Audiofilföretag säljer NUC-dator för 50 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det är ingen som har sagt emot dig eller någon annan gällande att spela in.

Det handlar enbart om att beskriva en typ av karaktär som uppenbarligen är svårbegriplig. Du är fortfarande den som tjatar om din teknik - aldrig har du nämnt något om att du ens haft möjligheten att lyssna på något bättre.

Du har själv svarat på det sista:
Gurrrra håller inte med dig, alla högtalare och förstärkare låter likadant, ibland med lite DSP påläggning.

Självklart är det inte så. Spelar roll hur mycket man kan mäta, fysik eller teknik, om du medger att de spelar olika. Det jag säger, igen, är att en DSP inte fixar att en sämre högtalare låter som en bättre, oavsett hur precis mätning vi har. Vet ej varför detta är så svårt att begripa.

Så om något spelas in, hur är inte det en signal som mäts in?

Vad har gurra sagt att alla högtalare och förstärkare låter likadant? Jag har inte sett det i denna tråden åtminstone. Som du själv skriver, "ibland med lite DSP-påläggning". Då spelar de ju inte lika till att börja med.

Jag vill bara veta vad det är som inte är mätbart, om det nu är så uppenbart så förstår jag inte varför det är så svårt att skriva det i ett inlägg? Det är ju tydligen någonting som händer med ljudet utanför fysikens lagar, men kan du inte bara tala om för folk vad det är eftersom det tydligen är så uppenbart?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Okej, så inga länkar till någon av alla artiklar som finns?

Jag säger inte att allt kan analyseras perfekt

Det har jag inte heller påstått. Jag har enbart kommenterat att en annan medlem är korrekt när han säger att soundstage och imaging inte är mätbart.
Du är fri att bevisa motsatsen. Jag frågar en gång till ifall du missade min fråga; vad är det som mäter dessa egenskaper och hur påverkar mätvärdena resultatet?

Skrivet av HugSeal:

vi har inte ens kommit dit eftersom jag har fått mothugg redan vid att det går att mäta signaler i kablar och ljudvågor i luften.

Inte jag. Diskutera det med dem som hävdar det.

Skrivet av HugSeal:

Uppfattar vi ljud med något annat än ljudvågor, och främst genom våra öron?

Nej, och det är irrelevant för poängen. Om det vore relevant så förklara hur du mäter dessa egenskaper hos högtalare.

Skrivet av HugSeal:

Jag har inte sett att du har svarat på min fråga kring inspelning. Hur lyckas vi spela in och skapa en skiva med ljudet av en triangel till vänster på tredje raden om mäta in och spara ner ljudet av en triangel till vänster på tredje raden om det är något som inte kan mätas in?

Jag har svarat att man kan mäta mycket. De flesta som designar högtalare gör rigorösa mätningar och använder sen öronen för att se att slutresultat också stämmer överens med deras filosofi. Kanske för att allt inte går att mäta?

Som sagt du kan börja med videon och sen söka ”can soundstage and stereo imaging be measured in speakers?”. Jag orkar inte leta artiklar åt dig. Men om du påstår att dessa egenskaper kan mätas borde väl detta inte heller vara nödvändigt??

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Det känns som om några av deltagarna i denna tråden har fler än 5 sinnen att uppleva musik med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ptja det sätter din nivå förstås (och i det här fallet konfimeras den om och om igen) så det är inget konstigt. Det handlar inte om att det är just du, men du är så dålig på det här att det känns som att dalta med en 23 åring som just fått komma in nattklubben och sedan har svårt att hantera alkoholen. Det handlar inte om magi, utan om att jag är så otroligt mycket bättre på det här än du. Visst kan det upplevas som magi från ditt håll då men det är det inte.

Lol (orkar inte så mycket mer, det är som vanligt mycket rabble från dig).

Skrivet av MsSmith:

Och nej, du kan inte få en ljudbild på exempelvis (notera att jag förklarar för dig när det är ett exempel) en Dynavoice M65 att komma i närheten av en Scala Utopia med hjälp av en DSP. Du kanske tror det, men du har inte försökt och du har inte förutsättningarna att försöka och du kommer inte att lyckas om du hade förutsättningarna.

Jag ser att du försöker få det till att en av anledningen att Focalerna är bättre än Dynavoicen är att dom använder beryllium istället för tyg. Är disten, spridningen o frekvensgången samma så spelar det ingen roll om den är byggd av unobtanium eller saft, dom KOMMER låta samma. Nu säger jag inte att just dessa låter exakt out of the box eller att spridningen är precis lika, vill bara få fram att material nödvändigtvis inte spelar nån roll sålänge dom gör det dom ska göra. O så låter det ganska klart på dig att du har sugit i dig Focals marknadsföring riktigt fint, att deras diskanter är guds gåva just för att dom är byggda av beryllium.

Skrivet av MsSmith:

Jag har anställda och konsulter som är på det autistiska spektrat så jag betackar mig gladeligen dina fördomar. De är dock jättenöjda med var de är i livet när de arbetar med mig och jag är minst lika nöjd med dem.

Bara för du har det betyder det inte att du vet vad det innebär. Har träffat psykologer med ganska dålig koll på det tillomed.

Skrivet av MsSmith:

Däremot tackar jag för tipset om Wavelet och Poweramp, skall tittas på. Jag återkommer i frågan!

Varsågod!

Skrivet av MsSmith:

PS: Kan du inte börja länka dina grejer? Hittills har det varit ytterst tveksamma grejer du kommit med utan någon källa...

Jag har inte gjort det för att det inte funnits nån relevans för det i tråden, o dessutom för att risken är stor att du får nå slags kött på benen att min åsikt är värd en bråkdel av din eftersom mina grejer kostar en bråkdel.
Men visst, jag har ett par Ino Audio piP, konstruerade av Ingvar Öhman. Ska man snacka CVn i ämnet så har väl han om någon ett som heter duga.
Hade jag varit tätare o inte bott i lägenhet så hade jag istället byggt mig ett par linjekällor från golv till tak för ett stort o lättdrivet ljud samt kanske fyra 12-15" subbar eller horn för en bra o jämn spridning av bas i rummet o sen drivit det hela med några Hypex-steg o sen antagligen levt med det livet ut.

Skrivet av MsSmith:

PS igen: Kan tyvärr inte höra bilder men hittade länken. Kommentaren till mätningen säger "The vertical response though shows how good this could be if all the drivers were aligned horizontally" och man tittar inte på spridningen uppåt/nedåt eller hur de absoluta topparna eller dalarna låter. Bara framåt. Avslutningsvis står det "have not had a chance to listen to the 4C yet. I hope to still get a chance to do so and report back" och det är givetvis intressant att man mätt en del och visst är det antagligen en vettig center högtalare som mäts men aldrig blivit lyssnad på. Jag skulle hellre välja min CC 1008.

Nä man kan inte höra bilder, men dom kan ge en bra bild på vad man hör vilket är poängen med mätningar, o är man van vid mätningar så kan det ge förståelse för hur dom låter utan att höra dom.

Permalänk
Medlem

Låt mig presentera:

Audio Woo Checklist (https://www.thewelltemperedcomputer.com/Fun/Woo.htm)
(attributed to Sean Adams, founder of SlimDevices)

You claim that an

( ) audible
( ) measurable
( ) hypothetical

improvement in sound quality can be attained by:

( ) upsampling
( ) increasing word size
( ) vibration dampening
( ) bi-wiring
( ) replacing the external power supply
( ) using a different lossless format
( ) decompressing on the server
( ) removing bits of metal from skull
( ) using ethernet instead of wireless
( ) inverting phase
( ) installing bigger connectors
( ) installing Black Gate caps
( ) installing ByBee filters
( ) installing hospital-grade AC jacks
( ) defragmenting the hard disk
( ) running older firmware

Your idea will not work. Specifically, it fails to account for:

( ) the placebo effect
( ) your ears honestly aren't that good
( ) your idea has already been thoroughly disproved
( ) modern DACs upsample anyway
( ) those products are pure snake oil
( ) lossless formats, by definition, are lossless
( ) those measurements are bogus
( ) sound travels much slower than you think
( ) electric signals travel much faster than you think
( ) that's not how binary arithmetic works
( ) that's not how TCP/IP works
( ) the Nyquist theorem
( ) the can't polish a turd theorem
( ) bits are bits

Your subsequent arguments will probably appeal in desperation to such esoterica as:

( ) jitter
( ) EMI
( ) thermal noise
( ) existentialism
( ) cosmic rays

And you will then change the subject to:

( ) theories are not the same as facts
( ) measurements don't tell everything
( ) not everyone is subject to the placebo effect
( ) blind testing is dumb
( ) you can't prove what I can't hear
( ) science isn't everything

Rather than engage in this tired discussion, I suggest exploring the following factors which are more likely to improve sound quality in your situation:

( ) room acoustics
( ) source material
( ) type of speakers
( ) speaker placement
( ) crossover points
( ) equalization
( ) Q-tips

Permalänk
Medlem

Ge er inte på audiophiles, det är ju ett intresse, inte att det låter bättre utan mer att man samlar på sig fina grejor att titta på

Precis som folk som köper ett tennisracket för 10 lök, ett golfset för 30, en cykel-sadel för 5k...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Det har jag inte heller påstått. Jag har enbart kommenterat att en annan medlem är korrekt när han säger att soundstage och imaging inte är mätbart.
Du är fri att bevisa motsatsen. Jag frågar en gång till ifall du missade min fråga; vad är det som mäter dessa egenskaper och hur påverkar mätvärdena resultatet?

Pja, du kan mäta spridningen på ett par högtalare, om dom beamar väldigt mycket (mycket ljud on axis men så gott som nada off axis) så kommer du kunna pinpointa bättre exakt var i stereobilden ett ljud ligger, aka bra imaging. Horn kan låta mera detaljerade pga dess mindre spridning, vissa gillar det medans andra inte.
Sprids ljudet mycket med många tidigare reflektioner ifrån rummet (t ex en odämpad vägg brevid högtalaren), om det är under 10ms eller nåt sånt (energy time curve i REW t ex kan visa det), samt en hög RT60 (tiden det tar för specifika frekvenser att minska med 60dB) o ljudet kommer låta mindre exakt o precist. Lyckas man få bort dom tidiga reflektionerna helt men ändå ha kvar en del rumsreflektioner så kan du få dig en större soundstage men ändå ganska tydligt imagine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag ser att du försöker få det till att en av anledningen att Focalerna är bättre än Dynavoicen är att dom använder beryllium istället för tyg. Är disten, spridningen o frekvensgången samma så spelar det ingen roll om den är byggd av unobtanium eller saft, dom KOMMER låta samma. Nu säger jag inte att just dessa låter exakt out of the box eller att spridningen är precis lika, vill bara få fram att material nödvändigtvis inte spelar nån roll sålänge dom gör det dom ska göra. O så låter det ganska klart på dig att du har sugit i dig Focals marknadsföring riktigt fint, att deras diskanter är guds gåva just för att dom är byggda av beryllium.

