Vilken variant av köttfärssås gör du?

Permalänk
Medlem

För mig ska det vara selleri i för att smaken ska bli rätt. Brukar köra på följande:

750 Gram köttfärs
3 Msk Tomatpure
2 Gula Lökar
2 Morötter
2 Stjälkar Selleri
4 Vitlöksklyftor (pressade)
2 dl. Vermouth eller Vin
1 Msk. oxfond eller köttbuljong

Sen vatten för konsistens

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

500gram blandfärs med matolja.
Mexican krydda ( 3/4 av en burk lägger jag i )
Krossade tomater " Mutti " bäst ??
Chilisås efter behag
1/2 gulök
Timjan 1 kryddmått
Basilika 1 kryddmått
Mynta 1 kryddmått

Rör om ofta samt låta stå på låg värme i cirka 1 h

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Stekpanna:
Olivolja
500g nötfärs (låt den ligga utanför kylen typ en timme innan du steker)

Stek rejält på hög värme så att all vätska går ur köttfärsen (viktigt steg, stekytan ger smak och om det istället snarare kokar bara blir smaken något unken), dra i lite nymalen svartpeppar mot slutet.

Gryta:
Olivolja
Finhacka:
1 st Gul lök samt Stjälkselleri och Morot i samma volym som löken (dvs 1/3 vardera)
Vitlöksklyftor 3-5 st

Stek på låg värme tills det blir lite ljust och genomskinligt. Höj värmen och fräs ca två matskedar tomatpasta i mitten av grytan.
Häll i ca 3-4 dl rött vin. Eller om du inte har det, lite rödvinsvinäger. (Om du kör vinägern, låt den koka upp rejält) I med två-tre lagerblad.
(Typ en fjärdedels grönsaks respektive köttbuljong i här om man bara tänkt låta det stå en timme eller kortare)

Sen ös över köttfärsen i grönsakerna. Och sen ca 500gr krossade tomater (av nått vettigt märke, inte ICAs som har stora stenhårda bitar 😅).

Dra i extra kryddor här efter smak: torkad basilika, chili flakes, cayennepeppar etc. Ett knyte färsk timjan eller rosmarin tex.

Låt det sen stå och puttra på lite lägre temperatur tills vätskan börjat avdunsta ordentligt. Minimum en timme ungefär men gärna 2,5-3. (Går det över 3 börjar de jordiga/umami-smakerna gå helt överstyr och det blir inte så gott).

Älskar man vitlök så pressa i några klyftor typ en 20-30 minuter innan du tänkt ta det av spisen.

Om det kokar alldeles för torrt så bara dra i en dl vatten.

Servera med nån bra pasta som suger upp såsen ordentligt (dvs inte nån slät barilla-pasta). Salta pastavattnet REJÄLT.

Valfritt är ju att ösa över köttfärsen i pastagrytan och veva runt såsen i pastan.

Rejält med färskriven parmesan på det.

Ganska ”puritanskt” men förutom att det ska stå o puttra länge så går det ju väldigt snabbt med själva de ”mekaniska” momenten.

Ett glas lätt/torrt vitt vin eller cola zero till det 🤤

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Vissa av er gör verkligen sinnessjuka köttfärsåser Men kul att se så stort spektra av olika varianter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Förvånad att så många använder grädde i köttfärssås!

Jag använder grädde (40%) i allt, även när jag stuvar makaroner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Jag använder grädde (40%) i allt, även när jag stuvar makaroner.

Antar att du inte har grädde i bokstavligen *allt* utan mer specifikt att du väljer det vid ett val mellan mjölk och grädde?

Jag tror ju att det som avsågs snarast var att uttrycka förvåning att så många öht hade någon mjölkprodukt i, till skillnad från att göra något mer bolognese-liknande då.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Krossade tomater " Mutti " bäst ??

Med tanke på tungmetallerna skulle jag råda dig vara försiktig.

Har helt övergivit burktomater efter den rapporten.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tror ju att det som avsågs snarast var att uttrycka förvåning att så många öht hade någon mjölkprodukt i, till skillnad från att göra något mer bolognese-liknande då.

Jag hade inte heller någon aning om att så många hade mjölkprodukter i sin köttfärssås.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

500g salsicciafärs
500g nötfärs
ett par finhackade gullökar
ett par finrivna morötter
en burk krossade tomater
kycklingbuljong
några lagerblad
en matsked kanel

resten är lite vad jag känner för. soja, chili, svartpeppar, lönnsirap, ketchup, tomatpure, etc. lite av vad som finns i kylen

Permalänk
Medlem

Gjort allt ifrån en "svensk" till ragu bolognese, beror på hur många timmar man har på sig, men en riktig ragu är något magiskt.

Stek mirepoix
2kg köttfärs, större delen blandfärs och ibland kalv, behöver inte stekas så hårt, några minuter efter vattnet är borta och en fond bildats i botten
Deglace med rödvin
Tomatpure, behöver stekas några minuter
Sen i med hela tomater på burk eller passerade tomater, svenska är ingen ide att använda
Låt sjuda i 4-5 timmar
Inga kryddor utom salt och svartpeppar, viktigt att göra vid alla steg ovan
Sen i med lite mjölk när den är klar
Kan börja med att steka pancetta eller guanciale också

Brukar göra en lasagne nästa dag.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Entusiast

Min syster lurade mig som liten. "Man dör av lök" sa hon... så tack vare det kan jag fortfarande inte som vuxen äta detta. Jag har blivit så pass "klok" att jag självklart förstår att så inte är fallet, men jag tycker smaken av gul lök är hemsk. Något som orsakat lite bekymmer här och där genom åren då det är vanligt förekommande i många maträtter... Den enda löksorten jag lärt mig äta är vitlök, något jag kompenserar med ganska rejält då jag fullkomligt älskar vitlök!

Men när jag lagar min egna köttfärssås så har jag ju lyxen av att kunna tillaga den som jag själv vill. Jag kör inte på specifika mått utan jag höftar hejvilt och smakar av eftersom...

Färs (nöt eller bland) som jag steker upp tillsammans med buljongtärning för kött samt nån klyfta vitlök. Väl uppstekt tillsätts grädde, krossade tomater och chilisås. För att få lite mer färg så tillsätts colorit.
Därefter kryddas det med salt, svartpeppar, paprikakrydda och cayennepeppar. När det blivit lite varmt tillsätts mer vitlök och lite riven ost (vanlig gouda brukar jag köra) följt av champinjoner...

Jag kanske frångår det som många kallar för "köttfärssås"... men så gör jag min variant iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Antar att du inte har grädde i bokstavligen *allt* utan mer specifikt att du väljer det vid ett val mellan mjölk och grädde?

Jag tror ju att det som avsågs snarast var att uttrycka förvåning att så många öht hade någon mjölkprodukt i, till skillnad från att göra något mer bolognese-liknande då.

Hehe ja typ så. Jag syftade mestadels på matlagning och på typer av matlagning där det bildas någon form av flytande karaktär.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nötfärs
Krossade tomater
Tomatpuré
Gul lök
Morot
Vitlök
Några champinjoner
Timjan/Basilika/Peppar
Lite socker

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Varning! 4 av 4 säger att den är nästintill oätlig (i köttbullsform). Barnen spottade ut den och såg skamsna ut tills dom såg pappas smak-min, då blev det mest skratt.

Grädde, vitlök, svartpeppar, salt/socker, lite tomatkross. Puttra länge och sedan spelar resten av tillbehören mindre roll

I lasagne fungerar den. Men helt ärligt är det godare att bara riva lite morötter o blomkål själv o blanda med valfri färs. O billigare

Skrivet av Havrefras_:

Detta är det rätta svaret. Sofritto i basen, alltid. Sen är det riktigt fint att steka lite pancetta eller annat rökt sidfläsk i pannan för att få sältan och de goa smakerna. Därefter går det typ inte att misslyckas.

Du pratar bolognese. Vi diskuterar köttfärssås
Är personligen inget fan av klassiska italienska recept. För lite smak för min del. (Även fast jag sett typ alla av Vincenzo's Plate. Han gör bra bas men de är lite tafatta. Man måste inte krydda som man gjorde lokalt för 400 år sen liksom )

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

De få gångerna jag tillagar rätten så reducerar jag löken i honung/vatten.

Använder icke mejeriprodukter eller ketchup, utan det ska vara krossade tomater/pure.

Sambal är en av smaksättarna.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

50/50 färs och linser

Permalänk
Medlem

Jag är inte svensk och hadde tidigare för 30 år inte ätit köttfärssås med tomater/pure (exklusiv pasta bolognes). Här finns ingredienslista av en lite moderniserad gammaldags recept av köttfärssås från Lettland:

1. Blandfärs, fläskfärs, men spelar inte stor roll. Fläskfärs har normal mycket fett att ta bort under stekningen.
2. Gul lök
3. Vit Lök
4. Matgrädde (kan funka också med 50/50 matgrädde med matlagningsbas av havre)
5. Tsk soyasås för färg
6. Paprikapulver också för färg
7. Salt, pepper eller "Vegeta" (kryddsmix) och spiskumin pulver
8. Majsstärkelse för krämighet om behövs

Permalänk
Medlem

Smör i pannan
Blandfärs
Gul lök
Tomatkross
Salt
Svartpeppar
Oregano
Lite Sweet Chili sås
Lite ketchup

(Aldrig lagat mat efter mått någonsin)
Smör i pannan, i med köttfärs och hackad lök samt salt peppar.
När färsen börjar få färg i med en skvätt av tomatkrossen samt en skvätt chilisås och oregano. Rör runt.
När köttfärsen fått lite färg i med resten av tomatkrossen samt en skvätt ketchup samt mer chilisås, låt koka upp.
Smaka av och justera sälta, hetta och surhet tills balansen är bra.
Servera med valfri pasta!

Permalänk
Medlem

Tänkte laga chili con carne idag

Koka 1kg högrev i bitar 1.5 timmar
Stek med gul lök, hackad vitlök ock färsk chili
Tillsätt köttbuljong eller fond
Koka vidare med krossade tomater och sötpotatis
Krydda med chili, peppar och mycket kanel
Avsluta kort innan servering med sköljda svarta eller vita bönor
Tacochips eller bröd till

Permalänk
Medlem

500g köttfärs (blandfärs/nötfärs)
1 burk Crème Fraiche
1 litet paket champinjoner
Svartpeppar & Cayennepeppar
Ketchup istället för tomatpuré (avskyr tomatpuré)
Inga krossade tomater kommer i närheten

Låt "skiten" puttra ett tag.

Riven ost över om man har hemma/kommer ihåg.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

I gryta.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk

1,2-1,4 kg Blandfärs 50/50, 8 dl krossade tomater, 5 dl mjölk, grillkrydda, vitpeppar, sockerfri ketchup.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem

500g blandfärs (irländsk/dansk)
- 2 gula lökar grovhackade
- Svartpeppar finmalen & vitpeppar
- ½ nötköttbuljongtärning (+ 1dl vatten)
- 2 droppar soja
- 1 dl standardmjölk
- 1 msk mjöl
(- 400g krossade tomater)

1. Bryn färsen
2. Krydda med peppar och buljongtärning + vatten/tomater
3. Låt puttra med lock på i 10 min.
4. Tillsätt lök.
5. Drinkmixa (skaka inte röra) mjöl & mjölk för redning och ös i samt toppa av med soja.
6. Rör om och låt puttra 5 minuter.

Severas med pasta.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

De som har ketchup till spagetti å köttfärssås kan lika gärna äta spagetti med köttfärs å ketchup. Enda gången man skulle ha de de är om den som tillagat den har gjort en riktigt vidrig köttfärssås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

De som har ketchup till spagetti å köttfärssås kan lika gärna äta spagetti med köttfärs å ketchup. Enda gången man skulle ha de de är om den som tillagat den har gjort en riktigt vidrig köttfärssås.

Ja det är väl just det man gör eller?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Markus Aujalay recept var ju helt klart bäst...
Nu blev jag sugen på köttfärs 😀

Permalänk
Medlem

nötfärs
gula lökar
Tomatpure
vitlök
Majs
Kalvfond
Chilisås
Creme fraiche
Krossade tomater
Salt
Peppar
Oregano
Timjan
Basilika
Socker

I princip, ibland tar man vad man haver..

Viktigt att puttra minst 30 minuter

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av TateM:

Nörd

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

50% Nötfärs/50% fläsk färs(gillar att smaka av individuella färsbitar från nötfärs/fläsk
Pancetta
Gul lök
Morötter
Selleri
Vitvin
Tomatpuree
Svartpeppar
Buljong
Lagerblad
Persilja

Permalänk
Medlem

Mycket lök som bryns lätt i smör och sedan karamelliseras i en annan kastrull. På med grädde när det är klart.
Steker sedan färsen och häller i. Mer grädde om det behövs. Krydda med salt och peppar, kanske lite fond eller soja.

Inga tomater. Inte helt olikt klassisk löksås.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.