Setapp blir första alternativa Iphone-appbutiken i EU

Permalänk
Citat:

Det går inte att ange andra ringsignaler än de inbyggda utan köpa dessa via itunes.

Hmm… Jag har en egen som låter när jag får meddelanden. Den har jag lagt in själv. Var några är sedan nu, så minns inte hur jag gjorde. Men den låter och är definitivt inte köpt via Itunes.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Ordspråket? Typ "man märker inte fruntimret förr än hästen har druckit upp bäcken"?

Antar att du vill ha konkreta argument, och det har jag. Så håll i dig!

  1. du inte kan ha en 3e parts app för väckarklocka som ringer när telefonen är i tyst läge. Det kan endast den inbyggda appen göra.

  2. den inbyggda väckarklockan kan inte anpassas ordentligt, t.ex. snooze-tid.

  3. det går inte att ange andra ringsignaler än de inbyggda utan köpa dessa via itunes.

  4. det går endast att installera egna root ca till safari (och även det verkar funka sådär).

  5. firefox tillåts inte använda tillägg (t.ex. adblock).

  6. utbudet på appar motsvarande de som finns i Android är betydligt sämre.

  7. apple tillåter inte vissa appar alls, t.ex. för wifi skanning.

  8. flertalet appar känns buggiga på ett sätt jag inte upplevt i Android (Blocket, Tradera m.fl). Kan ligga på apputvecklarna, men det påverkar upplevelsen.

Har säkert glömt nåt.

Det är som att du inte äger telefonen du köpt i vissa fall.

Är inte riktigt med på vad du menar, vill du förklara närmare?

Vilken ljudfil som helst kan importeras som ringsignal, finns otaliga guider på nätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Hmm… Jag har en egen som låter när jag får meddelanden. Den har jag lagt in själv. Var några är sedan nu, så minns inte hur jag gjorde. Men den låter och är definitivt inte köpt via Itunes.

Skrivet av medbor:

Vilken ljudfil som helst kan importeras som ringsignal, finns otaliga guider på nätet

Jag hittar inget som inte kräver itunes eller någon typ av mediakonvertering. Och jag vill hävda att det ska finnas en knapp direkt i menyn för ljudsignaler, allt annat är ju oacceptabelt.

Men låt säga att ni har rätt. 1/8 klart.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Är inte riktigt med på vad du menar, vill du förklara närmare?

Funderade på om det gick att skapa en automatisering i Shortcuts som triggas i samband med att alarmet aktiveras. Verkar dock begränsat för 3:e parts appar.

Själv har jag en automatisering som slås ca 30 minuter innan jag vaknar för att aktivera wifi, bt, ändra ljusstyrkan m.m.

I övrigt håller jag med din lista på brister. Har dock för mig att ringsignaler är fritt att skapa genom att döpa om 40 sekunders M4A-filer till M4R.

Ang. webbläsare, så är det tyvärr bara Safari som är användbar på iOS pga inlåsningen till WebKit. Där funkar däremot AdBlock och Dark Night utmärkt.

Har också märkt att ett par av mina favoritappar som NFC Tools och Net Analyzer har fler funktioner på Android. Spel tycker jag däremot är bättre till iOS.

Ska bli spännande att se om iOS 17.4 kommer förändra saker och ting. Just nu känns det lite som att EU gjort mer skada än nytta i frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Funderade på om det gick att skapa en automatisering i Shortcuts som triggas i samband med att alarmet aktiveras. Verkar dock begränsat för 3:e parts appar.

Själv har jag en automatisering som slås ca 30 minuter innan jag vaknar för att aktivera wifi, bt, ändra ljusstyrkan m.m.

I övrigt håller jag med din lista på brister. Har dock för mig att ringsignaler är fritt att skapa genom att döpa om 40 sekunders M4A-filer till M4R.

Det där med automatisering är inget jag känner till, det är kanske värt att undersöka.

Angående ringsignalen är det fortfarande en helt oacceptabel lösning. Att använda en simpel mp3 som rington har gått på mobiler sedan 20 (?) år bakåt, varför ska det behövas mediakonvertering för att få det att funka?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Att använda en simpel mp3 som rington har gått på mobiler sedan 20 (?) år bakåt, varför ska det behövas mediakonvertering för att få det att funka?

Jag kan hålla med om att det låter onekligen lite extra besvärligt. För egen del har jag haft telefonen på ljudlöst senaste 15 åren. Jag trodde inte att ringsignaler var något som folk lade tid på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ska bli spännande att se om iOS 17.4 kommer förändra saker och ting. Just nu känns det lite som att EU gjort mer skada än nytta i frågan.

Apple vet vad EU vill men eftersom EU inte har specificerat precis exakt hur Apple ska lösa det så gör Apple vad Apple gör bäst: beter sig som litet barn på tvären och rättar sig endast så pass mycket att man faktiskt inte tydligt bryter mot dom regleringar som EU sätter upp samtidigt som man räcker ut tungan och gör barnsliga ljud mot EU.

Apple gör mycket bra, en del mindre bra, men en av deras absolut sämsta sidor är att dom är så fruktansvärt småaktiga när dom inte får som dom vill. Förhoppningsvis agerar EU snabbt och ger dom en gammeldags rapp över fingrarna med lagens långa pekpinne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag kan hålla med om att det låter onekligen lite extra besvärligt. För egen del har jag haft telefonen på ljudlöst senaste 15 åren. Jag trodde inte att ringsignaler var något som folk lade tid på.

Det är väl samma här förvisso, men det är ändå en grej att anmärka som påvisar min poäng. Jag tror ändå det är en intressant fråga för vissa.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

du inte kan ha en 3e parts app för väckarklocka som ringer när telefonen är i tyst läge. Det kan endast den inbyggda appen göra.

Stämmer det verkligen? Jag använda Sleep Cycle ett tag och den hade fungerande väckarklocka fast telefonen var i tyst läge (för min telefon är alltid i tyst läge).

Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

Stämmer det verkligen? Jag använda Sleep Cycle ett tag och den hade fungerande väckarklocka fast telefonen var i tyst läge (för min telefon är alltid i tyst läge).

Hittar inte alla källor nu, men här är två:
https://discussions.apple.com/thread/3769939?answerId=1772606...
https://www.quora.com/Is-there-anyway-to-make-a-third-party-a...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Den första länken är en 12 år gammal diskussion. Det kan ha ändrats sedan dess.

Permalänk
Medlem

Jag laddade ner appen Alarmy för att prova och den verkade i alla fall fungera? Jag har mobilen på ljudlös och jag satte den på Sova-läget och släckte skärmen. Det inställda larmet från Alarmy gick igång som väntat med ljud.

Missar jag något?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Den första länken är en 12 år gammal diskussion. Det kan ha ändrats sedan dess.

Sist jag prövade (inte 12 år sedan) så fungerade det inte. Och jag har som sagt läst det på fler ställen, även om jag inte hittar just nu.

Jag är såklart öppen för att ha fel, det hade underlättat livet på iaf 1/8 punkter.

Skrivet av nu1mlock:

Jag laddade ner appen Alarmy för att prova och den verkade i alla fall fungera? Jag har mobilen på ljudlös och jag satte den på Sova-läget och släckte skärmen. Det inställda larmet från Alarmy gick igång som väntat med ljud.

Missar jag något?

Har du en iPhone 12 mini? Vidare minns jag inte vilken iOS-version jag testade med sist, men det har kommit ett par uppdateringar. Kan ju vara åtgärdat nu, jag kan göra ett test och se.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Har du en iPhone 12 mini? Vidare minns jag inte vilken iOS-version jag testade med sist, men det har kommit ett par uppdateringar. Kan ju vara åtgärdat nu, jag kan göra ett test och se.

Nej, jag har en iPhone 13 mini men det borde inte vara någon skillnad mellan modellerna, dom använder trots allt samma version av iOS.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag laddade ner appen Alarmy för att prova och den verkade i alla fall fungera? Jag har mobilen på ljudlös och jag satte den på Sova-läget och släckte skärmen. Det inställda larmet från Alarmy gick igång som väntat med ljud.

Missar jag något?

Alarmy är ju skitdyr, jag vägrar betala så mycket för nåt som borde finnas fungerande inbyggt.

Det är möjligt att gratis apparna jag tidigare provat inte fungerar lika bra, men då är vi fortfarande tillbaka till att utbudet är mycket bättre på Android.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Alarmy är ju skitdyr, jag vägrar betala så mycket för nåt som borde finnas fungerande inbyggt.

Det är möjligt att gratis apparna jag tidigare provat inte fungerar lika bra, men då är vi fortfarande tillbaka till att utbudet är mycket bättre på Android.

Jag tog bara den första appen som dök upp när jag sökte och använde gratisvarianten. Den lär använda samma API:er som gratisappar, så det bör fungera där också.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Företag som kräver iphone som telefon byter inte en telefon, det är alldeles för dyrt.

Du låter lite hjärttvättad. Bara för att apple inte tvingar dig att köpa bara deras tjänster och tillbehör så behäver du inte sluta. Du har väl ett eget val? Jag är fullständigt övertygad att nästan alla kommer välja Apples grejor även om de inte betedde så illa som de gör för att kväva konkurrensen. Skillnaden som blir om apple tvingas öppna upp är att den dagen då de inte sköter sig så finns valet att gå till en konkurrent, vilket är otroligt viktigt för en sund marknad.

Vi verkar ha olika erfarenheter. På vårt företag kör man med iPhone som standard, om man inte vill ha Android (men det är det nästan INGA som föredrar). Hos oss uppgraderas det mobiler hela tiden när de gamla blivit för gamla.

Ber du inte om ursäkt för att du påstår att jag är hjärntvättad så slutar jag prata med dig nu.

Skrivet av Kasken:

Jag har en väldigt skild syn på vad dagens "mobiler" är än dig, det ser jag tydligt.

En smartphone är inget annat än en portabel fickdator, som man även kan ringa med.
Tänk på hur de marknadsförs och vart utvecklingen har sina tyngdpunkter, är det på bättre samtalskvalité? Eller nått annat som har med just samtal att göra?
Föreställ dig den genomsnittliga användaren, hur stor del av tiden tror du h*n använder enheten för samtal?

Jag gillar dock din tanke på att den är en konsumentprodukt som bara antas "fungera o fungera", backar vi bandet till eran innan smartphonen så fungerade välden faktiskt så.

Ingen önskar en återgång till att mobiltelefonen faktiskt primärt är en just en telefon, med lite extra funktioner, mer än jag.

Men när världen nu spårat ur fullständigt och man mer eller mindre är beroende av en egen fickdator för att vara kunna vara en del av samhället och nyttja samhällsfunktioner så önskar jag inget hellre än att jag kunde köpa, bygga och använda denna fickdator på exact samma sätt som min stationära.
Jag vill kunna köpa den i komponenter och därmed själv välja vilka egenskaper jag vill prioritera och vilka kompromisser jag är villig att göra.
Jag vill kunna lägga in och köra precis vilket operativsystem jag önskar, och sen fylla på med mjukvara efter eget behov, vart/hur jag får tag i denna mjukvara är min sak, det skall inte spela nån roll.

Jag vet faktiskt inte hur genomsnittet använder sin mobil. Jag pratar mest med den, skickar meddelanden (likt SMS), kör med flerfaktorsauth, lyssnar på podcasts och låter lite YouTube streama i bakgrunden.

Samtalskvalitén är mycket viktig för mig och jag kör mestadels INTE med 4G-mobilsamtal, om du förstår vad jag menar.

Jag är precis tvärt om när det gäller just mobilen. Är oerhört tacksam för att just Apple designat en mobil och säljer den så att jag kan köpa. Vill inte ändra mycket alls med den. Jag hade inte stått ut med någon Android om det var det enda som fanns idag. Det kanske är lite överdrivet för jag känner inte till alla Androider. Men till saken hör att jag är mycket intresserad av kvalité och det är oerhört få företag som lägger ner så mycket krut på just såna detaljer som jag uppskattar. Apple är ett av dessa företag.

Då jag hjälper många med sina mobiler är jag oerhört tacksam för att plattformen är så strömlinjeformad som den är. Kan inte ens föreställa mig hur det hade varit att supporta en flotta av Android-mobiler — och få dem att integrera sömlöst med folks datorer, kalibrerade kameror, bild- och ljud-enheter, kontorsprogram och molnlösningar .. huga! Det blir snabbt en soppa med valmöjligheter på fel plats.

Skrivet av Sysop:

Håller helt och hållet med, privat så är mobilen min primära datorenhet.

Häftigt. Mobilen är ytterst sekundär för mig både privat som i arbetet. Men den är viktig ändå. Använder den, utöver att prata med, t ex till auth och sånt som komplement till mina datorer.

Skrivet av scienta:

Ordspråket? Typ "man märker inte fruntimret förr än hästen har druckit upp bäcken"?

Antar att du vill ha konkreta argument, och det har jag. Så håll i dig!

  1. du inte kan ha en 3e parts app för väckarklocka som ringer när telefonen är i tyst läge. Det kan endast den inbyggda appen göra.

  2. den inbyggda väckarklockan kan inte anpassas ordentligt, t.ex. snooze-tid.

  3. det går inte att ange andra ringsignaler än de inbyggda utan köpa dessa via itunes.

  4. det går endast att installera egna root ca till safari (och även det verkar funka sådär).

  5. firefox tillåts inte använda tillägg (t.ex. adblock).

  6. utbudet på appar motsvarande de som finns i Android är betydligt sämre.

  7. apple tillåter inte vissa appar alls, t.ex. för wifi skanning.

  8. flertalet appar känns buggiga på ett sätt jag inte upplevt i Android (Blocket, Tradera m.fl). Kan ligga på apputvecklarna, men det påverkar upplevelsen.

Har säkert glömt nåt.

Det är som att du inte äger telefonen du köpt i vissa fall.

Är inte riktigt med på vad du menar, vill du förklara närmare?

Om du har de behov du har, utryckt i din punktlista ovan, så kan det vara bättre för dig att välja en alternativ plattform. Ingen tvingar dig väl att använda iPhone som väckarklocka t ex? Och inte gör det väl så värst ont med de medföljande ringsignalerna att du inte kan stå ut med dem under arbetstid? (Det går att byta ringsignal till nedladdade ljudfiler .. men varför utsätta din arbetsgivare för att lägga ner tid på att "modda" ett arbetsredskap så pass när det mest troligen är inköpt för att bara fungera och fungera ...?)

Du applicerar dina specifika behov på en enhet som från tillverkaren inte alls är tänkt att fungera på det sättet. Därför tycker jag ärligt att du ska välja en annan produkt och plattform. Glöm iPhone och Apple. Jag tror du kommer att må så mycket bättre.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag kan hålla med om att det låter onekligen lite extra besvärligt. För egen del har jag haft telefonen på ljudlöst senaste 15 åren. Jag trodde inte att ringsignaler var något som folk lade tid på.

I princip samma här. 😄👍🏻 Jag har valt en signal som jag kan höra på mkt tyst nivå när jag vill ha ljudet på.

Skrivet av tonii:

Apple vet vad EU vill men eftersom EU inte har specificerat precis exakt hur Apple ska lösa det så gör Apple vad Apple gör bäst: beter sig som litet barn på tvären och rättar sig endast så pass mycket att man faktiskt inte tydligt bryter mot dom regleringar som EU sätter upp samtidigt som man räcker ut tungan och gör barnsliga ljud mot EU.

Apple gör mycket bra, en del mindre bra, men en av deras absolut sämsta sidor är att dom är så fruktansvärt småaktiga när dom inte får som dom vill. Förhoppningsvis agerar EU snabbt och ger dom en gammeldags rapp över fingrarna med lagens långa pekpinne.

Håller med dig. Apple kan verkligen sätta sig på tvären / vara småaktiga.

Det jag hoppas på istället är att "EU" sätter sig ner tillsammans med Apple, och bjuder in andra företag som också närmar sig att "köra över" folk, och diskuterar hur framtiden kan formas så att den blir bra för så många som möjligt. Jag tycker inte att det är en bra idé att hålla på att stämma hit och dit istället för att anpassa lagar så att de blir lättare att följa och tolka.

Vinner konsumenter verkligen på dessa stämningar, eller är det mest ett modernt gladiatorspel? Hur gick det efter stämningen av Microsoft? Blev det någon skillnad i egentligen? Blev t ex Linux nästa Desktop-OS som det pratades mycket om att Microsoft stod i vägen för?

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

.

Om du har de behov du har, utryckt i din punktlista ovan, så kan det vara bättre för dig att välja en alternativ plattform. Ingen tvingar dig väl att använda iPhone som väckarklocka t ex? Och inte gör det väl så värst ont med de medföljande ringsignalerna att du inte kan stå ut med dem under arbetstid? (Det går att byta ringsignal till nedladdade ljudfiler .. men varför utsätta din arbetsgivare för att lägga ner tid på att "modda" ett arbetsredskap så pass när det mest troligen är inköpt för att bara fungera och fungera ...?)

Du applicerar dina specifika behov på en enhet som från tillverkaren inte alls är tänkt att fungera på det sättet. Därför tycker jag ärligt att du ska välja en annan produkt och plattform. Glöm iPhone och Apple. Jag tror du kommer att må så mycket bättre.

Om du hade läst ordentligt så hade du sett varför.

Det är andra faktorer som fått avgöra och det är inte frivilligt. Väntar och längtar på en Android i mindre storlek.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather