Tips för att börja bygga hemmabio

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheOllza:

Några tips på bra märken/modeller att hålla utkik efter?

Inget tips på märke och modell just nu.
Men det du bör hålla koll på är ljud och bild formaten som stöds av receivern och om det är något av det som du kan tumma på, för att komma mycket billigare undan på en begagnad receiver!

Behöver/vill du ha Dolby Atmos och DTS-X? Eller det räcker med mer klassiska 5.x eller 7.x ?
Dolby thrue HD och DTS HD master samt DD och DD+ är nog något du faktiskt vill ha stöd för.

Behöer/vill du ha HDMI E-ARC eller räcker det med HDMI ARC? Det kanske till och med räcker med optisk/toslink från TV, men då är du värkligen begränsad och det är inget jag rekommenderar. Så gärna HDMI ARC som lägst.

Vill du att recivern har stöd för till exempel 4K, 8K, VRR, HDR10 ,10+ och/eller Dolby Vision etc?

Om du kan tumma på något/några av dessa sakerna, så kommer du kunna hitta en del billiga och väldigt kapabla begagnade receivrar OM inte så måste du bevaka annonserna och hoppas att du hinner före någon annan. För de som har de stöden är rätt så eftertraktade fortfarande.

Om du inte förstår vad alla dessa saker (format) som jag har skrivit? Så bara sej till så får jag förklara

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag har precis bytt hemmabioförstärkare och ska sälja min "gamla" Yamaha.
https://europe.yamaha.com/en/products/audio_visual/av_receive...

Den har tjänat mig väl i många år, men jag fick ett bra pris på en Pioneer VSX-935 som blev ett kliv upp för min egen del.
Kör med begagnade grejer, Dynavoice 5.1 i dagsläget, men tittar efter ett par Dolby Atmos för att visualisera ljud ovanifrån.

Fick tag i ett kit med Dynavoice Challenger MX-65 som front och surroundhögtalare, center och 10" subwoofer för bara ett par tusenlappar av en kille som blev tvingad att göra av med grejerna på grund av grannsämja, haha.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Smyg in något bord, fusk-blommor och tavlor på väggarna så förbättras akustiken. Har du möjlighet så tapetsera väggarna. Detta förbättrar akustiken rejält jämfört med råa väggar. Träspant / akustikplattor är också en variant.

Anläggningen jag kör i mitt vardagsrum är Denon 1804 + Canton högtalare 5.1, ihopsatt paket av två golvhögtalare (höga) plus två bakhögtalare samt en center och Sub 12". En bra anläggning som låter rejält utan att störa grannar då ljudet inte går ner i golvet. Högtalarna har väldigt bra register och klarar av att vara tydliga båda vid låga och höga decibel. Fungerar på musik och film, samt TV.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag också har "bio" i en betong-källare. Jag har satt upp mörkläggningsgardiner på många av väggarna (totalt 10 paneler) för att få lite mjukare ljud och mysigare känsla. Finns specifika "ljud"-gardiner men mörkläggningsgardiner går att hitta mycket billigare och är ändå tjockare än "vanliga" gardiner.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheOllza:

Kommer sannolikt bara streama via Chromecast eller Tv:ns mjukvara. Längre fram kan det nog bli tal om en spelkonsol också.

Har förstärkaren eARC så kan du använda TV:ns appar och få alla ljudformat.
LG har inte Chromecast men en Google Chromecast med Google TV kostar runt bara runt 800 kr.
Jag skulle inte skaffa en förstärkare utan eARC.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

jag hade lätt gått för begagnat du kan tex köpa ett komplett dali concept 5,0 sys högtalare och reciver onkyo 7,2 för 5 papp på marketplace då har du 5000:- till 2 fina subbar

Visa signatur
Permalänk

Nyss gått igenom en liknande resa. Leta begagnat säger jag. Förstärkare/AVR (Denon och Onkyo är bra märken), två frontar, två mindre bakre högtalare (inte lika viktigt med superkvalle på dessa), en subbas och ev en center (valbart, jag har skippat då mina frontar hanterar det bättre än den center jag fick tag i). Har fått till ett schysst 5.1/4.1-system för ca 6000.

