ubuntu server låser nya filer i mappen

Permalänk
Medlem

ubuntu server låser nya filer i mappen

Hej

Jag har ett litet problem jag hoppas någon kan hjälpa till med,
Jag byggde en ny server som kör ubutnu server med desktop, på denna körs Emby media server samt Wingftp server
Denna används bland annat för att ladda upp filmer från tävlingar, problemet är att nu när jag kör båda mjukvarorna på samma server blir det problem med ägandet av filerna.

man laddar upp via en länk som jag skapat i wingftp, denna hamnar då i en mapp som Emby server har i sitt biblotek
men var gång en ny fil laddas upp får jag gå in med sudo och ändra så alla har tillgång till den nya filen för annars kan inte emby spela filmen.
(se bild från test mappen)

hur sjutton gör jag så även nya filer förblir tillgängliga för emby servern? det tycks bara bli detta problemet när man laddar upp via wingftp, laddar jag upp via tex samba så blir det inte detta problemet. (tyvärr måste jag använda winftp länken) jag har ändrat mappen och undermappar/filer så alla ska kunna nå dom men det funkar bara på befintliga filer, inte nya.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

På rak arm så låter det som att wftp skapar upp en ny användare och denna blir ägare till filerna? Lägg till denna användare i samma grupp som emby så bör de ha samma rättigheter till filerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

På rak arm så låter det som att wftp skapar upp en ny användare och denna blir ägare till filerna? Lägg till denna användare i samma grupp som emby så bör de ha samma rättigheter till filerna.

vet inte riktig, kollar jag ägare står det root på dom nya filer som skapas, jag har testat att kör sudo chmod -R a+rwx på mappen vilket då gör filerna tillgängliga men det funkar inte på nya filer. dvs när dom skapas är dom låsta.
det finns inget sätt att tvinga nya filer att använda samma rättigheter som mappen har?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag hittade lösningen för mitt problem, i wingftp kan man ställa vilka rättigheter filer/folder som laddas upp/ner via länk ska ha, efter modifierat detta fungerar det nu som tänkt, det lustiga är ju dock varför det fungerade innan när servrarna var på olika maskiner?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Undrar om du inte förlorat en "setgid" bit i katalogens rättigheter när du testat. (Eller rent av en ACL-sättning!) Sedan är det som "evirob" skriver ovan att man får lägga till användare i den gruppen utefter behov. Att FTP-servern lägger ner filerna som root låter inte så lyckat. Den nivån på rättigheter vill man inte ha för en internetansluten tjänst.

# # to make new files inherit the group of the container folder do: # chmod g+s somefolder

Testa att skapa en katalog under /tmp och labba lite.