Veckans fråga: Vad behöver ingå i garantin på nätaggregat?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad behöver ingå i garantin på nätaggregat?

Bra garantivillkor är plåster på såren om nätaggregatet strular. Men vilken typ av service värderar SweClockers allra högst? Seasonic är idel öra.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu har ju seasonic oerhört bra garantivillkor redan så det kan ju bli svårt att hitta någon relevant förbättring som inte leder till dyrare priser på dom redan ganska dyra nätaggen.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Jag gillar garantisnurror där en ny produkt skickas ut direkt vid reklamation tillsammans med en fraktlapp för den defekta. Men det känns som att detta snarare är upp till varje individuell återförsäljare, eftersom det sällan är tillverkaren själv som hanterar RMA-ärendena. Det finns några undantag, som exempelvis Logitech, vilka har skickat ut en ny produkt direkt och bett mig kassera den trasiga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonasT:

Jag gillar garantisnurror där en ny produkt skickas ut direkt vid reklamation tillsammans med en fraktlapp för den defekta. Men det känns som att detta snarare är upp till varje individuell återförsäljare, eftersom det sällan är tillverkaren själv som hanterar RMA-ärendena.

Håller med! Det jobbiga med garantiärenden är att bli utan produkten, i regel minst en vecka, men inte sällan flera veckor.
Inte kul om det är någon kritisk del som nätaggregat, processor, moderkort eller liknande som dött, så jag brukar köpa en ny pryl, reklamera den trasiga, och sen sälja ersättaren när jag väl får den. Inte optimalt.
Om tillverkare kunde lösa detta på ett smidigare sätt så skulle det vara värt en del för mig.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tänkte bara nämna att jag hade ett SeaSonic-aggregat när blixten slog ner hemma. Aggregatet gick sönder, men resten av datorn höll.

I övrigt håller jag med om att SeaSonic har väldigt bra garantivillkor.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Att dom ersätter skadade komponenter om nätaggregatet skulle orsaka skador.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Håller med om att seasonic redan har bra rykte gällande garantier. För mig spelar enkelhet roll. Webformulär eller e-post, gällande för svensk marknad. Rimlig responstid. Enkel hantering frakt.
Gällande villkor kanske vara tydlig vad som gäller för övrig utrustning som ett nätaggregat kan ta med sig vid fel.

Permalänk
Medlem

Köpte ett begagnat Corsair AX1200i där säkringen utlöstes gång på gång flera gånger om dagen. Kontaktade Corsair och visade upp kvittot från förra ägaren. Agget fick en gratis utlandsresa till Nederländerna och valde att stanna där medans jag fick ett sprillans nytt. Rätt okej garanti tycker jag!

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Fri frakt behövs tycker jag, med tanken på att oftast behöver man skicka det långt och nätagg väger en hel del, och det kan kosta upp mot 50% av ett nytt nätagg i fraktkostnad beroende på vilket land man behöver skicka det till. Detta har gjort att jag inte brytt mig om det i två fall där de pajade innan garantin tog slut.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Min upplevelse är att nätagg ofta fungerar eller är DOA och då är det bra med utbytesagg.
Har använt det 2 gånger pga DOA. Annars brukar de funka både länge och bra...bara man undviker Ace of Sweden eller vad som hette är det nog rätt lungt🤣

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hastigheten att få en ersättningsprodukt är ju ofta av yttersta vikt.

Att kunna få en ny skickat direkt efter felrapport borde vara standard, så kan man bråka om kostnader i efterhand som vem som ska betala frakt och om produkten faktiskt var defekt eller om det var användarfel m.m.

När man får en ny vore det också bra om man kanske fick möjligheten att betala mellanskillnaden till en bättre produkt om man så önskar.
Säg att man har en 650W PSU som går sönder efter 5(av 12) år , så kanske man vill lägga 200Kr extra på att få en 750W PSU istället, eller möjligen gå ner till 550W.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

"Coil whine"-garanti
Har ännu aldrig behövt byta en Seasonic eller ens funderat på PSUn efter den monterats men coil-whine är ett utbrett problem hos alla inkl Seasonic

Permalänk
Medlem

Lång garanti är uppskattat.

