Permalänk
Medlem

Har själv bredband, tv och telefoni för 179:- / mån.
1000/1000 fiber lan, 16-17 tv kanaler och IP-telefoni via Comhem numera Tele2

Nyttja ångerrätten om den inte har gått ut.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Fick du ut någon inspelning?

Jag kan tänka mig att mindre nogräknade anställda "låtsas" som de hört fel när du rapporterar tillbaka priset de "sade". De kanske vill komma upp i någon viss bonusnivå den månaden eller något? Bara spekulationer från min sida dock.

Dom har inte återkopplat alls så vet inte vad som händer riktigt.. Är så less på att jaga folk.. Har lust att kavla ut hur fruktansvärt dåligt Tele2 behandlar kunder i varenda medium men ger dom ett par dagar till

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerez99:

Har själv bredband, tv och telefoni för 179:- / mån.
1000/1000 fiber lan, 16-17 tv kanaler och IP-telefoni via Comhem numera Tele2

Nyttja ångerrätten om den inte har gått ut.

Den är väl på 14 dagar och det har gått över en månad nu tyvärr...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tauri85:

Den är väl på 14 dagar och det har gått över en månad nu tyvärr...

Njae, allt hänger ju på vad du har gjort och vad som förmedlats.
Har du smset där det skriftliga priset angetts? Släng upp en skärmdump här så vi ser vad som står skrivet?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Den är väl på 14 dagar och det har gått över en månad nu tyvärr...

Sedan några år ska det väl numera vara krav
(Distansavtalslagen) på att kunden skriftligen godkänner avtal som sluts via telefon.

Citat:

För att ett avtal ska vara giltigt krävs att konsumenten skriftligt accepterar ditt anbud efter att telefonsamtalet avslutats. Det gäller vid försäljning både till nya och befintliga kunder.

Så har du skrivit på något sådant (görs ofta med BankID)? Brukligt är att det sedan mailas en bekräftelse på avtalet, så du borde kunna kolla vad som står där. Om du uppfattat ett belopp på telefon, och sedan skriftligen godkänt avtalet utan att läsa beloppet, så kan det ju bli knivigt. Givetvis får inte säljaren ljuga, men man har ju infört detta med krav på skriftligt godkännande för att konsumenten svart på vitt ska kunna läsa och godkänna det man kommit överens om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Fast det låter ju helt orimligt i allas öron att de gick ner från 469kr till 99kr för samma tjänst?!

Nej det är inte orimligt det är tele2. Fick själv ett liknade erbjudande som fungerat i flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Sedan några år ska det väl numera vara krav
(Distansavtalslagen) på att kunden skriftligen godkänner avtal som sluts via telefon.
Så har du skrivit på något sådant (görs ofta med BankID)? Brukligt är att det sedan mailas en bekräftelse på avtalet, så du borde kunna kolla vad som står där. Om du uppfattat ett belopp på telefon, och sedan skriftligen godkänt avtalet utan att läsa beloppet, så kan det ju bli knivigt. Givetvis får inte säljaren ljuga, men man har ju infört detta med krav på skriftligt godkännande för att konsumenten svart på vitt ska kunna läsa och godkänna det man kommit överens om.

Såvitt jag vet så gäller inte skriftlighetskravet på samtal initierat av konsumenten (om man t.ex. ringer till kundservice). Det gäller om företaget initierar kontakten (telemarketing).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Ring aldrig en operatör oavsett vad det gäller, gör inga avtal när de ringer ( oftast är det tredje part om du blir uppringd som bara är ute efter mer pengar, inte mindre ).

Maila/chatta, ta screenshots och kopia på allt som skrivs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är såna här saker som gör att jag är noga med att ha mobiler där man kan spela in samtal. Jag spelar in alla samtal, inkommande och utgående, till nummer som inte finns i min kontaktlista. Det är guld i såna här situationer!

Hoppas de snabbt ger upp tramset och antingen häver avtalet eller ger dig det för 99 kr.

Håller med. Största felet med min Galaxy S21 är att Samsung stängde av möjligheten att spela in (om man inte byter csc) samtal relativt enkelt.

Även om de flesta mobiltillverkare tagit bort möjligheten att enkelt spela in samtal så brukar det gå att halvdant spela in åtminstone ens egen röst; använder man högtalaren vid samtal brukar båda parter kunna spelas in om än inte med superb ljudkvalitet. Delvis telefonberoende.

ACR Phone eller ACR call recorder funkar hjälpligt för mig, max volym på den som talar, och tyst omgivning, så spelas det in hörbart åtminstone. (Jag använder inte högtalarfunktionen)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Ska visa Bekräftelsen jag fick från dom när jag haft tid att sudda ut mina personliga uppgifter etc

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

<Uppladdad bildlänk>

Kan inte se på den bilden att du skulle få det för 99:-/mån Du har fått 90:- rabatt, från 489:- till 399:-/mån i 12, månader därefter 489.-/mån enligt den bilden du visar för bredbandet och 50:- rabatt på TV:n. Utöver det har du en grupprabatt på 80:-/mån

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Bredband 600/50 19Kr i månaden

Det går att ha billiga abonemang om man vill det gäller bara att läsa lite. Jag har låst mitt på 1år och betalar 19kr i månaden för Bredband 600/50 det tack vare gruppavtal i föreningen. I och med att jag har mobil och tv via Tele 2 också så kan man logga in på sin profil och få dubbla hastigheten på båda. Alltså 1200/50 på bredband, 30Gb mobil data istället för 15Gb, går också att lägga till Mobilt bredband grattis så har ett sånt på 40Gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

<Uppladdad bildlänk>

Skickade du rätt bild nu? Tydligt att det är 399 kr

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Skickade du rätt bild nu? Tydligt att det är 399 kr

Han skrev ju i första inlägget att han inte anser att bekräftelsen stämmer överens med det de kom överens om muntligt.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Tele2 är lurigt, säljaare erbjuda billigaare men vid slutet får man betalar det ordinarie priset. Skit Tele2, har varit kund hos dem under 10år men sist, tack och hej! Man borde spelade in samtalet.. men vem tänkte det...

Visa signatur

Thermaltake Core P5 green || i7 7800X | MSI X299 Raider | 32GB Crucial Ballistix Sport Blue | GeForce GTX 1080 Ti Turbo 2xHDMI | SSD480 Kingston HyperX Savage

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Han skrev ju i första inlägget att han inte anser att bekräftelsen stämmer överens med det de kom överens om muntligt.

Precis. Vi diskuterade 99kr men sen skriver tele2 399 på bekräftelsen. Jag ringer och bestrider det men tele2 hänvisar till det här. Det är därför jag vill få ut inspelningen.

Permalänk
Medlem

Oavsett så kan ni ha pratat om olika saker du om att priset var 99 och säljaren 99kr rabatt, har du godkänt avtalet via bankid så är dte ju tyvärr avtalet som gäller, annars lär du bbehöva något bevis på att dom sa 99r i månaden som belopp och inte rabatt. Sen varför väntat i 30 dagar på detta då ångerrätten är 14 dagar...

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Jag blev också lurad av tele2 en gång. Sluta med att jag blev bunden 2 år att betala för massa extra TV kanaler. Enda personen sa var att det var gratis o testa en månad bara. Tänkte att det inte fanns något att förlora på det.

Även haft skumma räkningar med mobilabonnemanget hos tele2(comviq). Sedan med dubbelsurf så sparas inte dubbelnsurfen utan bara det man har original. Ett fult knep för dom att spara in. Jag har bytt till fello istället.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att TS i stort sett omgående hört av sig till Tele2 för att bestrida priset/beställningen, om Tele2 sedan drar ut på tiden med att svara är det knappast TS fel?

Dvs, avtalet bör kunna sägas upp, oavsett vad som står i det?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Oavsett så kan ni ha pratat om olika saker du om att priset var 99 och säljaren 99kr rabatt, har du godkänt avtalet via bankid så är dte ju tyvärr avtalet som gäller, annars lär du bbehöva något bevis på att dom sa 99r i månaden som belopp och inte rabatt. Sen varför väntat i 30 dagar på detta då ångerrätten är 14 dagar...

Jag har inte använt bank-id. Har haft fullt upp med jobb och privatliv så har inte grävt i mailkorgen så fort jag beställde detta. Beviset är ju den inspelade konversationen.. Var inget tal om 99kr rabatt eller 399kr i månaden. Vi kom överens om 99kr och sen skriver dom 399 på pappret vilket jag bestrider så fort jag läser det, blir då ombedd att maila reklamationstjänst vilket äter ytterligare tid

Permalänk
Medlem

Hej. Eftersom du hörde av dig direkt när du fått bekräftelse, vilket bör vara inom 14 dagar och bestred belopp så ska det gå att använda ångerrätt från de datumet.
Tycker att om man inte är överens och har mejlat dom så ska det anses som att man ångrat sig och inte ingår något avtal.
Stå på dig bara så kommer de lösa sig.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Skrivet av xerez99:

Har själv bredband, tv och telefoni för 179:- / mån.
1000/1000 fiber lan, 16-17 tv kanaler och IP-telefoni via Comhem numera Tele2

Nyttja ångerrätten om den inte har gått ut.

Gissar att ni har ett bindande avtal med en operatör då? För så billigt får man inte annars.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tauri85:

Ska visa Bekräftelsen jag fick från dom när jag haft tid att sudda ut mina personliga uppgifter etc

Skrivet av Tauri85:

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Tauri85:

Precis. Vi diskuterade 99kr men sen skriver tele2 399 på bekräftelsen. Jag ringer och bestrider det men tele2 hänvisar till det här. Det är därför jag vill få ut inspelningen.

Jag uppfattade det som att du hade fått ett SMS med prisuppgift men jag verkar ha missförstått helt.
Rätt sätt är självfallet att hör av sig och använda ångerrätten, det är exakt det den är till för. Att driva det via reklamationer och dylikt är fel väg även om man vill "sätta dit" någon så kommer du bara sätta dig själv i klistret.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Triggad, så sorry att jag väcker en halvgammal tråd…

Hade dem för 5-7 år sen när det var Com Hem, och fick då varje år gå igenom följande procedur för att behålla ”rimligt” pris för bredbandet:
1. Ringa kundtjänst för att ”säga upp avtalet”
2. Tacka nej till 20-50:- rabatt för att stanna kvar
3. Bli vidarekopplad till avdelningen som hanterar uppsägningar
4. På frågan ”Vad skulle få dig att stanna kvar?” svara ”Behålla nuvarande pris”
5. Få det beviljat i ett år och sätta en påminnelse i kalendern om nästa utgångsdatum.

Har nu lyckats köpa mig in i skiten igen, bara att ta tills man får igenom gruppavtal via BRF I guess…

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Jag har inte använt bank-id. Har haft fullt upp med jobb och privatliv så har inte grävt i mailkorgen så fort jag beställde detta. Beviset är ju den inspelade konversationen.. Var inget tal om 99kr rabatt eller 399kr i månaden. Vi kom överens om 99kr och sen skriver dom 399 på pappret vilket jag bestrider så fort jag läser det, blir då ombedd att maila reklamationstjänst vilket äter ytterligare tid

Vore ju intressant med en follo-up på hur det slutade? Fick du någon röstinspelning?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"