Klarar en dator att stå ute i förråd?

Permalänk

Klarar en dator att stå ute i förråd?

Har haft en dator ståendes i ett förråd några år. Tror ni komponenterna i den har skadats på något sätt? Den har klarat sig från regn och snö men inte skiftande temperaturer, fuktighet och kyla?

Kan mosfetsen tagit skada?

Permalänk
Medlem

Hårddiskar och fläktar är väl det jag skulle vara lite orolig för. Bör vara lugnt, se bara till att du tar in dator i rumstemperatur och låt den vara ett dygn eller två så eventuell kondens kan torka.

Lagerhus är oftast inte värmda till rumstemperatur heller. Blir väl inga minus grader kanske.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har haft en dator ståendes i ett förråd några år. Tror ni komponenterna i den har skadats på något sätt? Den har klarat sig från regn och snö men inte skiftande temperaturer, fuktighet och kyla?

Kan mosfetsen tagit skada?

Tror egentligen inte de har skadats och moderna (10-20 år) komponenter brukar klara sig ganska bra, men visst risken finns. Har det varit väldigt fuktigt, dammigt eller så kanske man bör öppna och rengöra datorn först med isopropanyl eller liknande

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har datorer som stått i betydligt sämre miljöer som funkar fint fortfarande. Kolla efter enventuella husdjur som flyttat in i den innan uppstart.

Hur gammalt eller nytt handlar det om?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

En del kondensatorer på moderkort och nätagg kan svälla efter ett antal år och bli dåliga. Rostangrepp kan man lita på om det är hög luftfuktighet som i tropiska klimat.

Permalänk
Medlem

@xSean145 jaha, jag har inte upplevt att kondensatorer blir dåliga ? Rostangrepp kan det nog bli om det är fuktigt men kallförråd bör ha någon form av uppvärmning eller så ska prylarna stå i utrymmen där det inte blir mycket fukt och där det är bra ventilation.

Jag har grejer på vinden och där blir det lite fuktigt ibland men inte ofta, som värst är det vid övergång mellan vår-sommar och höst-vinter men det är inte mycket fukt på vinden. Det kanske är värmen som stiger dit upp genom isolering som hjälper till att hålla fuktigheten nere, ingen aning. Jag har märkt på kartonger, papper och en del böcker jag har där att dom påverkats. Men det visste jag från början, det är saker jag har tänkt slänga i framtiden i alla fall så det gör inget det lilla det har blivit påverkat av fukt.

Datorprylar och annat jag har där har inte påverkats vad jag kan se. Däremot stämmer det som andra säger att tar man in prylar utifrån bör dom stå i 24h och få värmas upp innan man börjar använda grejerna.