Här är nyheterna i Windows 11 Moment 5

Permalänk
Melding Plague

Här är nyheterna i Windows 11 Moment 5

Microsoft har släppt vårens lite större uppdatering av Windows 11 och rullar nu ut den till användare som vill ha uppdateringar tidigt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande och se vilka nya buggar uppkommer.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Är högerklick fixad? Eller åtminstone en officiell inställning att sluta minimera menyvalet? Antar inte.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Funkar fönster-grejen med FancyZones?att den rekommenderar de man själv satt upp. I dagsläge gör den ej detta utan bara Windows default.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Fy fan kan de ge sig snart. Ett operativsystem skall vara en bas att lägga sina program på, inte en klump med funktioner, appar och finesser som är påtvingade.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Fy fan kan de ge sig snart. Ett operativsystem skall vara en bas att lägga sina program på, inte en klump med funktioner, appar och finesser som är påtvingade.

Välj något annat då om du inte vill ha uppdateringar? Finns säkert någon linux-dist som gör det du vill.

Det är väl knappast någon nyhet att Windows uppdateras med ny funktionalitet.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Trevligt med nya funktioner. Men fixa basen först.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem

Den största nyheten är väl att man kan inaktivera ”nyheterna” i widget-fönstret?

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att förstå vad Copilot skulle kunna göra i Klarna som ändå inte krävt bankid på mobilen för godkännande?

Kan någon med bättre fantasi förklara?

Permalänk
Medlem

Har inte fästlayouter vid hovring på min/max knappen funnits sen dag 1...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Har inte fästlayouter vid hovring på min/max knappen funnits sen dag 1...?

Jo, har funnits länge. Men måste vara någon ny funktion på det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Fy fan kan de ge sig snart. Ett operativsystem skall vara en bas att lägga sina program på, inte en klump med funktioner, appar och finesser som är påtvingade.

Som tur är finns LTSC versionen.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Ser fram emot Moment 22.

Permalänk
Medlem

Inget i Moment 5 som jag personligen har användning för men hade varit kul att se alternativ att alltid visa alla system tray ikoner komma tillbaka. Hatar den där pilen och att allt nytt automatiskt läggs där.

Buggen att vissa program blir 1px mindre på höjden i windowed mode när man öppnar/stänger finns fortfarande kvar och funnits sen release, vet inte varför det fortfarande inte är fixat men antar väl att alla kör sina program i fullscreen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Ser fram emot Moment 22.

Med 3 kontrollpaneler och fyra högerklicksmenyer, samt en varning om man ens skulle fundera på att googla, förlåt… binga någon annan webbläsare än Edge.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Välj något annat då om du inte vill ha uppdateringar? Finns säkert någon linux-dist som gör det du vill.

Det är väl knappast någon nyhet att Windows uppdateras med ny funktionalitet.

Jag vill ha uppdateringar men inte en massa onödiga finesser som jag aldrig kommer att använda. Jag vill definitivt inte ha en MS-AI som gräver ut all min data på min dator.
Jag har kört Linux i många år och får då välja precis vad jag vill ha installerat på min dator.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag vill ha uppdateringar men inte en massa onödiga finesser som jag aldrig kommer att använda. Jag vill definitivt inte ha en MS-AI som gräver ut all min data på min dator.

Än så länge erbjuder Windows 10 LTSC 2019 (med IE) eller 2021 (med Edge) allt du efterfrågar.

Konsumentversionerna av Windows lär bara bli värre och värre.

Har tyvärr inga stora förhoppningar kring Windows 11 LTSC, då 11:an är FUBAR i grunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Än så länge erbjuder Windows 10 LTSC 2018 (med IE) eller 2021 (med Edge) allt du efterfrågar.

Konsumentversionerna av Windows lär bara bli värre och värre.

Har tyvärr inga stora förhoppningar kring Windows 11 LTSC, då 11:an är FUBAR i grunden.

Som är i det närmaste omöjlig att licensiera på ett korrekt sätt för en privatperson.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Kan inte se att den har släppt än? Sista jag har är KB5034848

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heenk3:

Kan inte se att den har släppt än? Sista jag har är KB5034848

Utifrån vad jag läst så är det KB5034848 (preview av den månatliga uppdateringen för mars) + en "configuration update" som bara syns om man även kryssat i "get the latest updates as soon as they're available"-grejen som ger "Moment 5" i nuläget.

