Apple släpper nya modeller av Macbook Air

Permalänk
Melding Plague

Apple släpper nya modeller av Macbook Air

Den stora nyheten är M3-systemkrets, vilket även medför Wifi 6E och andra förbättringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft en MacBook och har varit sugen på att testa en air, men tycker att 14” är sweetspot.. synd att denna inte finns som det

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk

Stöd för 2st skärmar utan docka är det väl på föregångende? Där det finns billiga och bra dockor idag med ethernet, sdkortläsare 3x skärmar.

Jag själv är sugen på en macmini för en sak, macbook hade fungerat lika bra bortsett från högre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Stöd för 2st skärmar utan docka är det väl på föregångende? Där det finns billiga och bra dockor idag med ethernet, sdkortläsare 3x skärmar.

Jag själv är sugen på en macmini för en sak, macbook hade fungerat lika bra bortsett från högre pris.

Har man en DisplayLink docka så kan man ha mera än en skärm men då körs skärmarna via usb istället. Via DisplayPort stödjs endast en extern skärm på de äldre och två på den nya modellen dock med locket stängt.

Permalänk
Medlem

Bra att de äntligen löst så det går att köra två externa skärmar. Att det inte gick redan från första generationen Apple Silicon är anledningen till att jag för ett par år sedan valde en Mac mini M1 istället för en Air.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av issue:

Jag har aldrig haft en MacBook och har varit sugen på att testa en air, men tycker att 14” är sweetspot.. synd att denna inte finns som det

Macbook Air har en skärm på 13,6 tum, knappast en dealbreaker om man vill ha 14" va?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Hm.

Så nu kostar en 15" Macbook Air med 16gb ram o 1tb ssd nästan samma som en Macbook Pro 14" med 16gb ram och 1tb ssd (2000kr dyrare).

Det är typ 1" större skärm mot betydligt sämre skärm, portar osv.
Känns svårt att motivera.

Har själv kollat på en macbook, vill helst ha 16" macbook pro men det är ju extremt stora skillnader i priset för 16" konfiggen.
Så 15" air eller 14" pro är ju frågan då när de typ har samma pris nästan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Stöd för 2st skärmar utan docka är det väl på föregångende? Där det finns billiga och bra dockor idag med ethernet, sdkortläsare 3x skärmar.

Jag själv är sugen på en macmini för en sak, macbook hade fungerat lika bra bortsett från högre pris.

Förslag på någon sådan docka? Gärna med USB.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Förslag på någon sådan docka? Gärna med USB.

Kjell har flera billiga som fungerare bra på alla laptops jag har testat. Jag har inte testat Macar på den:
Här är en billig med 2st skärmar:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/mac-tillbehor/plexge...

Jag ser på youtube visar pratar om deras docka fungerar med 3st skärmar med macbook air. Oftast är det bara 2st skärmar man är ute efter. Så man får granska dockorna bättre innan man köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kjell har flera billiga som fungerare bra på alla laptops jag har testat. Jag har inte testat Macar på den:
Här är en billig med 2st skärmar:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/mac-tillbehor/plexge...

Jag ser på youtube visar pratar om deras docka fungerar med 3st skärmar med macbook air. Oftast är det bara 2st skärmar man är ute efter. Så man får granska dockorna bättre innan man köper.

Tack för tipset, den ser bra ut förutom att den bara klarar 4k@30 Hz. Skulle gärna se 120 Hz uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Trevligt med billigare M2, skulle inte behöva mer privat, men inte köpsugen just nu…

Permalänk

Lite aktivitet här, jag hade förväntat mig mer.
Chocken man får är först priserna, sedan kollar man in andra märken och inser att vi har haft hög inflation.

Jag själv avvaktar till macminin, hade köpt en sådan här Macbook Air om det ej vore för priset.

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Har man en DisplayLink docka så kan man ha mera än en skärm men då körs skärmarna via usb istället. Via DisplayPort stödjs endast en extern skärm på de äldre och två på den nya modellen dock med locket stängt.

Har detta själv (via belkin usb c docka). Fungerar riktigt uselt. Undvik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Tack för tipset, den ser bra ut förutom att den bara klarar 4k@30 Hz. Skulle gärna se 120 Hz uppdateringsfrekvens.

