Audiofilföretag säljer NUC-dator för 50 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ett riktigt under att den här tråden hålls öppen

Favorit i repris

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Favorit i repris

Fast, än så länge har det inte varit några större personangrepp, och tonen är hövligare än många liknande diskussioner.

Så kudos till dom som är involverade och hoppas ni har tålamod att tolerera varandras åsikter så vi slipper få en rensning/stängd tråd

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Finns en tråd på Audio Science Review som diskuterar hur man mäter soundstage och är några veckor gammal.

Frågeställningen lyder som följande

Citat:
So how might we hope to measure the soundstage contribution of individual components? Seems to me ..
Either we find some presently mysterious direct soundstage measurement (analogous to, but not, harmonic distortion),
Or we find that some existing measurement(s) that correlate with the soundstage phenomenon.

Kontentan är att det finns inget sätt att mäta det på, vilket vi har sagt hela tiden. Att då förvänta sig att få ett bevis på det, eller en graf på att det inte går att mäta (för vetenskapen har räknat ut allt, förstås) blir lustigt. Ett exempel:

Citat:
Soundstage/imaging, is a sum of how we interpret sounds arriving at our ear/brain machine and translate that into a three dimensional impression.

I don't there is any one thing to measure, it's everything put together. I'd even call it it one of the top goals of putting together our Hi Fi systems, as ephemeral as it is.!

Vidare lyfter någon att det är svårt att mäta för att det är svårt att definiera

Citat:
Sound stage is hard to measure because it's hard to define, despite all the discussion we don't even seem to have a solid definition of something that could be rated on a 1-10 scale, which would at least be a start toward quantifying it.

"How convincing is the stereo illusion" might be it?

Or

"How far apart are the apparent lateral limits of the stereo image"?

Or something else entirely more subtle about the perception of an illusory space?

We at least need to pin down a single perceptual phenomenon / dimension of preference before we start correlating it to measurements.

Och jag håller helt med, anledningen till att ni vetenskapsorienterade har svårt att greppa det här är på grund av två anledningar:

  1. Ni har aldrig hört ett bättre system (varför skulle ni, ni har ju graferna som säger det ni vill veta)

  2. Vare sig vi eller någon annan har definierat vad soundstage är, och därför går det heller inte att mäta

Jag tycker att det är ett ganska intressant fenomen, men det är tråkigt att se alla förståsigpåare som aldrig upplevt det, och i värsta fall kanske inte ens vill uppleva det för att vetenskapen, enligt dem, redan har gjort allt med ljud.

Edit: Mot slutet av tråden (inlägg från igår) nämns att vårt 3d tänk genom två öron kallas för Head Transfer Function.
En kommentar om det hela lyder
Vilket förstås förklarar utmaningen i att mäta det, men samtidigt även varför jag - med mitt gehör - förstår innerbörden av det.

Att du upplever något som komplicerat och svårt (kanske till och med omöjligt) att mäta betyder inte att det faktiskt är det. I inlägget tar du dock upp ett begrepp som är tydligt definierat - Head-related transfer function (HRTF). Det är den överföringsfunktion som beskriver en människokropps påverkan på ett ljud som alstras vid en punkt i ett 3-dimensionellt rum till dess att når en punkt i våra hörselorgan, normalt definierat som mynningen till vår yttre hörselgång.

Jag har inte hört just namnet HRTF förut men arbetar som läkare och i utbildningen ingick lära om hörsel och tolkning av denna. Den neurosensoriska grunden till att vi kan bestämma var i rummet en ljudkälla befinner sig är känd och förklarades väl i vår lärobok Neuroscience: Exploring the Brain.

Vi har sedan länge kunnat mappa denna överföringsfunktionen för en specifik individ genom att mäta ljud alstrat från olika positioner genom att placera mikrofoner i individens hörselgångar. Våra anatomier skiljer sig inte mycket. Det finns till och med studier där man testar generella överföringsfunktionsmodeller mot individanpassade. https://www.mdpi.com/2076-3417/8/11/2029 Visserligen småskalig studie men resultatet var preferens för generell modell jämfört med individanpassad.

Inte speciellt förvånande eller intressant men det illustrerar för dig åter stt fältet ljudteknik fysikaliskt och medicinskt är något vetenskapen har utrett fullt tillfredställande. Allt är mätbard, alla intressanta storheter är definierade. Vi behöver inte frikoppla oss från verkligheten och ta till magi för att förklara ljud och människans tolkning av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Att du upplever något som komplicerat och svårt (kankse till och med omöjligt) att mäta betyder inte att det faktiskt är det. I inlägget tar du dock upp ett begrepp som är tydligt definierat - Head-related transfer function (HRTR). Det är den överföringsfunktiln som beskriver en människokropps påverkan på ett ljud som alstras vid en punkt i ett 3-dimensionellt rum till dess att når en punkt i våra hörselorgan, normalt definierat som mynningen till vår yttre hörselgång.

Jag har inte hört just namnet HRTR förut men arbetar som läkare och i utbildningen ingick lära om hörsel och tolkning av denna. Den neurosensoriska grunden till att vi kan bestämma var i rummet en ljudkälla befinner sig är känd och förklarades väl i vår lärobok Neuroscience: Exploring the Brain.

Vi har sedan länge kunnat mappa denna överföribgsfunktionen för en specifik individ genom att mäta ljud alstrat från olika positioner genom att placera mikrofoner i individens hörselgångar. Våra anatomier skiljer sig inte mycket. Det finns till och med studier där man testar generella överföribnsfunktionsmodeller mot individanpassade. https://www.mdpi.com/2076-3417/8/11/2029 Visserligen småskalig studie men resultatet var preferens för generell modell jämfört med individanpassad.