Återigen - ta och lyssna på det istället. Det är en betydande skillnad, med eller utan mätningar. Som icke basknarkare så är diskanten här det bästa jag hört och för mig mycket viktigare för att lyfta fram små detaljer. Sedan, om det är tack vare beryllium eller inte låter jag vara osagt men hela grejen med deras topp högtalare är för de flesta just diskanten, i kombination med placeringen av ljud.

Citat:

Bara för du har det betyder det inte att du vet vad det innebär. Har träffat psykologer med ganska dålig koll på det tillomed.

Fast jag gör det. Du behöver inte oroa dig

Citat:

Jag har inte gjort det för att det inte funnits nån relevans för det i tråden, o dessutom för att risken är stor att du får nå slags kött på benen att min åsikt är värd en bråkdel av din eftersom mina grejer kostar en bråkdel.
Men visst, jag har ett par Ino Audio piP, konstruerade av Ingvar Öhman. Ska man snacka CVn i ämnet så har väl han om någon ett som heter duga.
Hade jag varit tätare o inte bott i lägenhet så hade jag istället byggt mig ett par linjekällor från golv till tak för ett stort o lättdrivet ljud samt kanske fyra 12-15" subbar eller horn för en bra o jämn spridning av bas i rummet o sen drivit det hela med några Hypex-steg o sen antagligen levt med det livet ut.

Ursäkta, avsåg att du kunde länka varifrån dina studier och bilder kom ifrån.
Dock intressant att du nämner att du skulle kanske kunna leva med det livet ut. Tänker att smaken utvecklas, dels åt det bättre hållet att man förfinar vad man gillar, dels åt det sämre hållet att hörseln blir sämre med åren och att man därför kompenserar med mer eller mindre av något.

Citat:

Nä man kan inte höra bilder, men dom kan ge en bra bild på vad man hör vilket är poängen med mätningar, o är man van vid mätningar så kan det ge förståelse för hur dom låter utan att höra dom.

Kanske, nu är det för mig en hobby men jag har svårt att se att någon högtalare skulle vara aktuell om jag inte hör den ordentligt först.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd kring musiklyssning där jag inte kan minnas att någon ens nämnt musiksmak? Eller källan/källformatet i sig för den delen.

I övrigt så tycker jag att mina gamla Mirage M-290 låter fint än idag. Funkar bra till nära nog all typ av musik

Dock är jag smått allergisk mot dåliga masters, vilket tyvärr nära nog alla streamingtjänster enbart har idag.

https://dr.loudness-war.info/

Inte så konstigt att vinyl blivit populärt på senare år.

Hade en vinyl varit lika söndermastrad som digitalt ljud idag, så hade skivan varit ospelbar (eller krävt vikter som håller pickupen kvar i spåret).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Inte så konstigt att vinyl blivit populärt på senare år.

Jag tror mer att det beror på ett romantiskt skimmer kring vinylen. Som format är vinyl underlägset en cd. Om man har en bra master finns det inget skäl att bara använda den till vinyl-versionen kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Om man har en bra master finns det inget skäl att bara använda den till vinyl-versionen kan jag tycka.

Har inte spelat vinyl sedan tidigt 90-tal själv, men blir lite mörkrädd av att se hur CD-utgåvorna i många fall slaktas.

Streamat material verkar inte heller direkt utgå från kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har inte spelat vinyl sedan tidigt 90-tal själv, men blir lite mörkrädd av att se hur CD-utgåvorna i många fall slaktas.

Streamat material verkar inte heller direkt utgå från kvalitet.

Man får komma ihåg att billig bandbredd är något vi tar för givet här men det räcker att resa några timmar söderut så är det en helt annan situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Återigen - ta och lyssna på det istället. Det är en betydande skillnad, med eller utan mätningar. Som icke basknarkare så är diskanten här det bästa jag hört och för mig mycket viktigare för att lyfta fram små detaljer. Sedan, om det är tack vare beryllium eller inte låter jag vara osagt men hela grejen med deras topp högtalare är för de flesta just diskanten, i kombination med placeringen av ljud.

I så fall måste jag lyssna på dom i mitt rum för att lysningsupplevelsen inte ska bli påverkad av ett rum jag inte är van vid. O så bör dom gärna EQas också för att få en likadan klangbalans som det jag är van vid så jag potentiellt kan jämföra dom andra egenskaperna som berylliumdiskanterna har. O så bör jag såklart göra det blint också så mitt psyke inte blir lurat utav varken hur dom ser ut eller vad jag i bakhuvet vet vad dom kostar. Det är la många parametrar som kan påverka när man lyssnar subjektivt, så då är mätningar nästan ett lättare sätt att bedöma en högtalare på.
Som basknarkare är för övrigt diskanten extremt viktig för mig också, för vem vill inte ha alla oktaver med sig när man lyssnar? Men det som är nästan det absolut viktigast för mig är iaf att frekvensgången är kontrollerad utan nå bergodalbana med stora toppar eller dalar, o där hjälper en DSP till oerhört mycket, men såklart också flera utspridda basar o absorbenter, men för det krävs det mer utrymme o en tillåtande andra hälft.

Skrivet av MsSmith:

Ursäkta, avsåg att du kunde länka varifrån dina studier och bilder kom ifrån.
Dock intressant att du nämner att du skulle kanske kunna leva med det livet ut. Tänker att smaken utvecklas, dels åt det bättre hållet att man förfinar vad man gillar, dels åt det sämre hållet att hörseln blir sämre med åren och att man därför kompenserar med mer eller mindre av något.

Jasså det var såna länkar du ville ha på "mina grejer", du har ju redan fått några men du ratar o väljer bort allt så vad är poängen med att länka nåt öht? Det jag sakligt försöker lägga ut o förklara kommer iaf från många år av både erfarenhet, påläsning o intuitiv förståelse för hur ljud beter sig så att ens försöka länka nå källor till allt är dessutom inte helt lätt.
För övrigt har du ju själv inte kommit med NÅNTING alls, utan det du mest återupprepar är "du har fel", "Focal Scala Utopia", "jag har dyra grejer", "det är bättre", "Focal Scala Utopia", "jag är världsbäst på mitt jobb", "jag har gehör", "Focal Scala Utopia", "beryllium-diskanter" o annat i samma stil.

Skrivet av walkir:

Intressant tråd kring musiklyssning där jag inte kan minnas att någon ens nämnt musiksmak? Eller källan/källformatet i sig för den delen.

I övrigt så tycker jag att mina gamla Mirage M-290 låter fint än idag. Funkar bra till nära nog all typ av musik

Dock är jag smått allergisk mot dåliga masters, vilket tyvärr nära nog alla streamingtjänster enbart har idag.

https://dr.loudness-war.info/

Inte så konstigt att vinyl blivit populärt på senare år.

Hade en vinyl varit lika söndermastrad som digitalt ljud idag, så hade skivan varit ospelbar (eller krävt vikter som håller pickupen kvar i spåret).

Fast det tråkiga är ju att man faktiskt kan trycka in samma söndermastrade musik på en vinyl, det man ofta gör nuförtiden är att man bandpassar signalen, alltså drar ner bas o diskant för att minimera risken för nålen att slira ut. Bandpassningen ger in effect högre dynamik på mätarna mycket pga den minskade basen, men du har fortfarande exakt samma komprimerade sound. Dessutom sker en del fasrotation vid graveringen vilket kan lura dynamikmätarna vidare.
(Fyi så är modern musik generellt basigare o får därmed också automatisk sämre DR-poäng, trots att den nödvändigtvis inte är mindre dynamisk).
Praktexemplet på detta är ju Perturbators The Uncanny Valley, ett album som rent musikaliskt i mina öron är asnajs, men eftersom det är så _extremt_ hård komprimerad (1-2dB dynamik) är det totalt olyssningsbar, men jag såg nångång att vinylen ska ha flera decibel bättre dynamik så jag letade upp en vinyl-rip o hoppades på det bästa, men nope det låter tyvärr preciiis lika illa :\
Nåt som är bättre för att faktiskt mäta välljud på en master är istället MasVis, dock är det inte alls nåt som är speciellt spritt då det är lite mer att sätta sig in i för att förstå hur o vad det visar.

Så njä, vinylrenässansen handlar inte så mycket om välljud egentligen, utan mer nån slags romantisk grej med lägga på den där stora skivan, smeka på nålen o titta på skivomslaget medans musiken brusar o knastrar i öronen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

I så fall måste jag lyssna på dom i mitt rum för att lysningsupplevelsen inte ska bli påverkad av ett rum jag inte är van vid. O så bör dom gärna EQas också för att få en likadan klangbalans som det jag är van vid så jag potentiellt kan jämföra dom andra egenskaperna som berylliumdiskanterna har. O så bör jag såklart göra det blint också så mitt psyke inte blir lurat utav varken hur dom ser ut eller vad jag i bakhuvet vet vad dom kostar. Det är la många parametrar som kan påverka när man lyssnar subjektivt, så då är mätningar nästan ett lättare sätt att bedöma en högtalare på.
Som basknarkare är för övrigt diskanten extremt viktig för mig också, för vem vill inte ha alla oktaver med sig när man lyssnar? Men det som är nästan det absolut viktigast för mig är iaf att frekvensgången är kontrollerad utan nå bergodalbana med stora toppar eller dalar, o där hjälper en DSP till oerhört mycket, men såklart också flera utspridda basar o absorbenter, men för det krävs det mer utrymme o en tillåtande andra hälft.

Det första tar jag absolut för givet att du gör. Meningslöst att lyssna på dem i butik faktiskt. Poängen med att lyssna är inte att få en likadan utan något som du tycker är bättre (eller i värsta fall tycker är sämre, så du får det bekräftat att det du redan har är mer din stil). Är det lika är det ingen mening att uppgradera och det verkar onödigt att nedgradera.

