Kan jag bli stämd om jag inte erbjuder säkerhets kopior av mina kunders databaser?

Permalänk

Kan jag bli stämd om jag inte erbjuder säkerhets kopior av mina kunders databaser?

Jag säger klart och tydligt: Vi erbjuder inte säkerhetskopior av MySQL-databaser.

Permalänk
Medlem

Liiiiite mer kontext får vi nog ha om vi ska killgissa på potentiella legala åtgärder mot ditt bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datatorch:

Jag säger klart och tydligt: Vi erbjuder inte säkerhetskopior av MySQL-databaser.

Skulle nog våga påstå att det är omöjligt att svara på utan mer information.

Sen handlar det nog i slutändan om vad som står i avtalet mellan dig och kund.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

I bolagets användarvillkor står det kort sammanfattat: Vi erbjuder INTE säkerhetskopior av dina MySQL-databaser.

Permalänk

Kan inte alla bli stämda för typ vad som helst? Varvid frågan är för kort.

Jag vet företag som har blivit stämda för att de har ej utfört ett jobb tillräckligt kostnadseffektivt och de förlorade och fick betala skadestånd samt betala kostnaden för allas advokater. Att då inte erbjuda säkerhetskopior blir flummigt, att inte ta säkerhetskopior kan nog vara riskfyllt.
Men att inte lämna ut dem säkerhetskopiorna. Jag tror faktisk många företag ej lämnar ut som det är det sista, men det beror nog på vad för data det är.

Permalänk
Skrivet av Datatorch:

Jag säger klart och tydligt: Vi erbjuder inte säkerhetskopior av MySQL-databaser.

Har svårt att se vem som skulle fatta ett informerat beslut att bli din kund under de premisserna, men har folk godkänt detta i ett avtal sitter de nog i rävsaxen med dig utan större möjligheter att ta sig ut, ja.

Permalänk

okej, så jag bör ta säkerhets kopior

Permalänk
Medlem

Alltså det är ju en väldigt öppen fråga med den bristande infon.

Exempelvis hos oss, när kunden driftar sina servrar som vi som leverantör installerar med våra program, så sätter vi upp allt men däremot är alltid ansvaret hos kunden hur de hanterar sin backup. Deras rutiner, vad för typer av backuper dem tar, vad dem tar backup på exakt, var den läggs osv. Det är deras servrar Det har vi avtalet. Men skulle det vara en SaaS kund är ju det klart vi sköter backupdelen.
Det behövs mer info.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Datatorch:

okej, så jag bör ta säkerhets kopior

Nä, inte nödvändigtvis. Det finns gott om leverantörer som erbjuder hostingtjänster utan att ta backup på sina grejer (om de inte betalar extra)

Några exempel:

- Microsoft Azure
- Amazon EC2
- GleSYS VPS

Alla tjänsterna ovan kan man köpa till backup till, men då är det en tilläggstjänst. Och det är ju bra, kunder kanske sätter upp testmiljöer med testdata som inte behöver backas upp kanske? Så varför betala för det?

Eller så är applikationen utformad på ett sådant sätt att man heller tar backup på applikationsnivå, inte på databasnivå. Backup på databasnivå kan ju orsaka en kort nertid på själva databasen och kanske därför inte ens är önskvärt.

Inte ens Office 365 har "backup" på traditionella sättet, om du råkar ut för en ransomwareattack så kan du backa tillbaka *hela* din Office 365-tenant med supportens hjälp om du har tur. Vill du göra mer granulär återställning än så är du rökt. Så man har gärna en separat tredjeparts backup.

Med andra ord, om du säljer en tjänst som inte innehåller backup så är du absolut inte ensam. Var tydlig med vad du säljer. Erbjud absolut en backuptjänst om du vill, men ta extra betalt för den.

Permalänk

om man har gratis planer då borde det vara kundens ansvar eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Datatorch:

om man har gratis planer då borde det vara kundens ansvar eller?

Jag har svårt att se hur du skulle kunna ansvara för en gratistjänst du levererar, så länge du friskriver dig från eventuellt ansvar. Men är du oroad bör du prata med en advokat, inte randoms här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datatorch:

okej, så jag bör ta säkerhets kopior

Det du bör göra är att förklara situationen ordentligt här i tråden så du kan få vettiga svar istället för mer eller mindre träffsäkra gissningar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av Datatorch:

om man har gratis planer då borde det vara kundens ansvar eller?

Utan att läsa avtalet är det ingen som vet.

Står det rätt upp och ner att ni inte utför backuper på datan så är det kundens ansvar om de vill ha det eller skriva ett kontrakt för en backuptjänsten.

Står det att ni ska hålla backuper så är det erat ansvar.

Allt hänger på hur avtalet är formulerat och utan att veta det så frågar du bara hur långt ett snöre är.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Utan att läsa avtalet är det ingen som vet.

Står det rätt upp och ner att ni inte utför backuper på datan så är det kundens ansvar om de vill ha det eller skriva ett kontrakt för en backuptjänsten.

Står det att ni ska hålla backuper så är det erat ansvar.

Allt hänger på hur avtalet är formulerat och utan att veta det så frågar du bara hur långt ett snöre är.

Snöret är 2 meter! Men är det kallt krymper det något.

Blir det dock att snöret försvinner så stämmer jag OP på 2 millar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Datatorch:

okej, så jag bör ta säkerhets kopior

Senare inlägg har gett mig lite mer perspektiv:
Du kan mycket väl säga att säkerhetskopior är en tilläggstjänst som kostar pengar.
Men det är stor skillnad på detta och att inte överhuvud taget erbjuda säkerhetskopior. Det senare innebär 100% lock-in utan datasäkerhet, och det är inte en schysst tjänst. 🙂

Permalänk
Medlem

Tycker inte du skall erbjuda dina kunder databaser alls om du behöver fråga här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datatorch:

Jag säger klart och tydligt: Vi erbjuder inte säkerhetskopior av MySQL-databaser.

Nej. Eftersom citatet är en negation och om ni tar bort det så har ni inte heller erbjudit det.

Det skulle om möjligen vara ett förtydligande om det är så att ni erbjuder andra typer av säkerhetskopieringar. Men då är det inte i avtalet utan i produktbeskrivningen det ska framgå. Annars är avtalet för snävt eller för exakt. Vilket innebär att ni måste skriva om avtalet för ni ändrat en produkts innehåll. Eller byter färger på hemsidan typ.

Avtalet ska vara utformat så långt det går att det inte spelar någon roll om det är glassleveranser, internettjänster eller brandsläckning ni håller på med.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon