Nytt bygge inga hängslen eller livrem = fullt spel ös

Permalänk
Medlem

Nytt bygge inga hängslen eller livrem = fullt spel ös

Tyvärr åt en kompis men plan A så här långt:
14900k + skaffade en arctic 3 360 black aio nu när det var rea.
Asus black hero MB
G.Skill Ripjaws S5 Black DDR5 6800MHz 2x48GB
Något 4090 kanske asus tuf.
Mycket svart helt enkelt...
Chassi, psu lagring får vara så länge finns ju mycket som funkar
MEN...
Plan B är snabbare minnen och ett Asus Apex Encore. Kommer man tjäna någonting i fps med mindre men snabbare RAM?

Inte byggt nytt sedan 10900k och haft minskat intresse när priserna skenat. Så nu tar jag gärna input från detta eminenta forum.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar. Vet inte hur Amd prollen hanterar timings och hastighet på ram. Får läsa på lite men den verkar ju kunna skyffla fps mer än intel. Det är man ju inte van vid riktigt. Intressant. Sedan är priset inget jätteviktigt. Ska ju inte bygga för 100 lax men upp mot 50 med lite fläskigare delar gör inget. Inte min plånbok 😛

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Tror det blir tight att få in ett 4090 + arctic 3 360 i det chassit.

Permalänk
Medlem

Sneglar på ett Asus Tuf g502. Återigen svart och så lite karneval (rgb) som möjligt.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Tog bara något liknande bra chassi som fick plats med 360 AIO i toppen men välj efter smak. Samma med vilket 4090 och så. Resten är grymma grejer för AM5 (om ni inte redan hade valt 14900K då).

Räknade inte PWM platser så kanske att jag missat någon pwm splitter till fläktarna.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

om kompisen inte vet vad han ska göra så är ju ett 4080 super plus massa pengar på trevlig skärm, tangentbord mus, headset, belysning, bord, stol etc lika "vettigt" som att lägga 10k mer på ett 4090..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Hade kört AMD helt och hållet. 10k extra för ett 4090 känns inte värt. Alternativt ett 4080 super för en tusing till

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Finns en 4k skärm och tillbehör så bara burken som ska skyffla så många fps det bara går. Inte haft någon tur med amd tidigare men ska läsa på lite. Räcker 32 GB ram, känns som det varit sweetspot ganska länge. Och är det snake-oil att gå på högre hastighet 7200-8000. Som sagt i detta fallet finns det egentligen inget tak på budgeten, men det betyder ju inte att man kastar sig över dyraste valen till allt.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Tack för svaren. Finns en 4k skärm och tillbehör så bara burken som ska skyffla så många fps det bara går. Inte haft någon tur med amd tidigare men ska läsa på lite. Räcker 32 GB ram, känns som det varit sweetspot ganska länge. Och är det snake-oil att gå på högre hastighet 7200-8000. Som sagt i detta fallet finns det egentligen inget tak på budgeten, men det betyder ju inte att man kastar sig över dyraste valen till allt.

En fördel med AMD är att datorn kommer gå att uppgraderas framöver med om det skulle vara intressant. AM5 är inne på sin första generation nu och kommer stödja troligtvis 2 generationer till på den.

Intel 1700 är inne på sin sista och ska du uppgradera den senare så är det nytt moderkort som gäller.

Har man mycket pengar så spelar det kanske mindre roll.. Dock kommer nästa Intel vara mer intressant och då får AMD hålla i sig.

7800X3D är en grym processor och är smidigare på alla sätt om man nöjer sig på 8 kärnor / 16 trådar.

Personligen hade jag tagit 7800X3D om man inte behöver alla E-cores som finns på 14900K. Finns absolut användningsområden för det med.

Hur som helst så önskar jag dig all lycka till med bygget!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Tack igen. Min polare vill bygga Intel försökte trycka på åt 3d-cache hållet men icke. Jag kommer nog själv starkt överväga ett Amd-bygge, kanske nästa år. Iaf cpu, mb och ram. Sedan kanske sälja gpu beroende på hur stort steg de tar med nästa generation. Sitter själv på ett 10900k + 4080 bygge och en 2k skärm så det rullar på fint. Beställde ett EVGA 1000w från Inet så delarna ploppar in.
Nu blev även en 14900k och ett Apex encore beställda från proshop fick jag meddelat. Snabbare RAM ser ut att bli lite klurigt många rekommenderar Team Groups men de riktigt snabba 7200+ verkar inte finnas här. Ska bli spännande att meka ihop detta. Ha en skön helg alla Sweclockare.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Tack igen. Min polare vill bygga Intel försökte trycka på åt 3d-cache hållet men icke. Jag kommer nog själv starkt överväga ett Amd-bygge, kanske nästa år. Iaf cpu, mb och ram. Sedan kanske sälja gpu beroende på hur stort steg de tar med nästa generation. Sitter själv på ett 10900k + 4080 bygge och en 2k skärm så det rullar på fint. Beställde ett EVGA 1000w från Inet så delarna ploppar in.
Nu blev även en 14900k och ett Apex encore beställda från proshop fick jag meddelat. Snabbare RAM ser ut att bli lite klurigt många rekommenderar Team Groups men de riktigt snabba 7200+ verkar inte finnas här. Ska bli spännande att meka ihop detta. Ha en skön helg alla Sweclockare.

Vem rekomenderar 7200+?

Ta och kolla på valfri seriös tech site så märker du att det inte finns någon poäng med det i dagsläget.

Detta verkar vara mer en "vad är det dyraste jag kan köpa?" än fråga om faktiska köpråd, skulle inte vilja ha en vän som rekommenderar sånt, speciellt när du inte verkar ha någon koll själv på vad saker presterar.

Permalänk
Medlem

Jag frågar i tråden om snabba minnen är snake-oil för som du säger talar det mesta för det. Har du överhuvudtaget läst tråden. Jag försöker hålla nere priset men vill åt högsta prestandan åt min kompis, sedan vad han bestämmer sig för har jag inget åt, förutom att sätta ihop schabraket.
Litar mer på folk här än att läsa massa sidor eller kolla youtube. Delarna jag har köpt har varit på rea.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

När det finns kit som diffar mellan 5200 och över 8200mhz undrar man ju om det är någon skillnad. Förstår ju att det inte skalar med hastigheten och att det diffar max ett par fps om man överhuvudtaget får minnena att jobba i den xmp-profilen. Krävs ju lite tur att både moderkort och processor hanterar det även om man får sitta och fixa med timings och volt.
Jag har byggt en hel del med Ddr3 och där fanns det mycket att tjäna på överklockning och lite skillnader beroende på processor. Knappt rört Ddr4 så ddr5 är helt nytt för mig. Bara genuint nyfiken för det verkar som flera tillverkare skriver att deras moderkort hanterar väldigt höga hastigheter på minnena men personer får det inte att fungera.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.