Citat:

Jasså det var såna länkar du ville ha på "mina grejer", du har ju redan fått några men du ratar o väljer bort allt så vad är poängen med att länka nåt öht? Det jag sakligt försöker lägga ut o förklara kommer iaf från många år av både erfarenhet, påläsning o intuitiv förståelse för hur ljud beter sig så att ens försöka länka nå källor till allt är dessutom inte helt lätt.
För övrigt har du ju själv inte kommit med NÅNTING alls, utan det du mest återupprepar är "du har fel", "Focal Scala Utopia", "jag har dyra grejer", "det är bättre", "Focal Scala Utopia", "jag är världsbäst på mitt jobb", "jag har gehör", "Focal Scala Utopia", "beryllium-diskanter" o annat i samma stil.

Ja, jag tycker att det verkade väldigt rimligt när du skickade in en massa bilder utan källhänvisning. Efter lite sökande så framkom det ju varifrån du fått dem. I första fallet så framkom det ju rätt tydligt att bilden inte avspeglade texten utan påvisade baksidorna istället och att den generellt sett var väldigt tunn. Den andra var visserligen bättre men sa ungefär samma sak.

Problemet här är att du aldrig har testat en bättre högtalare (vad du ger sken av) och du tror inte på elektronikens inverkan annat än på högre ljudnivåer. Du kan inte mäta mitt gehör och ej heller min kravställning så vad är det att länka till? Jag lade upp en länk tidigare till mätningar på storebrodern till Scalan så det borde vara en fingervisning om hur även den beter sig. Men fortfarande är det här med mätningar, DSPer och allt vad det är bara en del och spelar roll om det är det perfekta ljudet i en mätning om man inte gillar resultatet. Det är nog här vi delar på oss, du med flera verkar tro att bara för att det är mätbart är det per definition bra och då ska "man" gilla det och det finns inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Massa ord..

Jag ger upp här.
Skulle vilja säga att såna här diskussioner inte ger nånting, för inte har jag lyckats övertyga dig med nåt iaf o du har inte heller övertygat mig, däremot så tenderar jag att söka upp både det ena o det andra i såna här diskussioner o lär mig alltid nånting nytt ändå vilket är trevligt. Så jag kan ju tacka dig för det åtminstone.
O så kan man iofs hoppas att nån annan orkat läsa allt vårat käbbel o intagit nåt av det vettiga som förhoppningsvis stått lite här o där. God måndag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har inte spelat vinyl sedan tidigt 90-tal själv, men blir lite mörkrädd av att se hur CD-utgåvorna i många fall slaktas.

Streamat material verkar inte heller direkt utgå från kvalitet.

Btw, det verkar som Atmos-mixad musik är en grej man ändå ska hålla utkik efter. Inte för att det är flera kanaler, utan för att Dolby KRÄVER att det mixas med en dynamik på runt -18dB LUFS. Man kan hoppas att dessa mer dynamiska mixar slinker över på andra ställen än bara Apple Music också då det inte finns nåt med den dynamiken som inte "ens" Spotifys lossy codec klarar av.
Ian Shepherd kan förklarar mer:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag ger upp här.
Skulle vilja säga att såna här diskussioner inte ger nånting, för inte har jag lyckats övertyga dig med nåt iaf o du har inte heller övertygat mig, däremot så tenderar jag att söka upp både det ena o det andra i såna här diskussioner o lär mig alltid nånting nytt ändå vilket är trevligt. Så jag kan ju tacka dig för det åtminstone.
O så kan man iofs hoppas att nån annan orkat läsa allt vårat käbbel o intagit nåt av det vettiga som förhoppningsvis stått lite här o där. God måndag!

Tog sin lilla tid men jodå, jag tog mig igenom alla vändor fram och tillbaka

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag ger upp här.
Skulle vilja säga att såna här diskussioner inte ger nånting, för inte har jag lyckats övertyga dig med nåt iaf o du har inte heller övertygat mig, däremot så tenderar jag att söka upp både det ena o det andra i såna här diskussioner o lär mig alltid nånting nytt ändå vilket är trevligt. Så jag kan ju tacka dig för det åtminstone.
O så kan man iofs hoppas att nån annan orkat läsa allt vårat käbbel o intagit nåt av det vettiga som förhoppningsvis stått lite här o där. God måndag!

I've done read it!

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Tog sin lilla tid men jodå, jag tog mig igenom alla vändor fram och tillbaka

Skrivet av sweisdapro:

Haha bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Bara två månader in i året och jag tror att denna tråden redan är en stark kandidat till årets tråd med flest självmål.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Tack för videon. Var intressant att höra skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Det har jag inte heller påstått. Jag har enbart kommenterat att en annan medlem är korrekt när han säger att soundstage och imaging inte är mätbart.
Du är fri att bevisa motsatsen. Jag frågar en gång till ifall du missade min fråga; vad är det som mäter dessa egenskaper och hur påverkar mätvärdena resultatet?

Inte jag. Diskutera det med dem som hävdar det.

Nej, och det är irrelevant för poängen. Om det vore relevant så förklara hur du mäter dessa egenskaper hos högtalare.

Jag har svarat att man kan mäta mycket. De flesta som designar högtalare gör rigorösa mätningar och använder sen öronen för att se att slutresultat också stämmer överens med deras filosofi. Kanske för att allt inte går att mäta?

Som sagt du kan börja med videon och sen söka ”can soundstage and stereo imaging be measured in speakers?”. Jag orkar inte leta artiklar åt dig. Men om du påstår att dessa egenskaper kan mätas borde väl detta inte heller vara nödvändigt??

"Det enda psuedovetenskapliga påståendet är att allt går att mäta" är vad du svarade mig. Om det inte var vad du försökte få det jag sagt att betyda, varför ens nämna det?

