Audiofilföretag säljer NUC-dator för 50 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Han ville ha källan till bilden jag länkat tidigare. Har inte så mycket ork eller lust att sammanfatta nåt eftersom han ändå inte lyckas läsa nåt jag skriver.

vilket nummer har bilden i referensen? Känns mest som det handlar om olika bio anläggningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

vilket nummer har bilden i referensen? Känns mest som det handlar om olika bio anläggningar.

Sidan 17 så handlar det om mindre rum som typ hemmabios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Sidan 17 så handlar det om mindre rum som typ hemmabios.

Tack Det måste blivit fel när jag kollade på den första gången för jag såg bara de tio första sidorna. Nu ser jag 30 sidor.

Kanske lite magert urval med 11 personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Här, jag klistrar in den igen. Harman har alltså mätt smak o tycke. Du litar inte på Harman alltså? Det här är alltså vedertagna grejer för alla utom rena subjektivister.
<Uppladdad bildlänk>

Tack för detta. Då är det alltså inte Harman kurvan du har pratat om, utan en fd vice ordförande, numera pensionär som gjort ett eldsjälsprojekt på ålderns höst som på sin höjd ifrågasätter sin fd kollegas arbete. Jag citerar

"However the studies that the author is aware of have been compromised by a lack of adequate loudspeaker measurements and/or information about the room acoustics. No doubleblind listening tests appear to have been done so there are no trustworthy subjective evaluations. Consequently, the resulting targets can be challenged (...) In fact, the target variations at both ends of the spectrum are substantial, with untrained listeners simply choosing “more of everything.” An unanswered question is whether this was related to overall loudness—more research is needed (...) More data would be enlightening, but this amount is sufficient to indicate that a single target curve is not likely to satisfy all listeners"
Detta avser direkt 48 och 49 som bilden har visat.

Så, kan vi då vara överens om att Harman kurvan inte är tillräcklig, att ett otränat öra vill ha mer av allt (motsvarande det du kallade kul tidigare, det jag har benämnt som snabbmat eller kebab" och att forskningsunderlaget är bristfälligt?

Känns som att jag har skrivit det några gånger nu.

Skrivet av joakim99:

vilket nummer har bilden i referensen? Känns mest som det handlar om olika bio anläggningar.

Det gör det nog och de är inte kända för att vara korrekta, men jag fick svar som jag ställde frågan och har inga invändningar!

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Går det en magisk gräns där?

njäe men då är man solklar audiofil

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Roligaste jag läst på länge att man drar upp ett helt ovidkommande CV som bevis på att man har rätt 🤣

Äter popcorn o fortsätter läsa pajkastningen mellan personer som aldrig kommer kunna förstå varandra.

Klart maskinen är för dyr för vad den gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jämförelsen håller inte. Bortsett från att panelteknikerna inte säger särskilt mycket om hur utfallet av undersökningen kommer bli, så vore en bättre liknelse att jämföra två skärmar med olika vitbalans. Där kommer åsikterna gå isär och även bero på vad som visas.

Jag umgås inte med audiofiler men har sett en hel del audiofilforum genom åren. Det tenderar att vara en hel del prylbögeri, shamanism och sila mygg medan man sväljer kameler. Endast ett fåtal lägger ner seriöst arbete, med någon form av kompetens, på akustik. Samma människor tenderar att göra sig ovänner när de idiotförklarar folk som tror på shakti-stenar.

För ett hyfsat stort urval av audiofiler, med 2 miljoner personer, kan man ju kolla r/audiophile. Hur många bra rum hittar du när du scrollar? Finns väl ett och annat men den överväldigande majoriteten är dåliga. Mycket dyra prylar dock (fast jag har inte sett så mycket hokus-pokus, vilket förvisso är positivt, men så brukar jag inte heller hänga där).

Nä samma panel och enbart skillnad i vitbalans skulle lika med SAMMA ljudprylar fast olika EQ. Det är inte vad jag diskuterat.

Om du träffar någon irl så diskutera lite akustik. De brukar vara väldigt intresserade
Reddit är en sällan en bra källa imo

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Såg att jag nämndes, så skyll dig själv
Nej men, jag ställer oerhört höga krav generellt. En av mina VDar säger att prestationskraven är ungefär som hos elitidrottare medan en majoritet hellre tar en lätt jogg nån gång. För mig är det en liknelse som säger ganska mycket. Jag har ett fantastiskt gehör och kan plocka ut ett C# eller någon som är out of tune i en orkester. Jag ställer höga krav på de jag jobbar med också. Poängen med ljud är att det är mycket subjektivt. Det går inte att mäta på samma sätt som ett grafikkort och FPS resultatet.

Hävdar man att rummet är av vikt och att ett budgetsystem kan låta som ett 10x dyrare system i ett bra rum så absolut. Men försök tro mig om jag säger att ett 10x dyrare system också kan låta betydligt bättre i ett bra rum. Just den lilla delen verkar det vara en omöjlighet för folk att acceptera. Snarare är det så att ett dyrare och ett mer precist system kan låta sämre om inte rätt förutsättningar finns, just för att de kräver mer. De större högtalarna i Utopia serien sägs kräva exempelvis 1,5 meters avstånd från väggen för att låta bra. Det är av många skäl inte praktiskt genomförbart i många fall, även om det rent ljudmässigt säkert skulle låta a-ma-zing.

