Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk
Skrivet av medbor:

Allting på den nivån är ju hur uppskalningen sköts, skulle spontant tro att det kan bli skillnad, men skulle först leka med tvns och appens inställningar angående uppskalning och sånt

Okej, har du någon koll på hur man gör det? För i tv appen så finns det inte mycket man kan göra inne vid inställningar. På mobilappen då kan man justera bildkvalitet konstigt nog.

Permalänk
Medlem

Apple TV gör typ noll skillnad för bildskärpan. Kolla rörelse inställningarna på din C3a, interpolering kan göra bilden sämre i många fall. Testa att sätta TrueMotion till Av under Klarhet menyn

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beerceptulus:

Okej, tror du bilden skulle bli bättre om jag skulle använda mig utav en Apple tv 4k eller en chromecast? Just nu använder jag appen via TVn.

Är det låg bitrate så är det. Möjligtvis om du har en dator som du kan koppla in och köra med uppskalning (RTX superesolution och motsvarande AMD) för att få det något skarpare. Viaplay är en katastrof tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Är det låg bitrate så är det. Möjligtvis om du har en dator som du kan koppla in och köra med uppskalning (RTX superesolution och motsvarande AMD) för att få det något skarpare. Viaplay är en katastrof tyvärr.

Okej, aja tack för svar iallafall

Permalänk
Medlem

Svar supporten

Skrivet av mart0n:

Varje gång jag öppnar epg/tv guide så får jag upp ett störigt meddelande (i bilden). Nån som vet hur man blir av med den? Det är en 65c2.

<Uppladdad bildlänk>

Svaret från supporten.. för felmeddelande "Förhandsgranskning är inte tillgänglig på denna kanal."

Har inte hunnit pröva själv än. La in det här mest för att det ska bli sökbart av andra.

Tillägg: Båda alternativen är testade och fungerar inte.

Visa signatur

COMPAQO MAN!

Permalänk
Medlem

Vad är bästa sättet att rengöra dessa apparater? Haft min 42C2 som datorskärm i lite drygt ett år nu och den skulle behöva göras ren från lite fläckar. Damm har jag regelbundet försiktigt torkat bort med mikrofibertrasa men det biter ju inte på fläckar. Någon särskild produkt ni kan rekommendera?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Vad är bästa sättet att rengöra dessa apparater? Haft min 42C2 som datorskärm i lite drygt ett år nu och den skulle behöva göras ren från lite fläckar. Damm har jag regelbundet försiktigt torkat bort med mikrofibertrasa men det biter ju inte på fläckar. Någon särskild produkt ni kan rekommendera?

https://www.lg.com/levant_en/support/product-help/CT20158005-...

Möjligen lite fuktig trasa enligt LG själva

Permalänk
Medlem

Snabb fråga... om man skulle köpa g2 77"... ingår ingen fot till den? Vart köper man det isf?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Swennis:

Snabb fråga... om man skulle köpa g2 77"... ingår ingen fot till den? Vart köper man det isf?

Det ingår väggfäste. Vill du ha LG original bordstativ är det nog enklast att kontakta LG direkt då det verkligen inte är någon lättfunnen lagervara ute i reguljära butiker. Alternativet är valfri VESA-lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det ingår väggfäste. Vill du ha LG original bordstativ är det nog enklast att kontakta LG direkt då det verkligen inte är någon lättfunnen lagervara ute i reguljära butiker. Alternativet är valfri VESA-lösning.

Ok, tack för svar... lite märkligt ändå
Verkar vara lite mindre reflectioner, annan antiglare på den, än c3..?
Funderar på att byta ut vår 65" panasonic hz980 till nån större oled, och sälja projj, men är väldigt nöjd med hur panasonicen hanterar reflektionerna vid dagstittande... när det är dags för film kan vi mörklägga vilket fall... men vill ha någorlunda anti glare, som pannan... om möjligt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Ok, tack för svar... lite märkligt ändå
Verkar vara lite mindre reflectioner, annan antiglare på den, än c3..?
Funderar på att byta ut vår 65" panasonic hz980 till nån större oled, och sälja projj, men är väldigt nöjd med hur panasonicen hanterar reflektionerna vid dagstittande... när det är dags för film kan vi mörklägga vilket fall... men vill ha någorlunda anti glare, som pannan... om möjligt..

Det är inga större skillnader mellan C2 och G2 vad jag sett. Och personligen så anser jag inte att G2 är vettig om du inte vill väggmontera den, den är designad för att sitta snyggt mot väggen och den separata foten är inte den bästa. Då är C2 ett bättre val.

G3 däremot är en helt annan historia då den till skillnad från C3 kommer med den nya och mycket ljusstarkare MLA-panelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Ok, tack för svar... lite märkligt ändå
Verkar vara lite mindre reflectioner, annan antiglare på den, än c3..?
Funderar på att byta ut vår 65" panasonic hz980 till nån större oled, och sälja projj, men är väldigt nöjd med hur panasonicen hanterar reflektionerna vid dagstittande... när det är dags för film kan vi mörklägga vilket fall... men vill ha någorlunda anti glare, som pannan... om möjligt..

Vad jag vet finns det bara 3 olika varianter på antiglare filtret: semi-glossy, glossy och MLA-glossy.

LG kör alltid glossy på sina modeller medan Philips och Sony kan blanda lite. Min förra Philips 706 hade semi-glossy och jämfört med glossy på min C3 är det knappt någon skillnad, de funkar lika bra. MLA-glossy är snäppet bättre än de övriga.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

webOS23 nu släppt för C2/G2. Någon som vågat installera ännu? Gissar att vi inte fått DTS passthrough som en ren mjukvaruuppgradering…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

webOS23 nu släppt för C2/G2. Någon som vågat installera ännu? Gissar att vi inte fått DTS passthrough som en ren mjukvaruuppgradering…

Modellen CS får också uppdateringen eftersom dess SoC är samma som C2. Jag uppdaterar just nu. Notera att Google Assistant slutar fungera i och med webOS23 om någon nu använder det.

Jag använder aldrig TVns inbyggda smarta system men det är roligt att pilla runt och se hur det skiljer sig och jämför sig med tidigare och andra system, t.ex. Apple TV och Google TV med Chromecast.

Edit: Jag fick 3mån gratis Apple TV+ genom att starta appen på TVn. Det har säkert inget med uppdateringen att göra men ändå.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

webOS23 nu släppt för C2/G2. Någon som vågat installera ännu? Gissar att vi inte fått DTS passthrough som en ren mjukvaruuppgradering…

Game optimizer är helt skevt nu efter uppdateringen. Du kan inte ändra bildinställningar som innan, och försöker du så är allt greyed out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beerceptulus:

Game optimizer är helt skevt nu efter uppdateringen. Du kan inte ändra bildinställningar som innan, och försöker du så är allt greyed out.

Läst att du måste aktivera game under ljud också.

Permalänk
Skrivet av Öltorp:

Läst att du måste aktivera game under ljud också.

Aa för att ändra bildläget (RPG, FPS osv).
Riktigt illa vart det med den här uppdateringen.

Permalänk
Medlem

Hur funkar Homekit-integrationen i webOS 23? Någon som testat?
För min del slutade det delvis funka efter en webOS 22-uppdatering för några månader sen, så hoppas verkligen de fixat det nu (fast det verkar inte vara nåt de bryr sig nämnvärt om).

Permalänk
Medlem

Efter den senaste uppdateringen så stänger min TV inte längre av sig ordentligt. Trots att jag hade stängt av alla möjliga inställningar för något slags viloläge för "snabb start" så har min CS-modell nu slutat stänga av sig "helt" och går enbart i viloläge. Jag märker detta eftersom den ger bild samma sekund som jag trycker på fjärrkontrollen.

Inställningarna ser ut att vara samma som tidigare, och att sätta igång/stänga av "Quick start+" gör ingen skillnad.

Men eftersom en inställning inte fungerar som den tidigare var inställd (inte heller så som den är inställd nu!) så vet man ju inte vilka andra inställningar som inte fungerar som tidigare inställt. Det blir en jävla massa inställningar att gå igenom!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Efter den senaste uppdateringen så stänger min TV inte längre av sig ordentligt. Trots att jag hade stängt av alla möjliga inställningar för något slags viloläge för "snabb start" så har min CS-modell nu slutat stänga av sig "helt" och går enbart i viloläge. Jag märker detta eftersom den ger bild samma sekund som jag trycker på fjärrkontrollen.

Inställningarna ser ut att vara samma som tidigare, och att sätta igång/stänga av "Quick start+" gör ingen skillnad.

Men eftersom en inställning inte fungerar som den tidigare var inställd (inte heller så som den är inställd nu!) så vet man ju inte vilka andra inställningar som inte fungerar som tidigare inställt. Det blir en jävla massa inställningar att gå igenom!

Det verkar ha löst sig av sig själv efter några dagar...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Någon som fått problem med att ljudet startar efter flera minuter eller inte alls efter OS-uppdateringen? I detta fallet samsungsoundbar e-arc samsung hw-q935c

Permalänk

Någon som fått den nya uppdateringen 13.30.56? Jag fick den imorse och har inte märkt av att den skulle fela, så ni vet.

Permalänk
Medlem

Sedan uppdateringen webos 8.3.0-2401 har min tv problem med att förhandla codex verkar det som.

Speciellt med Video prime via 2nd gen Apple TV 4K. Så blinkar det till var 30e sek ca ”Dolby Vision, Dollys Atmos”.

Tack LG. Går inte titta på något tills detta är fixat.