Audiofilföretag säljer NUC-dator för 50 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Nu ska vi se! Tycker fortfarande det första stycket är lustigt formulerat. Det första vi ska titta på är utrustningen (det som vår vän Gurrrrra inte förstår sig på). En högtalare kan vara mer eller mindre duktig på att separera i bredd och höjd för att skapa en ljudbild. Detta går möjligen att mäta. Sedan handlar det om vad vi plockar upp, vad vi lyssnar efter, hur vi processar det och vad vi tycker om det. Detta kan man inte mäta och det är detta jag tycker är så fint med ljud. Gurrrrra gillar sin smiley kurva som han nämnt och tycker det är viktigt med bas om jag förstår honom rätt. Okonfirmerat tog han fram Harmon kurvan och enligt de länkar som sedan kom fram så låg 15% (om jag minns rätt) på en alternativ skala med mindre bas, vilket också är där jag placerar mig själv. Inga rätt eller fel utan tolkningar och smak och tycke. Detta är vad jag syftar till och jag förutsätter att man har goda förutsättningar från grunden, vilket är min egen kravställning (där av liknelser med mat, vad jag gör etc).

Som sagt, det är inte blodigt allvar utan vi har kul tillsammans. Syftet, förutom att få umgås lite, är att upptäcka skillnader, titta andras anläggningar, hitta nya kombinationer. Det är mer av The Grand Tour än läkemedelsforskning. Men visst hör vi skillnader på en Focal, B&W, Klipsch - det gör även mer oerfarna som många gånger kan tycka att de senare är rivigare - så väl som Marantz, Hegel, Classé och Mcintosh. En är dessutom klassad med en 80% hörselnedsättning och medan preferenserna då givetvis anpassas därefter så är det minst lika intressant att höra att även där är det märkbara skillnader mellan matchningarna. Men som sagt, inte blodigt allvar.

Var är den lustiga formuleringen? Du undrade om jag menade att folk inte kan tolka ljud på olika sätt. Jag talade om för dig att du hade fel i tolkningen och undrade varifrån du fick den, som jag sade tidigare så tar jag gärna emot ett citat på vad jag skrev som fick dig att tro det.

Jag tänkte försöka dela upp ditt första stycke i två huvudargument utifrån hur jag uppfattat dig, jag skall göra mitt bästa för att representera dem rättvist och rätta mig gärna om jag tolkat dig fel. Min ursprungsfråga till dig handlade ju om vad som kan mätas och vad du menar inte kan mätas, så därför ligger så klart fokus på det.

Dels så pratas det om utrustning och hur den påverkar ljudet, och sedan handlar det om hur personen som lyssnar uppfattar och tolkar ljuden som produceras.

Utrustning:
Kring utrustningen så pratar du om att högtalare har olika kvaliteter(separation nämner du som exempel). Du säger att dessa "möjligen" går att mäta. Varför bara möjligen? Vi har instrument för att mäta ljudtryck som är ofantligt mycket känsligare än ett mänskligt öra, så vad är det som inte skulle vara mätbart där? Detta är den intressantaste frågan från min sida eftersom mina kommentarer här grundar sig i ditt uttalande att mätinstrument bara är halva bilden.

Accepterar du att resten av signalkedjan är mätbar? Att det inte är några konstigheter att mäta signaler före och efter en signalbehandlare och jämföra dem?

Accepterar du att två signalbehandlare som utifrån samma insignal ger samma utsignal inom området för en människas hörsel inte har någon påverkan på hur en människa i slutändan uppfattar ljudet? Att t.ex. två DACar som utifrån samma insignal ger samma utsignal, och där brus ligger långt under gränsen för en människas hörsel, skulle uppfattas likadant av en människa?

I mina ögon så är målet att signalen skall gå så oförändrad som möjligt genom så mycket av kedjan som möjligt och om det sker förändringar så vill jag veta om dem för att kunna hantera dem. Och vill jag personligen förändra signalen så att den passar min smak så föredrar jag garanterat att göra det på ett kontrollerat sätt och inte genom att kedjekoppla ett gäng signalförvrängare och hoppas att slutresultatet blir bra.

Jag accepterar helt att det finns personer som föredrar hur exempelvis en viss förstärkare förändrar en signal, men det är då en förändrad signal och förändringen är mätbar. Det spelar ingen roll hur förändringen av signalen uppkommer och var i kedjan det sker om utsignalen är identisk inom spannet för en människas hörsel.

Så om en signal går genom ett gäng steg som alla förändrar signalen eller om jag lägger på en förändring i början och sedan skickar signalen genom steg som inte förändrar signalen så att utsignalen är densamma så kommer jag att uppfatta samma ljud i slutändan.

Människan:
Du diskuterar vad vi plockar upp, vad vi lyssnar efter, hur det processas och vad vi tycker om det.

Som sagt, att människor har olika preferenser kring ljud är inget konstigt, detsamma gäller vad en person lyssnar efter. Skulle någon tvivla på det så är det bara att prata med någon som precis har börjat spela ett visst instrument. Min erfarenhet är att så fort någon börjar lära sig ett instrument så blir det instrumentet plötsligt mycket mer framträdande i musik personen lyssnar på.

Men då har vi gått från utrustningen till personers preferenser, något jag redan accepterat att det är mycket svårare om inte omöjligt att mäta. Men jag förstår inte vad det har med ljudutrustningen att göra?

Om du har två system som ger upphov till identiska ljud, kommer då inte systemen att uppfattas likadant av lyssnaren? Eller för att repetera min fråga kring alstret du tog upp, om två alster reflekterar ljus på samma sätt, kommer då inte alstren uppfattas likadant av åskådarna?

Din andra paragraf

Och som sagt, jag har inga problem med att ni umgås och lyssnar på ljudsystem. Men förstår du varför det lätt uppfattas som något oärligt att du presenterar sådana lyssningskvällar som blindtester när du får en direkt fråga om du blindtestar utrustningen?

Du fick frågan "Hur ofta kör du blindtest?"
och ditt svar var "Jag gillar blindtester och med ljud som hobby så blir det mer än man tror även om det är mindre nu när man är 40+".

Då blir det ju lite märkligt när blindtesterna visar sig inte alls vara blindtester.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Var är den lustiga formuleringen? Du undrade om jag menade att folk inte kan tolka ljud på olika sätt. Jag talade om för dig att du hade fel i tolkningen och undrade varifrån du fick den, som jag sade tidigare så tar jag gärna emot ett citat på vad jag skrev som fick dig att tro det.

Jag tänkte försöka dela upp ditt första stycke i två huvudargument utifrån hur jag uppfattat dig, jag skall göra mitt bästa för att representera dem rättvist och rätta mig gärna om jag tolkat dig fel. Min ursprungsfråga till dig handlade ju om vad som kan mätas och vad du menar inte kan mätas, så därför ligger så klart fokus på det.

Dels så pratas det om utrustning och hur den påverkar ljudet, och sedan handlar det om hur personen som lyssnar uppfattar och tolkar ljuden som produceras.

Utrustning:
Kring utrustningen så pratar du om att högtalare har olika kvaliteter(separation nämner du som exempel). Du säger att dessa "möjligen" går att mäta. Varför bara möjligen? Vi har instrument för att mäta ljudtryck som är ofantligt mycket känsligare än ett mänskligt öra, så vad är det som inte skulle vara mätbart där? Detta är den intressantaste frågan från min sida eftersom mina kommentarer här grundar sig i ditt uttalande att mätinstrument bara är halva bilden.

Accepterar du att resten av signalkedjan är mätbar? Att det inte är några konstigheter att mäta signaler före och efter en signalbehandlare och jämföra dem?

Accepterar du att två signalbehandlare som utifrån samma insignal ger samma utsignal inom området för en människas hörsel inte har någon påverkan på hur en människa i slutändan uppfattar ljudet? Att t.ex. två DACar som utifrån samma insignal ger samma utsignal, och där brus ligger långt under gränsen för en människas hörsel, skulle uppfattas likadant av en människa?

I mina ögon så är målet att signalen skall gå så oförändrad som möjligt genom så mycket av kedjan som möjligt och om det sker förändringar så vill jag veta om dem för att kunna hantera dem. Och vill jag personligen förändra signalen så att den passar min smak så föredrar jag garanterat att göra det på ett kontrollerat sätt och inte genom att kedjekoppla ett gäng signalförvrängare och hoppas att slutresultatet blir bra.

Jag accepterar helt att det finns personer som föredrar hur exempelvis en viss förstärkare förändrar en signal, men det är då en förändrad signal och förändringen är mätbar. Det spelar ingen roll hur förändringen av signalen uppkommer och var i kedjan det sker om utsignalen är identisk inom spannet för en människas hörsel.

Så om en signal går genom ett gäng steg som alla förändrar signalen eller om jag lägger på en förändring i början och sedan skickar signalen genom steg som inte förändrar signalen så att utsignalen är densamma så kommer jag att uppfatta samma ljud i slutändan.

Människan:
Du diskuterar vad vi plockar upp, vad vi lyssnar efter, hur det processas och vad vi tycker om det.

Som sagt, att människor har olika preferenser kring ljud är inget konstigt, detsamma gäller vad en person lyssnar efter. Skulle någon tvivla på det så är det bara att prata med någon som precis har börjat spela ett visst instrument. Min erfarenhet är att så fort någon börjar lära sig ett instrument så blir det instrumentet plötsligt mycket mer framträdande i musik personen lyssnar på.

Men då har vi gått från utrustningen till personers preferenser, något jag redan accepterat att det är mycket svårare om inte omöjligt att mäta. Men jag förstår inte vad det har med ljudutrustningen att göra?

Om du har två system som ger upphov till identiska ljud, kommer då inte systemen att uppfattas likadant av lyssnaren? Eller för att repetera min fråga kring alstret du tog upp, om två alster reflekterar ljus på samma sätt, kommer då inte alstren uppfattas likadant av åskådarna?

Din andra paragraf

Och som sagt, jag har inga problem med att ni umgås och lyssnar på ljudsystem. Men förstår du varför det lätt uppfattas som något oärligt att du presenterar sådana lyssningskvällar som blindtester när du får en direkt fråga om du blindtestar utrustningen?

Du fick frågan "Hur ofta kör du blindtest?"
och ditt svar var "Jag gillar blindtester och med ljud som hobby så blir det mer än man tror även om det är mindre nu när man är 40+".

Då blir det ju lite märkligt när blindtesterna visar sig inte alls vara blindtester.

Jag har läst den flera gånger nu och tycker fortfarande det är en konstig formulering. Men sak samma. För att svara på din fråga så låter det som att du är mer audiofil än jag. För några år sen var jag i ett stadie där musik skulle vara så naturtroget det bara gick, så som skaparen hade tänkt sig det hela. Resultatet blev förvisso som jag tänkt, men i slutändan upplevde jag det som trist och tråkigt och allt för kliniskt. Jag började inse vad jag inte gillade och började byta ut delarna för vägen mot det perfekta ljudet, väl medveten om att det finns inga genvägar (...) - men man föddes inte rik tyvärr utan har gått igenom samma stadie av finansiell utveckling som de flesta och man fick ta det i de steg plånboken tillät. Det landade i en karaktär som jag trivdes med. Någon av de som jag har testat hårdvara med (se längst ned) är mer inne på film och föredrar en helt annan ljudkaraktär som jag blir trött i öronen av.

För att svara på din fråga så tror jag att vi missförstår varandra. Ramverket att förhålla sig inom, det du antagligen avser med mätbart, tar jag för givet. Jag nämnde tidigare Metallicas album Death Magnetic som inte håller sig inom ramverket och låter därför illa. Men det jag hävdar inte är mätbart, vilket du också skriver, är smak och tycke och är helt och hållet den andra halvan som jag refererar till och som jag tror vi pratat förbi varandra om. För mig det alltid helheten, jag bryter sällan ned saker i detaljer.

Det enda jag kanske invänder mot är det du skrev här:

Citat:

två DACar som utifrån samma insignal ger samma utsignal, och där brus ligger långt under gränsen för en människas hörsel, skulle uppfattas likadant av en människa?

Invädningen skulle vara att det inte uppfattas likadant av två människor.

Där har du egentligen hela skillnaden tror jag och jag tror egentligen ingen av oss ifrågasätter det. Men det blir lätt skämtsamt när någon tror sig kunna skapa ett ljud ur en enkel högtalare som en Dynavoice M65 med tygdiskant som är väldigt nära en fullvuxen pjäs som en Focal Scala Utopia med beryllium diskant (där av min liknelse med en gammal Volvo med bortplockad ljuddämpare som ska efterlåta en V8, eller vad det var jag skrev) med hjälp av en DSP.

Sista punkten: Det är vad vi kallar för blindtester då ingen vet vilken uppsättning som kommer spelas. Att det finns andra som har en mer korrekt variant av hur ett blindtest ska utföras - återigen, inte blodigt allvar och det skulle ta bort nöjet i det tror jag. Metoden duger fint för oss och kan absolut kalla det för blindtester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Var är den lustiga formuleringen? Du undrade om jag menade att folk inte kan tolka ljud på olika sätt. Jag talade om för dig att du hade fel i tolkningen och undrade varifrån du fick den, som jag sade tidigare så tar jag gärna emot ett citat på vad jag skrev som fick dig att tro det.

Jag tänkte försöka dela upp ditt första stycke i två huvudargument utifrån hur jag uppfattat dig, jag skall göra mitt bästa för att representera dem rättvist och rätta mig gärna om jag tolkat dig fel. Min ursprungsfråga till dig handlade ju om vad som kan mätas och vad du menar inte kan mätas, så därför ligger så klart fokus på det.

Dels så pratas det om utrustning och hur den påverkar ljudet, och sedan handlar det om hur personen som lyssnar uppfattar och tolkar ljuden som produceras.

Utrustning:
Kring utrustningen så pratar du om att högtalare har olika kvaliteter(separation nämner du som exempel). Du säger att dessa "möjligen" går att mäta. Varför bara möjligen? Vi har instrument för att mäta ljudtryck som är ofantligt mycket känsligare än ett mänskligt öra, så vad är det som inte skulle vara mätbart där? Detta är den intressantaste frågan från min sida eftersom mina kommentarer här grundar sig i ditt uttalande att mätinstrument bara är halva bilden.

Accepterar du att resten av signalkedjan är mätbar? Att det inte är några konstigheter att mäta signaler före och efter en signalbehandlare och jämföra dem?

Accepterar du att två signalbehandlare som utifrån samma insignal ger samma utsignal inom området för en människas hörsel inte har någon påverkan på hur en människa i slutändan uppfattar ljudet? Att t.ex. två DACar som utifrån samma insignal ger samma utsignal, och där brus ligger långt under gränsen för en människas hörsel, skulle uppfattas likadant av en människa?