Det kommer du aldrig någonsin få över DisplayLink, och därmed aldrig på mer än en extern skärm på M1/M2/M3 non-Pro/Max/Ultra (förutom specifikt de Air M3 som släpptes idag då).

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Hm.

Så nu kostar en 15" Macbook Air med 16gb ram o 1tb ssd nästan samma som en Macbook Pro 14" med 16gb ram och 1tb ssd (2000kr dyrare).

Det är typ 1" större skärm mot betydligt sämre skärm, portar osv.
Känns svårt att motivera.

Har själv kollat på en macbook, vill helst ha 16" macbook pro men det är ju extremt stora skillnader i priset för 16" konfiggen.
Så 15" air eller 14" pro är ju frågan då när de typ har samma pris nästan nu.

Mellan de två skulle jag personligen välja 14" Pro: Jag tycker den bättre skärmen och ljudet är värda det om man ändå ska lägga den sortens pengar. Men det hade tagit emot att inte gå upp till ett Pro- eller Maxchip när man ändå är där uppe och nosar, och så sticker tusenlapparna iväg. 😆

15" tycker jag personligen huvudsakligen är för någon som antingen behöver en större skärm när de är ute och rör på sig men inte behöver beräkningskraften från ett Pro- eller Max-chip, eller för någon som huvudsakligen använder datorn hemma men inte har plats för en datorhörna med separat skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Det kommer du aldrig någonsin få över DisplayLink, och därmed aldrig på mer än en extern skärm på M1/M2/M3 non-Pro/Max/Ultra (förutom specifikt de Air M3 som släpptes idag då).

En extern skärm med 4k 120 Hz räcker för mig, men tycker att det är svårt att hitta ens det.
Har dock en M1 PRO men endast en extern skärm.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

För tydlighetens skull. M-chippet har alltid klarat av 2 skärmar. Mac mini klarar av två externa. MacBook Pro och Air en bildskärm och interna laptop-skärmen.

Det de släpper loss är två externa skärmar när du inte visar bild på laptop.
Något jag önskat från start. Men bättre sent än aldrig.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

För tydlighetens skull. M-chippet har alltid klarat av 2 skärmar. Mac mini klarar av två externa. MacBook Pro och Air en bildskärm och interna laptop-skärmen.

Det de släpper loss är två externa skärmar när du inte visar bild på laptop.
Något jag önskat från start. Men bättre sent än aldrig.

Det ska dessutom komma till M3 Macbook Pro oxå
https://www.macrumors.com/2024/03/04/m3-macbook-pro-multi-dis...

Permalänk
Medlem

Suck, det priset för en laptop med 8gb minne känns fortfarande surt, kunde de inte bumpat basmodellen till 12gb åtminstone? Fasen jag har en asus vivobook 14 med 2160k 90hz oled skärm, i5-12500h. 512 gb ssd och 16 gb minne. Den kosta exakt HÄLFTEN av vad en MacBook air m3 kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Mellan de två skulle jag personligen välja 14" Pro: Jag tycker den bättre skärmen och ljudet är värda det om man ändå ska lägga den sortens pengar. Men det hade tagit emot att inte gå upp till ett Pro- eller Maxchip när man ändå är där uppe och nosar, och så sticker tusenlapparna iväg. 😆

Ja, det är tamejfasen sådär alla elektronikinköp alltid slutar.
- "Oj, en ny Macbook Air, 15995, nice!"
- "Confar upp lagom mängd minne och disk, 25995:-"
- "Va fasen, Macbook Pro från 23995:-"
- "Confar upp minne/disk. Mersäljs på en bättre CPU, 34995:-"
- "Hmm, 16" MBP från 36995:-...."
- "Confar upp 16" tummaren..."
- "49 495:- , hur i hela jävla helvete hamnade jag här? Ger upp och stänger ner webbläsaren"

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Vill ha 16GB/512GB fast utan de två extra GPU-kärnorna

Men det får man inte köpa. Går inte att välja bort extra kärnor om man ökar minne och lagring 😅

Känns som en waste på mig och ser ut att faktiskt ha påverkan även vid väldigt lätt belastning (tex att kolla youtube) med cirka 5-7% försämrad batteritid.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Vill ha 16GB/512GB fast utan de två extra GPU-kärnorna

Men det får man inte köpa. Går inte att välja bort extra kärnor om man ökar minne och lagring 😅

Känns som en waste på mig och ser ut att faktiskt ha påverkan även vid väldigt lätt belastning (tex att kolla youtube) med cirka 5-7% försämrad batteritid.

