Några försöker verkligen komma åt min e-post. Något mer jag kan göra med säkerhet?

Permalänk
Medlem

Några försöker verkligen komma åt min e-post. Något mer jag kan göra med säkerhet?

Kollat inlogg historik på min mail och några verkar vilja ha min mail tydligen
Detta är min knappt använda mail med mitt för+efternamn på outlook. Som bara används till väldigt få viktigare saker.
Har andra mail adresser för konto osv.

Jag har 2FA och installerade även nu microsoft authenticator och kopplade kontot dit.
Är det något mer jag kan göra eller är det safe nog med dessa sakerna?

(De från Sverige är jag)

Permalänk
Hedersmedlem

Se till att ha ett rejält starkt lösenord utöver 2FA, förstås. Förslagsvis typ 24+ tecken slumpgenererat, även om det är overkill.
Tror inte det finns så mycket annat att göra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Redan 16 tecken och symboler är besvärligt nog - men under förutsättning att de _är_ slumpmässigt framtagna!.

16 tecken av urval av 94 symboler (alla skrivbara tecken i ASCII-7bit utom mellanslag) ger med 94¹⁶ = 3.7157429e+31 och med ln(3.7157429e+31) / ln(2) = 104.9 bit entropi

Man skall vara väldig angelägen och ha enormt tålamod samt väldigt stor maskin och energibudget för att knäcka det till ens 50% halvvägs...

Är tveksamt att någon ens till idag har lyckats knäckt med brute force en lösen med 80 bitars entropi... när man bevisligen med mycket möda knäckte SHA1-hash så visade den sig inte ha mer än runt 63 bit i praktisk entropi och då var det månaders beräkningar med googels infrastrukur av stora mängder datorer var gång man fick träff/knäck.