Permalänk
Medlem

Köper man begagnat från runt 2010 ska man hålla sig långt ifrån Onkyo/Integra, dom hade stora problem med dsp chip som resulterade i att man fick inget ljud ur dom, Pioneer tror jag också var ganska drabbade av samma problem men långt ifrån lika illa som Onkyo, tror Teac hade någon modell samtidigt där som var i stort sett en omdöpt Onkyo.

Permalänk
Medlem

Älskar projektorn i hemmet. Har nu satsat på 4K laser och haft en äldre 7.1 surroundljud som funkar jättebra.
Viktigt att satsat på en bra förstarkare med massor möjligheter. Och Chrome4K dosan är en bra tillägg

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Mitt bästa tips för hemmabio är att när frugan ber att man ska lyfta upp OLEDen till det tv-fria vardagsrummet till jul, när alla vill se Kalle, säg nej. Den kommer inte tillbaka till hemmabiorummet igen.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Jag har haft några setuper av hemmabio, från de enklaste alltiett-lösningen med tjock-tv till den jag har nu som har evolverat fram till 100" med projektor, separat bioförsteg+2 slutsteg och 9.1.2-högtalar setup. (där den sista 2:an då är atmoshögtalarna som inte kommt upp i taket än - men snart så får jag tummen ur och skruvar upp dom...)

Med din budget skulle jag lägga runt 3000-4000 på en begagnad bioförstärkare av lite bättre rang, de tappar värdet rätt snabbt så är man inte ute efter det senaste senaste finns det ingen anledning att köpa nytt. Förstärkaren är trots allt hjärtat i anläggningen.

Jag kom över en Yamaha RX-V579 till sommarstugen för en femhunka så man kan göra riktiga fynd om man har lite tålamod och vet vad man letar efter.

Men en förstärkare som är typ 5år gammal som har HDMI 2.0 eller 2.1 så att den är fullt 4k-kompatibel är ju vettigt.
Och undvik gärna de billigaste serierna, de är ofta billiga av en anledning.
Märke är lite av en smaksak men spelar i mina "öron" inte så stor roll så länge man håller sig till kända märken.

Sedan lägger du resterande pengar på begagnade högtalare, du kan gärna börja med fronten och sedan komplettera med surrounder bak. Surrounderna kan du oxo köpa något billigt bara för att få ett komplett ljud-system som du senare uppgraderar - de måste inte alls vara av samma serie som fronten men det är att föredra.

Men mitt råd är att åk och lyssna högtalare i många butiker, det finns många ljudideal att välja mellan och det är bara dina öron som kan avgöra vad som är rätt för dig! När du har hittat vilka högtalarmärken du gillar börjar du sondera begagnatmarknaden.

www.hifitorget.se är en bra sajt för begagnade hifiprylar, men var försiktig - det finns många lurendrejare där också.
www.minhembio.com kan du även få många tips och råd - ett trevligt forum.

Spartips: Bli INTE pålurad dyra kablar!

Och välkommen in i ljudvärlden, film blir så mycket bättre med bra ljud!

Tillägg och stavfel
Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Vilken energi och så många bra tips. Väldigt tacksam för era svar och jag har fått några bra beten att gå på.

Blir nog att ge mig ut på begagnatmarknaden och se vad jag kan hitta där.

Permalänk
Medlem

Har personligen inte riktigt förstått valet av hemma bio i form utav TV när det i mån om plats finnes så bra projektorer att köra. Är en fin tv med bra ljud hemmabio? Såklart går projektor inte alltid, men då går det kanske inte alltid att göra en hemmabio heller. Men det behöver verkligen inte va dyrare än TV variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

Har personligen inte riktigt förstått valet av hemma bio i form utav TV när det i mån om plats finnes så bra projektorer att köra. Är en fin tv med bra ljud hemmabio? Såklart går projektor inte alltid, men då går det kanske inte alltid att göra en hemmabio heller. Men det behöver verkligen inte va dyrare än TV variant.

