Knappbatteri för tid o klocka iMac 27" 2011

Permalänk
Medlem

Knappbatteri för tid o klocka iMac 27" 2011

Hej,
Skall byta knappbatteriet i min iMac men går inte att få tag på. Det heter BR2032. Pratat med Apple service och dom hänvisar till England. Någon som vet om det finns något batteri som dom har ersatt med? Det några tipsar om är CR2032 men då säger några att det kan förorsaka överhettning pga att det urladdar fortare än BR 2032 som är det riktiga.
Någon som har erf eller tips om batteri.
Tack Eilert

Permalänk
Medlem

BR klara större temperaturspann och laddar ur långsammare, tror inte det spelar nån roll i ditt fall.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

CR 2032 är ju det helt dominerande som BIOS batteri i PC världen. Att det batteriet skulle skapa problem i äpple världen har jag svårt att tro. Annars så finns BR 2032 att köpa om du Googlar. Fler svenska återförsäljare.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

CR 2032 är ju det helt dominerande som BIOS batteri i PC världen. Att det batteriet skulle skapa problem i äpple världen har jag svårt att tro. Annars så finns BR 2032 att köpa om du Googlar. Fler svenska återförsäljare.

Kan väl kanske vara riktigt. Nu gäller det iMac och den ska ha BR2032 pga värmutvecklingen. Den håller för 85 grader celsius medans CR 2032 endast klarar 60 grader. Talat med Appels service i stockholm och dom avråder för cr. Dom börjar att läcka. CR finns hur mycket som helst däremot finns inte BR. Dom annonserar om BR med det är CR. Tack ändå för intresse.

Permalänk
Medlem

https://www.elfa.se/sv/knappcellsbatteri-litium-br2032-3v-200...

https://se.farnell.com/panasonic-electronic-components/br-203...

Verkar ju gå att beställa, men tar tid att få

Edit:

Detta finns i lager. Går troligen att använda om du kan lyckas ta bort "benen" från det.

https://www.tme.eu/se/details/bat-br2032_hen/batterier/panaso...

(Jag har kört från TME förr, de är seriösa)

Edit2:

Även detta finns. Lite billigare. Samma där, bryt/klipp bort benen. Kan funka.

https://www.tme.eu/se/details/bat-br2032_gun/batterier/panaso...

Dessa batterier verkar bara göras av Panasonic, och typ alla har slut i lager ... så de kanske gör små volymer?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om platsen där batteriet sitter inte blir varmare än 60 grader C under långa tider så är det inget problem att sätta en CR2032 IMHO.

Om hållbarheten blir kortare av värmen och är inte komplicerat eller krångligt att byta - byt oftare när det behövs...

Man får också skilja på batterityper när det gäller läckbenägenhet över tiden. Akali och Silveroxid-knappbatterier kan börja läcka, men under alla åren som jag sett och hanterat CR2032 och motsvarande andra storlekar av Lithium-batterier så tror jag aldrig sett någon läcka med resulterande korrosion på utsidan av batteriet oavsett hur urladdade de än är

- det är dessutom vattenfritt och rätt flyktig organisk eterliknande elektrolyt i dessa, så om de går hål i sig så blir de snart torra invändigt och inte vandring av salter på samma sätt som med batterier med vattenbaserad kaliumhydroxid-baserad hygroskopisk elektrolyt (som de tjockare och smalare knappceller som silveroxidbatterier liknande SR44 och motsvarande samt akali-batterier)

Hållbarhet och värmetåligheten är till stor del bestämd av packningen/förseglingens material och utförande mellan batteriets plåthalvor och hur bra de håller kvar den flyktiga elektrolyten över tid och bestämmer hur länge de håller vid olika temperaturer.

Permalänk
Medlem

Tack för alla välmenta förslag. Det är tydligen iMac mitten 2011 som är besvärlig. Alla avråder även batteriförsäljare.
Jag har löst problemet. Jag har lött en lös batterihållare så jag kan byta batteri utifrån och använder CR2032. Kan Då byta oftare. Besvärligt byta batteri eftersom man måste plocka isär hela datorn. Batteriet sitter på moderbordet.
Tråden kan stängas. Problemet löst.