Har ett Corsair HX650 (tillverkad av Seasonic) som hängt med i varje dator sedan 2012, garantin var på 6 år så jag är väldigt nöjd med resultatet.

Blir ett Seasonic nätagg vid nästa uppgradering/bygge.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem

hade en random haveri precis innan nyår nån komponent inne i PSU exploderade och tog moderkortet med sig. var ett cooler master inköpt på netonnet och fungerat i över ett år utan problem (tror närmre två) men fick nytt nätagg mot mellanskillnad då denna inte fanns i sortiment mer. helt ok.

fick även nytt moderkort av inet där det var inköpt bara tre månader innan incidenten. alla andra komponenter klarade sig.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Håller med! Det jobbiga med garantiärenden är att bli utan produkten, i regel minst en vecka, men inte sällan flera veckor.
Inte kul om det är någon kritisk del som nätaggregat, processor, moderkort eller liknande som dött, så jag brukar köpa en ny pryl, reklamera den trasiga, och sen sälja ersättaren när jag väl får den. Inte optimalt.
Om tillverkare kunde lösa detta på ett smidigare sätt så skulle det vara värt en del för mig.

Kom för att skriva precis detta, nu slapp jag.

Det kan inte nog poängteras hur viktigt detta är när det handlar om kritiska komponenter, som nätagg i detta fall.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Hedersmedlem

Bra timing. Strömavbrott på över 2 timmar igår så UPSen stängde ner och ett nätaggregat kastade in handduken för gott.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Lång garanti är inte per automatik synonymt med god tillförlitlighet. Jag väljer det senare alla dar i veckan, men skadar förstås inte med både och.

Permalänk
Hedersmedlem

Lång garantitid är väl det viktigaste. Lång garantitid visar att man tror på sin egen produkt och är därför ett tecken på kvalité.

Men en annan sak som är viktig, om man erbjuder det, är att man även lämnar garanti på eventuella följdskador till följd av nätdelshaveri. Jag vet inte om någon erbjuder det idag. Men om en nätdel fallerar och tar sönder en GPU för 10 000 kr så hjälper det inte jättemycket att jag får en ny nätdel värd 1 500 kr...

Dessutom är det viktigt att utbytet går väldigt snabbt. Hela datorn stannar om du inte har en fungerande nätdel, då vill man inte behöva vänta dagar eller veckor på att en ny nätdel dyker upp. Här kan tillverkaren göra en hel del genom att kräva (och betala för) att återförsäljarna byter ut grejerna direkt utan strul och snack.

Permalänk

jag gillar Seasonics garantier redan, tycker dom är bra men framförallt gillar jag att nätaggregaten dom bygger är dom som jag haft bäst erfarenhet med under alla mina år.

Vilket också är det som gör att man kan ha så pass lång garanti tid som dom har.

Något som är lite skrämmande för mig när jag kollar på nya nätagg eller tester är dom som klarar sig bra i tester gällande last och effektivitet men bara har 3-5 år garanti.

man undrar vad det är som gör att tillverkaren väljer att dra ner på det, då är dom ju inte säkra på sin produkt liksom som andra tillverkare även fast den kanske är bra.

Men gällande specifikt garanti ärenden så är det knepigt, det tar oftast lång tid pga tester osv som ska göras. vilket är ett måste. så jag ser inte hur man kan snabba på det mer förutom att ha kontor mer lokalt. Men det pris påslaget som kommer av det gör det inte värt det för mig.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja kunna köpa saknade kablar. Och då menar jag inte "PCIE-kabel, 1st, 399kr", utan rimligt pris, dvs, nästan goodwill-pris. Då jag inte är gjord av pengar köper jag ofta begagnade datorer, och är det något folk tappar bort så är det ju kablar till modulära nätagg...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Rösten kunde inte sparas...

Något knas med era formulär, händer ofta med Quizen också, loggar in på sidan från flera olika nät/datorer så är antagligen inget på min sida.

Oavsett så är lång garantitid given pga dagens priser, sen om de pajar så ska den bytas ut snabbt.

Med det sagt har bara ett nätagg gått sönder för mig någonsin men händer det så vill man att det ska fungera bra med utbyte.

Permalänk
Medlem

Kanske lite provokatiivt men så här ser jag på det.
En tillverkare som litar och tror på sin produkt visar det genom att ge en lång garantitid

Tror det svarar på frågan.

Permalänk
Medlem

Allt man behöver är lång garantitid, resten är ju sådan som redan regleras i lag.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eismannen:

Lång garanti är inte per automatik synonymt med god tillförlitlighet. Jag väljer det senare alla dar i veckan, men skadar förstås inte med både och.

Nä, men om man erbjuder lång garantitid och sedan inte har en produkt som är tillförlitlig blir det väldigt dyrt i slutändan för tillverkaren.

Permalänk
Medlem

Har haft två agg som gått sönder, båda köpta på inet. Var bara för mig att vandra in med min defekta enhet och så fick jag byta den till en motsvarande modell enkelt. Ska väl bara vara så att t.ex. Inet i detta fallet vet att de alltid får de bytta på garanti så de kan med säkerhet ge ut en ny på direkten.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kanske lite provokatiivt men så här ser jag på det.
En tillverkare som litar och tror på sin produkt visar det genom att ge en lång garantitid

Tror det svarar på frågan.

Så tänker jag med.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Lång garantitid och ersättningsprodukt över disk anser jag.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Fick ett härrans problem med detta när jag köpte ett ASUS TUF nätagg från inet under BlackFriday.
Var ett "coolwhine" som liknade ljudet av en puttrande båtmotor då nätagget belastades.

Hade samtidigt en LAN inbokat i mellandagarna.
När jag kontaktade inet om problemet blev svaret självklart att de måste ha in varan för att testa felet.
Problemet var att jag då skulle bli utan nätagg medans detta skedde och då även dator (under LAN'ets gång).

Slutade med att jag fick beställa ett nytt exakt likadant nätagg för fullpris, invänta felsökningen för att sedan få en ersättningsprodukt utskickad som jag då "lämnade tillbaka" och fick pengarna tillbaka för.
Anledning att jag inte kunde få pengarna direkt var pga "byråkrati".

Är ju ett jävla strulande med att koppla i och ur samt att datorn blir obrukbar under servicetiden, så en bättre lösning på detta direkt från producent vore nice, även om jag inte har något direkt förslag själv.

Permalänk
Hedersmedlem

Hade gärna sett att det ingick i garantin att den även täcker följdfel. Dvs om nätagget går sönder och drar med sig moderkort och diskar så täcks det också.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag skulle vilja kunna köpa saknade kablar. Och då menar jag inte "PCIE-kabel, 1st, 399kr", utan rimligt pris, dvs, nästan goodwill-pris. Då jag inte är gjord av pengar köper jag ofta begagnade datorer, och är det något folk tappar bort så är det ju kablar till modulära nätagg...

Det är inga problem vad jag vet, nu var det ett tag sen jag behövde köpa mer kablar, men mejlet nedanför är från 2018.
Saknade 2st nätagg -> 4 sata, kontaktade seasonic och de kunde skicka de två kablarna utan problem för en liten kostnad.

Citat:

Hello,

Thank you for your email.

For two cables with shipping cost to Sweden (DHL), it's 15.90€. If you wish to order, please kindly send the payment to our Paypal account: paypal@seasonic.com and provide me a complete address in ordr to ask our EU office to ship them asap.

Thank you.