Vilken variant av köttfärssås gör du?

Permalänk
Medlem

Vilken variant av köttfärssås gör du?

Vilken variant av köttfärssås gör du?

Jag köper 500g köttfärs på Willys som är gjort med både kött och grönt för 36 kr, en hybrid.
Sedan två 500g krossade tomater annars blir det för tort, samt fyra msk tomatpuré.
Och så var det dags för fyra mellanstora morötter, rivna och tre dl grädde.
Salt.
Blir en lagom tjock konsistens och smakar gott, samt nyttigt och blir ett storkok för flera dagar.

MVH

Permalänk
Medlem

Blandfärs 50/50 eller 70/30 brukar det bli, kalvfond, krossade tomater, gul lök, vitlök, grädde. Kryddning kan ibland variera.

Permalänk
Sötast

Blandfärs 500g, krossad tomat 1-2, vitlök 1-2, gul lök 0.5 - 1, 1 burk taco salsa hot, ketchup efter behov.
Majs och ev riven lök som topping.

Permalänk
Medlem

Har inget direkt recept , kör efter smak.
Med det sagt så tycker jag att soja och kanel är faktiskt riktigt gott i
men bara så länge man inte har för mycket tomat i såsen! Morötter, lök och grädde blir mer basen då, och tomat/ketchup, rökt papprika, söt chili, soja och kanel efter smak.

Men samtidigt är en mer tomat baserad sås med örter också gått, så det är lite olika.
Brukar göra på blandfärs.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Tycker jag fått till en god smak med dessa ingredienser:

500g blandfärs
390g krossade tomater
tomatpuré
ketchup
salt
kockens köttfärskrydda (viktigt att inte ta för mycket dock)
basilika
en gnutta cayennepeppar
spiskummin
pressad vitlök, ca 4 klyftor
rikligt med paprikakrydda

Viktigt: låt färsen götta sig i 2 timmar på låg värme så smakerna kommer fram ordentligt.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem

Alltid ett paket nötfärs 1000g och mängder med vitlök. Utöver det brukar jag variera från allt mellan en köttfärs utan sås till en riktig gryta med köttfärssås. Idag blir det ett mellanting med krossade tomater, gul lök, vitlök, japansk soja och lite rapsolja/vatten för "såsen".

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

800g nötfärs, köper alltid 1600g och delar på mitten. Finkrossade tomater, (grädde ibland), kött/grönsaksfond, gullök, vitlök, tomatpure, ingefära, salt, peppar, paprikapulver och lite soja

Visa signatur

[ RX 7900 XT Phantom Gaming ][ 13700KF (DeepCool AK500 Svart/Silver) ][ ASUS Prime Z690-A ][ Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast][ Kingston Fury Renegade M. 2 2TB ][ Fractal Design Ion+ 2 Platinum 860W ][ Fractal Design Torrent Compact Svart - Mörk TG ][ LG 27'' UltraGear 27GP850P ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Vilken variant av köttfärssås gör du?

Jag köper 500g köttfärs på Willys som är gjort med både kött och grönt för 36 kr, en hybrid.
Sedan två 500g krossade tomater annars blir det för tort, samt fyra msk tomatpuré.
Och så var det dags för fyra mellanstora morötter, rivna och tre dl grädde.
Salt.
Blir en lagom tjock konsistens och smakar gott, samt nyttigt och blir ett storkok för flera dagar.

MVH

Aldrig hört talas om en köttfärs som är gjort på både kött och grönt. Var i kyldisken kan jag hitta det?

Permalänk
Medlem

Kokar tomatsåsen i ca 3h, fräser vitlök,lök först sen tomatpuré och balsamico.
Sedan tillsätter riven morot
I med vanliga tomater eller kr tomater
Kokar tills jag är nöjd
Smakar av och sedan mixar jag den med stavmixer för dottern gillar inte bitar i....

Sen fräser jag köttfärs och har i

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Grädde har inget i köttfärssås att göra! Jag brukar ha en rejäl matsked bostongurka i för lite syrlighet!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Du har rätt! I en riktig ragu bolognese är det mjölk.

