhögtalare (billiga eller dyra) för bättre imaging.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5