Amazon hävdar att jag skickat tillbaka fel vara - vad göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

@Hasson39 hade förpackningen på lurarna en så kallad LPN-sticker?

https://i0.wp.com/www.sourcing-monster.com/wp-content/uploads/2021/11/V-12.png?resize=600%2C384&ssl=1

Denna klisterlapp är nämligen till för att motverka det du menar ska ha hänt, dvs att annan person returnerat en vara som slunkit igenom Amazons returprocess och sen skickats ut till ny kund. Det har hänt att jag fått varor som varit "begagnade", där delar eller hela produkten saknas etc. Alla dessa har då haft ett LPN-nummer. Hade produkten när den kom åter till amz ett sådant LPN-nummer så borde processen vara att börja nysta i tidigare returer.

That said, av tidigare trådar att döma så har du varit grus i skon åt Amazon, så det är så att du blir föremål för andra granskningar vid eventuella returer. Jag har själv blivit avstängd av Amazon så jag vet hur det är att prata med kontospecialisterna, eller snarare hur det är att inte kunna tala med någon utan endast få automatiska mail på alla typer av frågor.

Jag har alltid tagit bort alla klisterlappar och streckkoder när jag gjort returer för att det inte ska fastna i postgången ifall maskinerna skulle skanna fel streckkod, menar du att dessa (förutom den gamla fraktsedeln) bör ha suttit kvar?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Jag har alltid tagit bort alla klisterlappar och streckkoder när jag gjort returer för att det inte ska fastna i postgången ifall maskinerna skulle skanna fel streckkod, menar du att dessa (förutom den gamla fraktsedeln) bör ha suttit kvar?

Jag tolkade det som att lappen skulle sitta på hörlurarnas förpackning snarare än emballaget (som ju inte återanvänds), men det kanske inte var fallet?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jag tolkade det som att lappen skulle sitta på hörlurarnas förpackning snarare än emballaget (som ju inte återanvänds), men det kanske inte var fallet?

Korrekt tolkat, dessa följer produkten och därmed produktemballaget, inte det yttre emballaget som ofta består av en amazon-kartong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Produktförpackning, inte kartong. Varje individuell produktförpackning vägs och vikten sparas, lättaste sättet att spåra bedragare som försöker lura Amazon. Varför folk fyller kartongerna med vikter för att replikera produktens vikt ned till inom ett par gram felmarginal.

Märkligt med tanke på att man inte alltid returnerar produkter med exakt samma kartong och isolering, tejp som det mottagits med.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Märkligt med tanke på att man inte alltid returnerar produkter med exakt samma kartong och isolering, tejp som det mottagits med.

håller med där.

finns ju inget krav att du ska använda samma embalage som det levererades i så vikten kan ju bli extremt missvisande om man använt större kartong, mer packmaterial osv osv även om produkten är rätt i paketen.

men antar att de väger den utan ev extra embalage isf dvs endast produktkartongen och produkten?

dock så kan man ju retureras utan produktkartongen för den delen då du får returera varor där produktkartongen saknas men får typ räkna med avdrag för det på återbetalningen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Förstår inte sista diskussionen här, det är inget konstigt att få fel vara och är det fel vara vet inte Amazon vad varan de får tillbaka ska väga.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant nu, har beställt vevlager till motorn, förpackningen ska innehålla 2st lagerhalvor, men när jag öppnade kartongen så fanns där bara en lagerhalva i...
Då var kartongen helt sealed och utan skador.
Ska göra reklamation och se vad Amazon har å säga, jag har aldrig tidigare behövt reklamera nått hos Amazon och har köpt lite grejer där när de varit för billigt för att tacka nej.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Ska bli intressant nu, har beställt vevlager till motorn, förpackningen ska innehålla 2st lagerhalvor, men när jag öppnade kartongen så fanns där bara en lagerhalva i...
Då var kartongen helt sealed och utan skador.
Ska göra reklamation och se vad Amazon har å säga, jag har aldrig tidigare behövt reklamera nått hos Amazon och har köpt lite grejer där när de varit för billigt för att tacka nej.

Har hört mig för en hel del nu, och jag har kommit fram till att, har du inga tidigare returer, anmärkningar, eller blivit "flaggad", så kommer din första reklamation mer eller mindre gå igenom utan några som helst problem, men allt EFTER det kommer amazon medvetet göra det jobbigt för dig, så som:

  • hänvisa till polisanmälan

  • be dig jaga budbolaget

  • Be dig returnera den rätta varan trots att det inte finns

En liten uppdatering från min sida:

Efter att ha skickat in fler bevis till Mastercard, så fick jag besked om återbetalning. Så jag vann tvisten. Men efter vad jag läst efter min tvist, så kommer jag aldrig mer handla ifrån Amazon. Amazon är otroligt bra att göra med när det kommer till returer, garantiärenden, men gud nåde, råkar du ut för något liknande , så finns det ingen chans i världen att du får tillbaka dina pengar, eftersom amazon tar för givet att DU gjort ljuger, och de backar inte från det beslutet oavsett vad som kommer fram, du kommer besvaras med automatiserade svar, och till slut så slutar dom svara dig helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Förstår inte sista diskussionen här, det är inget konstigt att få fel vara och är det fel vara vet inte Amazon vad varan de får tillbaka ska väga.

Systemet bygger ju på att de har dokumenterat när de vägt paketet på vägen ut, så jag förstår nog snarare inte din invändning?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Systemet bygger ju på att de har dokumenterat när de vägt paketet på vägen ut, så jag förstår nog snarare inte din invändning?

Betyder inget alls, de kommer aldrig kunna visa att de skickat rätt vara och att rätt vara mottogs. Det är inte konsumenten som har bevisbördan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Betyder inget alls, de kommer aldrig kunna visa att de skickat rätt vara och att rätt vara mottogs. Det är inte konsumenten som har bevisbördan.

Vi har haft den här diskussionen tidigare (kopplat till annat typ av ärende), jag hävdar fortfarande att du har en helt galen tolkning av lagtexten som inte är kopplad till verkligheten och även här riskerar du att sätta människor i rätt stort problem om de tolkar dig som någon sanning. Därför är mitt vidare svar till framtida läsare och jag kommer inte svara dig om du skriver till mig.

Vad Amazon kan eller inte kan bevisa har varken du eller jag någon aning om, jag skulle inte bli förvånad om de löpande filmar hur alla utgående leveranser automatiskt vägs. Bevisbörda är inget 0 eller 1 begrepp, det är en bedömning av sannolikhet och rimlighet som görs av domstolar där det saknas tidigare vägledande mål.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Vi har haft den här diskussionen tidigare (kopplat till annat typ av ärende), jag hävdar fortfarande att du har en helt galen tolkning av lagtexten som inte är kopplad till verkligheten och även här riskerar du att sätta människor i rätt stort problem om de tolkar dig som någon sanning. Därför är mitt vidare svar till framtida läsare och jag kommer inte svara dig om du skriver till mig.

Vad Amazon kan eller inte kan bevisa har varken du eller jag någon aning om, jag skulle inte bli förvånad om de löpande filmar hur alla utgående leveranser automatiskt vägs. Bevisbörda är inget 0 eller 1 begrepp, det är en bedömning av sannolikhet och rimlighet som görs av domstolar där det saknas tidigare vägledande mål.

Nej det har inget med domstolar att göra, ARN ger rekommendationer som denna säljaren skulle följa. Det är mycket svårt för en säljare att visa att något verkligen levererats, det är inte som de tar en röntgenbild på paketet vid paketering och leverans avlämnande.

Det är en risk alla distanshandlare tar. De flesta handlare inklusive Amazon väljer bort tjänster som "utökad identifiering" .

TS har fått tillbaka sina pengar och Amazon har antagligen blivit av med sina om inte kortföretaget tagit smällen, det är vad jag menar med risk.

Permalänk
Medlem

Hej! Lyfter denna tråden istället för att starta en ny. Har precis öppnat en helt uppenbart begagnad vara som jag tänker returnera.

Beställde en MIDI-keyboard. Den såldes och levererades från Amazon i Sverige. Har prime, så fick den mindre än ett dygn efter beställning, igår vid 22. Noterade att varan kom i en oförseglad orginal innerförpackning. Alltså den förpackning där man ser vad det är för pryl etc. Jag har kollat flera unboxings och den kommer alltid i en förseglad brun ytterkartong av wellpapp. Tänker att jag lika gärna kan öppna den, men har som sagt börjat ana oråd.

Direkt när jag öppnar den syns det att den inte är ny. Skyddsplasten runt keyboarden är sliten. Det saknas en av dom tre frigolitbitarna som ska skydda under transporten. Manualen är tummad och den inkluderade USB-kabeln lyser med sin frånvaro. Tar av plasten för att kolla och det är helt uppenbart att någon använt den ett tag. Alla trimpottar står i olika positioner (dom är alltid nollade på nya prylar), alla faders är också i olika positioner. Det finns fingeravtryck och smuts här och var. Har tagit bilder på allt.