Du är den som pratar med mig kring mätningar och du har varit rätt ihärdig i att säger emot mig när jag bara försökt reda ut vad det är som inte kan mätas och vilken del av ljudet som existerar bortom ljudvågor och fysikens lagar (säger inte att du är den som sagt detta).

Så det är irrelevant att vi uppfattar ljud med ljudvågor när vi pratar om det går att mäta ljudvågor? mmmkay?

En annan sak jag skulle kunna börja med är en av alla dessa artiklar som finns, har fortfarande inte fått någon länkad dock?

Men jag skall vara ärlig, jag kommer nog inte svara mer. Har försökt förstå vad det är som inte kan mätas i en ljudvåg och varför det skulle göra någon skillnad vad som omvandlar en signal om slutresultatet är identiskt. Jag har fått invändningen att allt inte kan analyseras vilket är ett rimligt påstående som kan diskuteras.

Men sedan har jag också fått reda på (säger inte att det är från dig) att ljud tydligen har någon komponent som ligger utanför fysikaliska lagar, att jag är jante så att det smäller om det för att jag inte ser att någons inkomst är relevant för diskussionen, och fortfarande har ingen förklarat varför det går så bra att mäta in och placera ljud i rummet när det gäller att producera musik men inte går att göra för andra saker.

Det blir liksom rundgång när jag har fel eftersom jag inte köper dyra prylar och har en tilltro till fysikaliska lagar, och då tröttnar jag.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Den är byggd för audionerds, så man kan begära 10x mera pengar för den

Meh! för 50.000kr tycker jag nog det ska ingå en 20TB hårddisk med musik
Inget smeck med endast filer på någon annans server (molnet) för dom pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Det blir liksom rundgång när jag har fel eftersom jag inte köper dyra prylar och har en tilltro till fysikaliska lagar, och då tröttnar jag.

Orkar inte svara på allt ditt dravel.
Har inte en enda gång nämnt dyra prylar i diskussionen med dig.

Min tes är att allt inte går att mäta, ex separation (imaging) och soundstage.
Du är fri att motbevisa mig med fakta. Du har dock inte fakta så du försöker prata om andra faktiska grejer så som ljudvågor osv. Tröttsamt.
Återigen, jag frågar för 3e gången: vad är det för mätvärden som visar dessa egenskaper hos en högtalare och hur står mätvärdet i relation till dessa egenskaper.
Du får jättegärna svara på det, men resten av dina teorier är jag rätt ointresserad av.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Orkar inte svara på allt ditt dravel.
Har inte en enda gång nämnt dyra prylar i diskussionen med dig.

Min tes är att allt inte går att mäta, ex separation (imaging) och soundstage.
Du är fri att motbevisa mig med fakta. Du har dock inte fakta så du försöker prata om andra faktiska grejer så som ljudvågor osv. Tröttsamt.
Återigen, jag frågar för 3e gången: vad är det för mätvärden som visar dessa egenskaper hos en högtalare och hur står mätvärdet i relation till dessa egenskaper.
Du får jättegärna svara på det, men resten av dina teorier är jag rätt ointresserad av.

Klädsamt om man hävdar något är ju att man själv bevisar/underbygger med källor istället för att avkräva de som invänder mot det.

Men det är väl hela den här trådens stora problem, att det bygger på att kejsarens nya kläder är så moderna att de inte går att konkret beskriva vad de består av. De är uppenbart bara vackrare för de som har ögon tränade nog att förstå mode.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Klädsamt om man hävdar något är ju att man själv bevisar/underbygger med källor istället för att avkräva de som invänder mot det.

Men det är väl hela den här trådens stora problem, att det bygger på att kejsarens nya kläder är så moderna att de inte går att konkret beskriva vad de består av. De är uppenbart bara vackrare för de som har ögon tränade nog att förstå mode.

Så om jag säger att gud inte finns så tycker du att det vore klädsamt att jag bevisade detta?
Ska vi tillämpa omvänd bevisbörda inom rättsväsendet också?
Är det inte lämpligare att den som påstår att något existerar också får styrka detta? Vetenskapsteoretikerna verkar i vart fall tycka så.

Jag har tidigare länkat Atkinsons pedagogiska video om vad man kan och inte kan mäta i en högtalare. Tycker det räcker så.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Orkar inte svara på allt ditt dravel.
Har inte en enda gång nämnt dyra prylar i diskussionen med dig.

Min tes är att allt inte går att mäta, ex separation (imaging) och soundstage.
Du är fri att motbevisa mig med fakta. Du har dock inte fakta så du försöker prata om andra faktiska grejer så som ljudvågor osv. Tröttsamt.
Återigen, jag frågar för 3e gången: vad är det för mätvärden som visar dessa egenskaper hos en högtalare och hur står mätvärdet i relation till dessa egenskaper.
Du får jättegärna svara på det, men resten av dina teorier är jag rätt ointresserad av.

Du missade att jag gav dig ett sånt svar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag ger upp här.
Skulle vilja säga att såna här diskussioner inte ger nånting, för inte har jag lyckats övertyga dig med nåt iaf o du har inte heller övertygat mig, däremot så tenderar jag att söka upp både det ena o det andra i såna här diskussioner o lär mig alltid nånting nytt ändå vilket är trevligt. Så jag kan ju tacka dig för det åtminstone.
O så kan man iofs hoppas att nån annan orkat läsa allt vårat käbbel o intagit nåt av det vettiga som förhoppningsvis stått lite här o där. God måndag!

Skrivet av HugSeal:

"Det enda psuedovetenskapliga påståendet är att allt går att mäta" är vad du svarade mig. Om det inte var vad du försökte få det jag sagt att betyda, varför ens nämna det?

Du är den som pratar med mig kring mätningar och du har varit rätt ihärdig i att säger emot mig när jag bara försökt reda ut vad det är som inte kan mätas och vilken del av ljudet som existerar bortom ljudvågor och fysikens lagar (säger inte att du är den som sagt detta).

Så det är irrelevant att vi uppfattar ljud med ljudvågor när vi pratar om det går att mäta ljudvågor? mmmkay?

En annan sak jag skulle kunna börja med är en av alla dessa artiklar som finns, har fortfarande inte fått någon länkad dock?

Men jag skall vara ärlig, jag kommer nog inte svara mer. Har försökt förstå vad det är som inte kan mätas i en ljudvåg och varför det skulle göra någon skillnad vad som omvandlar en signal om slutresultatet är identiskt. Jag har fått invändningen att allt inte kan analyseras vilket är ett rimligt påstående som kan diskuteras.

Men sedan har jag också fått reda på (säger inte att det är från dig) att ljud tydligen har någon komponent som ligger utanför fysikaliska lagar, att jag är jante så att det smäller om det för att jag inte ser att någons inkomst är relevant för diskussionen, och fortfarande har ingen förklarat varför det går så bra att mäta in och placera ljud i rummet när det gäller att producera musik men inte går att göra för andra saker.

Det blir liksom rundgång när jag har fel eftersom jag inte köper dyra prylar och har en tilltro till fysikaliska lagar, och då tröttnar jag.

Skrivet av eFoppa:

Orkar inte svara på allt ditt dravel.
Har inte en enda gång nämnt dyra prylar i diskussionen med dig.

Min tes är att allt inte går att mäta, ex separation (imaging) och soundstage.
Du är fri att motbevisa mig med fakta. Du har dock inte fakta så du försöker prata om andra faktiska grejer så som ljudvågor osv. Tröttsamt.
Återigen, jag frågar för 3e gången: vad är det för mätvärden som visar dessa egenskaper hos en högtalare och hur står mätvärdet i relation till dessa egenskaper.
Du får jättegärna svara på det, men resten av dina teorier är jag rätt ointresserad av.

Skrivet av Yorg:

Klädsamt om man hävdar något är ju att man själv bevisar/underbygger med källor istället för att avkräva de som invänder mot det.

Men det är väl hela den här trådens stora problem, att det bygger på att kejsarens nya kläder är så moderna att de inte går att konkret beskriva vad de består av. De är uppenbart bara vackrare för de som har ögon tränade nog att förstå mode.

Finns en tråd på Audio Science Review som diskuterar hur man mäter soundstage och är några veckor gammal.

Frågeställningen lyder som följande

Citat:

So how might we hope to measure the soundstage contribution of individual components? Seems to me ..
Either we find some presently mysterious direct soundstage measurement (analogous to, but not, harmonic distortion),
Or we find that some existing measurement(s) that correlate with the soundstage phenomenon.

Kontentan är att det finns inget sätt att mäta det på, vilket vi har sagt hela tiden. Att då förvänta sig att få ett bevis på det, eller en graf på att det inte går att mäta (för vetenskapen har räknat ut allt, förstås) blir lustigt. Ett exempel:

Citat:

Soundstage/imaging, is a sum of how we interpret sounds arriving at our ear/brain machine and translate that into a three dimensional impression.

I don't there is any one thing to measure, it's everything put together. I'd even call it it one of the top goals of putting together our Hi Fi systems, as ephemeral as it is.!

Vidare lyfter någon att det är svårt att mäta för att det är svårt att definiera

Citat:

Sound stage is hard to measure because it's hard to define, despite all the discussion we don't even seem to have a solid definition of something that could be rated on a 1-10 scale, which would at least be a start toward quantifying it.

"How convincing is the stereo illusion" might be it?

Or

"How far apart are the apparent lateral limits of the stereo image"?

Or something else entirely more subtle about the perception of an illusory space?

We at least need to pin down a single perceptual phenomenon / dimension of preference before we start correlating it to measurements.

Och jag håller helt med, anledningen till att ni vetenskapsorienterade har svårt att greppa det här är på grund av två anledningar:

  1. Ni har aldrig hört ett bättre system (varför skulle ni, ni har ju graferna som säger det ni vill veta)

  2. Vare sig vi eller någon annan har definierat vad soundstage är, och därför går det heller inte att mäta

Jag tycker att det är ett ganska intressant fenomen, men det är tråkigt att se alla förståsigpåare som aldrig upplevt det, och i värsta fall kanske inte ens vill uppleva det för att vetenskapen, enligt dem, redan har gjort allt med ljud.

Edit: Mot slutet av tråden (inlägg från igår) nämns att vårt 3d tänk genom två öron kallas för Head Transfer Function.
En kommentar om det hela lyder

Citat:

Very interesting … so the multidimensional process is executed in our head/brain

Vilket förstås förklarar utmaningen i att mäta det, men samtidigt även varför jag - med mitt gehör - förstår innerbörden av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Du missade att jag gav dig ett sånt svar?