Permalänk
Medlem

Gjorde senast igår. Följer inget särskilt recept utan kör på känsla bara. Igår blev det ungefär följande:
1000g nötfärs
En stor gul lök, hackad
6-7st mellanstora morötter, fint rivna
7-8st mellanstora champinjoner hackade i bitar
3st ica 390g finkrossade tomater basilika
2st ica 390g finkrossade tomater vitlök

Steker löken i smör. När den börjat få färg så lägger jag i köttfärs. Kryddar med salt och svarpeppar. När köttfärsen börjar bli klar så häller jag i morötter och champinjoner och steker ett litet tag till. Sedan i med krossade tomater. Sköljer ur kartongerna med lite mjölk och häller i grytan. Tror det blev ca 3dl mjölk totalt igår. Hällde sedan i ca 1msk olivolja, blir lite väl magert och "smaklöst" annars. Kryddade sedan med lite vitpeppar, två små duttar kinesisk soja (kanske 1-2tsk totalt?), lite strösocker (kanske 2tsk), ca 2msk tomatpuré. Låt puttra minst en halvtimme för att smakerna ska gifta sig fint med varandra.

Brukar alltid variera receptet varje gång. Den här gången blev det riktigt bra tycker jag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

500g nötkött som bryns i smör och/eller olja i en gryta, och finfördelas genom att man hugger i den med en slev.

1 hackad gul lök. När färsen börjat få lite färg har jag i löken och låter den tillagas tillsammans med färsen tills jag tycker det ser lagom tillagat ut.
Eventuellt går en eller två finhackade vitlöksklyftor i också en stund efter att gullöken fått svettas lite i grytan. Viktigt att man inte brassar på för varmt då innan man har i vätska. Man vill inte bränna vitlöken.

I med en rejäl klick tomatpuré, typ 5 msk. Blanda runt och låt den få fräsa lite tillsammans med löken och köttet.

1 konservburk finhackade tomater av märket Mutti, ner i grytan.
I med en skvätt vatten (kanske 1 dl) i burken för att få ut de sista restarna.

Ett par matskedar kalvfond.

Låt puttra på lite smått, ju längre desto bättre.
Krydda efter behag med salt, nymald svartpeppar, basilika (färsk hackad eller torkad, tycker inte det spelar så stor roll), chilipulver (habaneropulver är favoriten).
Ibland kan de få gå i en skvätt ketchup för att balansera sältan med lite sötma och syra. Ibland lite MSG. Ibland en nypa socker om man vill ha sötman men inte syran från ketchupen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Aldrig hört talas om en köttfärs som är gjort på både kött och grönt. Var i kyldisken kan jag hitta det?

Willys och hemköp har denna
https://www.willys.se/produkt/Not-och-Gront-101506778_ST

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

400-500g nötfärs: Stek tills det känns ok.
Dolmio extra kryddig: Öppna och häll i. Ta en skvätt vatten i burken, på med locket och skaka. Sen häll i det också.
Krydda: Lite chilipeppar. Och lite socker för att balansera surheten med sötma.
Värm upp och låt det puttra lite.

Tycker jag hittat en god smak som går riktigt snabbt också

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Medlem

Nötfärs tomatsås och kryddor.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag brukar följa Markus Aujalay grundrecept och lägga till / ta bort ingredienser enligt önskemål.

Nyckeln för att få en bra och djup smak är:

- Stek köttfärsen grundligt, och då menar jag STEK! Inte att den bara ska bli grå utan att den får faktiskt stekyta. Det tar tid så tålamod är dygd här!

- Fräs och stek tomatpurén någon minut innan krossade tomater och vätska går i

- Köttbuljong / fond för djupare smak, stark rek!

- Låt puttra i minst 30-45 min, gärna längre såklart om tid finns.

- Parmesan. Massor av parmesan!

Permalänk
Medlem

Brukar ha lite grädde, redning och soya i köttfärsen, gammalt recept från farmor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Aldrig hört talas om en köttfärs som är gjort på både kött och grönt. Var i kyldisken kan jag hitta det?

Axfood-koncernen har den (Willys, Hemköp et al)

Själv varierar jag friskt! Beror på dagsformen. Men är det åt det lyxigare hållet så är det på älgfärs, grädde, krossade tomater, en skvätt rödvin, muskot, vitpeppar, kryddpeppar och nejlika.

Annars är jag ganska frikostig med vad jag har i, allt ifrån morötter till kidneybönor typ

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Jag brukar följa Markus Aujalay grundrecept och lägga till / ta bort ingredienser enligt önskemål.

Nyckeln för att få en bra och djup smak är:

- Stek köttfärsen grundligt, och då menar jag STEK! Inte att den bara ska bli grå utan att den får faktiskt stekyta. Det tar tid så tålamod är dygd här!

- Fräs och stek tomatpurén någon minut innan krossade tomater och vätska går i

- Köttbuljong / fond för djupare smak, stark rek!

