HDMI Forum förbjuder AMD att dela källkoden till HDMI 2.1-drivrutin

Permalänk
Melding Plague

HDMI Forum förbjuder AMD att dela källkoden till HDMI 2.1-drivrutin

Displayport förblir den bästa lösningen för Linux-användare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Linux o AMD användare här, kör redan displayport

Permalänk
Medlem

Typiskt exempel att standarder inte ska hållas gisslan av sådana skräporganisationer.

Permalänk
Medlem

Så tråkigt detta, kör visserligen DisplayPort men det ska inte krävas att man väljer komponenter med absolut precision för att få en god upplevelse med Linux.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Tråkigt då går väl 4K @ 240Hz bort på Linux.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
99:e percentilen

Otillbörligt trams™. Dra dit pepparn växer, HDMI Forum.

Men då hade jag ju bevisligen inte fel då när jag höll fast vid att föredra DisplayPort när alla plötsligt fick HDMI-feber där för några år sedan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Tråkigt då går väl 4K @ 240Hz bort på Linux.

Om man inte kan tänka sig att använda displayport så verkar det tyvärr vara så tillsvidare

Permalänk
Medlem

Riktigt trist och kass motivering av HDMI Forum. Låter som security by obscurity. Personligen använder jag helst DisplayPort ändå men valmöjligheter är ju alltid att önska. Vissa bildskärmar utan DP är nu helt otänkbara framöver för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Tråkigt då går väl 4K @ 240Hz bort på Linux.

Hdmi 2.1 är väl max 43 Gb/s? Så max blir väl 140 Hz i 4k
240hz är med 10bit är väl snarare runt 55 Gb/s

Dp 2.1 är det som klarar högre Hz i 4k....

Ändrade korrekt Gb/s på 240hz
Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Öppen vs stängd mjukvara är en gammal fråga kring säkerhet. Jag tycker ej denna fråga har ett generellt svar.
En produkt som linux som används av så många kommer stenhårt granskas, en mjukvara som används av väldigt få men information finns ute finns det större risker med.
Linux + HDMI känns som något som skulle granskas rejält.

Btw jag själv stör mig mest på det finns både hdmi och displayport, det innebär mer adapters att ha med sig. Vad jag tolkar har väldigt få nya laptops displayportutgång.

Permalänk
Medlem

Displayport över usb-c har väl typ alla nya laptops

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Öppen vs stängd mjukvara är en gammal fråga kring säkerhet. Jag tycker ej denna fråga har ett generellt svar.
En produkt som linux som används av så många kommer stenhårt granskas, en mjukvara som används av väldigt få men information finns ute finns det risker med.
Linux + HDMI känns som något som skulle granskas rejält.

Btw jag själv stör mig mest på det finns både hdmi och displayport, det innebär mer adapters att ha med sig. Vad jag tolkar har väldigt få nya laptops displayportutgång.

Utifrån HDMI Forums motivation är det väl rätt tydligt att man motiverar det med att man inte vill röja detaljer om specen -> security by obscurity. Att det bör undvikas är knappast kontroversiellt, både NIST och Common Weakness Enumeration tar tydligt avstånd från denna praxis.

Att det finns flera standarder som tävlar tror jag driver utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Illa att sånt här ska genomföras så dåligt

Kan inte allt bara gå mer mot öppen källkod, framförallt när det kommer till branschstandarder

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Öppen vs stängd mjukvara är en gammal fråga kring säkerhet. Jag tycker ej denna fråga har ett generellt svar.
En produkt som linux som används av så många kommer stenhårt granskas, en mjukvara som används av väldigt få men information finns ute finns det större risker med.
Linux + HDMI känns som något som skulle granskas rejält.

Jag tror det är viktigt att poängtera att säkerheten i fråga antagligen rör sig mindre om "installera elak mjukvara" och mer om "stoppa knäckning av kopieringsskydden".

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Btw jag själv stör mig mest på det finns både hdmi och displayport, det innebär mer adapters att ha med sig. Vad jag tolkar har väldigt få nya laptops displayportutgång.

Det är vad som händer när en branschorganisation har en självförstärkande loop av marknadsföringsbudget och licensinkomster.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Jag tror det är viktigt att poängtera att säkerheten i fråga antagligen rör sig mindre om "installera elak mjukvara" och mer om "stoppa knäckning av kopieringsskydden".

Det är vad som händer när en branschorganisation har en självförstärkande loop av marknadsföringsbudget och licensinkomster.

Pengar är ju dock vad som driver utveckling framåt... Fanns det inga pengar så tror jag inte att någon utvecklar detta i någon rasande fart

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Pengar är ju dock vad som driver utveckling framåt... Fanns det inga pengar så tror jag inte att någon utvecklar detta i någon rasande fart

Skrivet i en artikel om Linux 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Skrivet i en artikel om Linux 🤣

Jag förstår vaf du vill åt med tanke på den ideologiska motivation som många Linux-utvecklare har. Samtidigt finns de flesta IT-storföretag representerade ibland bidrag till Linux (både i kod och pengsr).

Permalänk
Medlem

Microsoft köper mindre standarders beslut typ HDMI och kan på så sätt handikappa och hålla samtliga konkurrenter utom räckhåll.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

Jag tror det är viktigt att poängtera att säkerheten i fråga antagligen rör sig mindre om "installera elak mjukvara" och mer om "stoppa knäckning av kopieringsskydden".

Jag tänkte knäckning av någon säkerhet kring HDMI som påverkade andra operativsystem. Men när du skriver stoppa knäckning av kopieringsskydden, så har du nog kommit på vad de verkligen är rädda för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Pengar är ju dock vad som driver utveckling framåt... Fanns det inga pengar så tror jag inte att någon utvecklar detta i någon rasande fart

Självklart, men framtiden för HDMI Forum hänger på att HDMI fortsätter att vara relevant. Att hålla borta DisplayPort (och framtida konkurrerande standarder) från marknaden lär alltså vara en kärnfråga.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Det enda detta gör är att det tar längre tid innan det fungerar då någon annan utvecklare lär ta fram en lösning.
Personligen väljer jag alltid DP före HDMI om det är möjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Organisationen HDMI Forum avslår ett önskemål från AMD om att släppa källkod som skulle kunna lösa problemen med HDMI 2.1-standarden på Linux-system

Drygt men vad hindrar AMD från att släppa en binär istället för källkoden?
Jag vet att man vill ha källkoden men om det inte är ett alternativ, varför inte överväga kompilerad?
Finns säkert något jag missar här

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Tråkigt då går väl 4K @ 240Hz bort på Linux.

På hdmi ja, men displayport funkar och är en öppen standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Drygt men vad hindrar AMD från att släppa en binär istället för källkoden?
Jag vet att man vill ha källkoden men om det inte är ett alternativ, varför inte överväga kompilerad?
Finns säkert något jag missar här

Inget, de har redan AMDGPU-PRO, men den drivrutinen är sämre på alla sätt än den öppna.

Öppen källkod är det som gäller på Linux, kärnan är byggd för att inkludera allt

VESA borde utveckla en riktig konkurrent till HDMI med liknande funktioner som ARC och CEC och ta över i TV-segmentet också.

Permalänk
Medlem

Hoppas de ser till att "råka ut för en läcka". Standarder ska vara öppna och hdmi bör strävas att gå ifrån.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Det kanske blir ett fall för EU framöver, jag tycker personligen öppen källkod borde vara obligatoriskt för en standard som denna. Bara att lagstifta!

Hur är det med USB-C? Är allt kring det öppet och fritt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Hoppas de ser till att "råka ut för en läcka". Standarder ska vara öppna och hdmi bör strävas att gå ifrån.

En "läcka" skulle inte hjälpa, utan tillåtelse från HDMI Forum så blir det inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Hoppas de ser till att "råka ut för en läcka". Standarder ska vara öppna och hdmi bör strävas att gå ifrån.

Lär hända via läcka eller genom reverse engineering. Kan ta tid men av historisk erfarenhet vet vi att det händer för eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heyon:

Det kanske blir ett fall för EU framöver, jag tycker personligen öppen källkod borde vara obligatoriskt för en standard som denna. Bara att lagstifta!

Hur är det med USB-C? Är allt kring det öppet och fritt?

USB-C är en kontakt-standard, men alla protokoll som använder den kontakten är inte öppna.

Kontakten i sig är fri att använda, men du behöver köpa ett USB ID och betala för att använda logotypen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Drygt men vad hindrar AMD från att släppa en binär istället för källkoden?
Jag vet att man vill ha källkoden men om det inte är ett alternativ, varför inte överväga kompilerad?
Finns säkert något jag missar här

Vad jag vet tillåter inte Mesa att drivrutiner har beroenden på binära klumpar. Linux-sidan tillåter firmware som binär klump så om AMD kan lägga till de sista bitarna där istället skulle det kanske gå.

Jag tycker det låter som att HDMI 2.1 kräver någon form av DRM (Digital Rights Management, inte Direct Rendering Manager) där datat måste hanteras på ett speciellt sätt hela vägen för att hållas hemligt. Bara spekulation från min sida men det har rent allmänt varit svårt att hitta någon gemensam grund att stå på när det gäller öppen källkod och filmindustrin. Det finns lite kod för säker uppspelning av upphovsrättsskyddat material i Linuxkärnan men de flesta slår inte på den. Från andra hållet så tycker inte windevine att det är tillräckligt för att gå upp en säkerhetsnivå (med andra ord låta Netflix strömma video i 1080p), om det inte råkar vara i Chrome OS med Googles proprietära bitar.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810