Ett sjyst turn based RPG

Permalänk
Medlem

Ett sjyst turn based RPG

Hej,

Jag söker efter ett sjyst turn based RPG spel som jag troligtvis har missat genom åren.

Har spelat FF7-10
Dragon age serien
Fall out serien
Xcom serien
Wasteland 3
Pillars of eternity 1 och 2
Divinity org sin 1 och 2.
Fantasy star på SEGA
Har nog spelat fler under alla mina år 😅

BG3 tar jag när priset gått ner.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Hedersmedlem

Baldurs gate (bg),
Bg2
Icewind Dale,
Mfl

Neverwinter nights?

De förstnämnda är förlagorna till pillars, kan köras med pausefunktion tex. Neverwinter är jag osäker på om det kan spelas på motsvarande sätt. Menar autopause

Permalänk
Medlem

Testat For The King? Lite enklare stuk men tyckte det var jäkligt roligt

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Jag tycker jagged alliance 3 är rätt kul! Lite xcom stil men lite rolig humor, klassisk film-upplägg på huvuduppdraget. Gillar spelsättet mycket

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

FF4-6 är också väl värda att spela om du inte spela de tidigare spelen i FF-serien, särskilt FF6 anses ju av många som det bästa RPG-spelet någonsin. De har även blivit remastrade nyligen.

Och nämner man dessa så måste man förstås även nämna Chrono Trigger från samma period som tävlar med FF6 om kronan.

Något lite annorlunda skulle kunna vara Legend of Heroes-serien. Jag har bara spelat Trails from Zero och uppföljaren Trails to Azure i den serien, som verkar anses som de bästa spelen i serien, men kan definitivt rekommendera dem om man gillar taktiska RPG-spel.

Permalänk
Medlem

Remakesen på Final Fantasy I är exceptionellt bra. Antingen Pixel Remaster (Steam, Switch, PS4) eller PSP-versionen, båda riktigt billiga och fenomenala spel.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Har du inte spelat Chrono Trigger till SNES så är självklart det också ett måste.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Om du listar Wasteland 3 och inte har testat Wasteland 2, så bör du definitivt göra det. (Jag undrar om jag inte finner 2:an möjligen lite lite bättre än 3:an, men båda är riktigt bra).

Permalänk
Medlem

Atom RPG

Permalänk

Planescape Torment. Finns en enhanced edition. Ett riktigt bra RPG, ett av de bästa skulle jag säga.

Sedan tyckte jag Planescape Torment:Tides of Numenera var också rätt kul (har inte spelat klart det dock).

Båda brukar finnas för en billig peng.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem

BG3 är dock värt varenda krona, oavsett om spelet skulle kosta 2000 kr.

Kan vara värt att smita in på det, trots att priser ligger över vad du är beredd att ge!

Permalänk
Medlem

Letar du efter en ersättare till X-com, föreslår jag Troubleshooters. Kan lättast beskrivas som "jrpg X-com". Startar långsamt, men blir fantastiskt efter ett tag.

Spelet är ett koreanskt indiespel gjort av två personer. Mer story än X-com, och en fast ensemble av karaktärer snarare än de rätt anonyma soldaterna i X-com. Det tenderar också att bli svårare på höga nivåer, till skillnad från X-com.

Det som framför allt utmärker spelet är det fantastiska sätter att bygga karaktärer, där alla färdigheter fås som drops från fienden. Vill du hitta overwatch, slåss mot fiender som har overwatch.

Har man rätt kombinationer av färdigheter får man kraftfulla bonusar, Mastery Sets. Det finns ca 800 masteries (färdigheter) och 300 sets.

Till att börja med är det rätt tråkiga alternativ, men så småningom kommer man till de intressanta kombinationerna. Man hitter kombos som känns helt OP, men på de högre svårighetsgraderna behöver man dem för att ha en chans, då fienderna också skalar upp. Och de använder de förmågor du behöver...

Spelet passar bäst till den som gillar att sitta och pilla på builds. I praktiken lägger man lika mycket tid på det mellan uppdragen som man gör på själva uppdragen.

Det finns inget basbyggande, ingen permadeath och det startar som sagt rätt långsamt. Troubleshooters är inte allas kopp te, men gillar man karaktärsbyggande och har lite tålamod så är det ett fantastiskt spel.

En genomspelning tar 80-200h timmar beroende på hur mycket sidouppdrag man tar och hur mycket man engagerar sig i frivilliga sidosystem som robotbyggande och tämjande av djur.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kolla in Persona-serien.

Permalänk
Medlem

Octopath Traveler

Octopath Traveler 2

Mutant Year Zero Road to Eden

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk

Kör just nu Pathfinder: Kingmaker och ska köra Wotr efter.

Är DnD 2e så lite avancerad. Går att köra rtwp som den skapades för, men har tur baserat som jag kör med. Finns mods som kan ändra saker som man inte tycker om. Ex. kör med en mod som balanserar ut spells per dag, utan per battle.

Permalänk
Medlem

Showgunners är ett spel jag körde för ett tag sen.
Inte så farligt dyrt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag gillade Shadowrun Returns samt Shadowrun: Dragonfall och Hong Kong spelen

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Keeper of Traditions

Om det inte strikt måste vara turbaserat (i och med att du nämner Dragon Age), så är Star Wars KotOR ett absolut måste

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Chained Echoes - skön 2D nostalgi
Monster Sancturay - gotta catch em all?
Crystal Project - Skönt 3d plattformande med bra turbaserat stridssystem
Sea of stars - skön 2D nostalgi

Lite liknanden:
Tactics Ogre Reborn - Mer strategi
Star Renegades - Roguelike men mycket bra turn based - rekommenderar starkt!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Är Final Fantasy X inräknat?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Om du är sugen på mer ps1 jrpg från square så kanske chrono cross? Fick en ”Remaster” och nysläpp på dom flesta plattformarna för ett par år sedan.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Jag gillade Shadowrun Returns samt Shadowrun: Dragonfall och Hong Kong spelen

Ett bifall på den.

Och pratar vi Harebrained, skulle kanske även Battletech passa in här. Även om det är mer mechsen man bygger, och inte så mycket karaktärerna.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Arcanum, of steam works magic obscura. Grymt bra och lite bortglömt.

Permalänk
Medlem

Octopath Traveler 1 och 2 var väldigt roligt och mysigt att spela. Likt många andra turn-based rpg spel så blir det roligare mot slutet när man börjar bli riktigt stark.

Lite retro med härlig stämning är Earthbound på SNES. Superhärligt spel.

Permalänk
Medlem

Har spelat lite Warhammer 40 000: Rogue Trader och tycker det är najs. Mycket lore, så det är väl en fördel om man gillar wathammer )

Permalänk
Medlem

Kom på ett till ps1 jrpg, breath of fire 3

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Kom på ett till ps1 jrpg, breath of fire 3

https://youtu.be/uDUEbNSOQW8?si=DgqUcOoP-4CLB67Y

Instämmer med det! Ett ruskigt bra RPG. Var beredd på extremt hög encounter rate i spelet bara.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.