Jag noterade att du ”glömde” länka till en sådan mätning med tillhörande förklaring. Du är välkommen att komplettera eller 🤐

Edit: Jag ser att mitt svar ser ganska otrevligt ut. Inte riktigt min mening, men jag ser inte poängen med att diskutera detta vidare utan att den som påstår att sådana mätningar kan utföras också visar dessa mätresultat samt hur de påverkar.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jag noterade att du ”glömde” länka till en sådan mätning med tillhörande förklaring. Du är välkommen att komplettera eller 🤐

Edit: Jag ser att mitt svar ser ganska otrevligt ut. Inte riktigt min mening, men jag ser inte poängen med att diskutera detta vidare utan att den som påstår att sådana mätningar kan utföras också visar dessa mätresultat samt hur de påverkar.

Ja du har ju ändå rätt, källor är alltid bra att ha, men det krävs lite mer tid o energi att skaka fram såna vilket inte alltid finns. Men eftersom du ändå frågar (relativt) snällt så kan jag väl lägga den tiden

Här är en artikel om tidiga refletioner o hur man mäter det med "Energy-Time Curve"-mätning.
Jag nämde att vi har svårt att urskilja tidiga reflektioner från direktljudet, o jag tror jag skrev kanske 10ms, men det är tydligen högre än så.
"Below a certain threshold, usually understood to be about 20-40ms, we cannot perceive similar sounds as echoes, or as being distinct from one another."

Och att har vi för tidiga o tydliga tidiga reflektioner så blir det svårare att pinpointa var ett ljud ligger i ljudbilden.
"Spikes within 0 (the initial transient) out to 20-40ms or so should be down by 10-20dB...Rooms with these characteristics are less psychoacoustically jumbled, the stereo image is more distinct, with a more realistic soundstage and greater articulation and intelligibility during listening."

Eathan Winer skriver också om det:
"When listening without early reflections, imaging and frequency response are more stable versus position, making it easier to nail down a pleasing mix. Good imaging requires each ear to hear the sound as coming from the left or right speakers. When sound from the left speaker bounces off the right wall into your right ear, that confuses the source location."

Som tydliga exempel på det här kan vi jämföra två högtalare i en kyrka, två i ett ganska tomt vardagsrum, närfältsmonitorer o ett par hörlurar.
- Spela ett ljud som har panorerats nånstans mellan höger o vänster i stereomixen i kyrkan o du kommer ha väääldigt svårt att pinpointa var exakt ifrån ljud kommer eftersom det antagligen kommer komma från så gott som alla håll.
- Ett vardagsrum är lättare, men står högtalarna nära en vägg o du kanske har ditt huvud nära väggen bakom dig så kommer du fortfarande få flera reflektioner väldigt nära varandra som förvirrar din hjärna o försvårar att peka var exakt ifrån ljudet kommer, men fortfarande bättre än kyrkan.
- Sätter man sig istället vid skrivbordet med ett par närfältsmonitorer så är troligtvis den enda reflektionen (som har tillräckligt med energi för att inte maskeras bort) du får är kanske från skrivbordet som högtalaren står på. Du kommer ha ganska mycket lättare här att pinpointa exakt varifrån det där ljudet kommer. För att jämföra mina Ino Audio piP som jag har i vardagsrummet med dom betydligt mindre/klenare/sämre/billigare Tangent Evo E4 som jag har vid datorn så är dom senare mycket lättare att placera var exakt i ljudbilden ljudet kommer ifrån just för att jag får mycket mer direktljud än reflekterat ljud in i mina öron.
- O så sista exemplet var hörlurarna. Där är det väl nästan konsensus att framför allt ett par slutna lurar så kommer du höra ljuden tydligt ifrån ena eller andra örat eller nånstans mellan dom i huvudet. Vääldigt exakt att pinpointa alltså just eftersom man där får 100% direktljud.

Dock var det väl det där sen med att defiiera "soundstage". Jag ser det som hur mycket ljudet kan komma från nåt annat ställe än från eller nånstans exakt mellan högtalarna, o det här är väl det som gör att jag föredrar högtalare såå mycket mer än hörlurar, eftersom ljudets påverkan i rummet gör ljudet större o najsare. Som exemplet med mina Ino Audio o Tangent så även om ljudet i dom senare är tydligare att pinpointa så föredrar jag rent subjektivt storleken som mina Ino Audio ger i vardagsrummet.
Det viktiga är dock att jag har ett par absorbenter jag byggt som är precis bakom högtalarna o tar hand om dom tidiga reflektionerna, medans dom senare får studsa runt lite i rummet o diffuseras div möbler o prylar o på så vis ge en liten större soundstage utan att direktljudet smetas ut alltför mycket.
Är väl dock en balans hur mycket o hur länge man vill ha ljud studsande runt i rummet, men det är iaf nåt man kan mäta med en RT60-mätning. Hittar ingen källa på det nu tyvärr, men runt 200-600ms har jag läst att folk tycker är "lagom". Men det är ju tycka o smak det också.

Jag har för övrigt också installerat ett par element från en gammal Dynaaudio-högtalare på golvet bakom soffan (som jag med min lilla DSP satt en delay på för få dom spela exakt i tid med mina Ino) vilket har förstorat bilden ännu bättre samtidigt som den fortfarande är tydlig o fin.