Men som jag sagt på flera ställen i tråden så är det en individuell fråga där förutsättningarna inte alltid finns. När man bygger en anläggning, oavsett prisklass, så matchar man oftast hårdvara. Saker passar olika bra med varandra för att företagen har olika preferenser i hur ljud ska uppfattas. För mig är det som att jämföra BMW, Mercedes, Audi och Volvo. BMW är kanske den mest körglada, Volvo är mer säker, Mercedes är mer konservativ och Audi är fullsmockad med teknik. Ska man mäta topphastigheter så kommer Volvo sist då de har begränsat sina fordon till 180km. Är det relevant för de flesta? Antagligen inte. Det är samma med ljud, man kan inte ställa prestanda i mätbara grafer på det sätt ni önskar och påstå att den ena är bättre än den andra, annat än på just det.

Mätbar prestanda och åtgärder (bättre kringliggande hårdvara, förbättringar av rumakustik) är två av fyra väsentliga saker när det gäller ljud. Det tredje är hörseln och det fjärde är smaken som båda är individuella. En hissad bas, eller musik med en hög bas (Brigadier Sabari) kan låta fantastiskt för någon med en hörselnedsättning. Det här är saker man måste ha med när det kommer till välljud. Grafikkortet kräver egentligen bara de två första. När man har en JBL partylåda som referens så säger det mig att man gillar sin snabbmat. Det gör jag med, men jag vill också ha de lite bättre sakerna i livet ibland. Ingen kan få mig att tro att en kebab med rätt kryddning kan bli lika roligt som en långsittning kring åtta olika rätter på Chotto Matte (restaurang i London, tips för alla som har vägarna förbi förresten).

För er som tror sig förstå och sedermera uppfatta grafer på ett sunt sätt, se gärna följande länk som är för Focal Maestro Utopia Evo som är steget ovanför de jag har. Man går in i detalj på hur mätningarna gjorts etc.

Du kan inte peka ut C# utan referens om du inte har perfekt gehör, vilket det är ytterst osannolikt att du har om du inte är ett barn. På relativt gehör får du lov att vara en hyfsat vältränad musiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Nä samma panel och enbart skillnad i vitbalans skulle lika med SAMMA ljudprylar fast olika EQ. Det är inte vad jag diskuterat.

Om du träffar någon irl så diskutera lite akustik. De brukar vara väldigt intresserade
Reddit är en sällan en bra källa imo

Nej, liknelsen är snarare klangfärg mot vitbalans. Det finns knappast någon annan relevant jämförelse. Vad ska du jämföra olika paneltekniker emot? Papper eller kolfiber-element?

LCD mot OLED är långt ifrån en självklar vinnare, så den jämförelsen haltar. Den främsta skillnaden skulle dessutom vara i dynamiskt omfång.

Jag har träffat tämligen många audiofiler IRL. Det brukar funka bra tills det kommer till intellektuellt snömos. Jag är svårt allergisk mot BS. Kanske onödigt intolerant, men det är så jag funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du kan inte peka ut C# utan referens om du inte har perfekt gehör, vilket det är ytterst osannolikt att du har om du inte är ett barn. På relativt gehör får du lov att vara en hyfsat vältränad musiker.

Det är det jag säger, jag har ett väldigt bra gehör och jag är skolad inom klassisk musik med piano (började som femåring) och stråkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, liknelsen är snarare klangfärg mot vitbalans. Det finns knappast någon annan relevant jämförelse. Vad ska du jämföra olika paneltekniker emot? Papper eller kolfiber-element?

LCD mot OLED är långt ifrån en självklar vinnare, så den jämförelsen haltar. Den främsta skillnaden skulle dessutom vara i dynamiskt omfång.

Jag har träffat tämligen många audiofiler IRL. Det brukar funka bra tills det kommer till intellektuellt snömos. Jag är svårt allergisk mot BS. Kanske onödigt intolerant, men det är så jag funkar.

Nej varför ska du reducera skillnader så mycket du kan för att styrka att det är samma? Det är helt fel, du bör istället förstärka skillnaderna så mycket det går om du vill få olika svar och subjektiva åsikter kring vad som är bäst. Exempelvis bör du ju jämföra LP mot digitalt osv osv när det kommer till ljud och olika bildvisare, helst med olika teknik.
Jag påstår att i skillnaderna i olika former av ljudprylar kommer vara mer subjektiva än de är för bild. Men du menar att bild är precis lika subjektivt. Om detta vore sant skulle inte folk sitta och samla på LP och hävda att ljudet är överlägset (ja det finns sådana som hävdar detta).

Det enda som är bullshit är att avfärda andras åsikter om vad de tycker funkar för dem. Vi kommer inte längre här.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det är det jag säger, jag har ett väldigt bra gehör och jag är skolad inom klassisk musik med piano (började som femåring) och stråkar.