Dvs denna kombination:
https://support.microsoft.com/en-us/topic/february-29-2024-kb...
https://support.microsoft.com/en-us/topic/february-29-2024-wi...

Det blir väl mer officiellt då iom mars-uppdateringen får man förmoda, när det inte krävs en preview-uppdatering...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Utifrån vad jag läst så är det KB5034848 (preview av den månatliga uppdateringen för mars) + en "configuration update" som bara syns om man även kryssat i "get the latest updates as soon as they're available"-grejen som ger "Moment 5" i nuläget.

Dvs denna kombination:
https://support.microsoft.com/en-us/topic/february-29-2024-kb...
https://support.microsoft.com/en-us/topic/february-29-2024-wi...

Det blir väl mer officiellt då iom mars-uppdateringen får man förmoda, när det inte krävs en preview-uppdatering...

Har inte klickat i hämta de senaste uppdateringarna men fick den här ändå KB5034848.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Har inte klickat i hämta de senaste uppdateringarna men fick den här ändå KB5034848.
Mvh Paul

Som sagt, det är den separata "configuration update"-uppdateringen som de säger att man behöver den inställningen för att få (än så länge)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det var säkert därför Windows tjötade igen om att uppgradera till elvan igen i veckan. Det enda som verkar laddas hem är ett litet program som ger sig själv tjötfrihet om elvan, när det kommer en uppdatering.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det var säkert därför Windows tjötade igen om att uppgradera till elvan igen i veckan. Det enda som verkar laddas hem är ett litet program som ger sig själv tjötfrihet om elvan, när det kommer en uppdatering.

Är det vanligt att få dessa påminnelser? Jag har faktiskt inte fått en enda notifikation om att uppdatera från w10 till w11.

För övrigt, är det någon som testat köra StartIsBack eller ClassicShell på w11? Funderar på om jag kan slippa många av de mest irriterande nackdelarna med w11 på det viset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Är det vanligt att få dessa påminnelser? Jag har faktiskt inte fått en enda notifikation om att uppdatera från w10 till w11.

För övrigt, är det någon som testat köra StartIsBack eller ClassicShell på w11? Funderar på om jag kan slippa många av de mest irriterande nackdelarna med w11 på det viset.

Jag kör Open-Shell på 11, funkar tillochmed bättre än på min senaste installation(uppgradering från 8.1->10 med en massa år på nacken och skavanker därefter).

Skönt att slippa allt klägg dom svullat upp startmenyn med.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Jag kör Open-Shell på 11, funkar tillochmed bättre än på min senaste installation(uppgradering från 8.1->10 med en massa år på nacken och skavanker därefter).

https://photos.smugmug.com/photos/i-jJfBW5p/1/DDdzwN84VMBZSsL28ThtVXTm5ZR63xzrHS9dR8LDf/XL/i-jJfBW5p-XL.jpg

Skönt att slippa allt klägg dom svullat upp startmenyn med.

Ser nice ut! Har den bra stöd för att hantera taskbaren på flera skärmar? Och placera den var man vill.. Lagar den högerklick-menyn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Ser nice ut! Har den bra stöd för att hantera taskbaren på flera skärmar? Och placera den var man vill.. Lagar den högerklick-menyn?

Vet inte på 2 första, men ja man kan ställa in högerklicksfunktionerna enkelt.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Är det vanligt att få dessa påminnelser? Jag har faktiskt inte fått en enda notifikation om att uppdatera från w10 till w11.

För övrigt, är det någon som testat köra StartIsBack eller ClassicShell på w11? Funderar på om jag kan slippa många av de mest irriterande nackdelarna med w11 på det viset.

Nja, jag har nog fått det en gång i kvartalet det senaste året, men går man in på WIndows update manuellt så är där ju en stor reklambanderoll som man kan råka klicka på också.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Har Copilot kommit till Sverige i Windows? är på senaste 23H2 och har inte sett att den finns nånstans.

Permalänk
Medlem

Har dom släppt buggfixen där man slipper den idiotiska tvångs-grupperingen av program i aktivitetsfältet?