Forskare demonstrerar AI-infekterande mask

Permalänk
Melding Plague

Forskare demonstrerar AI-infekterande mask

Morris II är den första av en helt ny typ av skadeprogram som kan infektera så kallade stora språkmodeller, den typ av AI som används i exempelvis Chat GPT.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mask? Kan inte AI avmaska sig själv?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Vackert! Snart kommer AI hacka sig själv

Permalänk
Medlem

Läste bara lite snabbt och tänkte att det handlade en mask som använder AI för att hacka sig in i ett system.

Permalänk

Vi lever i en farlig tid och man får vara vaksam. Ett problem jag ser är folk kan ta genvägar och ge Ai tillgång till mer än vad den behöver ha. På samma sätt folk tar genvägar och tar med deras jobbryggsäck med laptop på ställen (AW, gym etc) som den ej borde vara på för det underlättar och sparar tid för dem.

Permalänk
Medlem

Det gäller att dra nytta av det här så att kundtjänstbottarna ger oss rabattkuponger och gratis tjänster

Permalänk
Medlem

Vad var det som var specifikt med AI o göra här? Kändes mer som en vanlig trojan i ett mail? Fast de hoppas på att AIn ska skicka det vidare?

Får nog läsa källan om jag vill förstå bättre misstänker jag

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

När snart nog varenda del av Internet är infekterad av AI i alla dess skepnader så kommer det bli (om det inte redan är) omöjligt att träna en modell utan att den är förorenad redan från början.
Vilket såklart betyder att den som kan garantera att nånting -inte- är infekterat sitter på en liten guldklimp.

Så att med flit infektera modeller är ju nästan onödigt.
Bara roligt

Ser fram emot AI bubblans gigantiska krash.

Permalänk

Rätta mig om jag misstolkat det hela: Med "infekterande AI-mask" avses egentligen instruktioner till en LLM-baserad AI vilket i sin tur då utför "skadliga handlingar" gentemot riktad mottagare? Alltså "skadliga prompts" inbakat på något vis i filer som AI kan ta del av utan att "inse" att det är "skadliga prompts"? Förvisso var detta bara en tidsfråga innan någon skulle visa hur det går att utnyttja den automatisering som LLM-baserad AI kan bidra med.

Människan må vara den svagaste länken inom IT-säkerhet (pga. t.ex. social engineering), men en tröst samtidigt är att människan också är mycket långsammare än AI och teoretiskt talat då inte skulle kunna orsaka lika mycket skada lika fort som en "kapad AI" skulle ha kunnat göra. Förhoppningsvis kanske detta får fler IT-baserade bolag att tänka en extra gång till innan de får för sig att ersätta precis allt inom IT med enbart LLM-baserade AI-lösningar.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem

Vi närmar oss Skynet varje dag

Permalänk
Medlem

Postades idag men ändå 2023-03-04? Hmm..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Postades idag men ändå 2023-03-04? Hmm..

AIn som kodade nyhetssidan glömde att det var skottår i år.

(Artikeln skrevs troligtvis igår men var dold )

Permalänk
Medlem

Känns som IT-säkerhet kommer få ökat behov med all denna AI utvecklingen i framtiden.

Permalänk
Medlem

Snar framtid, ett virus med namnet Skynet Ai

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Hur länge dröjer det innan någon naiv okunnig användare kopplar en AI till powershell/bash och låter den härja fritt med resten av världen?

Tänker också att jag i stort sätt mest tittar på tre webplatser dagligen vilket borde kunna skötas av en AI som läser nyheterna och gör en sammanställning, samt något smart inlägg hos sweclockers varje dag. Låta datorn sköta datorn med andra ord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Snar framtid, ett virus med namnet Skynet Ai

SkAInet

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi lever i en farlig tid och man får vara vaksam. Ett problem jag ser är folk kan ta genvägar och ge Ai tillgång till mer än vad den behöver ha. På samma sätt folk tar genvägar och tar med deras jobbryggsäck med laptop på ställen (AW, gym etc) som den ej borde vara på för det underlättar och sparar tid för dem.

Jag håller med men är problemet du beskriver verkligen något nytt? Att ge en process mer resurser än vad den borde ha är och har varit ett problem sedan urminnes tider. Onödiga filrättigheter, delade användare, bred access av portar, API:er som äe onödigt vida, root-access osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Hur länge dröjer det innan någon naiv okunnig användare kopplar en AI till powershell/bash och låter den härja fritt med resten av världen?

Görs idag med Power Automate som inom kort bakas in i Copilot.

Så den okunniga användaren är ingen mindre än Microsoft, men vad gör det, det är ju pengar och marknadsandelar på spel

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

AIn som kodade nyhetssidan glömde att det var skottår i år.

(Artikeln skrevs troligtvis igår men var dold )

mm, fast det är inte 2023 utan 2024. Sweclockers tar bumpningar av nyheter till en ny nivå...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

Och dessa forskare jobbar aktivt med att förbättra möjligheterna att ta fram skadlig kod därför att?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Och dessa forskare jobbar aktivt med att förbättra möjligheterna att ta fram skadlig kod därför att?

Pengar, alltid pengar

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Kan man bygga upp något, så kan man förstöra det.
Inget konstigt, det var bara en tidsfråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Pengar, alltid pengar

Mvh

De får betalt att utföra sitt jobb, vilken insikt...

Permalänk
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Och dessa forskare jobbar aktivt med att förbättra möjligheterna att ta fram skadlig kod därför att?

Visa att det går så man kan motverka det.

Jag påstår att man kommer hitta en drös säkerhetshål i det ena och andra som processorer, när det finns gott om teknisk kunnigt folk som på arbetstid kan hålla på och leta efter dessa hål. Förr i tiden var det mer att folk skulle hitta dessa hål på sin fritid och de hade redan ett supertufft arbete med hur mycket övertid som helst.

På frågan om det är bra om de på universitet lägger ner så mycket tid, ja de höjer ribban för andra att hitta säkerhetshål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

De får betalt att utföra sitt jobb, vilken insikt...

Det är nog mer än så, svagheterna kan säljas osv.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Är det så här Skynet börjar ta form?

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Visa att det går så man kan motverka det.

Ungefär på samma sätt vi inte arbetar med att uppfinna nya smittsamma sjukdomar för att underlätta att forska fram botemedel mot densamma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Ungefär på samma sätt vi inte arbetar med att uppfinna nya smittsamma sjukdomar för att underlätta att forska fram botemedel mot densamma?

Fast det gör vi.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Fast det gör vi.

Nej men ja. Forskning görs men man går inte ut och berättar receptet. Det skulle motverka syftet.

Permalänk
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Ungefär på samma sätt vi inte arbetar med att uppfinna nya smittsamma sjukdomar för att underlätta att forska fram botemedel mot densamma?

Jag är ingen stark förespråkare av något, jag är mer ödmjuk inför de olika tankesätten och tänker att det finns inte en lösning på alla problem. Utan man får anpassa den.

När det gäller universitet forskning i säkerhetsfrågor så självklart är det bra, sedan hur de publicerar om det är bra eller ej kan diskuteras. Jag tror tragisk att pengar har med saken att göra. Om de har några doktorander som kommer på något, men de ej får publicera detta, så kommer de ej heller få in anslag/pengar.
Det finns även någon "slags status" med i bilden, om en skola gör något som visar hur "duktiga" de är, så är det positivt.

Min åsikt är att det överlag är bra det de gör. Problemen jag ser på är produkter som inte någon kontrollerar. Som någons smarta kylskåp, där all information döljs för granskning. Problemet med den smarta spisen av ett ej känt märke, är att typ ingen med "god vilja" hade granskat koden om den låg ute. (för ointressant produkt)