Hör av mig till Amazons kundtjänst som är helt obrydda. Som att detta är en normal sak. Jag förklarar allt ovan. Precis allt som saknas etc. Har tagit screenshots på chatten och nu fått min retur QR. Som plåster på såren får man såklart ingen kompensation, nöjet att gå till ett ombud (trots primemedlem) samt ligga ute med pengarna i två veckor. Iofs bara 3000 kr, men ändå drygt.

Dom erbjöd skicka en ersättningsprodukt, men jag bad att få stålarna tillbaka istället eftersom dom bad att få dra 3000 kr till under tiden dom skickade den nya varan men inte tagit emot returen. Tänker inte ligga ute med 6000 kr och traska till ombud etc för att dom har klantat sig.

Så tänkte bara kolla innan jag går och returnerar den. Något mer jag ska göra eller dokumentera?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hej! Lyfter denna tråden istället för att starta en ny. Har precis öppnat en helt uppenbart begagnad vara som jag tänker returnera.

Beställde en MIDI-keyboard. Den såldes och levererades från Amazon i Sverige. Har prime, så fick den mindre än ett dygn efter beställning, igår vid 22. Noterade att varan kom i en oförseglad orginal innerförpackning. Alltså den förpackning där man ser vad det är för pryl etc. Jag har kollat flera unboxings och den kommer alltid i en förseglad brun ytterkartong av wellpapp. Tänker att jag lika gärna kan öppna den, men har som sagt börjat ana oråd.

Direkt när jag öppnar den syns det att den inte är ny. Skyddsplasten runt keyboarden är sliten. Det saknas en av dom tre frigolitbitarna som ska skydda under transporten. Manualen är tummad och den inkluderade USB-kabeln lyser med sin frånvaro. Tar av plasten för att kolla och det är helt uppenbart att någon använt den ett tag. Alla trimpottar står i olika positioner (dom är alltid nollade på nya prylar), alla faders är också i olika positioner. Det finns fingeravtryck och smuts här och var. Har tagit bilder på allt.

Hör av mig till Amazons kundtjänst som är helt obrydda. Som att detta är en normal sak. Jag förklarar allt ovan. Precis allt som saknas etc. Har tagit screenshots på chatten och nu fått min retur QR. Som plåster på såren får man såklart ingen kompensation, nöjet att gå till ett ombud (trots primemedlem) samt ligga ute med pengarna i två veckor. Iofs bara 3000 kr, men ändå drygt.

Dom erbjöd skicka en ersättningsprodukt, men jag bad att få stålarna tillbaka istället eftersom dom bad att få dra 3000 kr till under tiden dom skickade den nya varan men inte tagit emot returen. Tänker inte ligga ute med 6000 kr och traska till ombud etc för att dom har klantat sig.

Så tänkte bara kolla innan jag går och returnerar den. Något mer jag ska göra eller dokumentera?

Att du dokumenterar eller tar bilder är inget som håller i rätten, och ingenting amazon kommer ta hänsyn till vid eventuella tvister. Utan det är sådant man gör vid privataffärer.

Jag hade heller inte beställt den nya fören jag fått bekräftat att den gamla returen gått igenom, för det finns en minimal risk att returen inte går igenom, men om det bara handlar om att varan var begagnad så brukar amazon inte krångla med returer .

Permalänk
Medlem

Det känns som hela Amazons service är baserad på tur och vem man snackar med. Hade en Logitech mus (ca 1700kr) som strulat efter drygt 1 år.. de körde retur nu direkt och saldot kom på Amazon kontot, de skicka fraktsedel bad mig skicka tillbaka annars så fakturerar dom mig för musen.

Har en iPhone 15 Pro vars usb-c port strular, laddar inte alltid - supporten sa vi kan göra retur, ta bort Apple id:t, skicka tillbaka den du får full refund.. Jag köpte den vid släppet för 16.5K.. Får tillbaka den summan, kan köpa från Amazon igen för 14.5K nu.

Har bara haft ett gott intryck från Amazon när det gäller problem/garanti/returer.
Men kommer säkert jinxa mig själv och fr.om. nu kommer jag ha värsta oturen man kan ha med supporten någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Det känns som hela Amazons service är baserad på tur och vem man snackar med. Hade en Logitech mus (ca 1700kr) som strulat efter drygt 1 år.. de körde retur nu direkt och saldot kom på Amazon kontot, de skicka fraktsedel bad mig skicka tillbaka annars så fakturerar dom mig för musen.