Okej, så menar du att du har perfekt gehör eller bra relativt gehör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Nej varför ska du reducera skillnader så mycket du kan för att styrka att det är samma? Det är helt fel, du bör istället förstärka skillnaderna så mycket det går om du vill få olika svar och subjektiva åsikter kring vad som är bäst. Exempelvis bör du ju jämföra LP mot digitalt osv osv när det kommer till ljud och olika bildvisare, helst med olika teknik.
Jag påstår att i skillnaderna i olika former av ljudprylar kommer vara mer subjektiva än de är för bild. Men du menar att bild är precis lika subjektivt. Om detta vore sant skulle inte folk sitta och samla på LP och hävda att ljudet är överlägset (ja det finns sådana som hävdar detta).

Det enda som är bullshit är att avfärda andras åsikter om vad de tycker funkar för dem. Vi kommer inte längre här.

Jag reducerar ingenting utan gör en jämförelse mellan äpplen och äpplen. Du försöker göra det till något annat.
Samlandet av LP skivor har knappt något att göra med ljud över huvud taget. Visa ett blindtest där uppenbara preferensen är LP. Med samma master för whatever media gentemot LP.

Det finns ingen anledning att ta subjektiviteter på allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Okej, så menar du att du har perfekt gehör eller bra relativt gehör?

Du får välja själv, jag har bra öron och är en av de bästa i världen på det jag gör. Det är jag trygg med och räcker för mig mer än väl. Jag kan inte bevisa det för dig så du får välja om du tror på det eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Du får välja själv, jag har bra öron och är en av de bästa i världen på det jag gör. Det är jag trygg med och räcker för mig mer än väl. Jag kan inte bevisa det för dig så du får välja om du tror på det eller ej.

Kan du inte svara rakt på en sån fråga tvivlar jag på att du ens vet skillnaden, och därmed betraktar jag det du påstår som ren tjurskit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kan du inte svara rakt på en sån fråga tvivlar jag på att du ens vet skillnaden, och därmed betraktar jag det du påstår som ren tjurskit.

Är inte förvånad, det är ungefär samma intryck jag har av dig generellt också, så det är helt jämt. Vi går vidare i livet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Är inte förvånad, det är ungefär samma intryck jag har av dig generellt också, så det är helt jämt. Vi går vidare i livet!

Spännande... så vad är skillnaden mellan absolut och relativt gehör?

Permalänk
Medlem

Är det kanske dags att lägga ner diskussionen? Som några nämnt innan är uppspelning av ljud ett "löst problem".

Det är en kvantifierbar vetenskap från hur ljud fysikaliskt alstras, propagerar och når våra öron. Vidare vet vi medicinskt hur örat fungerar och dess frelevanta fysikaliska begränsningar såsom antal kanaler (vi har normalt dubbla öron), frekvensomfång och dynamisk vid.

Vi vet hur vi återskapar ljud med högtalare och för den mänskliga hörseln exakt återskapa den afferens (sensoriska inpit) som skulle skapats av det ljud som spelades in.

Tyvärr uppvisar en del av er magiskt tänkande och motiverar dessutom era resonemag med vaga, ovetenskapliga termer, analogier osv.

Mitt förslag till alla som förvirras av tråden är att inte inspireras av att bränna pengar i onödan. På RationalWiki finns en sida om "Audio woo". Där tas vanliga missuppfattningar, myter och magiska resonemang relaterat till ljudsystem upp. Systematiskt kan man följa vad som är fel i dessa resonemang. Ni kommer känna igen mycket från denna tråd.

RationalWiki är en wiki där vetenskaplig skepticicm tillämpas på olika verklighetsfrånvända idéer människor har (allt ifrån skrock till konspirationsteorier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Diskussion kring mätbarhet och blindtester

Hej! Du verkar ha missat mitt inlägg, iom att du diskuterat vidare med andra så har du säkert bara missat det. Det var efter mitt inlägg där jag sade ifrån när du försökte lägga ord i min mun och där jag påpekade att det är rätt problematiskt att kalla lyssningskvällar för blindtester när du får en rak fråga om du genomför sådana.

Skrivet av HugSeal:

Nej, det är inte ens i närheten av vad jag menar. Varför skulle vi inte kunna tolka det olika? Förstår inte riktigt vad det var jag skrev som fick dig att tro att det är något jag anser. Du får väldigt gärna citera mig och peka på var jag skrev det som tolkades så, för jag hittar ärligt talat inte det.

Men säg att du har två alster som interagerar likadant på ljus, men ett är målat med färger som påstås ge mer värme och lyster åt en tavla utan några belägg (och kostar 10 ggr så mycket). Kommer då inte alstren uppfattas exakt likadant av åskådarna?

Det är därför jag inte förstår varför mätvärdena bara är halva sanningen. Har du två saker som ger samma ljudvågor, kan de då låta annorlunda på grund av hur ljudvågorna tolkas, även om de är identiska?

Och det är inget fel i att ha kul och umgås, men det är rätt stor skillnad på det och att faktiskt genomföra blindtester. Och när du använder era möten som exempel på att du genomför blindtester så blir det lite märkligt om det faktiskt inte är blindtester.

Dold text

Jag förstår fortfarande inte vad du menar inte är mätbart när det kommer till ett ljudsystem.

Nej, det är klart att det kan vara svårt eller omöjligt att mäta om någon kommer tycka om ett visst ljud mer eftersom åsikten om ljudet och människans tolkningar är subjektiva.

Men det vi pratar om är utrustning som producerar ljud. Och det är inga som helst problem att mäta dessa producerade ljud.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Du får välja själv, jag har bra öron och är en av de bästa i världen på det jag gör.

Är det du gör relaterat till dina bra öron? Annars kanske det inte är så relevant för tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Är det kanske dags att lägga ner diskussionen? Som några nämnt innan är uppspelning av ljud ett "löst problem".

Det är en kvantifierbar vetenskap från hur ljud fysikaliskt alstras, propagerar och når våra öron. Vidare vet vi medicinskt hur örat fungerar och dess frelevanta fysikaliska begränsningar såsom antal kanaler (vi har normalt dubbla öron), frekvensomfång och dynamisk vid.

Vi vet hur vi återskapar ljud med högtalare och för den mänskliga hörseln exakt återskapa den afferens (sensoriska inpit) som skulle skapats av det ljud som spelades in.

Tyvärr uppvisar en del av er magiskt tänkande och motiverar dessutom era resonemag med vaga, ovetenskapliga termer, analogier osv.

Mitt förslag till alla som förvirras av tråden är att inte inspireras av att bränna pengar i onödan. På RationalWiki finns en sida om "Audio woo". Där tas vanliga missuppfattningar, myter och magiska resonemang relaterat till ljudsystem upp. Systematiskt kan man följa vad som är fel i dessa resonemang. Ni kommer känna igen mycket från denna tråd.

RationalWiki är en wiki där vetenskaplig skepticicm tillämpas på olika verklighetsfrånvända idéer människor har (allt ifrån skrock till konspirationsteorier.

Då har man fortfarande inte förstått syftet med bättre anläggningar och klarar man inte av liknelserna som är mer än relevanta, då är det inte för dig/er utan ren överkurs. Så här är det alltid i ljudsammanhang, det sitter ett gäng som har en dyr hobby och pillar med olika variabler och på andra sidan ett gäng med undermålig (i jämförelse) hårdvara och tycker att studier är allt och allt som oftast aldrig ens sett ett bättre system i verkligheten. Det mest extrema jag sett någonsin är någon som tror att alla förstärkare låter mer eller mindre likadant.

Skrivet av HugSeal:

Hej! Du verkar ha missat mitt inlägg, iom att du diskuterat vidare med andra så har du säkert bara missat det. Det var efter mitt inlägg där jag sade ifrån när du försökte lägga ord i min mun och där jag påpekade att det är rätt problematiskt att kalla lyssningskvällar för blindtester när du får en rak fråga om du genomför sådana.

Dold text

Jag förstår fortfarande inte vad du menar inte är mätbart när det kommer till ett ljudsystem.

Nej, det är klart att det kan vara svårt eller omöjligt att mäta om någon kommer tycka om ett visst ljud mer eftersom åsikten om ljudet och människans tolkningar är subjektiva.

Men det vi pratar om är utrustning som producerar ljud. Och det är inga som helst problem att mäta dessa producerade ljud.

Ursäkta mig, jag såg det igår men förstod inte ditt svar. Kikar på det när jag är vid en dator istället senare under dagen då jag inte ser vad jag själv skrev här 😊

Skrivet av joakim99:

Är det du gör relaterat till dina bra öron? Annars kanske det inte är så relevant för tråden.

Jag anser att det är väldigt relevant men eftersom få verkar förstå att egenskaper och utvecklade kunskaper kommer i ett paket så gissar jag att det går förbi de flesta. Min bestämda åsikt är att Zlatan hade inte blivit en av världens bästa spelare om han inte hade längden, tekniken, egot, viljan tillsammans med dedikationen att bli bäst, ta svart bälte i taekwondo etc. Det är paketet som gör det, inte en enskild egenskap. För mig är det exakt samma sak här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Absolut, men enligt dig behöver det inte kosta något så länge de använder EQ

Just det abstrakta skapar subjektivitet. Jag kan ställa upp en oled tv bredvid en lcd och 10/10 (av mina vänner) kommer tycka oled är bättre.
Jag kan också låta samma gäng lyssna på en ljudanläggning vars syfte är att återge källmaterialet neutralt och jämföra den med en anläggning som har en varmare klang och jag kan garantera dig åsikterna inte är 10/10 åt nåt håll, så nej din jämförelse håller möjligtvis i teorin men inte i praktiken.

Du har uppenbarligen aldrig umgåtts med folk som betraktar sig själva som audiofiler. De lägger ner ofantliga resurser i både tid och pengar på att fixa sina lyssningsrum.
Det är tröttsamt med sådana här fördomar. De flesta audiofiler har dedikerade lyssningsrum, inte vardagsrum. Vilket du vetat om du spenderat lite tid med dessa människor.

Problemet med audio är ju inte att det ska låta så lika originalet som möjligt utan det ska låta lagom fel men på rätt sätt. Så blir ju klart subjektivt.

Kan belysas med en anekdot från Berwaldhallen när den var relativt ny så ca 1980.
Man hade fått nya monitorhögtalare till studion i hallen och många ljudtekniker och intresserade på SR var där för att höra skillnaden mellan de nya och de gamla monitorhögtalarna.
Efter ett tags lyssnande så var man överens om att de gamla högtalarna lät bättre än de nya. Men så gick man ut och lyssnade direkt på orkestern och kunde konstatera att den lät som de nya högtalarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Problemet med audio är ju inte att det ska låta så lika originalet som möjligt utan det ska låta lagom fel men på rätt sätt. Så blir ju klart subjektivt.

Kan belysas med en anekdot från Berwaldhallen när den var relativt ny så ca 1980.
Man hade fått nya monitorhögtalare till studion i hallen och många ljudtekniker och intresserade på SR var där för att höra skillnaden mellan de nya och de gamla monitorhögtalarna.
Efter ett tags lyssnande så var man överens om att de gamla högtalarna lät bättre än de nya. Men så gick man ut och lyssnade direkt på orkestern och kunde konstatera att den lät som de nya högtalarna.

Så är det. Vår hjärna har också en tendens att föredra det vi är vana att höra. Därför man ofta behöver lyssna en bra stund på nya grejer innan man gör en uppskattning. Lite som i ditt exempel.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte sällan skillnad på att nått låter bra och att nått återges korrekt och det är när man inte kan skilja på låta bra och återges korrekt som diskussioner som i denna tråden uppstår.
Korrekt återgivning kan låta fördjäkla illa om det musikerna skapar illa vilket det faktiskt kan göra och om anläggningen påverkar återgivningen så det låter bra är det en dålig anläggning just för att det låter bra när det borde låta skit.

Korrekt återgivning går till mycket stor del att verifiera med mätningar och låter då det man återger via den korrekt återgivande anläggningen dåligt så byter man källmaterial i stället för att försöka få de korrekt återgivna ljuden att låta bra.
Det är mycket svårt att verifiera korrekt återgivning med hörseln utan den har man för att välja vad man tycker låter bra.
Man måste alltså mäta fram återgivningskvalite men lyssna om musiken tilltalar ens smak när den återges korrekt och lära sig att skilja på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Tack för detta. Då är det alltså inte Harman kurvan du har pratat om, utan en fd vice ordförande, numera pensionär som gjort ett eldsjälsprojekt på ålderns höst som på sin höjd ifrågasätter sin fd kollegas arbete. Jag citerar

"However the studies that the author is aware of have been compromised by a lack of adequate loudspeaker measurements and/or information about the room acoustics. No doubleblind listening tests appear to have been done so there are no trustworthy subjective evaluations. Consequently, the resulting targets can be challenged (...) In fact, the target variations at both ends of the spectrum are substantial, with untrained listeners simply choosing “more of everything.” An unanswered question is whether this was related to overall loudness—more research is needed (...) More data would be enlightening, but this amount is sufficient to indicate that a single target curve is not likely to satisfy all listeners"
Detta avser direkt 48 och 49 som bilden har visat.

Så, kan vi då vara överens om att Harman kurvan inte är tillräcklig, att ett otränat öra vill ha mer av allt (motsvarande det du kallade kul tidigare, det jag har benämnt som snabbmat eller kebab" och att forskningsunderlaget är bristfälligt?

Känns som att jag har skrivit det några gånger nu.

Det gör det nog och de är inte kända för att vara korrekta, men jag fick svar som jag ställde frågan och har inga invändningar!

Det jag tar med mig från den är "More data would be enlightening, but this amount is sufficient to indicate that a single target curve is not likely to satisfy all listeners." vilket var min poäng, o egentligen din också.
Om du vill ha mer data så finns den här studien från Sonarworks som ska vara baserad på 147000 pers o 2.4miljoner A/B-lyssningar av hörlurar o visar att folk diffar runt +/-6dB i bas o diskant. Så ja skillnader finns som sagt, o dessa skillnader går i mångt o mycket att justera själv fint med en DSP istället för att jaga dyr gear.

Sen har Archimago gjort ett blindtest om THD där det testats mellan ingen dist (-175dB), 0.02% (-75dB o vad som nog kan ses som en genomsnittlig förstärkare), 0,3% (-50dB) o 3% (-30dB).
Kan ju säga att det garanterat inte är en jättetydlig konsensus av vad vi klarar att hör o inte höra, o där 18% av testarna inte ens kunde höra _någon_ skillnad. 52% kunde bara hörde små skillnader o dom 30% som sa att dom kunde höra stor skillnad men ändå inte ens fick alla "rätt". Hintar ju dock om att vi kan föredra prylar med en gnutta dist, likt en rörförstärkare kan te sig (men som samtidigt också kan ha problem med hög utimpedans o därmed svajjig o okontrollerad frekvensgång som kan vara väldigt hit or miss).

(Bör dock noteras att hörbarhet av dist är beroende av frekvens också, för bas t ex så behövs enorma mänger dist innan vi ens märker det).

ASR har en bra tråd där förstaposten går igenom olika hörbara nivåer bra.

Så kan jag sen peka på den här 3E Audio modulen där ett färdig version går att hitta för bara några tusen o som visar uppmätta dist på -120dB, brus på lägre än -100dB o en spikrak kurva o där du garanterat inte hör skillnad på en mycket dyrare o bättre variant, om den dyrare såklart inte uppvisar sämre värden som kan kanske låter subjektivt bättre, men vill man ha det utifrån en transparent förstärkare så kan vi återigen brukar en DSP för att få till det

Skrivet av Trent023:

Roligaste jag läst på länge att man drar upp ett helt ovidkommande CV som bevis på att man har rätt 🤣

Äter popcorn o fortsätter läsa pajkastningen mellan personer som aldrig kommer kunna förstå varandra.

När sakliga argument inte biter kan man åtminstone försöka visa på att man har gott med erfarenhet från ämnet. Fast vissa har iofs kommit med HELT ovidkommande CV ja..
Om du gillar o äta popcorn till pajkastning mellan personer som aldrig kommer kunna förstå varandra så kan jag tipsa om rena ljudforum, herrejävlar vad tjafsigt det kan bli när det är fullt med ljudautistnördar som inte kan ha fel ;P

Skrivet av DasIch:

Kan du inte svara rakt på en sån fråga tvivlar jag på att du ens vet skillnaden, och därmed betraktar jag det du påstår som ren tjurskit.

Personen ifråga har en väldigt "bra" egenskap att svara som en politiker ja..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det jag tar med mig från den är "More data would be enlightening, but this amount is sufficient to indicate that a single target curve is not likely to satisfy all listeners." vilket var min poäng, o egentligen din också.
Om du vill ha mer data så finns den här studien från Sonarworks som ska vara baserad på 147000 pers o 2.4miljoner A/B-lyssningar av hörlurar o visar att folk diffar runt +/-6dB i bas o diskant. Så ja skillnader finns som sagt, o dessa skillnader går i mångt o mycket att justera själv fint med en DSP istället för att jaga dyr gear.
<Uppladdad bildlänk>

Sen har Archimago gjort ett blindtest om THD där det testats mellan ingen dist (-175dB), 0.02% (-75dB o vad som nog kan ses som en genomsnittlig förstärkare), 0,3% (-50dB) o 3% (-30dB).
Kan ju säga att det garanterat inte är en jättetydlig konsensus av vad vi klarar att hör o inte höra, o där 18% av testarna inte ens kunde höra _någon_ skillnad. 52% kunde bara hörde små skillnader o dom 30% som sa att dom kunde höra stor skillnad men ändå inte ens fick alla "rätt". Hintar ju dock om att vi kan föredra prylar med en gnutta dist, likt en rörförstärkare kan te sig (men som samtidigt också kan ha problem med hög utimpedans o därmed svajjig o okontrollerad frekvensgång som kan vara väldigt hit or miss).
<Uppladdad bildlänk>
(Bör dock noteras att hörbarhet av dist är beroende av frekvens också, för bas t ex så behövs enorma mänger dist innan vi ens märker det).

ASR har en bra tråd där förstaposten går igenom olika hörbara nivåer bra.

Så kan jag sen peka på den här 3E Audio modulen där ett färdig version går att hitta för bara några tusen o som visar uppmätta dist på -120dB, brus på lägre än -100dB o en spikrak kurva o där du garanterat inte hör skillnad på en mycket dyrare o bättre variant, om den dyrare såklart inte uppvisar sämre värden som kan kanske låter subjektivt bättre, men vill man ha det utifrån en transparent förstärkare så kan vi återigen brukar en DSP för att få till det

När sakliga argument inte biter kan man åtminstone försöka visa på att man har gott med erfarenhet från ämnet. Fast vissa har iofs kommit med HELT ovidkommande CV ja..
Om du gillar o äta popcorn till pajkastning mellan personer som aldrig kommer kunna förstå varandra så kan jag tipsa om rena ljudforum, herrejävlar vad tjafsigt det kan bli när det är fullt med ljudautistnördar som inte kan ha fel ;P
Personen ifråga har en väldigt "bra" egenskap att svara som en politiker ja..

Som sagt, det är inte jag som är intresserad av studier. Det är du och hittills har de blivit nedskjutna rätt rejält. Jag tolkar din första studie som poänglös, samt att du medger detta, trots att du gick så hårt ut på den tidigare. Studien du nu länkade är bättre, men slutsatsen "This paper shows that consumers do not converge on one sound preference so it makes no sense to propose one particular target for all consumers" förvånar väl ingen. Studien säger bara det jag sagt genom hela tråden, mätningarna är bara ena halvan. Hörlurar är förvisso intressant (inget jag använder själv annat än på resor, ett par Sony 1000XM3 tror jag, fullständigt horribla) men väldigt långt från den lilla hemmabion. Så länge du tror att en DSP kan ge samma resultat som olika sorters utrustning kommer du inte bli tagen på allvar från mitt håll eftersom du faktiskt inte vet något om den andra sidan. Det är att vara helt diskvalificerad.