Inte speciellt förvånande eller intressant men det illustrerar för dig åter stt fältet ljudteknik fysikaliskt och medicinskt är något vetenskapen har utrett fullt tillfredställande. Allt är mätbard, alla intressanta storheter är definierade. Vi behöver inte frikoppla oss från verkligheten och ta till magi för att förklara ljud och människans tolkning av detta.

Jag har gått på GU i Göteborg och gjort praktiska ljudövningar där, och vid en given frekvens och sedan lägre kan man inte lokalisera var ljudkällan står p.g.a. ljudvågornas storlek och diskussionen gällde inte magi utan att du hör skillnad på olika element i högtalare efter deras egenskaper som magneter konmaterial, storlek m.m. Så har du en subwoofer då är inte placeringen lika viktig som i de högre frekvenserna.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Jag har gått på GU i Göteborg och gjort praktiska ljudövningar där, och vid en given frekvens och sedan lägre kan man inte lokalisera var ljudkällan står p.g.a. ljudvågornas storlek och diskussionen gällde inte magi utan att du hör skillnad på olika element i högtalare efter deras egenskaper som magneter konmaterial, storlek m.m. Så har du en subwoofer då är inte placeringen lika viktig som i de högre frekvenserna.
Mvh Paul

Är det någon som har ifrågasatt detta? Det känns som att det är självklarheter du skriver som det inte är någon diskussion huruvida det stämmer eller inte. Att sedan inte alla kan höra skillnader är en sak. I tillägg tror jag att det finns många som bara hör skillnaden när de vet vilken högtalare de lyssnar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fast, än så länge har det inte varit några större personangrepp, och tonen är hövligare än många liknande diskussioner.

Så kudos till dom som är involverade och hoppas ni har tålamod att tolerera varandras åsikter så vi slipper få en rensning/stängd tråd

’Allt ditt dravel’ och liknande inläggsstarter är inte så mysiga, men absolut bättre än vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja du har ju ändå rätt, källor är alltid bra att ha, men det krävs lite mer tid o energi att skaka fram såna vilket inte alltid finns. Men eftersom du ändå frågar (relativt) snällt så kan jag väl lägga den tiden

Här är en artikel om tidiga refletioner o hur man mäter det med "Energy-Time Curve"-mätning.
Jag nämde att vi har svårt att urskilja tidiga reflektioner från direktljudet, o jag tror jag skrev kanske 10ms, men det är tydligen högre än så.
"Below a certain threshold, usually understood to be about 20-40ms, we cannot perceive similar sounds as echoes, or as being distinct from one another."

Och att har vi för tidiga o tydliga tidiga reflektioner så blir det svårare att pinpointa var ett ljud ligger i ljudbilden.
"Spikes within 0 (the initial transient) out to 20-40ms or so should be down by 10-20dB...Rooms with these characteristics are less psychoacoustically jumbled, the stereo image is more distinct, with a more realistic soundstage and greater articulation and intelligibility during listening."

Eathan Winer skriver också om det:
"When listening without early reflections, imaging and frequency response are more stable versus position, making it easier to nail down a pleasing mix. Good imaging requires each ear to hear the sound as coming from the left or right speakers. When sound from the left speaker bounces off the right wall into your right ear, that confuses the source location."

Som tydliga exempel på det här kan vi jämföra två högtalare i en kyrka, två i ett ganska tomt vardagsrum, närfältsmonitorer o ett par hörlurar.
- Spela ett ljud som har panorerats nånstans mellan höger o vänster i stereomixen i kyrkan o du kommer ha väääldigt svårt att pinpointa var exakt ifrån ljud kommer eftersom det antagligen kommer komma från så gott som alla håll.
- Ett vardagsrum är lättare, men står högtalarna nära en vägg o du kanske har ditt huvud nära väggen bakom dig så kommer du fortfarande få flera reflektioner väldigt nära varandra som förvirrar din hjärna o försvårar att peka var exakt ifrån ljudet kommer, men fortfarande bättre än kyrkan.
- Sätter man sig istället vid skrivbordet med ett par närfältsmonitorer så är troligtvis den enda reflektionen (som har tillräckligt med energi för att inte maskeras bort) du får är kanske från skrivbordet som högtalaren står på. Du kommer ha ganska mycket lättare här att pinpointa exakt varifrån det där ljudet kommer. För att jämföra mina Ino Audio piP som jag har i vardagsrummet med dom betydligt mindre/klenare/sämre/billigare Tangent Evo E4 som jag har vid datorn så är dom senare mycket lättare att placera var exakt i ljudbilden ljudet kommer ifrån just för att jag får mycket mer direktljud än reflekterat ljud in i mina öron.
- O så sista exemplet var hörlurarna. Där är det väl nästan konsensus att framför allt ett par slutna lurar så kommer du höra ljuden tydligt ifrån ena eller andra örat eller nånstans mellan dom i huvudet. Vääldigt exakt att pinpointa alltså just eftersom man där får 100% direktljud.

Dock var det väl det där sen med att defiiera "soundstage". Jag ser det som hur mycket ljudet kan komma från nåt annat ställe än från eller nånstans exakt mellan högtalarna, o det här är väl det som gör att jag föredrar högtalare såå mycket mer än hörlurar, eftersom ljudets påverkan i rummet gör ljudet större o najsare. Som exemplet med mina Ino Audio o Tangent så även om ljudet i dom senare är tydligare att pinpointa så föredrar jag rent subjektivt storleken som mina Ino Audio ger i vardagsrummet.
Det viktiga är dock att jag har ett par absorbenter jag byggt som är precis bakom högtalarna o tar hand om dom tidiga reflektionerna, medans dom senare får studsa runt lite i rummet o diffuseras div möbler o prylar o på så vis ge en liten större soundstage utan att direktljudet smetas ut alltför mycket.
Är väl dock en balans hur mycket o hur länge man vill ha ljud studsande runt i rummet, men det är iaf nåt man kan mäta med en RT60-mätning. Hittar ingen källa på det nu tyvärr, men runt 200-600ms har jag läst att folk tycker är "lagom". Men det är ju tycka o smak det också.

Jag har för övrigt också installerat ett par element från en gammal Dynaaudio-högtalare på golvet bakom soffan (som jag med min lilla DSP satt en delay på för få dom spela exakt i tid med mina Ino) vilket har förstorat bilden ännu bättre samtidigt som den fortfarande är tydlig o fin.

Jag håller med om precis allt du skriver. Har också tidigare nämnt att den största påverkan på dessa faktorer är rummet och placeringen av högtalarna (givetvis också var man själv befinner sig).
Flytta ett par högtalare, eller vinkla dem så kommer detta påverka.
Ställ ett par högtalare i olika rum så kommer de låta olika.
Men ställer du två olika högtalare i samma position i samma rum så kommer dessa också ha olika egenskaper när det kommer till imaging och soundstage. Jag vill inte påstå att det är omöjligt att mäta, men jag har inte sett någon som lyckats hittills. Ditt inlägg är informativt men handlar mest om reflektion, rum, akustik osv, inte mätning av själva högtalaren.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Jag har gått på GU i Göteborg och gjort praktiska ljudövningar där, och vid en given frekvens och sedan lägre kan man inte lokalisera var ljudkällan står p.g.a. ljudvågornas storlek och diskussionen gällde inte magi utan att du hör skillnad på olika element i högtalare efter deras egenskaper som magneter konmaterial, storlek m.m. Så har du en subwoofer då är inte placeringen lika viktig som i de högre frekvenserna.
Mvh Paul

Är detta något du inte tycker går ihop med vad jag skrev? Att den mänskliga hörseln kan positionera ljudkällor i rummet betyder inte att detta går att göra detta vid alla frekvenser/riktningar etc. Även detta är välkänt och studerat.

Vad den del av medlemmarna på SC som motsätter sig "audio woo", inklusive jag själv framhärdar är att ljudsystem är ett problem vi har löst och att allt väsentligt är definerat och kvantifierbart. Motsätter man sig detta genom att påstå att andra faktorer som ej går att mäta/fysikaliskt modellera är viktiga så rör man sig inom magins värld.

Permalänk
Medlem

Audiofiler får ofta ont i magen när man pratar om tonkontroller Eq och DSP, men vad tycker vi om Dirac?

https://www.dirac.com/live/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Vad den del av medlemmarna på SC dom motsätter sig "audio woo", inklusive jag själv framhärdar är att ljudsystem är ett problem vi har lödt och att allt vesäbtligt är definerst och kvantifierbart. Motsätter man sig detta och påstår att andra faktorer som ej går att mäta/fysikaliskt modellera så rörnman sig inom magins värld.

Hokus pokus.
Du låter som en troende som säger att frågan om guds existens är löst. Hävdar man att det inte går att mäta/visa så fantiserar man bara.

Går det att mäta, hur svårt är det att göra en sådan mätning och visa resultatet?

Här har du 3st olika mätningar av högtalare (som jag själv haft mycket att göra med). En av dem är exceptionellt bra på LR-imaging. Inte lika bra varken på djupet eller höjd. Vilken är högtalaren och vilket mätvärde är det som påvisar denna egenskap?

https://www.soundstagenetwork.com/index.php?option=com_conten...

https://www.soundstagenetwork.com/index.php?option=com_conten...

https://www.soundstagenetwork.com/index.php?option=com_conten...

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Att du upplever något som komplicerat och svårt (kanske till och med omöjligt) att mäta betyder inte att det faktiskt är det. I inlägget tar du dock upp ett begrepp som är tydligt definierat - Head-related transfer function (HRTR). Det är den överföringsfunktion som beskriver en människokropps påverkan på ett ljud som alstras vid en punkt i ett 3-dimensionellt rum till dess att når en punkt i våra hörselorgan, normalt definierat som mynningen till vår yttre hörselgång.

Jag har inte hört just namnet HRTR förut men arbetar som läkare och i utbildningen ingick lära om hörsel och tolkning av denna. Den neurosensoriska grunden till att vi kan bestämma var i rummet en ljudkälla befinner sig är känd och förklarades väl i vår lärobok Neuroscience: Exploring the Brain.

Vi har sedan länge kunnat mappa denna överföringsfunktionen för en specifik individ genom att mäta ljud alstrat från olika positioner genom att placera mikrofoner i individens hörselgångar. Våra anatomier skiljer sig inte mycket. Det finns till och med studier där man testar generella överföribnsfunktionsmodeller mot individanpassade. https://www.mdpi.com/2076-3417/8/11/2029 Visserligen småskalig studie men resultatet var preferens för generell modell jämfört med individanpassad.

Inte speciellt förvånande eller intressant men det illustrerar för dig åter stt fältet ljudteknik fysikaliskt och medicinskt är något vetenskapen har utrett fullt tillfredställande. Allt är mätbard, alla intressanta storheter är definierade. Vi behöver inte frikoppla oss från verkligheten och ta till magi för att förklara ljud och människans tolkning av detta.

Jag tror du missförstår. Det är inte jag som har en utmaning här, utan det är uppenbarligen du och de andra.
Poängen är, om det är så enkelt att förklara sound stage återkom med en förklaring. Fortfarande är det helt ointressant egentligen eftersom olika högtalare och förstärkare har olika karaktärer och ljud, men jag skulle gärna titta på flera olika högtalare med uppmätt sound stage och matcha det med recensioner av samma högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Hokus pokus.
Du låter som en troende som säger att frågan om guds existens är löst. Hävdar man att det inte går att mäta/visa så fantiserar man bara.

Ett ytterst illa valt exempel. Du vänder alltså på brädet? Vi som anser att det vi diskuterar behöver vara:
1. Mätbart
2. Kvantifierbart
För att ens vara meningsfullt att tala om skulle alltså vara verklighetsfrånvända?

Hävdar man att något existerar måste det samtidigt definieras och det skall finnas möjlighet att falsifiera via mätningsr.

Skrivet av eFoppa:

Går det att mäta, hur svårt är det att göra en sådan mätning och visa resultatet?

Här har du 3st olika mätningar av högtalare (som jag själv haft mycket att göra med). En av dem är exceptionellt bra på LR-imaging. Inte lika bra varken på djupet eller höjd. Vilken är högtalaren och vilket mätvärde är det som påvisar denna egenskap?

https://www.soundstagenetwork.com/index.php?option=com_conten...

https://www.soundstagenetwork.com/index.php?option=com_conten...

https://www.soundstagenetwork.com/index.php?option=com_conten...

Du kan som sagt inte kräva att jag ska peka på vilka högtalare som är bäst på att skapa något du varken rigoröst definierat och därigenom inte går att kvantifiera. Du måste komma med en vetenskaplig definition av i detta fall "LR-imaging" inklusive hur den kvantifieras för att en sortering i "brahet" ska vara möjlig.

Skrivet av MsSmith:

Jag tror du missförstår. Det är inte jag som har en utmaning här, utan det är uppenbarligen du och de andra.
Poängen är, om det är så enkelt att förklara sound stage återkom med en förklaring. Fortfarande är det helt ointressant egentligen eftersom olika högtalare och förstärkare har olika karaktärer och ljud, men jag skulle gärna titta på flera olika högtalare med uppmätt sound stage och matcha det med recensioner av samma högtalare.

"Sound stage" är ett begrepp du tagit upp och likt användaten ovan inte definierat rigoröst vetenskapligt. Du kan inte be oss gr oss en förklaring vad som menas med något du själv dragit hit. Du tog upp HRTR som enda konkret definerade begrepp relaterat till rumslig placering av ljud. Detta är ett enkelt begrepp vetenskapligt och definierbart/mätbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

"Sound stage" är ett begrepp du tagit upp och likt användaten ovan inte definierat rigoröst vetenskapligt. Du kan inte be oss gr oss en förklaring vad som menas med något du själv dragit hit. Du tog upp HRTR som enda konkret definerade begrepp relaterat till rumslig placering av ljud. Detta är ett enkelt begrepp vetenskapligt och definierbart/mätbart.

Fast var är det det brister? Jag säger att det inte är mätbart eftersom det inte är definierbart, men uppenbarligen finns det då vi kan höra det. Jag ber inte dig eller någon om en förklaring på hur det fungerar utan jag önskar se en mätning på det. Du kan inte ge mig det för tekniken tillåter det inte och någon standard för det finns inte. HRTR är en fingervisning om att det är i våra öron och sedan hjärna som det förklaras. Vidare förstår jag inte varför ni lutar er mot "vetenskap" hela tiden: bevisligen finns det mycket kvar att upptäcka (som att definiera sound stage, hur vår hjärna fungerar), bevisligen är det svårt att ta fram vettiga studier som håller måttet (ingen av dem har gjort det hittills, någon har varit rent ut av dålig), bevisligen finns det ingen erfarenhet av högtalare. Just avsaknaden av egen erfarenhet av ljud och högtalare gör att jag tycker det blir väldigt fjantigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Just avsaknaden av egen erfarenhet av ljud och högtalare gör att jag tycker det blir väldigt fjantigt.

Vad får dig att tro att den erfarenheten saknas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Ett ytterst illa valt exempel. Du vänder alltså på brädet? Vi som anser att det vi diskuterar behöver vara:
1. Mätbart
2. Kvantifierbart
För att ens vara meningsfullt att tala om skulle alltså vara verklighetsfrånvända?

Hävdar man att något existerar måste det samtidigt definieras och det skall finnas möjlighet att falsifiera via mätningsr.

Du kan som sagt inte kräva att jag ska peka på vilka högtalare som är bäst på att skapa något du varken rigoröst definierat och därigenom inte går att kvantifiera. Du måste komma med en vetenskaplig definition av i detta fall "LR-imaging" inklusive hur den kvantifieras för att en sortering i "brahet" ska vara möjlig.

"Sound stage" är ett begrepp du tagit upp och likt användaten ovan inte definierat rigoröst vetenskapligt. Du kan inte be oss gr oss en förklaring vad som menas med något du själv dragit hit. Du tog upp HRTR som enda konkret definerade begrepp relaterat till rumslig placering av ljud. Detta är ett enkelt begrepp vetenskapligt och definierbart/mätbart.

Nu slår du knut på dig själv.
Det är inte definierat av mätningar eftersom dessa inte existerar. Vilket är precis det vi hävdar. Men du påstår alltså att mätningar inte gjorts därför att egenskapen i sig inte ens existerar???
Så enligt dig kan inte två högtalare skapa en centrerad ljudbild. Mycket märkligt. Låter nästan som du aldrig har hört en högtalare.

Jag hävdar absolut att imaging existerar. Den som inte tror på detta kan ta två högtalare och spela upp valfri film och sen peka varifrån dialogen kommer. De allra flesta högtalare klarar av att centrera talet mellan sig.
Om man enbart tror på mätningar kanske man enbart ska lyssna på 1 högtalare eftersom det är så alla högtalare mäts.

Edit: och för alla andra så kan ni dra på Tool - Chocolate Chip Trip och sen tar ni och pekar i luften var trumman spelar. Till och med mina podcasthögtalare (Sonos one) i sovrummet klarar av att flytta ljudet mellan sig (om än inte särskilt bra).

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jag håller med om precis allt du skriver. Har också tidigare nämnt att den största påverkan på dessa faktorer är rummet och placeringen av högtalarna (givetvis också var man själv befinner sig).
Flytta ett par högtalare, eller vinkla dem så kommer detta påverka.
Ställ ett par högtalare i olika rum så kommer de låta olika.
Men ställer du två olika högtalare i samma position i samma rum så kommer dessa också ha olika egenskaper när det kommer till imaging och soundstage. Jag vill inte påstå att det är omöjligt att mäta, men jag har inte sett någon som lyckats hittills. Ditt inlägg är informativt men handlar mest om reflektion, rum, akustik osv, inte mätning av själva högtalaren.

Till att börja med skulle jag säga att den mesta "soundstage" och "imaging" vi hör i en hyfsat vettigt uppställd anläggning kommer från källan, alltså inspelningen/produktionen.
Är inspelningen väldigt närmickad av en ensam mikrofon o uppspelad av två högtalare bör det ljudet av oss kunna placeras mitt mellan högtalarna, medans om du har två mikrofoner placerade lite längre bort med som en liksidig triangel av det som spelas så kommer vi antagligen fortfarande kunna placera ljudet hyfsat i mitten samtidigt som vi också hör mer av rumsreflektionerna från inspelningsplatsen spridda lite i båda högtalarna o därmed ger en större upplevd soundstage. Är det istället ett rent syntiserat ljud så spelar istället reverb, delays osv in för soundstagen.

Men sen när det gäller högtalare så handlar det väl mest om spridning/dispersion. Har du ett par teoeretiska högtalare som enbart spelar rakt o inget offaxis så kommer vårat rum ha mindre påverkan o vi får ett mer precis riktat ljud där soundstagen beror mest på just källmaterialet. Om högtalarna däremot sprider mycket o får spela mer fritt i rummet upplevs "soundstagen" som större. Vissa högtalare har dessutom diskanter riktade bakåt för att spela mer mot väggen (aka spridning bakåt) o ge lite beroende på hur långt från väggen högtalarna är placerade en större o djupare ljudbild.
Men placera sen dessa väldigt spridande högtalare i ett helt ekofritt rum (en anechoic chamber alternativt utomhus på ett fält) o det enda som kommer nå dina öron är direktljudet o därmed låta exakt likadant som ett par teoretiska högtalare med ingen spridning (om frekvensgången är densamma också o disten låg vill säga).
Så kontenten är väl att det du söker beror på källan, högtalarna OCH rummet. Förstärkare, DAC osv har däremot inget att säga sålänge crosstalken är låg (vilket den så gott som alltid är i modern elektronik).

Skrolla ner till graferna om "beamwidth" här för att se hur spridning i ett par högtalare kan te sig. Nå mer källor än så har jag tyvärr inte tid att ge den här gången.

Men allt det här beror ju då på hur man definierar "soundstage" och "imaging". Nån i tråden försöker få det som att det är odefinierat o därmed omätbart men också samtidigt att man kan höra det, så då är frågan varför denna inte ens _försöker_ beskriva VAD som hörs o därmed definierar det? Hur ska man ens kunna diskutera nåt om det inte ens går att definiera vad det är. Är inte det här just definitionen av "magi"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Till att börja med skulle jag säga att den mesta "soundstage" och "imaging" vi hör i en hyfsat vettigt uppställd anläggning kommer från källan, alltså inspelningen/produktionen.
Är inspelningen väldigt närmickad av en ensam mikrofon o uppspelad av två högtalare bör det ljudet av oss kunna placeras mitt mellan högtalarna, medans om du har två mikrofoner placerade lite längre bort med som en liksidig triangel av det som spelas så kommer vi antagligen fortfarande kunna placera ljudet hyfsat i mitten samtidigt som vi också hör mer av rumsreflektionerna från inspelningsplatsen spridda lite i båda högtalarna o därmed ger en större upplevd soundstage. Är det istället ett rent syntiserat ljud så spelar istället reverb, delays osv in för soundstagen.

Men sen när det gäller högtalare så handlar det väl mest om spridning/dispersion. Har du ett par teoeretiska högtalare som enbart spelar rakt o inget offaxis så kommer vårat rum ha mindre påverkan o vi får ett mer precis riktat ljud där soundstagen beror mest på just källmaterialet. Om högtalarna däremot sprider mycket o får spela mer fritt i rummet upplevs "soundstagen" som större. Vissa högtalare har dessutom diskanter riktade bakåt för att spela mer mot väggen (aka spridning bakåt) o ge lite beroende på hur långt från väggen högtalarna är placerade en större o djupare ljudbild.
Men placera sen dessa väldigt spridande högtalare i ett helt ekofritt rum (en anechoic chamber alternativt utomhus på ett fält) o det enda som kommer nå dina öron är direktljudet o därmed låta exakt likadant som ett par teoretiska högtalare med ingen spridning (om frekvensgången är densamma också o disten låg vill säga).
Så kontenten är väl att det du söker beror på källan, högtalarna OCH rummet. Förstärkare, DAC osv har däremot inget att säga sålänge crosstalken är låg (vilket den så gott som alltid är i modern elektronik).

Skrolla ner till graferna om "beamwidth" här för att se hur spridning i ett par högtalare kan te sig. Nå mer källor än så har jag tyvärr inte tid att ge den här gången.

Men allt det här beror ju då på hur man definierar "soundstage" och "imaging". Nån i tråden försöker få det som att det är odefinierat o därmed omätbart men också samtidigt att man kan höra det, så då är frågan varför denna inte ens _försöker_ beskriva VAD som hörs o därmed definierar det? Hur ska man ens kunna diskutera nåt om det inte ens går att definiera vad det är. Är inte det här just definitionen av "magi"?

Källan är absolut viktig. Samma högtalare, i samma position och samma rum kan visa upp väldigt olika egenskaper beroende på vilket material som spelas upp, precis som du säger. Hur många mikrofoner har använts och hur har de placerats är naturligtvis extremt viktigt.
Men återigen, samma källa, rum, placering osv kan ge två olika ljud med olika högtalare.
För min del började denna diskussion genom att jag höll med en person om att vissa egenskaper hos högtalare ej kan mätas. Det har ju gått så långt som att vissa hävdar att egenskaperna inte existerar om det inte kan mätas.
Sofister i sitt esse imo.

Pga denna oförmåga att mäta allt fyller lyssningen en viktig funktion för mig och många andra (ex de som designar högtalare).

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Nu slår du knut på dig själv.
Det är inte definierat av mätningar eftersom dessa inte existerar. Vilket är precis det vi hävdar. Men du påstår alltså att mätningar inte gjorts därför att egenskapen i sig inte ens existerar???
Så enligt dig kan inte två högtalare skapa en centrerad ljudbild. Mycket märkligt. Låter nästan som du aldrig har hört en högtalare.

Jag hävdar absolut att imaging existerar. Den som inte tror på detta kan ta två högtalare och spela upp valfri film och sen peka varifrån dialogen kommer. De allra flesta högtalare klarar av att centrera talet mellan sig.
Om man enbart tror på mätningar kanske man enbart ska lyssna på 1 högtalare eftersom det är så alla högtalare mäts.

Edit: och för alla andra så kan ni dra på Tool - Chocolate Chip Trip och sen tar ni och pekar i luften var trumman spelar. Till och med mina podcasthögtalare (Sonos one) i sovrummet klarar av att flytta ljudet mellan sig (om än inte särskilt bra).

Har jag skrivit att två högtalare inte kan skapa en centraliserad ljudbild? Gör du en strawman här? Stereofon audio härstammar ju från 1800-talet och varken jag eller någon annan här hävdar att det är inte är definierbard/mätbart. Om du däremot tar och definierar imaging rigoröst så kan vi svara dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Källan är absolut viktig. Samma högtalare, i samma position och samma rum kan visa upp väldigt olika egenskaper beroende på vilket material som spelas upp, precis som du säger. Hur många mikrofoner har använts och hur har de placerats är naturligtvis extremt viktigt.
Men återigen, samma källa, rum, placering osv kan ge två olika ljud med olika högtalare.
För min del började denna diskussion genom att jag höll med en person om att vissa egenskaper hos högtalare ej kan mätas. Det har ju gått så långt som att vissa hävdar att egenskaperna inte existerar om det inte kan mätas.
Sofister i sitt esse imo.

Pga denna oförmåga att mäta allt fyller lyssningen en viktig funktion för mig och många andra (ex de som designar högtalare).

Ja samma källa, rum o placering med olika högtalare kan ge lite olika ljud pga spridningen. En som sprider mindre/beamar mer ger rummet mindre påverkan men sprider dom mer ger rummet mer påverkan. Är spridningen dessutom omjämn genom frekvensgången så påverkar spridningen olika mycket beronde på frekvens så kommer också detta påverka ljudupplevelsen, exakt hur vet jag inte, men denna spridning är iaf mätbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Så om jag säger att gud inte finns så tycker du att det vore klädsamt att jag bevisade detta?
Ska vi tillämpa omvänd bevisbörda inom rättsväsendet också?
Är det inte lämpligare att den som påstår att något existerar också får styrka detta? Vetenskapsteoretikerna verkar i vart fall tycka så.

Jag har tidigare länkat Atkinsons pedagogiska video om vad man kan och inte kan mäta i en högtalare. Tycker det räcker så.

Bra exempel, men om du backar från tråden lite bör du kunna se att det faktiskt är du/ni som hävdar att "Gud finns" här, det finns något som inte går att mäta, fångas av vetenskap eller teknik som gör att "ljudet är bättre".

Det är på samma sätt som i ditt exempel helt orimligt att kräva att någon ska motbevisa, det är ju rätt uppenbart något som den som påstår att det är "bättre" också bör föra i bevis.

Skrivet av MsSmith:

Finns en tråd på Audio Science Review som diskuterar hur man mäter soundstage och är några veckor gammal.

Frågeställningen lyder som följande
Kontentan är att det finns inget sätt att mäta det på, vilket vi har sagt hela tiden. Att då förvänta sig att få ett bevis på det, eller en graf på att det inte går att mäta (för vetenskapen har räknat ut allt, förstås) blir lustigt. Ett exempel:

Vidare lyfter någon att det är svårt att mäta för att det är svårt att definiera
Och jag håller helt med, anledningen till att ni vetenskapsorienterade har svårt att greppa det här är på grund av två anledningar:

  1. Ni har aldrig hört ett bättre system (varför skulle ni, ni har ju graferna som säger det ni vill veta)

  2. Vare sig vi eller någon annan har definierat vad soundstage är, och därför går det heller inte att mäta

Jag tycker att det är ett ganska intressant fenomen, men det är tråkigt att se alla förståsigpåare som aldrig upplevt det, och i värsta fall kanske inte ens vill uppleva det för att vetenskapen, enligt dem, redan har gjort allt med ljud.

Edit: Mot slutet av tråden (inlägg från igår) nämns att vårt 3d tänk genom två öron kallas för Head Transfer Function.
En kommentar om det hela lyder
Vilket förstås förklarar utmaningen i att mäta det, men samtidigt även varför jag - med mitt gehör - förstår innerbörden av det.

Som psykolog finner jag det här fenomenet otroligt fascinerande och väldigt enkelt att förklara genom psykologiska modeller av t.ex bias.

Något som jag kommer och tänka på är att man i vissa studier hittat att hög IQ kan innebära en riskfaktor för att högre grad falla för vissa konspirationsteorier eller bedrägerier.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Bra exempel, men om du backar från tråden lite bör du kunna se att det faktiskt är du/ni som hävdar att "Gud finns" här, det finns något som inte går att mäta, fångas av vetenskap eller teknik som gör att "ljudet är bättre".

Det är på samma sätt som i ditt exempel helt orimligt att kräva att någon ska motbevisa, det är ju rätt uppenbart något som den som påstår att det är "bättre" också bör föra i bevis.

Som psykolog finner jag det här fenomenet otroligt fascinerande och väldigt enkelt att förklara genom psykologiska modeller av t.ex bias.

Något som jag kommer och tänka på är att man i vissa studier hittat att hög IQ kan innebära en riskfaktor för att högre grad falla för vissa konspirationsteorier eller bedrägerier.

Intressant hur folk har svängt i tråden från att påstå att stereo imaging kan mätas till att fenomenet inte ens existerar. Aristoteles kallar det för sofistisk vederläggning, vad en psykolog kallar det vet jag inte?

Som sagt, ta två högtalare. Spela lite dialog och om du kan höra dialogen mellan högtalarna så har du vad vi kallar för stereo imaging och det finns inga mätbara värden för detta. Måste i princip vara omöjligt för dig att kolla på TV utan en centerhögtalare som förnekare av detta.

Förnekar du allt som inte är vetenskapligt klarlagt eller bara ljudrelaterade saker?
Exempelvis gravitation? Är det samma som gud då?

Gurra är absolut närmast med spridning, men har inte sett några konkreta värden eller förklaring hur dessa värden relaterar.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Intressant hur folk har svängt i tråden från att påstå att stereo imaging kan mätas till att fenomenet inte ens existerar. Aristoteles kallar det för sofistisk vederläggning, vad en psykolog kallar det vet jag inte?

Mina ögon är säkert lika dåliga som mina öron men det är väl ingen som har sagt att fenomenet inte existerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Mina ögon är säkert lika dåliga som mina öron men det är väl ingen som har sagt att fenomenet inte existerar?

Om man erkänner dess existens så kan man antingen hålla med om att det inte går att mäta eller presentera en mätning, svårare är det inte.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Om man erkänner dess existens så kan man antingen hålla med om att det inte går att mäta eller presentera en mätning, svårare är det inte.

Varför skulle det inte gå att mäta? Att det kanske är svårt att tolka mätningen är en annan sak. Uppenbarligen kan man reproducera fenomenet vilket hade varit svårt om man inte kan registrera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Varför skulle det inte gå att mäta? Att det kanske är svårt att tolka mätningen är en annan sak. Uppenbarligen kan man reproducera fenomenet vilket hade varit svårt om man inte kan registrera det.

Behöver jag be om dessa mätningar en gång till?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Behöver jag be om dessa mätningar en gång till?

Jag har inga mätningar att ge dig. Det innebär inte att det inte går att mäta. Jag tycker det är intressantare att lyssna på musik än att mäta.

Är du enig i att man kan spela in fenomenet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag har inga mätningar att ge dig. Det innebär inte att det inte går att mäta. Jag tycker det är intressantare att lyssna på musik än att mäta.

Är du enig i att man kan spela in fenomenet?

Jag är enig i att man kan spela in och spela upp. Jag är inte enig (om det är vad du påstår) att man kan mäta en högtalares egenskaper att förmedla detsamma. Jag är inte ensam i detta. Har tidigare länkat Atkinsons video. Han är inte heller ensam. Tvärtom känner jag inte till någon som mäter högtalare i sitt yrke som hävdar motsatsen likt dessa läkare och psykologer gör i denna tråd.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jag är enig i att man kan spela in och spela upp. Jag är inte enig (om det är vad du påstår) att man kan mäta en högtalares egenskaper att förmedla detsamma. Jag är inte ensam i detta. Har tidigare länkat Atkinsons video. Han är inte heller ensam. Tvärtom känner jag inte till någon som mäter högtalare i sitt yrke som hävdar motsatsen likt dessa läkare och psykologer gör i denna tråd.

Jag tycker man borde kunna mäta detta om man har en noga kontrollerad miljö (t ex ett ekofritt rum) och har full kontroll på vad man spelar upp. Det hade överraskat mig om man inte kan få till en mätning då. Begränsad praktisk nytta av en sådan mätning dock då upplevelsen kommer att bli helt annorlunda när man placerar den i ett vanligt rum.

Som jämförelse mellan hur olika högtalare beter sig borde det dock fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tycker man borde kunna mäta detta om man har en noga kontrollerad miljö (t ex ett ekofritt rum) och har full kontroll på vad man spelar upp. Det hade överraskat mig om man inte kan få till en mätning då. Begränsad praktisk nytta av en sådan mätning dock då upplevelsen kommer att bli helt annorlunda när man placerar den i ett vanligt rum.

Som jämförelse mellan hur olika högtalare beter sig borde det dock fungera.

Det hade varit fantastiskt skönt då det sparat mig ett antal hemlån när jag shoppar högtalare 😅
Dessvärre verkar det inte bättre.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Intressant hur folk har svängt i tråden från att påstå att stereo imaging kan mätas till att fenomenet inte ens existerar. Aristoteles kallar det för sofistisk vederläggning, vad en psykolog kallar det vet jag inte?

Som sagt, ta två högtalare. Spela lite dialog och om du kan höra dialogen mellan högtalarna så har du vad vi kallar för stereo imaging och det finns inga mätbara värden för detta. Måste i princip vara omöjligt för dig att kolla på TV utan en centerhögtalare som förnekare av detta.

Förnekar du allt som inte är vetenskapligt klarlagt eller bara ljudrelaterade saker?
Exempelvis gravitation? Är det samma som gud då?

Gurra är absolut närmast med spridning, men har inte sett några konkreta värden eller förklaring hur dessa värden relaterar.

Jag skulle väl gissa att om du använder 2 mikrofoner placerade på "öronlängds" avstånd så kan du mycket väl mäta stereo imaging. På samma sätt som vi behöver 2 ögon för att se i stereo.

Gravitation är väl relativt vetenskapligt klarlagt, även om nere på minsta nivå kanske det finns lite till att utreda
Men hur gravitation fungerar nere på sub-atom nivå har ingen påverkan på hur den påverkar oss.
Gravitation går utmärkt att mäta för övrigt
Man kan behöva rätt verktyg däremot, vilket inte är billigt.
Hur ljud fungerar på sub-atom nivå har på samma sätt ingen som helst påverkan på hur vi upplever det.

Jag skulle säga att de som säljer ljudutrustning inte har nån motivation att försöka övertyga nån om att du kan få samma ljud av att använda en EQ på en 100 000 kr billigare förstärkare och få samma ljud, så ingen som säljer sån utrustning kommer försöka ge dig bevis på det.

För övrigt tror jag nog att allt går att mäta, men jag hakar upp mig på att fler inte är kritiska mot försäljarnas argument.
Se mitt exempel:

Vi har en ljudsetup och vill veta om byte av högtalarkabel förändrar något i ljudet som produceras: Vad gör jag?
Jag mäter - placerar en gubbe med mikrofoner till öron och spelar in ljudet.
Jag byter sedan kabel och spelar in samma ljud.

Lägger jag ljuden bredvid varandra och de är identiska så är ljudet identiskt. Det behövs ingen människa som är involverad
Om ljudet trots allt inte är identisk så ska min första tanke inte vara: det är skillnad på prylarna, halleluja min kabel var värd pengarna!
Utan första tanken måste vara: hur har min mätning gått fel!?
Först när jag gjort flera oberoende mätningar, samt låtit andra människor granska mitt arbete och metodik, DÅ kan jag lita på att mina mätningar visar på någon skillnad.
Då kan jag börja fundera på VARFÖR det blir skillnad.
Om det blir en skillnad så finns det en fysisk förklaring.
Nästa steg blir att utreda...varför blev det en skillnad?
Tills jag kan komma på en förklaring.
När jag har en förklaring som stämmer fysiskt med alla experiment jag gör, så kanske det kan bli en vedertagen vetenskaplig sanning...

Självklart kan inte varje människa göra ovanstående, därför förlitar vi oss på att nån med resurser gör dessa mätningar och tar fram väl underbyggda bevis för att kabeln gör skillnad.

De som utvecklar kablar m.m. för HiFi är inte vetenskapsmän som försöker få fram nya vedertagna vetenskapliga sanningar, de försöker sälja dig något. Cyniskt, jag vet, men det är antagligen sant

Ljud är vågor i rummet, genom olika medier. Självklart går de att mäta.
Det är ju bara så att vi kanske inte vet hur än, även om jag finner det osannolikt.
Rätt mätmetoder kanske inte ens har tagits fram än (kanske för att vi inte vet hur, kanske för att ingen har lagt tillräckligt med pengar på problemet, eller för att nån hela tiden försöker gömma dessa resultat då det förhindrar att folk köper prylar...) - men jag kan omöjligen tro på att de inte går att mäta om bara rätt person med rätt resurser gör ett försök

Om man sen vill hitta det ljud som låter BÄST i sina egna öron, då får man börja dra in åsikter och människor...men för att få fram skillnaden mellan setups, där man t.ex. enbart byter ut en enda del och allt annat är lika, så SKA man inte blanda in en människa. Notera hur jag lyfter upp just detta specialfall. Om man ska uppgradera en enda del i sin setup och vill peka på faktiska, reella, mätbara skillnader, så måste man mäta.
Vill man bara att egna öronen ska njuta mer: Då gör du exakt som du vill, det kan bli skillnader i ljud som just din hjärna finner njutningsbara, det är inget fel med det! Men att komma och försöka övertyga andra om att din 50 000 kr digitala kabel gör nån skillnad för ljudet så får du baske mig lägga fram lite bevis på bordet

Och som disclaimer så är jag inte något proffs på något av områdena, men jag tror på den vetenskapliga modellen där allt måste bevisas och klarläggas, samt att vi (vetenskapen) kan förklara allt som händer ovanför bordet - d.v.s. allt som berör och påverkar oss på ett fysiskt plan - inklusive nått så enkelt som ljud

(ber en tyst bön att jag inte kommer ångra att jag gjorde ett inlägg )

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT