Permalänk

Vilken YH IT-utbildning?

Vilken YH IT-utbildning?
tänkte börja läsa något IT program på yrkeshögskola, då jag inte har behörighet för högskola och pallar inte läsa tekniskt basår (har annars väldigt goda betyg).

Tänkte bara höra om någon som jobbar inom något inom IT kan ge lite tips på vilken utbildning det är värt att satsa på (jobbutsikt, lön, remote osv). Har ingen blekaste om vad jag vill, känner att jag måste testa för att se, går ju alltid att hoppa av )

Så vad hade ni valt idag?

Programutvecklare .NET
JAVA utvecklare
DevOps engineer
Webbutvecklare full stack open source
IT-infrastrukturspecialt
Mjukvaruutvecklare, inbyggda system och IoT

Vet att dessa är helt olika grejer men vad är värt att satsa på enligt er? Så man lixom inte pluggar 2 år för ingenting.

Permalänk

Det finns även teknisk bastermin där man, precis som på basåret, får garantiplats på civilingenjör- och högskoleingenjörsutbildningar. Bara en tanke.

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk

Teknisk basår är slappt, det stora problemet är att det tar ett år och man kan få studieskuld. Angående utbildningarna så behöver det folk från allihopa, om fördelningen blir jämn så kommer också jobbmöjligheterna att bli jämn.

Man kan se lite skillnad på den om man vill hålla på med frontend eller ej. Brinner man för webdesign så känns webbutvecklare vettigt, om man istället vill jobba med saker mer fokus på teknik/kodning så kanske något annat.