Bygger ny server för Home assistant, PLEX, Treunas, Torrent

Permalänk
Skrivet av Dashio:

Byggde precis färdigt mitt och vi har motsvarande krav och hw-spec som inte alls skiljer sig så långt ifrån.

Kör ett :
Node 304
z790-mitx
13100
32GB 5600mhz ram.
SF600
2st M2 på 1TB
4st 4TB WD REd Pro
LSI 9207-8i
Därefter kommer jag att trycka in en surveillance skyhawk disk

Har inte installerat mjukvaran än så länge.

Kul att fler bygger liknande!
Jag har fått riktigt bra snurr på min nu. Frigate var förvånansvärt enkelt att få igång fristående så den kör med HW transcode på streamen, detect fungerar inte med AMD tyvärr, dock så lastar den cpun otroligt lite så ingenting jag bryr mig om i dagsläget. Det får bli en google coral sen i framtiden om det skulle behövas.

Jag testade HW transcode med jellyfin (motsvarighet till plex) som stödjer det utan att betala något extra och det fungerade alldeles ypperligt. Jag tycker dock plex fungerar bättre så jag kommer köpa lifetime pass där sen.

Jag har även lagt in nextcloud i en LXC för sync av bilder till truenas som även det lirar hur bra som helst.

Hela servern drar runt 65w (när den inte kör transcode via plex) så jag är väldigt nöjd. Det är ungefär samma förbrukning som jag hade innan med en laptop+nas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greenworm:

Kul att fler bygger liknande!
Jag har fått riktigt bra snurr på min nu. Frigate var förvånansvärt enkelt att få igång fristående så den kör med HW transcode på streamen, detect fungerar inte med AMD tyvärr, dock så lastar den cpun otroligt lite så ingenting jag bryr mig om i dagsläget. Det får bli en google coral sen i framtiden om det skulle behövas.

Jag testade HW transcode med jellyfin (motsvarighet till plex) som stödjer det utan att betala något extra och det fungerade alldeles ypperligt. Jag tycker dock plex fungerar bättre så jag kommer köpa lifetime pass där sen.

Jag har även lagt in nextcloud i en LXC för sync av bilder till truenas som även det lirar hur bra som helst.

Hela servern drar runt 65w (när den inte kör transcode via plex) så jag är väldigt nöjd. Det är ungefär samma förbrukning som jag hade innan med en laptop+nas.

Vad kul! Jag stötte på problem direkt med nätverksfrågor. Allt detta är första gången för mig så jag är inte riktigt hemma och det blir mycket googlande. IP adresser, DHCP etc

Förstår det som att du kör 4st diskar idag och tänkte köra 1st disk för säkerhetskamerorna. Tänkte du göra någon backup på den disken? Om inte, vad blir den 6e disken för något?

Vilken raid vart det för dig?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk

Jag kör truenas ZFS Raid Z1, motsvara Raid 5.

Jag tänkte nog inte köra backup av disken för säkerhetskamerorna, det gör ingenting om jag blir av med den materialet.

Jag kör 4 diskar idag men kan inte expandera RaidZ1 så jag avvaktar tills jag gör om hela raiden med nya diskar och då blir det nog 5 diskar med RaidZ1 och 1 disk för övervakning.

Den tanken kanske revideras när det väl blir dags. Jag har i dagsläget över 8tb ledigt så det är ingen brådska känner jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greenworm:

Jag kör truenas ZFS Raid Z1, motsvara Raid 5.

Jag tänkte nog inte köra backup av disken för säkerhetskamerorna, det gör ingenting om jag blir av med den materialet.

Jag kör 4 diskar idag men kan inte expandera RaidZ1 så jag avvaktar tills jag gör om hela raiden med nya diskar och då blir det nog 5 diskar med RaidZ1 och 1 disk för övervakning.

Den tanken kanske revideras när det väl blir dags. Jag har i dagsläget över 8tb ledigt så det är ingen brådska känner jag.

Ah! Jag kanske gjorde en tabbe här och körde mirror på varenda en. Verkar som att raid5 är mest optimalt då jag också kör 4 HDD och 2st M2.
Jaha? Visste inte att man inte kunde expandera, men kanske någonting som jag har missat. Men hur går man tillväga ifall man vill utöka sina diskar givet att man har som du, 5 diskar med raidz1 och 1 disk för övervakning?

Min tanke var också att köra 5 diskar för data och 1 disk för övervakning(tänkte Skyhawk) där jag egentligen var lite osäker på hur jag skulle göra med sista disken kring raid men fick svar av dig idag

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk

Unraid tror jag har stöd för att utöka antalet diskar, det kostar dock en liten slant.

Ska du ha fler diskar med truenas så får du mellanlagra all data på dina diskar och sen skapa en ny zpool med dina befintliga diskar + de nya. All data går då förlorad. Truenas kanske kommer stödja det i framtiden men vad jag kunnat läsa mig till så går det inte att utöka idag på ett annat sätt.

Kör du mirror på varje disk så tappar du 50% av lagringskapaciteten. Med RaidZ1 så tappar du lagring motsvarande 1 disk. RaidZ1 är möjligt om du kör minst 3 diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plow:

Här hittar du många bra lxc till proxmox
https://tteck.github.io/Proxmox/

Och dela gärna med dig av din config fil för Frigate

Det där var en bra länk. Tack.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Följer...
Jag har själv samma mål med mitt bygge men har idag truenas core som "hypervisor"/bas OS.
Funkar, men är lite begränsat.
Körde innan Proxmox och det var rätt straight forward.

Anledningen till att det blev trunas var att jag hade lite strul med att dela ut interna raid kontrollen till truenas och ont om alternativ att boota Proxmox på med min setup annat än på USB sticka vilket kändes kass.

Permalänk
Medlem

Nu är det dax att dra in HA igen. Har haft problem med Ryzen C-state buggen. Datorn låste sig efter 2-4 dar men nu så har den rullat i snart 11 dagar.

https://github.com/jfredrickson/disable-c6
Var det script jag använde