Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Nu vet jag inte hur det är med sekretess osv gällande personnummer, men vet att beskeden är baserade på den sista siffran på personnummer.
0-9.

Ni som får besked kan gärna skriva vilken siffra och vilken tid ni fick besked så man kan få ett hum om när man kan tänkas få sitt besked

Alltså bara den sista siffran i personnr.

Själv har jag 6 och inget besked ännu.

I vilken ordning jag har ett. Inte fått nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Exakt hur vet du det här?

Skrivet av Leiri:

I vilken ordning jag har ett. Inte fått nåt.

Skrivet av Zippeer:

Mitt slutar på 2 och jag har inte fått något så tvivlar på att det är baserat på sista numret i personnumret.

I call bullshit

Har inför varje deklaration haft en grupp på facebook med ungefär 10 personer där det stämt överrens varje år. Detta år verkar det dock ha gått ifrån det, då jag fick mitt beslut precis nu, med slutsiffran 6.

Senaste 5 åren har det alltid varit baserat på det, om inte slumpen av någon anledning orsakat detta, vilket vore ännu konstigare.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag tror ärligt att Skatteverket begrundar sitt underlag för att skicka ut på något värde, men vet inte om det är personnummer, känns mest som att det är något som vandrar runt. Med den logiken borde jag och tjejen fått nästan/nära samtidigt (båda har 3 som sista) och det har nog aldrig varit fallet.

Skrivet av omxz24:

Har inför varje deklaration haft en grupp på facebook med ungefär 10 personer där det stämt överrens varje år. Detta år verkar det dock ha gått ifrån det, då jag fick mitt beslut precis nu, med slutsiffran 6.

Senaste 5 åren har det alltid varit baserat på det, om inte slumpen av någon anledning orsakat detta, vilket vore ännu konstigare.

Ah, du har fått erfara praktiskt att anekdotisk bevisning inte är någon bevisning! 😁

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag tror ärligt att Skatteverket begrundar sitt underlag för att skicka ut på något värde, men vet inte om det är personnummer, känns mest som att det är något som vandrar runt. Med den logiken borde jag och tjejen fått nästan/nära samtidigt (båda har 3 som sista) och det har nog aldrig varit fallet.

Ah, du har fått erfara praktiskt att anekdotisk bevisning inte är någon bevisning! 😁

Nu är jag inte mycket för sannolikhet inom matematik, men skulle vara spännande att få fram sannolikhet att det stämmer på 10 personer under 5 års tid

Men ja, det stämmer definitivt det du säger

Permalänk
Medlem

Skatteverket borde ha en progressbar på sin hemsida med hur många deklarationer som har skickats ut
typ "2 360 400 av 8 450 358 deklarationer skickade"

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av omxz24:

Nu är jag inte mycket för sannolikhet inom matematik, men skulle vara spännande att få fram sannolikhet att det stämmer på 10 personer under 5 års tid

Men ja, det stämmer definitivt det du säger

Det korta svaret är att det ur statistiksynpunkt inte går att dra någon slutsats ur ett sånt litet dataset.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av omxz24:

Nu är jag inte mycket för sannolikhet inom matematik, men skulle vara spännande att få fram sannolikhet att det stämmer på 10 personer under 5 års tid

Men ja, det stämmer definitivt det du säger

10 personer på 8 miljoner? Rätt enkelt att få träff då. Detta blir ju "debunkat" (svenska?) varje år i den här tråden

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Roligaste tiden på året är när man får läsa denna tråd!

Jag tar bort mig själv från ekvationen och lägger ingen värdering i huruvida man bör få tillbaka pengar eller inte 😁

Jag har inte ännu fått något besked för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Skatteverket borde ha en progressbar på sin hemsida med hur många deklarationer som har skickats ut
typ "2 360 400 av 8 450 358 deklarationer skickade"

Hittar inte detta, har du någon länk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag tror ärligt att Skatteverket begrundar sitt underlag för att skicka ut på något värde, men vet inte om det är personnummer, känns mest som att det är något som vandrar runt. Med den logiken borde jag och tjejen fått nästan/nära samtidigt (båda har 3 som sista) och det har nog aldrig varit fallet.

Ah, du har fått erfara praktiskt att anekdotisk bevisning inte är någon bevisning! 😁

Så ni är båda tjejer? 😉 Dömer inte eller lägger nåt egentligt värde i det, men David känns inte så kvinnligt 😁

Själv verkar jag också få vänta lite, men frun fick i morse, lite kvarskatt, men åtminstone bara fyrsiffrigt 🤪

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

13k i rest. Dra åt helv....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Hittar inte detta, har du någon länk?

Tror han menar att de inte har det idag, men att de borde ha det i framtiden

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Om 3,2,1 så kommer standardkommentaren ramla in för de som får tillbaka:
"Men då har du lånat ut pengar till staten helt gratis!"

Permalänk
Musikälskare

Fick tillbaka 10k förra gången, hoppas på ungefär samma

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Testade preliminära, slutade i att jag ska betala 2,7k...

Stort frågetecken, fick tillbaka 11k förra året och nu har ränta och pendling ökat men ändock ska fattigman betala!

Permalänk
Medlem

21400 tillbaka innan eventuell minimal ränta

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Om 3,2,1 så kommer standardkommentaren ramla in för de som får tillbaka:
"Men då har du lånat ut pengar till staten helt gratis!"

Jag har lånat ut 10.000:- till staten gratis!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Steffe:

Så ni är båda tjejer? 😉 Dömer inte eller lägger nåt egentligt värde i det, men David känns inte så kvinnligt 😁

Själv verkar jag också få vänta lite, men frun fick i morse, lite kvarskatt, men åtminstone bara fyrsiffrigt 🤪

Tredje siffran av de fyra sista (eller näst sista siffran i personnumret) anger kön, udda = man, jämnt = kvinna

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

30 loppor får jag tillbaks (exkl. ränta)

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Om 3,2,1 så kommer standardkommentaren ramla in för de som får tillbaka:
"Men då har du lånat ut pengar till staten helt gratis!"

Staten har skyddat pengar från mitt vårdslösa spenderande

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Jag har lånat ut 10.000:- till staten gratis!

Du får väl ganska bra ränta på de pengarna? Har för mig att det var 2.25% skattefritt, vilket motsvarar 3.21% 'sparränta' om jag räknat rätt.

Permalänk
Medlem

Får betala över 3000kr =/

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Får en röding tillbaka

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Entusiast

Loggade in imorse, där fanns min deklaration att tanka hem... men tjänsten var överbelastad och det gick inte. Refreshade sidan och vips så var den borta, inget på Kivra heller...

Summan kommer ju inte ändras om jag får den nu eller i övermorgon. Utbetalningsdatumet kommer också vara detsamma, men man är ju lite som ett barn på julafton och vill veta vad som är i "paketet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Du får väl ganska bra ränta på de pengarna? Har för mig att det var 2.25% skattefritt, vilket motsvarar 3.21% 'sparränta' om jag räknat rätt.

Vilket hade varit en väldigt dålig affär för mig som hade en snittavkastning på ca 20% förra året...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Du får väl ganska bra ränta på de pengarna? Har för mig att det var 2.25% skattefritt, vilket motsvarar 3.21% 'sparränta' om jag räknat rätt.

Sparkonto hos SBAB har väl 3.5% nu så nja. 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Får betala över 3000kr =/

Ett av de bästa lånen du kan ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Ett av de bästa lånen du kan ha

Endast om man räknat med att betala tillbaka Att ta lån i blindo är sällan bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tredje siffran av de fyra sista (eller näst sista siffran i personnumret) anger kön, udda = man, jämnt = kvinna

Sant, det gäller att läsa rätt 😅 Hade också för mig att det var tredje, men det stod sista på Skatteverket (men tredje är sista, med fjärde som kontroll).

Nåja, jag får skämmas lite 😁

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det korta svaret är att det ur statistiksynpunkt inte går att dra någon slutsats ur ett sånt litet dataset.

låter som en slutsats iofs

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"