I mina ögon så är målet att signalen skall gå så oförändrad som möjligt genom så mycket av kedjan som möjligt och om det sker förändringar så vill jag veta om dem för att kunna hantera dem. Och vill jag personligen förändra signalen så att den passar min smak så föredrar jag garanterat att göra det på ett kontrollerat sätt och inte genom att kedjekoppla ett gäng signalförvrängare och hoppas att slutresultatet blir bra.

Jag accepterar helt att det finns personer som föredrar hur exempelvis en viss förstärkare förändrar en signal, men det är då en förändrad signal och förändringen är mätbar. Det spelar ingen roll hur förändringen av signalen uppkommer och var i kedjan det sker om utsignalen är identisk inom spannet för en människas hörsel.

Så om en signal går genom ett gäng steg som alla förändrar signalen eller om jag lägger på en förändring i början och sedan skickar signalen genom steg som inte förändrar signalen så att utsignalen är densamma så kommer jag att uppfatta samma ljud i slutändan.

Människan:
Du diskuterar vad vi plockar upp, vad vi lyssnar efter, hur det processas och vad vi tycker om det.

Som sagt, att människor har olika preferenser kring ljud är inget konstigt, detsamma gäller vad en person lyssnar efter. Skulle någon tvivla på det så är det bara att prata med någon som precis har börjat spela ett visst instrument. Min erfarenhet är att så fort någon börjar lära sig ett instrument så blir det instrumentet plötsligt mycket mer framträdande i musik personen lyssnar på.

Men då har vi gått från utrustningen till personers preferenser, något jag redan accepterat att det är mycket svårare om inte omöjligt att mäta. Men jag förstår inte vad det har med ljudutrustningen att göra?

Om du har två system som ger upphov till identiska ljud, kommer då inte systemen att uppfattas likadant av lyssnaren? Eller för att repetera min fråga kring alstret du tog upp, om två alster reflekterar ljus på samma sätt, kommer då inte alstren uppfattas likadant av åskådarna?

Din andra paragraf

Och som sagt, jag har inga problem med att ni umgås och lyssnar på ljudsystem. Men förstår du varför det lätt uppfattas som något oärligt att du presenterar sådana lyssningskvällar som blindtester när du får en direkt fråga om du blindtestar utrustningen?

Du fick frågan "Hur ofta kör du blindtest?"
och ditt svar var "Jag gillar blindtester och med ljud som hobby så blir det mer än man tror även om det är mindre nu när man är 40+".

Då blir det ju lite märkligt när blindtesterna visar sig inte alls vara blindtester.

Jag håller helt med dig här. Vi har långt bättre verktyg än mänskliga hörseln för att mäta ljud. Allt kan tydligt kvantifieras till att det når våra öron. Det är dessa mätningar vi kan använda för att jämföra olika system. Hur erfaren lyssnare man är/hur mycket pengar man har/hur dyrt system man lyssnat på osv är helt utan relevans. Allt som händer efter att örat kommer in i bilden är kopplat till lyssnarens personliga tycke och smak. Det är inte alls relevant här och kan som du säger hanteras med DSP/distorsionsfilter.

Att andra här på forumet istället väbner sig till magi eller olika liknelser istället för hårddata/fysik visar man bara en svaghet i vetenskaplig bildning och lurar sig själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag har läst den flera gånger nu och tycker fortfarande det är en konstig formulering. Men sak samma. För att svara på din fråga så låter det som att du är mer audiofil än jag. För några år sen var jag i ett stadie där musik skulle vara så naturtroget det bara gick, så som skaparen hade tänkt sig det hela. Resultatet blev förvisso som jag tänkt, men i slutändan upplevde jag det som trist och tråkigt och allt för kliniskt. Jag började inse vad jag inte gillade och började byta ut delarna för vägen mot det perfekta ljudet, väl medveten om att det finns inga genvägar (...) - men man föddes inte rik tyvärr utan har gått igenom samma stadie av finansiell utveckling som de flesta och man fick ta det i de steg plånboken tillät. Det landade i en karaktär som jag trivdes med. Någon av de som jag har testat hårdvara med (se längst ned) är mer inne på film och föredrar en helt annan ljudkaraktär som jag blir trött i öronen av.

För att svara på din fråga så tror jag att vi missförstår varandra. Ramverket att förhålla sig inom, det du antagligen avser med mätbart, tar jag för givet. Jag nämnde tidigare Metallicas album Death Magnetic som inte håller sig inom ramverket och låter därför illa. Men det jag hävdar inte är mätbart, vilket du också skriver, är smak och tycke och är helt och hållet den andra halvan som jag refererar till och som jag tror vi pratat förbi varandra om. För mig det alltid helheten, jag bryter sällan ned saker i detaljer.

Det enda jag kanske invänder mot är det du skrev här:

Invädningen skulle vara att det inte uppfattas likadant av två människor.

Där har du egentligen hela skillnaden tror jag och jag tror egentligen ingen av oss ifrågasätter det. Men det blir lätt skämtsamt när någon tror sig kunna skapa ett ljud ur en enkel högtalare som en Dynavoice M65 med tygdiskant som är väldigt nära en fullvuxen pjäs som en Focal Scala Utopia med beryllium diskant (där av min liknelse med en gammal Volvo med bortplockad ljuddämpare som ska efterlåta en V8, eller vad det var jag skrev) med hjälp av en DSP.

Sista punkten: Det är vad vi kallar för blindtester då ingen vet vilken uppsättning som kommer spelas. Att det finns andra som har en mer korrekt variant av hur ett blindtest ska utföras - återigen, inte blodigt allvar och det skulle ta bort nöjet i det tror jag. Metoden duger fint för oss och kan absolut kalla det för blindtester.

Jag är väldigt långt från audiofil, lyssnar inte ens så mycket på musik i nuläget. Det blir mest böcker och poddar Men jag menar alltså inte att jag vill ha en helt rak kurva som exakt återger mastern. Däremot så vill jag helst att utrustning inte ska manipulera en signal utanför min kontroll. Om jag slår på en tv vill jag inte att den skall ändra kanal eller volym om inte jag säger åt den att göra det.

Jag är inte särskilt intresserad av din ljudresa eller karriärresa, inte heller av storleken på din plånbok. Det jag är intresserad av är din nuvarande syn på ljud och vad som är mätbart.

Som tur är så spelar det ingen som helst roll huruvida tycke och smak är mätbart eftersom det är variabler som kommer in först efter att ljudet har producerats. Och eftersom ljudutrustning har som uppgift att producera ljud och inte att lyssna på det så är vi alltså överens om att det inte är några konstigheter att mäta upp ljudutrustning?

Förstår inte vad din invändning har att göra med vad jag skrev? Jag pratar om två signaler som uppfattas av en person. Jag förstår inte alls varför du återigen, och trots att det är något vi redan rett ut att vi är överens om, börjar prata om att ljud kan uppfattas olika av olika personer.

Men om det är det enda du invänder mot så tolkar jag det som att du inte har någon invändning mot att två signaler vars variation ligger utanför människans uppfattningsförmåga skulle uppfattas som identiska?

För då låter det ju som att du håller med om att ljud är mätbart och att det inte är några konstigheter att jämföra exempelvis förstärkare genom att jämföra utsignaler utifrån en identisk insignal?