Det har jag ärligt talat väldigt svårt att tänka mig: codecs som SoC:n har inbyggt stöd för bör aldrig generera särskilt mycket arbete för processorkärnorna per se, så de är inte särskilt inblandade i förbrukningen här. Och de här processorerna är otroligt bra på att först försöka utföra uppgifter på de energieffektiva kärnorna, så i de flesta fall är min killgissning att du inte kommer ha nämnvärd förbrukning på de extra kärnorna annat än när du faktiskt pressar maskinen.

Permalänk
Medlem

Fin dator....men synd att Apple numera glömmer bort att de behöver en billigare entry level produkt. Jag minns när man kunde få en Air för 9 999 sek. Jag hade dessutom hoppats på återkomsten av den kilformade MacBook Air. Var ju lite av grejen för att välja Air. Hela det här med att den presenterades i ett kuvert. MacBook Pro har jag idag fast en Intel från 2020. Den ser fortfarande bättre ut än alla de nya MacBook Pro med M-processor som blivit klart tjockare. Jag kan inte se att något av detta hade accepterats av Steve Jobs.

Permalänk
Skrivet av BobbyM:

Fin dator....men synd att Apple numera glömmer bort att de behöver en billigare entry level produkt. Jag minns när man kunde få en Air för 9 999 sek. Jag hade dessutom hoppats på återkomsten av den kilformade MacBook Air. Var ju lite av grejen för att välja Air. Hela det här med att den presenterades i ett kuvert. MacBook Pro har jag idag fast en Intel från 2020. Den ser fortfarande bättre ut än alla de nya MacBook Pro med M-processor som blivit klart tjockare. Jag kan inte se att något av detta hade accepterats av Steve Jobs.

Att produkterna är dyra beror ju huvudsakligen på att den svenska kronan suger just nu. I dollar har ju Air knappt rört sig sedan den introducerades för en massa år sen.

Vi som använder våra Pro-modeller var ju annars väldigt glada åt returen till att låta formen följa funktion snarare än tvärt om: Inget fläktljud om man inte misshandlar datorn totalt, en återgång till portar så många av oss klarar sig utan donglar, samt tangentbord som är en millimeter tjockare men i gengäld inte går sönder.

Jag är en av de många som härdade ut på en pre-2016-modell (2013 i mitt fall) ända tills Apple Silicon-modellerna släpptes.

Permalänk
Skrivet av iller:

För tydlighetens skull. M-chippet har alltid klarat av 2 skärmar. Mac mini klarar av två externa. MacBook Pro och Air en bildskärm och interna laptop-skärmen.

Det de släpper loss är två externa skärmar när du inte visar bild på laptop.
Något jag önskat från start. Men bättre sent än aldrig.

Två externa skärmar är mycket välkommet men känns konstigt att man inte kan använda laptopskärmen samtidigt - lite av ett slöseri. Jag har en sådan setup utan problem på en bärbar Dell (med Windows) och tycker det är väldigt användbart.

Permalänk
Skrivet av spiderweb:

Två externa skärmar är mycket välkommet men känns konstigt att man inte kan använda laptopskärmen samtidigt - lite av ett slöseri. Jag har en sådan setup utan problem på en bärbar Dell (med Windows) och tycker det är väldigt användbart.

Det är ju ett rent designval: man har en viss yta av tillgängligt kisel och man vill träffa en viss maximal kostnad per enhet. Apple har bestämt sig för att många skärmar är ett proffsbehov och låter bara de dyrare chipen få stöd för detta. Istället använder de denna yta till att göra sina SoC snabbare och mer användbara på andra sätt.

Däremot är jag glad att de till slut lyssnat på sina kunder ändå, och förberett för den kompromiss man nu valt: flera externa skärmar är inte en ovanlig konfiguration ens bland relativt vanliga konsumenter; särskilt inte om man räknar in företag. Även de ”små” M-chipen är snabba nog att räcka för väldigt många behov och sticker ifrån konkurrenternas laptopprocessorer i många avseenden utan att svettas, så i många fall är Air och ”lilla” Pro rätt val vad gäller pris/prestanda jämfört med de dyrare Pro- och Max-SoC:erna. Nu är de mer användbara.