Ny dator, Win11 installation - m.2 disk hittas ej

Permalänk
Medlem

Ny dator, Win11 installation - m.2 disk hittas ej

Hej

Har läst om fler som haft liknande problem.
Precis byggt klart datorn.
Allt är köpt begagnat här förutom m2-disken som är sprillans.

Moderkort, Asus Maximus Z690 Hero
M2, Samsung 990 Pro

m.2 disk monterad på plats m.2_3(socket3) - det borde väl fungera?
Z690 manual

I BIOS, under Advanced/PCH Storage Config, står det att M.2_3 är "empty"

Har BIOS Version 2703, från augusti 2023.
Det finns en version 3302 som släpptes 2024-02-22. Kan denna hjälpa tro?
Känns ändå som att jag inte har lastgammal BIOS.

Hoppas verkligen inte jag behöver byta m.2-port, då hela rasket sitter bakom custom vattenkylning

Har testat att ladda in drivrutin från Asus, SATA-driver när jag ska installera windows.
Men det hjälper ju knappast ifall inte disken hittas ens i BIOS.

Har ni några tips att komma med?

Mvh Peter den trötte

Permalänk
Medlem

Hmm

Gick till EZ mode och disken hittas ju visst i BIOS.
https://imgur.com/a/MPSAffq

Så då behöver jag bara få Windows-installationen att hitta den också - känns ju lite bättre.

Några tips på vad jag kan försöka för att åstadkomma det?

Permalänk
Medlem

Disken ska inte stå i RAID utan i NVME om jag inte missfärstår det!

Har du laddat in default (F5) inställningar?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Disken ska inte stå i RAID utan i NVME om jag inte missfärstår det!

Har du laddat in default (F5) inställningar?

Ohh, såg också det och undrade vad det kom ifrån.
Körde just default igen, ingen skillnad - står fortfarande som RAID.

Går det att ändra manuellt någonstans?
Söker på RAID i bios men utan träff

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Aha.

Fast det finns ingen RAID-uppsättning att radera.
Går det att köra nån hårdare reset av Bios?
Load default verkar inte hjälpa

Permalänk
Rekordmedlem

Finns det nån anledning till att du inte monterat ssdn i m.2_1 kontakten ?
Om inte så montera den där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan prova att först skapa en raid för att sedan radera den.

Men börja med att plocka ur batteriet vänta en stund & sätt i det igen, starta datorn & se hur det ser ut i bioset!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Finns det nån anledning till att du inte monterat ssdn i m.2_1 kontakten ?
Om inte så montera den där.

Jo det finns men man blir lite osäker nu.
Enligt manual så är just den m2-sloten gör Gen 4, de andra två klarar bara Gen 3. Men jag kan ha misstolkat förstås

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Du kan prova att först skapa en raid för att sedan radera den.

Men börja med att plocka ur batteriet vänta en stund & sätt i det igen, starta datorn & se hur det ser ut i bioset!

Bra tips, testar ikväll när jag kommer hem

Permalänk
Medlem

Finns en knapp vid I/O plåten som raderar BIOS, ovanför flashback knappen

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Kolla att SATA-portar typisk 5 och 6 inte har plockat bort anslutning till din m.2_3 - brukar vara ganska typiskt att den sista M.2-porten och de högsta SATA-portar delar samma PCIe-linor och du kan bara ha det ena eller andra - inte båda samtidigt. kolla i BIOS om detta. att den andre M.2-porten är gen-3 kan förklaras av att den är redan gått igenom en chip som skapat fler PCIe-lines och som kan växla mellan SATA och PCIe medans m.2_1 i Gen-4 är direktansluten till din CPU

Windows kan bara starta på SATA-diskar och presenterar lagringen sig som något annat som virtuella volymer från en RAID eller en SCSI-disk så kan inte windows boota hur mycket du än försöker utan stöd i BIOS eller extra drivrutiner, som i princip wrappar lagringen och presenterar den som en SATA-disk - då all dataöverföring sker ändå med SCSI-kommandon oavsett SATA eller SCSI-disk.

NVMe behöver också en emuleringslager till SCSI-kommandon men är oftast redan konverterad i BIOS eller drivrutin i använda OS då all logisk hantering är i form av SCSI-kommandon från OS sett och är inget som enkelt kan bytas till något annat oavsett om det är Linux eller Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Finns en knapp vid I/O plåten som raderar BIOS, ovanför flashback knappen

Aaah, den lär jag testa- grymt 👍😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poberg:

Jo det finns men man blir lite osäker nu.
Enligt manual så är just den m2-sloten gör Gen 4, de andra två klarar bara Gen 3. Men jag kan ha misstolkat förstås

Första m2 sloten är också gen 4 och direkt kopplad mot cpu:n

Tredje är gen4 eller sata och kopplad via chipset istället.

Så du bör sätta din snabbaste ssd i den första/översta m2 sloten närmast cpu:n.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Första m2 sloten är också gen 4 och direkt kopplad mot cpu:n

Tredje är gen4 eller sata och kopplad via chipset istället.

Så du bör sätta din snabbaste ssd i den första/översta m2 sloten närmast cpu:n.

Oooh, fy fasiken - det blir jobbigt 😩
Är första sloten snabbare alltså? I så fall lär jag nog riva vattenkylningen och flytta disken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poberg:

Är första sloten snabbare alltså?

Frågan är om du märker någon skillnad?

Men om du frågar mig så hade jag satt den i första slotten!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tror jag siktar på att få igång den överhuvudtaget först. Kan flytta disken när det blir dags att byta kylvätska. Tack ändå för din input, kommer aldrig montera en m2 i slot 3 nån mer gång 😂

Permalänk
Medlem

Ohohh.

Tvärsäkert världens rookie-misstag.
Ändrade under Secure Boot, från "Other OS" till "Windows UEFI Mode"

Kan väl erkänna att jag inte har så många timmar i BIOS, så det är lite djungel för mig.

Nu är iaf installationen igång!! Lördags-party

Permalänk
Medlem

Stort tack till alla som tog sig tid att kommentera och ge mig råd.
Trevlig helg på er!

Permalänk
Medlem

Släng upp nån bild på din custom loop. OM du orkar. För vi är lite nfikna.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Släng upp nån bild på din custom loop. OM du orkar. För vi är lite nfikna.

I second that!

Skrivet av Poberg:

Stort tack till alla som tog sig tid att kommentera och ge mig råd.
Trevlig helg på er!

Glöm inte att återkoppla hur det blev!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Installationen gick galant med Windows UEFI Mode.
M.2 disken kvar på slot m.2_3 - tack och lov att jag inte behövde flytta den.

Tänkte slänga upp ett album på bygget….men det kan ju hända att jag glömmer det. Så här kommer en snabb smygbild:)

https://imgur.com/a/D5PYNAV

/Peter