+/-12dB (sida 15) vill jag hävda är en ganska stor skillnad men det är inte riktigt vad som avgör heller utan det är karaktären. MrQaffe sammanfattade det hela ganska väl tycker jag. Du nämnde något om ljudautism och tycker det är lite intressant, för det enda autistiska här måste vara de som inte förstår att det finns mer än de mätbara resultaten som du med flera tjatar om. För även om du skriver att det finns fler sidor, så återkommer du alltid till det mätbara. Låter som att du inser att det finns mer, men förstår det inte. Att du med flera här tycker att något är ovidkommande förvånar mig därför inte det minsta men för mig helt avgörande. Det kommer ni aldrig kunna förstå, tror jag, och det är ganska tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Nej, det är klart att tycke och smak kan variera. Men tycke och smak baseras ju på det faktiska ljudet, som kan mätas. Om ljudet som spelas upp är identiskt för våra öron (dvs skillnaderna är utanför en människas hörsel) så var kommer tycke och smak in i ekvationen?

Mätningarna syftar liksom inte till att peka på att något är bättre än något annat utan på att påvisa skillnader eller avsaknad av dem.

Som du beskriver blindtestet så låter det mer som provlyssningar än faktiskt blinda tester, hur blindas testdeltagarna och moderatorn? Det finns en anledning till att dubbelblinda studier är guldstandard i t.ex. läkemedelsforskning, det är så extremt enkelt att föra in omedveten bias.

Nu ska vi se! Tycker fortfarande det första stycket är lustigt formulerat. Det borde vara uppenbart att tycke och smak kommer in efteråt. Det första vi ska titta på är utrustningen (det som vår vän Gurrrrra inte förstår sig på). En högtalare kan vara mer eller mindre duktig på att separera i bredd och höjd för att skapa en ljudbild. En Cerwin Vega XLS-215 är inte det, en Focal Scala Utopia är fantastisk på det (den enskilt stora anledningen till mitt val, utöver designen) Detta går möjligen att mäta. Sedan handlar det om vad vi plockar upp, vad vi lyssnar efter, hur vi processar det och vad vi tycker om det. Detta kan man inte mäta och det är detta jag tycker är så fint med ljud. Gurrrrra gillar sin smiley kurva som han nämnt och tycker det är viktigt med bas om jag förstår honom rätt. Okonfirmerat tog han fram Harmon kurvan och enligt de länkar som sedan kom fram så låg 15% (om jag minns rätt) på en alternativ skala med mindre bas, vilket också är där jag placerar mig själv. Inga rätt eller fel utan tolkningar och smak och tycke. Detta är vad jag syftar till och jag förutsätter att man har goda förutsättningar från grunden, vilket är min egen kravställning (där av liknelser med mat, vad jag gör etc).

Som sagt, det är inte blodigt allvar utan vi har kul tillsammans. Syftet, förutom att få umgås lite, är att upptäcka skillnader, titta på andras anläggningar, hitta nya kombinationer. Det är mer av The Grand Tour än läkemedelsforskning. Men visst hör vi skillnader på en Focal, B&W, Klipsch - det gör även mer oerfarna som många gånger kan tycka att den senare är rivigare - så väl som Marantz, Hegel, Classé och Mcintosh. En är dessutom klassad med en 80% hörselnedsättning och medan preferenserna då givetvis anpassas därefter så är det minst lika intressant att höra att även där är det märkbara skillnader mellan matchningarna. Men som sagt, inte blodigt allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Som sagt, det är inte jag som är intresserad av studier. Det är du och hittills har de blivit nedskjutna rätt rejält. Jag tolkar din första studie som poänglös, samt att du medger detta, trots att du gick så hårt ut på den tidigare. Hörlurar är förvisso intressant (inget jag använder själv annat än på resor, ett par Sony 1000XM3 tror jag, fullständigt horribla) men väldigt långt från den lilla hemmabion. Så länge du tror att en DSP kan ge samma resultat som olika sorters utrustning kommer du inte bli tagen på allvar från mitt håll eftersom du faktiskt inte vet något om den andra sidan. Det är att vara helt diskvalificerad.

6dB vill jag hävda är en ganska stor skillnad men det är inte riktigt vad som avgör heller utan det är karaktären. MrQaffe sammanfattade det hela ganska väl tycker jag. Du nämnde något om ljudautism och tycker det är lite intressant, för det enda autistiska här måste vara de som inte förstår att det finns mer än de mätbara resultaten som du med flera tjatar om. För även om du skriver att det finns fler sidor, så återkommer du alltid till det mätbara. Låter som att du inser att det finns mer, men förstår det inte. Att du med flera här tycker att något är ovidkommande förvånar mig därför inte det minsta men för mig helt avgörande. Det kommer ni aldrig kunna förstå, tror jag, och det är ganska tråkigt.

Ja okej, det var en studie du inte gillade, så då blir resten jag levererar automagiskt ointressanta. Praktiskt för dig

O ja, jag har klart o tydligt säger att det finns en subjektiv del, men som jag också sagt ganska klart o tydligt går att objektifiera genom studier o mätningar. Men eftersom du så praktiskt väljer att inte tro på det eftersom det råkar vara just jag som pekar på dom så förstår jag att du istället väljer att tror på nån magi som du _fortfarande_ inte lyckats beskriva på något sätt överhuvudtaget. Så återigen låter du precis som en politiker.
Mrqaffe hintar om det jag återigen nämnt tidigare, en korrekt, rakt, perfekt, platt ljud är en GRUND att sen fila vidare på för att ratta sin egna subjektiva kurva vilket man gör med en *drumroll* DSP!

Att du inte heller verkar förstå dom kunskaper o nörderi högautistiska personer kan åstakomma säger ännu lite mer om din person.

Tips till dina Sony-lurar btw är att EQa dom Jag har några lurar som låter rätt meh out of the box, men med lite rattande kan dom låta riktigt bra. Sonys egna är dock rätt risig, men har du en Android så kan du installera t ex Wavelet eller Poweramp för att få tillgång till blåtands-EQ. Har du iPhone är du dock rätt körd eftersom dom inte riktigt verkar vara byggda för ljudnördar utan för folk som rättar sig i ledet för vad Apple tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

En högtalare kan vara mer eller mindre duktig på att separera i bredd och höjd för att skapa en ljudbild. En Cerwin Vega XLS-215 är inte det, en Focal Scala Utopia är fantastisk på det (den enskilt stora anledningen till mitt val, utöver designen) Detta går möjligen att mäta.

Möjligen? Snygg bekräftelse på att du alltså inte riktigt vet vad som kan o inte kan mätas alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja okej, det var en studie du inte gillade, så då blir resten jag levererar automagiskt ointressanta. Praktiskt för dig

O ja, jag har klart o tydligt säger att det finns en subjektiv del, men som jag också sagt ganska klart o tydligt går att objektifiera genom studier o mätningar. Men eftersom du så praktiskt väljer att inte tro på det eftersom det råkar vara just jag som pekar på dom så förstår jag att du istället väljer att tror på nån magi som du _fortfarande_ inte lyckats beskriva på något sätt överhuvudtaget. Så återigen låter du precis som en politiker.
Mrqaffe hintar om det jag återigen nämnt tidigare, en korrekt, rakt, perfekt, platt ljud är en GRUND att sen fila vidare på för att ratta sin egna subjektiva kurva vilket man gör med en *drumroll* DSP!

Att du inte heller verkar förstå dom kunskaper o nörderi högautistiska personer kan åstakomma säger ännu lite mer om din person.

Tips till dina Sony-lurar btw är att EQa dom Jag har några lurar som låter rätt meh out of the box, men med lite rattande kan dom låta riktigt bra. Sonys egna är dock rätt risig, men har du en Android så kan du installera t ex Wavelet eller Poweramp för att få tillgång till blåtands-EQ. Har du iPhone är du dock rätt körd eftersom dom inte riktigt verkar vara byggda för ljudnördar utan för folk som rättar sig i ledet för vad Apple tycker.

Ptja det sätter din nivå förstås (och i det här fallet konfimeras den om och om igen) så det är inget konstigt. Det handlar inte om att det är just du, men du är så dålig på det här att det känns som att dalta med en 23 åring som just fått komma in nattklubben och sedan har svårt att hantera alkoholen. Det handlar inte om magi, utan om att jag är så otroligt mycket bättre på det här än du. Visst kan det upplevas som magi från ditt håll då men det är det inte.

Och nej, du kan inte få en ljudbild på exempelvis (notera att jag förklarar för dig när det är ett exempel) en Dynavoice M65 att komma i närheten av en Scala Utopia med hjälp av en DSP. Du kanske tror det, men du har inte försökt och du har inte förutsättningarna att försöka och du kommer inte att lyckas om du hade förutsättningarna.

Jag har anställda och konsulter som är på det autistiska spektrat så jag betackar mig gladeligen dina fördomar. De är dock jättenöjda med var de är i livet när de arbetar med mig och jag är minst lika nöjd med dem.

Däremot tackar jag för tipset om Wavelet och Poweramp, skall tittas på. Jag återkommer i frågan!

PS: Kan du inte börja länka dina grejer? Hittills har det varit ytterst tveksamma grejer du kommit med utan någon källa...
PS igen: Kan tyvärr inte höra bilder men hittade länken. Kommentaren till mätningen säger "The vertical response though shows how good this could be if all the drivers were aligned horizontally" och man tittar inte på spridningen uppåt/nedåt eller hur de absoluta topparna eller dalarna låter. Bara framåt. Avslutningsvis står det "have not had a chance to listen to the 4C yet. I hope to still get a chance to do so and report back" och det är givetvis intressant att man mätt en del och visst är det antagligen en vettig center högtalare som mäts men aldrig blivit lyssnad på. Jag skulle hellre välja min CC 1008.