Har en iPhone 15 Pro vars usb-c port strular, laddar inte alltid - supporten sa vi kan göra retur, ta bort Apple id:t, skicka tillbaka den du får full refund.. Jag köpte den vid släppet för 16.5K.. Får tillbaka den summan, kan köpa från Amazon igen för 14.5K nu.

Har bara haft ett gott intryck från Amazon när det gäller problem/garanti/returer.
Men kommer säkert jinxa mig själv och fr.om. nu kommer jag ha värsta oturen man kan ha med supporten någonsin.

Ja...överlag har jag också haft bra erfarenheter, även om det var svårt att förklara att jag fått en dålig batch BD-R DL-skivor och ju inte kunde returnera hela då jag använt en del av dem. Men det löste sig. Har på senare tid blivit ordentligare med att returnera saker som inte är som de ska. Nu senast returnerade jag ett USB-minne jag haft ett halvår, det var mysko ibland och gick inte att lita på oavsett filsystem eller dator jag använde det med; filer försvann eller blev fel. Inga problem. Har även returnerat en teflonkastrull som inte tålde plastbestick, en SSD av riktigt usel kvalitet från tredjepartssäljare (som jag inte fick tag på; Amazon gav pengar tillbaks) och lite annat smått och gott, de senaste månaderna. Förra året gjorde jag en retur på en tandborste som min dotter använt i typ 35 månader, och det är ju 36 månaders reklamationsrätt. Jag kanske inte minns exakt rätt på månaderna, men jag trodde iaf inte att reklamationen skulle gå igenom utan problem då det var en fysisk skada på tandborsten (inte min dotters fel - men skulle kunna vara) - men, inga problem, pengar tillbaks eller ny tandborste? Ny tandborste tack, då den stigit i pris några hundra.

Ibland får man pengarna direkt när varan skickats från mig, ibland när varan kommer fram till returcentret, någon gång har jag fått returpengar direkt utan att behöva skicka tillbaks varan. Har mest gjort returer på smågrejor för max några hundra.

Jag har försökt hålla "krångel" på en låg nivå för att få en smidigare bedöming när det verkligen strular, men nu går jag all in på att returnera allt som inte är som det ska även om det är skitsaker (alltså, fel, inte bara "tyckte inte om färgen på USB-huben").

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Att du dokumenterar eller tar bilder är inget som håller i rätten, och ingenting amazon kommer ta hänsyn till vid eventuella tvister. Utan det är sådant man gör vid privataffärer.

Jag hade heller inte beställt den nya fören jag fått bekräftat att den gamla returen gått igenom, för det finns en minimal risk att returen inte går igenom, men om det bara handlar om att varan var begagnad så brukar amazon inte krångla med returer .

Jag skulle knappast spendera min tid i rätten för 3000 kr. Det enda jag gör är att se till att ha så mycket bevis jag bara kan för en ev. diskussion direkt med Amazon. Exempelvis att adresslappen var klistrad direkt på innerkartongen, vilket visar att dom skickat utan yttre kartong, som kan vara ett tecken på att dom skickat en beggad vara. Jag har handlat för ganska mycket genom åren, är ingen strulpelle och har aldrig krånglat med dom tidigare så det borde ju vara lugnt men man vet ju aldrig.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Köpte nyligen ett Corsair RM850x som visade sig var ett returex utan tillhörande kablar. Satt även ett LPN klistermärke över original streckoden. Returnerade den omgående och skrev som anledning att det var en använd produkt som saknade kablar, och pengarna kom efter en vecka då de fått returen. Inga problem här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hör av mig till Amazons kundtjänst som är helt obrydda. Som att detta är en normal sak.

Ja, det är det ju också. Man kan skicka tillbaka prylar som man köpt på Amazon, och så går de vidare till nästa kund istället. Så man får räkna med bruten förpackning, fingeravtryck osv. när man köper prylar från Amazon. Men det är bara att returnera om man inte är nöjd.

Skrivet av Hasson39:

Att du dokumenterar eller tar bilder är inget som håller i rätten, och ingenting amazon kommer ta hänsyn till vid eventuella tvister. Utan det är sådant man gör vid privataffärer.

Bilder och dokumentation är alltid bra om det kommer till en tvist, rekommenderas.