Håller du också med om att det inte spelar någon roll på vilket sätt förvrängningar av ljudet introduceras så länge signalen i slutändan är precis så förvrängd som lyssnaren önskar?

Det jag försöker få fram är att ljud är mätbart. Och det spelar ingen roll vad du använder för att få fram en signal så länge signalen i slutändan är den önskade.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Jag håller helt med dig här. Vi har långt bättre verktyg än mänskliga hörseln för att mäta ljud. Allt kan tydligt kvantifieras till att det når våra öron. Det är dessa mätningar vi kan använda för att jämföra olika system. Hur erfaren lyssnare man är/hur mycket pengar man har/hur dyrt system man lyssnat på osv är helt utan relevans. Allt som händer efter att örat kommer in i bilden är kopplat till lyssnarens personliga tycke och smak. Det är inte alls relevant här och kan som du säger hanteras med DSP/distorsionsfilter.

Att andra här på forumet istället väbner sig till magi eller olika liknelser istället för hårddata/fysik visar man bara en svaghet i vetenskaplig bildning och lurar sig själva.

Som sagt, jag står för att jag tycker man är bra anal om man resonerar så. Välljud handlar inte om mätningar utan om personliga preferenser. Du kan mäta hur mycket du vill men det är i slutändan inte relevant alls. Och återigen, att tro att en DSP kan lösa ljudet (tänker inte ens upprepa mig fler gånger om M65 vs Scala Utopia nu), där har vi att lura sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Jag är väldigt långt från audiofil, lyssnar inte ens så mycket på musik i nuläget. Det blir mest böcker och poddar Men jag menar alltså inte att jag vill ha en helt rak kurva som exakt återger mastern. Däremot så vill jag helst att utrustning inte ska manipulera en signal utanför min kontroll. Om jag slår på en tv vill jag inte att den skall ändra kanal eller volym om inte jag säger åt den att göra det.

Jag är inte särskilt intresserad av din ljudresa eller karriärresa, inte heller av storleken på din plånbok. Det jag är intresserad av är din nuvarande syn på ljud och vad som är mätbart.

Som tur är så spelar det ingen som helst roll huruvida tycke och smak är mätbart eftersom det är variabler som kommer in först efter att ljudet har producerats. Och eftersom ljudutrustning har som uppgift att producera ljud och inte att lyssna på det så är vi alltså överens om att det inte är några konstigheter att mäta upp ljudutrustning?

Förstår inte vad din invändning har att göra med vad jag skrev? Jag pratar om två signaler som uppfattas av en person. Jag förstår inte alls varför du återigen, och trots att det är något vi redan rett ut att vi är överens om, börjar prata om att ljud kan uppfattas olika av olika personer.

Men om det är det enda du invänder mot så tolkar jag det som att du inte har någon invändning mot att två signaler vars variation ligger utanför människans uppfattningsförmåga skulle uppfattas som identiska?

För då låter det ju som att du håller med om att ljud är mätbart och att det inte är några konstigheter att jämföra exempelvis förstärkare genom att jämföra utsignaler utifrån en identisk insignal?

Håller du också med om att det inte spelar någon roll på vilket sätt förvrängningar av ljudet introduceras så länge signalen i slutändan är precis så förvrängd som lyssnaren önskar?

Det jag försöker få fram är att ljud är mätbart. Och det spelar ingen roll vad du använder för att få fram en signal så länge signalen i slutändan är den önskade.

Som nämnts innan, det är du med flera som gillar era mätningar. Det är inget för mig, annat än en del av något större. Jag är rätt övertygad om att det är där vi springer ifrån varandra. Man kan säkerligen mäta det mesta om man så vill men det säger inte så mycket om placering eller separering (för mig är det en väldigt viktig parameter). Förstår man inte detta så tror jag att det är för man inte upplevt en bra anläggning som kan återge detta och man håller sig till sina studier och grafer. Det är min ståndpunkt och ännu har ingen lyckats överbevisa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Som sagt, jag står för att jag tycker man är bra anal om man resonerar så. Välljud handlar inte om mätningar utan om personliga preferenser. Du kan mäta hur mycket du vill men det är i slutändan inte relevant alls. Och återigen, att tro att en DSP kan lösa ljudet (tänker inte ens upprepa mig fler gånger om M65 vs Scala Utopia nu), där har vi att lura sig själv.

Jag kommer inte kunna övertyga dig i detta. Själv har jag vetenskaplig bakgrund (fysik/medicin) och är av uppfattningen att vetenskapliga definitioner av relevanta storheter samt mätning av dessa är det enda relevanta för att generellt beskriva ett ljudsystem. Allt annat är magi/pseudovetenskap. Att sen samma ljudsystem kan uppfattad olika bra av olika personer är inte relevant. Håller du inte med om detta/inte är mån om att förbättra din förståelse för vetenskap är det meningslöst att diskutera något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Som nämnts innan, det är du med flera som gillar era mätningar. Det är inget för mig, annat än en del av något större. Jag är rätt övertygad om att det är där vi springer ifrån varandra. Man kan säkerligen mäta det mesta om man så vill men det säger inte så mycket om placering eller separering (för mig är det en väldigt viktig parameter). Förstår man inte detta så tror jag att det är för man inte upplevt en bra anläggning som kan återge detta och man håller sig till sina studier och grafer. Det är min ståndpunkt och ännu har ingen lyckats överbevisa den.

Nu förstår jag dig inte riktigt. Du pratar om placering och separering. Menar du att detta är egenskaper som inte beror på ljudvågorna?

För om vi kan mäta signalen och ljudvågorna men placering och separering inte kan mätas, vad består de då av?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Jag kommer inte kunna övertyga dig i detta. Själv har jag vetenskaplig bakgrund (fysik/medicin) och är av uppfattningen att vetenskapliga definitioner av relevanta storheter samt mätning av dessa är det enda relevanta för att generellt beskriva ett ljudsystem. Allt annat är magi/pseudovetenskap. Att sen samma ljudsystem kan uppfattad olika bra av olika personer är inte relevant. Håller du inte med om detta/inte är mån om att förbättra din förståelse för vetenskap är det meningslöst att diskutera något.

Skulle vända på det och säga att vetenskap är intressant men långt ifrån allt. Jag har som nämnts tidigare professorer, flera är några av de topp 2% mest citerade i världen (teknisk inriktning), i min verksamhet och de kan förstås mycket om något litet men precis som de flesta här en stor oförmåga att koppla ihop det till något annat. Då blir det plötsligt "Magi/psuedovetenskap" och det är förstås bara meningslöst. Det handlar inte om att jag ska förbättra min förståelse för vetenskap, utan att du ska placera din kunskap där den är implementerbar.

Skrivet av HugSeal:

Nu förstår jag dig inte riktigt. Du pratar om placering och separering. Menar du att detta är egenskaper som inte beror på ljudvågorna?

För om vi kan mäta signalen och ljudvågorna men placering och separering inte kan mätas, vad består de då av?

Ett exempel. Framför oss har vi en bluray med en stor orkester på 120 personer. De sitter i fyra rader, delade på tre sektioner. På den tredje raden, fem personer in, sitter någon och spelar på en triangel. En ljus ton i en hög tonart som hänger kvar en stund.

En bumlig högtalare så som en party högtalare eller en Cerwin Vega skulle inte kunna placera denna person och det instrument på rätt ställe, eller återge tonen i rätt nyans, medan en Focal - i synnerhet med dessa beryllium diskanter - kommer kunna skapa en trovärdig bild av att det är just där personen sitter. Möjligt att det går att mäta ett individuellt triangelslag, uppenbarligen har det hörts och där med skapat en ljudvåg, men kan en graf placera den på tredje raden, fem personer in (givet att källmaterialet har den tydligheten också, men det tar jag som en självklarhet). Beroende på förutsättningar, teknik etc, kommer mätningen att vara mer eller mindre exakt. I Cerwin Vegas fall, inte exakt alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ett exempel. Framför oss har vi en bluray med en stor orkester på 120 personer. De sitter i fyra rader, delade på tre sektioner. På den tredje raden, fem personer in, sitter någon och spelar på en triangel. En ljus ton i en hög tonart som hänger kvar en stund.

En bumlig högtalare så som en party högtalare eller en Cerwin Vega skulle inte kunna placera denna person och det instrument på rätt ställe, eller återge tonen i rätt nyans, medan en Focal - i synnerhet med dessa beryllium diskanter - kommer kunna skapa en trovärdig bild av att det är just där personen sitter. Möjligt att det går att mäta ett individuellt triangelslag, uppenbarligen har det hörts och där med skapat en ljudvåg, men kan en graf placera den på tredje raden, fem personer in (givet att källmaterialet har den tydligheten också, men det tar jag som en självklarhet). Beroende på förutsättningar, teknik etc, kommer mätningen att vara mer eller mindre exakt. I Cerwin Vegas fall, inte exakt alls.

Du verkar snurra in dig i begrepp nu. Förstår inte heller varför du börjar prata om en cerwin vega jämfört med en focal, det är ju fullständigt irrelevant. Du fortsätter att dra upp dina högtalare när de inte har att göra med diskussionen. Det blir svårt att komma någonstans när du konstant och helt omotiverat skall falla tillbaka på att du äger dyra högtalare.

Vi pratar inte om att dina ljudalstrare är bättre än någon annans ljudalstrare och vi pratar inte om att du har mycket dyrare högtalare än andra eftersom du är så otroligt framgångsrik. Vi pratar om det går att mäta ljud elelr inte. Jag säger ja, du sa tidigare ja men verkar nu ha ändrat dig igen?

Varför skulle mätningen bli mindre exakt bara för att det är en cerwin vega som mäts? Mätinstrumenten bryr sig inte om vad ljudalstraren kostar.

Men ja, mätningar kan vara mer eller mindre exakta. Men det finns mätinstrument och teknik som är vida överlägsna människoöron när det kommer till ljud, så även en enligt ett mätinstruments referensram mindre exakt mätning kan vara ofantligt mycket noggrannare än en människa.

Förstår du hur människans hörsel fungerar? Att vi har två öron som uppfattar ljud och placeringen av ljudet beror på när vilket öra uppfattar vad. Så om vi skippar blurayen och tar en riktig orkester till exempel: Om du lyssnar på en sådan och blundar så kan du placera instrument eftersom dina öron plockar upp ljudet. Varför skulle inte andra instrument som är ofantligt mycket känsligare än våra öron också kunna plocka upp det ljudet?

Tidigare så hade du ju inga problem med att acceptera att ljud kan mätas. Nu backar du i det och jag förstår inte varför (Fast jo, det gör jag nog. Men jag försöker hålla en konstruktiv ton). Och du verkar tillskriva någon eterisk placering av instrument i ljudvågen. Men triangeln beter sig som alla andra ljud, när ljudvågen från triangeln når fram så hörs den. Sedan placerar hjärnan ljudet i rummet beroende på hur våra öron plockar upp ljudet.

Varför skulle det krävas att en graf kan placera ett ljud? Det låter som en märklig artificiell begränsning att det skall kunna presenteras på en graf. Men du har ju uppenbarligen inga som helst problem med att acceptera att tekniska instrument kan mäta in och spara ner den där triangelpositionen till att börja med, för hur menar du annars att källmaterialet producerats?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Skulle vända på det och säga att vetenskap är intressant men långt ifrån allt. Jag har som nämnts tidigare professorer, flera är några av de topp 2% mest citerade i världen (teknisk inriktning), i min verksamhet och de kan förstås mycket om något litet men precis som de flesta här en stor oförmåga att koppla ihop det till något annat. Då blir det plötsligt "Magi/psuedovetenskap" och det är förstås bara meningslöst. Det handlar inte om att jag ska förbättra min förståelse för vetenskap, utan att du ska placera din kunskap där den är implementerbar..

Du ser inte problemet som ett exklusivt vetenskapligt (man kan undra vad det skulle vara annars). Du ser heller inte ett behov att förbättra din förståelse för vetenskap. Du kommer alltså aldrig kunna formulera en nollhypotes som skulle vara möjlig att motbevisa genom mätningar av vetenskapligt definierade storheter -> dina resonemang kommer aldrig kunna vara falsifierbara. Vi lever alltså i olika uppfattningar kring hur man förstår sig på verkligheten och diskussion är meningslös.

Permalänk
Medlem

Ett riktigt under att den här tråden hålls öppen

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Nu förstår jag dig inte riktigt. Du pratar om placering och separering. Menar du att detta är egenskaper som inte beror på ljudvågorna?

För om vi kan mäta signalen och ljudvågorna men placering och separering inte kan mätas, vad består de då av?

Korrekt. Det finns aspekter som inte kan mätas. Exempelvis hur bra ett par högtalare är på att skapa en stereobild, och placera ut instrument i rummet. En av de sakerna jag tycker är viktigast när jag väljer högtalare.
Det finns en hel del artiklar i ämnet du kan söka på om du vill fördjupa dig.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Du verkar snurra in dig i begrepp nu. Förstår inte heller varför du börjar prata om en cerwin vega jämfört med en focal, det är ju fullständigt irrelevant. Du fortsätter att dra upp dina högtalare när de inte har att göra med diskussionen. Det blir svårt att komma någonstans när du konstant och helt omotiverat skall falla tillbaka på att du äger dyra högtalare.

Vi pratar inte om att dina ljudalstrare är bättre än någon annans ljudalstrare och vi pratar inte om att du har mycket dyrare högtalare än andra eftersom du är så otroligt framgångsrik. Vi pratar om det går att mäta ljud elelr inte. Jag säger ja, du sa tidigare ja men verkar nu ha ändrat dig igen?

Varför skulle mätningen bli mindre exakt bara för att det är en cerwin vega som mäts? Mätinstrumenten bryr sig inte om vad ljudalstraren kostar.

Men ja, mätningar kan vara mer eller mindre exakta. Men det finns mätinstrument och teknik som är vida överlägsna människoöron när det kommer till ljud, så även en enligt ett mätinstruments referensram mindre exakt mätning kan vara ofantligt mycket noggrannare än en människa.

Förstår du hur människans hörsel fungerar? Att vi har två öron som uppfattar ljud och placeringen av ljudet beror på när vilket öra uppfattar vad. Så om vi skippar blurayen och tar en riktig orkester till exempel: Om du lyssnar på en sådan och blundar så kan du placera instrument eftersom dina öron plockar upp ljudet. Varför skulle inte andra instrument som är ofantligt mycket känsligare än våra öron också kunna plocka upp det ljudet?

Tidigare så hade du ju inga problem med att acceptera att ljud kan mätas. Nu backar du i det och jag förstår inte varför (Fast jo, det gör jag nog. Men jag försöker hålla en konstruktiv ton). Och du verkar tillskriva någon eterisk placering av instrument i ljudvågen. Men triangeln beter sig som alla andra ljud, när ljudvågen från triangeln når fram så hörs den. Sedan placerar hjärnan ljudet i rummet beroende på hur våra öron plockar upp ljudet.

Varför skulle det krävas att en graf kan placera ett ljud? Det låter som en märklig artificiell begränsning att det skall kunna presenteras på en graf. Men du har ju uppenbarligen inga som helst problem med att acceptera att tekniska instrument kan mäta in och spara ner den där triangelpositionen till att börja med, för hur menar du annars att källmaterialet producerats?

Fast jo... Jag är ytterst klar med vad jag avser. Jag kan bara utgå från att du driver med mig eftersom du hoppade in mitt i diskussionen. Att jämföra Cerwin Vega och Focal i detta fall är av allting det mest relevanta eftersom det är dessa som avger det ljud du så gärna vill mäta. Hela diskussionen började med att man, gravt felaktigt, påstår att en DSP fixar biffen genom att pilla med grafer. Det handlar fortfarande inte om en dyrare högtalare eller någons framgång även om jag förstår många här lider av ett slag av Jantelagen, utan om att det är en bättre högtalare mot en eller flera sämre högtalare med tillhörande utrustning i samma skala. Ursäkterna från vetenskapsmännen här är att allt låter likadant oavsett, vilket för mig är komplett faktaresistent. Tänker inte ge mig på fler liknelser, för de går uppenbarligen förbi er helt.

Poängen med bluray och orkester var för att belysa att graferna inte klarar av det exempel jag målade upp. Jag har inga problem med att mäta ljud, men jag har problem med att ni verkar tro att det är allt. Möjligen en liten DSP på det. Om era grafer inte kan placera ett ljud, kan ni inte med en DSP få en sämre högtalare att låta som en bättre högtalare - vilket har varit hela tesen ni drivit från första början.

Skrivet av lhugo:

Du ser inte problemet som ett exklusivt vetenskapligt (man kan undra vad det skulle vara annars). Du ser heller inte ett behov att förbättra din förståelse för vetenskap. Du kommer alltså aldrig kunna formulera en nollhypotes som skulle vara möjlig att motbevisa genom mätningar av vetenskapligt definierade storheter -> dina resonemang kommer aldrig kunna vara falsifierbara. Vi lever alltså i olika uppfattningar kring hur man förstår sig på verkligheten och diskussion är meningslös.

Jag tycker att insikten i din sista mening har varit uppenbar från första början, med både dig och andra. Men det har ändå varit ett nöje att bli påmind om det roliga/sorgliga att prata om ljud med folk som inte lyssnar på ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Fast jo... Jag är ytterst klar med vad jag avser. Jag kan bara utgå från att du driver med mig eftersom du hoppade in mitt i diskussionen. Att jämföra Cerwin Vega och Focal i detta fall är av allting det mest relevanta eftersom det är dessa som avger det ljud du så gärna vill mäta. Hela diskussionen började med att man, gravt felaktigt, påstår att en DSP fixar biffen genom att pilla med grafer. Det handlar fortfarande inte om en dyrare högtalare eller någons framgång även om jag förstår många här lider av ett slag av Jantelagen, utan om att det är en bättre högtalare mot en eller flera sämre högtalare med tillhörande utrustning i samma skala. Ursäkterna från vetenskapsmännen här är att allt låter likadant oavsett, vilket för mig är komplett faktaresistent. Tänker inte ge mig på fler liknelser, för de går uppenbarligen förbi er helt.

Poängen med bluray och orkester var för att belysa att graferna inte klarar av det exempel jag målade upp. Jag har inga problem med att mäta ljud, men jag har problem med att ni verkar tro att det är allt. Möjligen en liten DSP på det. Om era grafer inte kan placera ett ljud, kan ni inte med en DSP få en sämre högtalare att låta som en bättre högtalare - vilket har varit hela tesen ni drivit från första början.

Nej, det är du uppenbarligen inte. Om folk inte förstår dig och talar om det för dig så blir det lätt komiskt när du talar om att du är tydlig.

Ja, högtalaren avger ljudet. Men ljudvågorna har inget fingeravtryck och mätinstrumenten vet inte vilken högtalare som spelar. Så varför är det så relevant att jämföra högtalare när vi inte diskuterar om en högtalare är bättre än en annan?

Varför börja prata om jante? Jag har redan talat om för dig att jag ärligt talat struntar i om du har pengar eller ej och vad dina högtalare kostar. Är det verkligen så svårt för dig att greppa att människor kan ha invändningar mot hittepåfysik att du måste bortförklara kritik mot ditt intresse som avundsjuka?

Det skulle verkligen hjälpa om du höll dig inom fysikens gränser.

Du pratar med mig så jag förstår inte varför du ska tala om för mig vad några anonyma vetenskapsmän säger? Det har inget som helst att göra med vad vi pratar om.

Och tack, du får väldigt gärna sluta dra fler liknelser som inte har med ämnet att göra.

Du har ju redan accepterat att det inte spelar roll om utrustningen eller en DSP ger upphov till en signal till en högtalare så länge den är densamma (inom gränserna för människans hörsel). Insåg du först nu att ditt accepterande av det innebär kognitiv dissonans för dig?

Du fortsätter tjata om grafer, läs mit meddelande du citerar och rätta det tack.

tusenkronorsfrågan:

Hur menar du att ljudet från triangeln på precis rätt position hamnar på den där blurayen om det inte finns mätinstrument som kan "uppfatta" placeringen av den där triangeln och spara ner den datan?

Källan till skivan har uppenbarligen antingen mätt in triangeln och sparat det eller så har signalen manipulerats för att placera ut triangeln på rätt ställe. Oavsett vad så har vi ju uppenbarligen nog med kunskap om signaler för att peta ut instrument på plats.

Men när det kommer till att mäta högtalare så försvinner tydligen all denna kunskap? Hur vet mätinstrumenten att de lyssnar på en högtalare och inte på en orkester?

Du har inte fysiken eller tekniken på din sida och det är därför du börjar dra upp jante, säga emot dig själv , och tala om hur jag inte förstår istället för att tala om vad det är jag inte förstår. Jag tror att det viktigaste för dig inte är att du har rätt, det viktigaste är att du har rätt.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Korrekt. Det finns aspekter som inte kan mätas. Exempelvis hur bra ett par högtalare är på att skapa en stereobild, och placera ut instrument i rummet. En av de sakerna jag tycker är viktigast när jag väljer högtalare.
Det finns en hel del artiklar i ämnet du kan söka på om du vill fördjupa dig.

Men om separationen och placering av instrument är egenskaper som inte beror på ljudvågorna (du svarade "korrekt" på frågan om det). Hur menar du då att de hörs av mottagaren?

Tycker du inte att det är att sträcka sig lite väl långt att prata om att en del av ljudet beror på något odefinierat eteriskt som inte är ljudvågor?

Du får också gärna svara på frågan kring inspelningen av ljudet. Om vi inte har instrument som kan mäta in och spara placering och separering, hur lyckas vi då spela in och spara dem på skivor? Mikrofoner är mätinstrument.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Men om separationen och placering av instrument är egenskaper som inte beror på ljudvågorna (du svarade "korrekt" på frågan om det). Hur menar du då att de hörs av mottagaren?

Tycker du inte att det är att sträcka sig lite väl långt att prata om att en del av ljudet beror på något odefinierat eteriskt som inte är ljudvågor?

Du får också gärna svara på frågan kring inspelningen av ljudet. Om vi inte har instrument som kan mäta in och spara placering och separering, hur lyckas vi då spela in och spara dem på skivor? Mikrofoner är mätinstrument.

Jag tror nog att det viktiga är det produkter som skapar ljudvågorna och i en högtalare är själva chassiet och vad för materiell finns i konan(lätt och när den bryter upp) magneten (storlek), delningsfiltrets komponenter, anslutningsteminaler och intern kablar. Här finns det en nästan oändligt massa att välja på och det slutar med en lätt eller trög driven och öppen eller stängd högtalare med dyra kvalitetsprodukter som Mundorf, Jensen, Scan-Speak eller billigare saker från ex Kina. Slutproduktens ljudvågor kan sedan mätas och så görs i många HI-FI blad ex https://www.magico.net/images/Reviews/S5/Magico%20S-5%20compl.... Sedan är det upp till köparens öron att avgöra vad hen tycker låter bäst efter sin plånbok.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Men om separationen och placering av instrument är egenskaper som inte beror på ljudvågorna (du svarade "korrekt" på frågan om det). Hur menar du då att de hörs av mottagaren?
...

Självklart beror det bara på hur mycket pengar du lagt på Kablar, kabelstenar och strömrenare
/s

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Jag tror nog att det viktiga är det produkter som skapar ljudvågorna och i en högtalare är själva chassiet och vad för materiell finns i konan(lätt och när den bryter upp) magneten (storlek), delningsfiltrets komponenter, anslutningsteminaler och intern kablar. Här finns det en nästan oändligt massa att välja på och det slutar med en lätt eller trög driven och öppen eller stängd högtalare med dyra kvalitetsprodukter som Mundorf, Jensen, Scan-Speak eller billigare saker från ex Kina. Slutproduktens ljudvågor kan sedan mätas och så görs i många HI-FI blad ex https://www.magico.net/images/Reviews/S5/Magico%20S-5%20compl.... Sedan är det upp till köparens öron att avgöra vad hen tycker låter bäst efter sin plånbok.
Mvh Paul

Du menar alltså att två identiska ljudvågot kommer att låta olika beroende på vilka högtalare som har skapat dem?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Det är ändå ganska komiskt att följa detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Det är ändå ganska komiskt att följa detta.

Håller med

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Men om separationen och placering av instrument är egenskaper som inte beror på ljudvågorna (du svarade "korrekt" på frågan om det). Hur menar du då att de hörs av mottagaren?

Tycker du inte att det är att sträcka sig lite väl långt att prata om att en del av ljudet beror på något odefinierat eteriskt som inte är ljudvågor?

Du får också gärna svara på frågan kring inspelningen av ljudet. Om vi inte har instrument som kan mäta in och spara placering och separering, hur lyckas vi då spela in och spara dem på skivor? Mikrofoner är mätinstrument.

Det va alltså för jobbigt att googla?
Du kan börja titta på denna video

https://youtu.be/j77VKw9Kx6U?si=CtqABhvxIlnWMfrU

Som sagt, alla egenskaper hos en högtalare går inte att mäta. Inte ens Amir (ASR) är så cynisk att han påstår detta, men om du lyckats komma på ett sätt, berätta gärna.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Du menar alltså att två identiska ljudvågot kommer att låta olika beroende på vilka högtalare som har skapat dem?

Läste du testen? Om två högtalare har en rak frekvens 20Hz-20KHz så betyder inte det att de låter exakt likadant, och finns det två exakt identiska ljudvågor om du har möjlighet att mäta exakt. När vi mätte basfrekvenser för biltrafik på GU så var det svårigheter med det. Har du tio olika diskanter så får du inte samma ljud (kanske för att de skickar en mängd olika ljudvågor inom sitt register och inte bara en) men kan du mäta deras ljudvågor och de är exakt samma så varför låter de olika?
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Det va alltså för jobbigt att googla?
Du kan börja titta på denna video

https://youtu.be/j77VKw9Kx6U?si=CtqABhvxIlnWMfrU

Som sagt, alla egenskaper hos en högtalare går inte att mäta. Inte ens Amir (ASR) är så cynisk att han påstår detta, men om du lyckats komma på ett sätt, berätta gärna.

Nej, det var för jobbigt att filtrera googleresultaten eftersom det är spridda skurar mellan faktisk fakta och psuedovetenskapliga gissningar. Din källhänvisning till "en hel del artiklar" var inte heller särskilt tydlig. Du får gärna länka en hel del artiklar för fördjupning, det borde väl vara rätt enkelt för dig som vet vilka det är?

Var det för jobbigt att svara på frågan kring inspelning?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Läste du testen? Om två högtalare har en rak frekvens 20Hz-20KHz så betyder inte det att de låter exakt likadant, och finns det två exakt identiska ljudvågor om du har möjlighet att mäta exakt. När vi mätte basfrekvenser för biltrafik på GU så var det svårigheter med det. Har du tio olika diskanter så får du inte samma ljud (kanske för att de skickar en mängd olika ljudvågor inom sitt register och inte bara en) men kan du mäta deras ljudvågor och de är exakt samma så varför låter de olika?
Mvh Paul

Placebo, två identiska ljudvågor kan inte låta olika

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Nej, det var för jobbigt att filtrera googleresultaten eftersom det är spridda skurar mellan faktisk fakta och psuedovetenskapliga gissningar. Din källhänvisning till "en hel del artiklar" var inte heller särskilt tydlig. Du får gärna länka en hel del artiklar för fördjupning, det borde väl vara rätt enkelt för dig som vet vilka det är?

Var det för jobbigt att svara på frågan kring inspelning?

Videon är en bra start. Om du föredrar läsa på ASR, finns en hel del där också.
Det enda pseudovetenskapliga är påståendet är att allt går att mäta. Du är mer än välkommen att förklara hur du mäter soundstage och stereo imaging. Att inspelningen, rum och akustik har en större inverkan på dessa innebär dock inte att alla högtalare presterar lika under samma förutsättningar.

Jag har redan svarat på din fråga gällande inspelning. Man kan mäta mycket, inte allt. Kika du på Atkinsons video, den är pedagogisk.

Såvida du inte på ett konkret sätt kan förklara hur och vilka mätvärden som säger vad för dessa typer av egenskaper så föreslår jag att du taggar ner med termer som pseudovetenskap.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Nej, det är du uppenbarligen inte. Om folk inte förstår dig och talar om det för dig så blir det lätt komiskt när du talar om att du är tydlig.

Ja, högtalaren avger ljudet. Men ljudvågorna har inget fingeravtryck och mätinstrumenten vet inte vilken högtalare som spelar. Så varför är det så relevant att jämföra högtalare när vi inte diskuterar om en högtalare är bättre än en annan?

Varför börja prata om jante? Jag har redan talat om för dig att jag ärligt talat struntar i om du har pengar eller ej och vad dina högtalare kostar. Är det verkligen så svårt för dig att greppa att människor kan ha invändningar mot hittepåfysik att du måste bortförklara kritik mot ditt intresse som avundsjuka?

Det skulle verkligen hjälpa om du höll dig inom fysikens gränser.

Du pratar med mig så jag förstår inte varför du ska tala om för mig vad några anonyma vetenskapsmän säger? Det har inget som helst att göra med vad vi pratar om.

Och tack, du får väldigt gärna sluta dra fler liknelser som inte har med ämnet att göra.

Du har ju redan accepterat att det inte spelar roll om utrustningen eller en DSP ger upphov till en signal till en högtalare så länge den är densamma (inom gränserna för människans hörsel). Insåg du först nu att ditt accepterande av det innebär kognitiv dissonans för dig?

Du fortsätter tjata om grafer, läs mit meddelande du citerar och rätta det tack.

tusenkronorsfrågan:

Hur menar du att ljudet från triangeln på precis rätt position hamnar på den där blurayen om det inte finns mätinstrument som kan "uppfatta" placeringen av den där triangeln och spara ner den datan?

Källan till skivan har uppenbarligen antingen mätt in triangeln och sparat det eller så har signalen manipulerats för att placera ut triangeln på rätt ställe. Oavsett vad så har vi ju uppenbarligen nog med kunskap om signaler för att peta ut instrument på plats.

Men när det kommer till att mäta högtalare så försvinner tydligen all denna kunskap? Hur vet mätinstrumenten att de lyssnar på en högtalare och inte på en orkester?

Du har inte fysiken eller tekniken på din sida och det är därför du börjar dra upp jante, säga emot dig själv , och tala om hur jag inte förstår istället för att tala om vad det är jag inte förstår. Jag tror att det viktigaste för dig inte är att du har rätt, det viktigaste är att du har rätt.

Så här enkelt är det: Om du eller någon annan inte förstår det jag skriver så är det ert problem. Jag har uttryckt exakt vad jag önskar, så som det ska framställas. Går det förbi dig, inte mitt bekymmer alls för så intressant eller viktig är vare sig du eller ämnet (missförstå mig rätt, det är ett bra tidsfördriv).

Du fortsätter att mala om dina mätningar och grafer. Nu tycker jag att vi ska hålla oss inom rimliga gränser men jag uppskattar att du åtminstone ger scenarion där det lyckas istället för omvänt (just den retoriken från Gurrrrra förstod jag inte alls faktiskt). Att mäta och spela in ljud så som en orkester och placera allt på rätt ställe kräver mycket utrustning av alla slag med en hel del handpåläggning efteråt. Det ska sedan trattas ned till att återges i en eller flera högtalare i hemmet. Att spela upp ljud, borde väl därför vara var ämnet ligger. Det är åtminstone utifrån det perspektivet jag har skrivit (inklusive att man kan förändra ett ljud genom DSP) och om du har syftat på något betydligt mer eller större så hade det varit en god idé att nämna det. Men har nog tänkt att det ingår i beskrivningen "så som skaparen av alstret har tänkt sig" utan att gå djupare i det.

Jag säger inte emot mig själv och jag drog upp jantelagen för att specifikt du verkar ha hängt upp dig på en "dyrare" högtalare och min "framgång" när jag har lyft fram att det handlar om en "bättre" högtalare och att man måste ha vissa egenskaper för att vara intresserad nog för att komma till en högtalare i den prisklassen och tycka att det är värt det. Du säger att du inte bryr dig, men du är nästan den enda som tjatar vidare om det.

Fortfarande handlar det inte enbart om fysik eller teknik, det är bara du som pratar om det, och ju snabbare du inser det dessto bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Videon är en bra start. Om du föredrar läsa på ASR, finns en hel del där också.
Det enda pseudovetenskapliga är påståendet är att allt går att mäta. Du är mer än välkommen att förklara hur du mäter soundstage och stereo imaging. Att inspelningen, rum och akustik har en större inverkan på dessa innebär dock inte att alla högtalare presterar lika under samma förutsättningar.

Jag har redan svarat på din fråga gällande inspelning. Man kan mäta mycket, inte allt. Kika du på Atkinsons video, den är pedagogisk.

Såvida du inte på ett konkret sätt kan förklara hur och vilka mätvärden som säger vad för dessa typer av egenskaper så föreslår jag att du taggar ner med termer som pseudovetenskap.

Okej, så inga länkar till någon av alla artiklar som finns?

Jag säger inte att allt kan analyseras perfekt, vi har inte ens kommit dit eftersom jag har fått mothugg redan vid att det går att mäta signaler i kablar och ljudvågor i luften.
Jag vet inte varför du nämner att alla högtalare inte presterar likadant under samma förutsättningar? Att olika högtalare spelar olika är väl inget som jag eller någon annan här har sagt emot?

Uppfattar vi ljud med något annat än ljudvågor, och främst genom våra öron?

Jag har inte sett att du har svarat på min fråga kring inspelning. Hur lyckas vi spela in och skapa en skiva med ljudet av en triangel till vänster på tredje raden om mäta in och spara ner ljudet av en triangel till vänster på tredje raden om det är något som inte kan mätas in?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Att mäta och spela in ljud så som en orkester och placera allt på rätt ställe kräver mycket utrustning av alla slag med en hel del handpåläggning efteråt. Det ska sedan trattas ned till att återges i en eller flera högtalare i hemmet. Att spela upp ljud, borde väl därför vara var ämnet ligger.

Jag säger inte emot mig själv och jag drog upp jantelagen för att specifikt du verkar ha hängt upp dig på en "dyrare" högtalare och min "framgång" när jag har lyft fram att det handlar om en "bättre" högtalare och att man måste ha vissa egenskaper för att vara intresserad nog för att komma till en högtalare i den prisklassen och tycka att det är värt det. Du säger att du inte bryr dig, men du är nästan den enda som tjatar vidare om det.

Fortfarande handlar det inte enbart om fysik eller teknik, det är bara du som pratar om det, och ju snabbare du inser det dessto bättre.

Så det kräver mycket utrustning och handpåläggning, men det går ju uppenbarligen att göra. Tyder inte det på att det finns en ganska god förståelse för hur signaler behöver manipuleras för att placera ljud?

Du är den som flertalet gånger talat om för folk här hur framgångsrik du är och hur du bara vill ha det bästa, och jag är den som har hakat upp mig? Den köper jag inte.

Okej, så ljuduppspelning handlar inte enbart om fysik eller teknik? Vad är det då som spelar in? Vad är det utanför fysiken som omvandlar signalen tills den når dig som en ljudvåg?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Så det kräver mycket utrustning och handpåläggning, men det går ju uppenbarligen att göra. Tyder inte det på att det finns en ganska god förståelse för hur signaler behöver manipuleras för att placera ljud?

Du är den som flertalet gånger talat om för folk här hur framgångsrik du är och hur du bara vill ha det bästa, och jag är den som har hakat upp mig? Den köper jag inte.

Okej, så ljuduppspelning handlar inte enbart om fysik eller teknik? Vad är det då som spelar in? Vad är det utanför fysiken som omvandlar signalen tills den når dig som en ljudvåg?

Det är ingen som har sagt emot dig eller någon annan gällande att spela in.

Det handlar enbart om att beskriva en typ av karaktär som uppenbarligen är svårbegriplig. Du är fortfarande den som tjatar om din teknik - aldrig har du nämnt något om att du ens haft möjligheten att lyssna på något bättre.

Du har själv svarat på det sista:

Citat:

Att olika högtalare spelar olika är väl inget som jag eller någon annan här har sagt emot?

Gurrrra håller inte med dig, alla högtalare och förstärkare låter likadant, ibland med lite DSP påläggning.

Självklart är det inte så. Spelar roll hur mycket man kan mäta, fysik eller teknik, om du medger att de spelar olika. Det jag säger, igen, är att en DSP inte fixar att en sämre högtalare låter som en bättre, oavsett hur precis mätning vi har. Vet ej varför detta är så svårt att begripa.