Nätverkslösning lägenhet 100 kvm, gammalt och tjocka väggar

Permalänk
Medlem

Nätverkslösning lägenhet 100 kvm, gammalt och tjocka väggar

Hallå på er!

Vi utökar vår lägenhet genom att öppna ett nytt hål och sätta in dörr (gul) till grannlägenheten. Grannen bor inte kvar. I samband med det behöver vi uppa nätverkslösningen vi har då den kommer att bli fullkomligt oduglig pga dåliga förutsättningar.

Idag sitter en Google wifi på lila punkten. Den täcker knappt kök och kontor (nuvarande sovrum), och har ganska dålig räckvidd till vardagsrummet pga 50 cm tegelvägg. Rent skräp helt enkelt.

De gröna punkterna är fiber in, vilket ingår i hyran så vi kan använda båda uttagen. 1/1 Gbit.
Dock tänker jag att den snyggaste och smidigaste lösningen blir att dra från det vänstra uttaget till klädkammare (blå), ha en central där med router/switch+brandvägg, wifi AP.
Sedan vidare till vardagsrum och kontor via röd markering. Behöver en wifi AP i kontoret också så att högra delen av lägenheten också täcks. Tänker att det ska vara enkla uttag på de orangea punkterna och får ha switch i kontor och vardagsrum då det ändå är en del prylar som ska kopplas in.

Huset är från 20-talet. Vill inte gå berzerk utan bevara så mycket som möjligt intakt. Det är höga och tjocka golvlister (inget man plockar bort), tjocka väggar med plank, vass och puts utanpå. Hur kablar ska dras snyggt får jag fundera lite på och kanske prata med en installatör och offerta om det verkar vettigt. Annars gör jag det själv, har dragit nätverk i ett hus tidigare genom gamla telefonledningsrör.

Till mina funderingar;

1. Låter min idé som en vettig lösning?
2. Jag går gärna bort från router m wifi till en mer anpassad egen lösning, mest för kul att testa något nytt.
Hur borde jag sätta ihop detta i så fall, vilka produkter/lösningar skulle ni använda?
3. Vad är en rimlig budget? Tänker initialt nånstans 5 000-10 000, kanske mer?

Tack för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seftec:

3. Vad är en rimlig budget? Tänker initialt nånstans 5 000-10 000, kanske mer?

Noll information om vad du har för krav/förväntningar tekniskt eller administrationsmässigt.

För 1600 kr får du fortfarande ett trepack ZyXEL WSM-20 a.k.a Multy M1 med 2x2 WiFi 6. In med OpenWrt på dem och konfa en som router (standard) och två som ”dumb AP”. Routar/NAT:ar nästan 1 Gbit/s om man slår på hårdvaruacceleration (samma processor som Edgerouter-X). Switch ingår, så du har 1+3+3 lediga ethernetportar efter att ha kopplat in dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Noll information om vad du har för krav/förväntningar tekniskt eller administrationsmässigt.

För 1600 kr får du fortfarande ett trepack ZyXEL WSM-20 a.k.a Multy M1 med 2x2 WiFi 6. In med OpenWrt på dem och konfa en som router (standard) och två som ”dumb AP”. Routar/NAT:ar nästan 1 Gbit/s om man slår på hårdvaruacceleration (samma processor som Edgerouter-X). Switch ingår, så du har 1+3+3 lediga ethernetportar efter att ha kopplat in dem.

Tack för input!

Kraven jag har är det inte ska vara 78 synliga antenner på flera ställen, senaste standarden så att hårdvaran står sig några år. Samt att jag ska kunna leverera så hög hastighet som möjligt via wifi (upp till 1Gbit), trådat är ju inga konstigheter.

Hårdvaran på Multi M1 är 3 år gammal och Zyxel verkar dessutom ha tagit bort den ur sitt sortiment.

Det är ju väldigt enkelt att lösa med ett mesh-system, tänkte mest höra om vilka alternativ som kan vara aktuella.
Switch+APs är simpelt nog att sätta upp själv, men har ingen gammal dator att sätta upp som brandvägg i så fall, så då behövs något sådant också.