- Låt puttra i minst 30-45 min, gärna längre såklart om tid finns.

- Parmesan. Massor av parmesan!

https://www.youtube.com/watch?v=SQgiX69cPHA

Brukar göra samma. Tycker den blir kanon

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

800g blandfärs, 2x500g krossade tomater, 8 stora klyftor vitlök (krossade), en stor finhackad gul lök, cayennepeppar, lite socker, lite salt, citronpeppar, sojasås, ett par stora tomater (finhackade) och en dl grädde.
Enkelt och bra. Stek färsen i en djup panna med mycket smör, när färgen når gyllenbrun tillsätt allt annat och lagom mängd vatten för att få konsistensen man vill ha. Låt det puttra på låg värme med lock i 25-30 minuter. Smaka av och tillsätt mer kryddor om det behövs.
Blir lagom för två personer och kanske en matlåda extra.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk

Gör den alltid på en höft men men
ca½ kilo nöt eller blandfärs.
Edit: Glömde, en kycklingbuljong tärning.
ca 50g smör
(championer skivade (optionellt))
ca 500g grovkrossade tomater.
Stor lök grovhackad.
Ketchup för sötma.
Generöst med vitlök, färsk eller pulver.
Salt, peppar, koriander, grillkrydda & Cayenne
Låt det puttra ett tag, provsmaka och justera därefter med salt, hetta, sött eller fett tills nöjd.

Permalänk
Medlem

Gör oftast italiensk ragu och då en ordentlig omgång, minst sex-åtta portioner. Använder ett recept av Sandra Mastio som grund. Detta är inget vardagsrecept för den stressade.

  • nötfärs, typ trekvarts kilo till ett kilo

  • passerade tomater, en burk eller två, beror på mängden färs

  • ett par msk tomatpure

  • en halv liter rödvin

  • en hackad gul lök

  • ett par rivna vitlöksklyftor

  • en stor riven morot

  • ungefär lika mycket riven rotselleri

  • rosmarin

  • timjan

  • ett par lagerblad

  • en parmesanskalk som får koka med om det finns hemma

  • salt efter smak

Ska puttra minst en timme på låg värme, gärna längre. Pastan ska kokas nästan klar och gå med sista tiden i ragun. Serveras med mycket riven parmesan.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Jag kör efter denna bas och bara hoppar lasagne steget, d.v.s från när han har i mjölk, inga mejeriprodukter i min köttfärssås förutom ost. Har också i stjälkselleri i soffrittobasen. Lite rödvin om det finns hemma. ABSOLUT inga krossade tomater. Matty är helt grym, har alla hans kokböcker.

https://www.youtube.com/watch?v=VZPkIPfnzqs

Nördigt (men bra) om en bra Soffritto som är grunden i många italienska recept. https://primaveracontent.se/2021/01/19/soffritto-grunden-till...

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

[li]en parmesanskalk som får koka med om det finns hemma[/li]

Verkligen! Ger en grym smak.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Förvånad att så många använder grädde i köttfärssås!
köttfärs+krossade tomater+ketchup+hackad lök+rivna morötter (om jag har det hemma).
diverse kryddor, smula i lite svart trumpetsvamp kan vara gott om man nu har det.

Är inte så avancerad på matlagning.

Permalänk
Medlem

Det enda som är konstant är krossade tomater, nötfärs och Worcestershiresås.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Aldrig hört talas om en köttfärs som är gjort på både kött och grönt. Var i kyldisken kan jag hitta det?

Nöt & Grönt
50% färs 25% morötter 25% blomkål

Om jag minns rätt

Willys

Permalänk
Medlem

Malet kött
Gul lök (går lika bra med annan lök)
Några klyftor vitlök
Krossade tomater
Ketchup
Honung
Rött vin
Salt & peppar

Ovan är mitt grundrecept.

Beroende på humör kan även nedan tillsättas.

Basilika
Majs
Chili
Andra kryddor

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Köttfärsröra:

500g nötfärs
1stor gul lök
Stor flaska Heinz chilisås
6 klyftor vitlök
1 tsk Sambal Oelek
Cayennepeppar

Hacka löken, skala och dela vitlök.
Stek köttfärsen.
Häll över chilisåsen och skicka i löken.
Pressa vitlöken ner i röran.
Skicka i Sambal och Cayenne och rör om så allt blandas.
Låt puttra på mellanvärme under tiden det tar att koka spaghettin.

Sjukt gott!
Chilisåsen gör susen i jämförelse med den vattniga tomatsåsen andra skriver om.