Bildmässigt kommer en projektor aldrig mäta sig med en tv i samma eller liknande prisklass.
Dessutom kommer du (alltid) drabbas av att den måste kylas med en högljudd fläkt i motsats till tvn som oftast är helt tyst (utöver högtalare).
Projektorers enda berättigande är att de ger en stor bildyta, och eventuellt går att göra osynliga när de inte används

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

Har personligen inte riktigt förstått valet av hemma bio i form utav TV när det i mån om plats finnes så bra projektorer att köra. Är en fin tv med bra ljud hemmabio? Såklart går projektor inte alltid, men då går det kanske inte alltid att göra en hemmabio heller. Men det behöver verkligen inte va dyrare än TV variant.

Många hemmabio fantaster kanske inte vill ha/har råd/plats en för projektor. Jag vill iallafall inte ha nån projektor. Angående "Hemmabio", förr var en hemmabio en A/V förstärkare/reciever med högtalare (5.1), en stereo video (Nicam ?, hade en Panasonic, kommer inte ihåg modellen, kostade ca 6500 kr å nån Pioneer reciever (5.1) för ca 5000 kr + en 28 tum "tjockTV" å ett 5.1 satellit/stativ högtalar paket från Pioneer).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

... en förstärkare som är typ 5år gammal som har HDMI 2.0 eller 2.1 så att den är fullt 4k-kompatibel är ju vettigt.
Och undvik gärna de billigaste serierna, de är ofta billiga av en anledning.
...
Spartips: Bli INTE pålurad dyra kablar!

Aha! Så billiga förstärkare är billiga av en anledning, men detta gäller inte billiga kablar alltså? 🤔

Skrivet av Heymelon:

Har personligen inte riktigt förstått valet av hemma bio i form utav TV när det i mån om plats finnes så bra projektorer att köra. Är en fin tv med bra ljud hemmabio? Såklart går projektor inte alltid, men då går det kanske inte alltid att göra en hemmabio heller. Men det behöver verkligen inte va dyrare än TV variant.

Förstår man inte vitsen med projektor så är man kanske inte riktigt bionörd ännu. 😊

Skrivet av sweisdapro:

Bildmässigt kommer en projektor aldrig mäta sig med en tv i samma eller liknande prisklass.
Dessutom kommer du (alltid) drabbas av att den måste kylas med en högljudd fläkt i motsats till tvn som oftast är helt tyst (utöver högtalare).
Projektorers enda berättigande är att de ger en stor bildyta, och eventuellt går att göra osynliga när de inte används

Det är klart att en projektor / projicerad bild mäter sig med en TV. Varför skulle de inte? Det är ju bara att sätta X vs Y i två kolumner bredvid varandra.

Ja, projektorer har oftast en fläkt som låter. Det är en av dina roliga utmaningar med att bygga en hembio - prioriteringar. Det finns en massa faktorer att ta hänsyn till. Men ingen av dessa faktorer innebär att du kan välja en TV och fortfarande kalla det "bio".

Skrivet av seville57:

Många hemmabio fantaster kanske inte vill ha/har råd/plats en för projektor. Jag vill iallafall inte ha nån projektor. Angående "Hemmabio", förr var en hemmabio en A/V förstärkare/reciever med högtalare (5.1), en stereo video (Nicam ?, hade en Panasonic, kommer inte ihåg modellen, kostade ca 6500 kr å nån Pioneer reciever (5.1) för ca 5000 kr + en 28 tum "tjockTV" å ett 5.1 satellit/stativ högtalar paket från Pioneer).

Om man inte har råd, plats eller lust till en projektor så kan man ju bygga sig en lyxig TV-hörna ändå tycker jag. Men någon bio blir det inte med TV.

Ha det bra! 😊

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Dynavoice m65 ska du satsa på om du ska ha dynavoice. Inget billigare i dynavoice klassen. Du kommer bli besviken annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Aha! Så billiga förstärkare är billiga av en anledning, men detta gäller inte billiga kablar alltså? 🤔

Nej, inte alls i samma utsträckning, audioquest kablar för x antal tusen kommer inte vara bättre än kjells för 400.
EDIT: Att lägga extra på förstärkaren kan däremot innebära mer/andra/bättre funktioner eller bättre komponenter som håller längre

Skrivet av mar3ld:

Förstår man inte vitsen med projektor så är man kanske inte riktigt bionörd ännu. 😊

Upplys oss gärna

Skrivet av mar3ld:

Det är klart att en projektor / projicerad bild mäter sig med en TV. Varför skulle de inte? Det är ju bara att sätta X vs Y i två kolumner bredvid varandra.

Som jag skrev, storlek, absolut, men kvaliteten på bilden mellan en projektor eller en LCD i samma prisklass kommer vara milsvidd. Detta är ren fysikalisk fakta från skillnaden mellan reflektiv kontra emissiv bildproducering. Projektorer kommer ALDRIG att kunna ge samma bilkvalitet som en TV.
Börjar du gå upp i prisklass kommer de dessutom behöva slåss mot OLED och mini-LED, och då har de redan förlorat.

Skrivet av mar3ld:

Ja, projektorer har oftast en fläkt som låter. Det är en av dina roliga utmaningar med att bygga en hembio - prioriteringar. Det finns en massa faktorer att ta hänsyn till. Men ingen av dessa faktorer innebär att du kan välja en TV och fortfarande kalla det "bio".

Om man inte har råd, plats eller lust till en projektor så kan man ju bygga sig en lyxig TV-hörna ändå tycker jag. Men någon bio blir det inte med TV.

Ha det bra! 😊

Ordet "Bio" kommer från grekiskan för "levande beskrivning", finns ingenting med ordet bio som gör att en TV inte uppfyller den beskrivningen.

Du framstår som väldigt elitistisk i din ståndpunkt, och ganska trångsynt.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag kanske missade att någon annan redan har skrivit det

Men jag hade nog gett tipset att börja med ett bättre 2.1 system till att börja med för att sen fylla på med fler högtalare(först center sen surround) när ekonomin tillåter

Så sett kan man börja resan med mycket bättre högtalare som bas och kan sen fortsätta fylla på med fler mycket bättre högtalare allt eftersom, så riskerar man inte att bli missnöjd till samma grad längre fram(och som resultat behöva sälja av med förlust bara för att köpa nytt sen).

Att köpa 5 högtalare och 1 subwoofer för de pengarna så köper man i regel något som det har tummats på kvalitén på många sätt.

Varför jag rekommenderar det är för att jag själv har gjort just det misstaget. Ville ha surround och köpte det jag hade råd med för att få alla kanaler och en sub, men sen ångrat mig för de levde inte upp till mina förväntningar. Så fick sälja det pö om pö och köpa högtalare jag egentligen ville ha senare.

Riktigt bra högtalare tappar så klart också värde, men inte alls lika mycket som de billigare, om man skulle ångra sig.

Och som många andra säger så kolla absolut efter begagnat, ha inte panik

Lycka till!

Visa signatur

Lian Li O11D Evo | Full custom loop | 6900XT Red Devil Ultimate | Ryzen 5800x3d | MSI B550 Mortar | G.Skill Ripjaws V 3600mhz CL16 32g | LG 32GP850-B | Topping DX3Pro+ | Sivga SV021| Logitech G Pro X Superlight| Akkogear 3084B Jelly Black

Permalänk
Medlem

Begagnat är helt klart rätt väg att gå. Jag köpte ett Dynavoice Challenger M65 5.1 högtalarpaket ihop med en helt ok Onkyo receiver för 3000kr på Facebook marketplace. Inget för audiofilen kanske, men det duger väldigt bra för mig.

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Aha! Så billiga förstärkare är billiga av en anledning, men detta gäller inte billiga kablar alltså? 🤔

Skrivet av sweisdapro:

Nej, inte alls i samma utsträckning, audioquest kablar för x antal tusen kommer inte vara bättre än kjells för 400.
EDIT: Att lägga extra på förstärkaren kan däremot innebära mer/andra/bättre funktioner eller bättre komponenter som håller längre

Båda har en poäng. En billig förstärkare har ofta en klent dimensionerad strömdel, färre in/ut-gångar, sämre DAC, färre och svagara slutsteg. Men när man kommer upp i prisklass kan det vara svårt om inte omöjligt att höra skillnad på förstärkare, så en förstärkare för 10-15 000 behöver inte låta sämre än en som kostar 50k.

Angående kablar så kan man även där märka skillnad, på hur robusta kablarna och kontakterna är - vilket är ett argument många audiofiler har när de lägger många lusetappar på sina kablar. Men jag stoppar in mina kablar i regel en gång, så de behöver inte klara attt bli in/urkopplade så många gånger hos mig. Visuellt kan kablar skilja sig i pris också, men det är en smaksak. Ljudmässigt, njaee... En 2.5mm kopparledare är en 2.5mm kopparledare oavsett vad den kostar!

Och angående TV vs Projektor så hade jag nog också ståndpunkten att en bio ska ha en projje tidigare - men nu när man kan köpa en 80-100" TV för "rimliga" pengar så har jag ändrat mig. Jag skulle kunna tänka mig en 100" TV istället faktiskt - det ger en ökad funktionalitet då man då faktiskt kan titta på film dagtid utan utvattnad bild. Fast nu har jag en elektrisk duk som går ner framför ett fönster i vardagsrummet så där går TV bort - LGs rullbara TV-apparater är då förbenat dyra!

Fast mar3ld kanske definierar hemmabio som en ljuskontrollerad mancave?

Till TS, stirra dig inte blind på att du måste ha golvhögtalare - du kan ju gå på stativhögtalare i början till fronten. Dessa kan du sedan flytta bak och ha som surrounder.

Vill du ha tips på begagnade prylar så säg vart du bor så kan vi hjälpa dig med att leta upp annonser på bra köp!

Stavfel
Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har en proj men idag så är det nog inget jag skulle rekommendera såvida man inte behöver ha en portabel bildvisare eller jättelik bild.
Ska man inte ha bild över 100" är en tv i de flesta fall ett bättre val och de flesta har faktiskt inte plats för större bild, dessutom så ska man tänka på att billiga projektorer som kan ge stora bilder brukar ge riktigt dålig bild (speciellt om den ska vara stor) så det är inte så att det är direkt billigare att heller om man vill ha anständig bild.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Båda har en poäng. En billig förstärkare har ofta en klent dimensionerad strömdel, färre in/ut-gångar, sämre DAC, färre och svagara slutsteg. Men när man kommer upp i prisklass kan det vara svårt om inte omöjligt att höra skillnad på förstärkare, så en förstärkare för 10-15 000 behöver inte låta sämre än en som kostar 50k.

Angående kablar så kan man även där märka skillnad, på hur robusta kablarna och kontakterna är - vilket är ett argument många audiofiler har när de lägger många lusetappar på sina kablar. Men jag stoppar in mina kablar i regel en gång, så de behöver inte klara attt bli in/urkopplade så många gånger hos mig. Visuellt kan kablar skilja sig i pris också, men det är en smaksak. Ljudmässigt, njaee... En 2.5mm kopparledare är en 2.5mm kopparledare oavsett vad den kostar!

Och angående TV vs Projektor så hade jag nog också ståndpunkten att en bio ska ha en projje tidigare - men nu när man kan köpa en 80-100" TV för "rimliga" pengar så har jag ändrat mig. Jag skulle kunna tänka mig en 100" TV istället faktiskt - det ger en ökad funktionalitet då man då faktiskt kan titta på film dagtid utan utvattnad bild. Fast nu har jag en elektrisk duk som går ner framför ett fönster i vardagsrummet så där går TV bort - LGs rullbara TV-apparater är då förbenat dyra!

Fast mar3ld kanske definierar hemmabio som en ljuskontrollerad mancave?

Till TS, stirra dig inte blind på att du måste ha golvhögtalare - du kan ju gå på stativhögtalare i början till fronten. Dessa kan du sedan flytta bak och ha som surrounder.

Vill du ha tips på begagnade prylar så säg vart du bor så kan vi hjälpa dig med att leta upp annonser på bra köp!

En sak som jag tycker är viktig (för mig är iallafall) är att det är "fullbanan" på högtalaranslutningarna, bl.a Sony:s billigare A/V recievers har bara banankontakter på Frontarna, sen är det Sony special klämmlister för resten. På min jättegammla Pioneer VSX 515 (ca 2003/4) för ca 5.000 kr är det "fullbanan" på högtalaranslutningarna på recievern. Har haft nån gammal A/V reciever med detta "Djävulens påhitt", rätt så det var kunde högtalarkabelerna lossna (satt ordentligt fast).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheOllza:

Vilken energi och så många bra tips. Väldigt tacksam för era svar och jag har fått några bra beten att gå på.

Blir nog att ge mig ut på begagnatmarknaden och se vad jag kan hitta där.

Jag har kvar min Marantz SR7009, bra skick, ligger i originalkartongen, inte orkat sälja än, kan den vara av intresse?
Lägger en annons isådanafall

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Båda har en poäng. En billig förstärkare har ofta en klent dimensionerad strömdel, färre in/ut-gångar, sämre DAC, färre och svagara slutsteg. Men när man kommer upp i prisklass kan det vara svårt om inte omöjligt att höra skillnad på förstärkare, så en förstärkare för 10-15 000 behöver inte låta sämre än en som kostar 50k.

Angående kablar så kan man även där märka skillnad, på hur robusta kablarna och kontakterna är - vilket är ett argument många audiofiler har när de lägger många lusetappar på sina kablar. Men jag stoppar in mina kablar i regel en gång, så de behöver inte klara attt bli in/urkopplade så många gånger hos mig. Visuellt kan kablar skilja sig i pris också, men det är en smaksak. Ljudmässigt, njaee... En 2.5mm kopparledare är en 2.5mm kopparledare oavsett vad den kostar!

Och angående TV vs Projektor så hade jag nog också ståndpunkten att en bio ska ha en projje tidigare - men nu när man kan köpa en 80-100" TV för "rimliga" pengar så har jag ändrat mig. Jag skulle kunna tänka mig en 100" TV istället faktiskt - det ger en ökad funktionalitet då man då faktiskt kan titta på film dagtid utan utvattnad bild. Fast nu har jag en elektrisk duk som går ner framför ett fönster i vardagsrummet så där går TV bort - LGs rullbara TV-apparater är då förbenat dyra!

Fast mar3ld kanske definierar hemmabio som en ljuskontrollerad mancave?

Till TS, stirra dig inte blind på att du måste ha golvhögtalare - du kan ju gå på stativhögtalare i början till fronten. Dessa kan du sedan flytta bak och ha som surrounder.

Vill du ha tips på begagnade prylar så säg vart du bor så kan vi hjälpa dig med att leta upp annonser på bra köp!

Bor i närheten av Malmö och tar gärna emot tips.

Permalänk
Medlem

Angående TV vs Projektor. Det finns ju för/nackdelar med placeringen då en projektor faktiskt inte tar så mycket plats, men nu när riktigt stora TV-apparater är så billiga så tycker jag det är överlägset om man har plats. Även i ett helt nedsläckt rum ger en TV mycket bättre bild än projektor, och man slipper irriterande fläkt.

Visst, man kan fortfarande få större bild med projektor, men 97" TV är relativt prisvärda nu och i de flesta rum är det fullt tillräckligt, och som sagt mycket bättre bild.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Jag har kvar min Marantz SR7009, bra skick, ligger i originalkartongen, inte orkat sälja än, kan den vara av intresse?
Lägger en annons isådanafall

Beror på prisbilden men absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheOllza:

Beror på prisbilden men absolut.

2.000:- typ!

Har 2 canton vento vägghögtalare med
Samt massa kablage

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

2.000:- typ!

Har 2 canton vento vägghögtalare med
Samt massa kablage

Där har du en bra start! En mycket bra stärkare till ett skäligt pris samt trevliga högtalare - Canton kan man hitta till bra priser i Tyskland om du även vill köra Canton i fronten.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Om "vi" är inne på Canton...

https://www.referenceaudio.se/produkt/canton-begagnad-canton-...

Dock tror jag man kan hitta liknande billigare privat.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite