PS5 Pro siktar på 120 FPS i 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja det är väl enda selling pointen Pro kommer behöva: "the best place to play GTA6", typ.

Men jag måste protestera. Ett enda spel ska inte definiera en konsol. Personligen tycker jag att PS5 fortfarande är BRA om man accepterar lite lägre fps. Jag ser en jämförelse på youtube mellan PS5 och 4080 i spelet Avatar, och ärligt talat är den visuella skillnaden liten.

Jag ser hellre att det inte blir någon PS5 Pro och PS6 2026 istället för 2028.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Infiniti:

Xbox 360 dashboard är 720p. Dock uppskalat till 1080p om man väljer en upplösningen i inställningarna.

Ah. Kanske bara var ps3 som körde 1080p då

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Stora nyheten här är att GTA6 lanseras under 2024...

Vänta nu

"Sony kommer släppa Playstation 5 Pro under andra halvan av 2024, innan lanseringen av Grand Theft Auto 6."

Hur fasen tolkar man det som att gta 6 kommer i år? Ända som står är att playstation 5 pro kommer i år och innan gta 6. Gta 6 kan likväl komma 2031 inget som framgår i artikeln =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Men jag måste protestera. Ett enda spel ska inte definiera en konsol. Personligen tycker jag att PS5 fortfarande är BRA om man accepterar lite lägre fps. Jag ser en jämförelse på youtube mellan PS5 och 4080 i spelet Avatar, och ärligt talat är den visuella skillnaden liten.

Jag ser hellre att det inte blir någon PS5 Pro och PS6 2026 istället för 2028.

Pratade inte att om definiera konsolen...utan om att sälja konsolen. Och GTA6 lär bli en "system-seller".

Tror ingen inom industrin vill ha next-gen redan 2026, Microsoft möjligen undantagna. Näe, bättre att de får jobba med "this-gen" i lugn och ro. Denna generation har knappt kommit igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vänta nu

"Sony kommer släppa Playstation 5 Pro under andra halvan av 2024, innan lanseringen av Grand Theft Auto 6."

Hur fasen tolkar man det som att gta 6 kommer i år? Ända som står är att playstation 5 pro kommer i år och innan gta 6. Gta 6 kan likväl komma 2031 inget som framgår i artikeln =o

Hur? SweC är inte så noga med ändringshistorik...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Pratade inte att om definiera konsolen...utan om att sälja konsolen. Och GTA6 lär bli en "system-seller".

Tror ingen inom industrin vill ha next-gen redan 2026, Microsoft möjligen undantagna. Näe, bättre att de får jobba med "this-gen" i lugn och ro. Denna generation har knappt kommit igång.

Att ”den knappt har kommit igång” är väl belägg nog för att PS5 Pro är en skum produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Att ”den knappt har kommit igång” är väl belägg nog för att PS5 Pro är en skum produkt.

Verkligen inte. PS5 Pro är en PS5 och således hårdvara för this-gen mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Verkligen inte. PS5 Pro är en PS5 och således hårdvara för this-gen mjukvara.

Jag håller inte med. Du tycker inte att det är
magstarkt att lansera en ny konsol, och typ släppa 5 riktiga next-gen-spel på tre år och sedan släppa en ny konsol? Få spel har ju utnyttjat hårdvaran i konsolen maximal. https://youtu.be/W3sjJBmpDFs?si=ZZeGqiOr1PHE0XUj

Hela den här generationen är en besvikelse. Det har knappt kommit några genuina next-gen-titlar.

Har det kommit 5-10 genuina PS5 titlar? Imponerande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Jag håller inte med. Du tycker inte att det är
magstarkt att lansera en ny konsol, och typ släppa 5 riktiga next-gen-spel på tre år och sedan släppa en ny konsol? Få spel har ju utnyttjat hårdvaran i konsolen maximal. https://youtu.be/W3sjJBmpDFs?si=ZZeGqiOr1PHE0XUj

Hela den här generationen är en besvikelse. Det har knappt kommit några genuina next-gen-titlar.

Har det kommit 5-10 genuina PS5 titlar? Imponerande!

Haha, va? Vem försöker du övertala? Det är DU själv som hellre vill dra igång next-gen 2026 istället för att hålla kvar i denna generationen. JAG sa att det inte var någon bra idé eftersom denna generation knappt har kommit igång.

Jag tror inte du har förstått det här riktigt. PS5 ska ingenstans. Den har många år på sig att få mjukvara som nyttjar dess kapacitet.

Vad skulle IGN-klippet tillföra? Bekräfta det JAG sa om att GTA6 kommer sälja PS5 Pros? Dvs det DU protesterade emot.

Lätt surrealistiskt det här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Haha, va? Vem försöker du övertala? Det är DU själv som hellre vill dra igång next-gen 2026 istället för att hålla kvar i denna generationen. JAG sa att det inte var någon bra idé eftersom denna generation knappt har kommit igång.

Jag tror inte du har förstått det här riktigt. PS5 ska ingenstans. Den har många år på sig att få mjukvara som nyttjar dess kapacitet.

Vad skulle IGN-klippet tillföra? Bekräfta det JAG sa om att GTA6 kommer sälja PS5 Pros? Dvs det DU protesterade emot.

Lätt surrealistiskt det här...

Ingen har förnekat att GTA6 kommer att sälja pros. Men du menar inte att du missade de negativa kommentaterna i klippet? Ja, det är "lätt surrealistiskt" i så fall.

Om vi istället för "next gen" talar om konsoler. Du tycker inte att det är magstarkt att lansera en ny KONSOL när den äldre knappt har levererat någonting? När alla spel har gått att spela på konsolen innan (PS4 Pro)?

Flera negativa kommentarer: https://www.youtube.com/watch?v=o80zAMml9mw

Med det sagt: Jag kommer nog att köpa en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Om vi istället för "next gen" talar om konsoler. Du tycker inte att det är magstarkt att lansera en ny KONSOL när den äldre knappt har levererat någonting?

Nej inte direkt, Ps5 Pro hade ju kunnat släppas samma dag som Ps5 utan att det egentligen vore konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Nej inte direkt, Ps5 Pro hade ju kunnat släppas samma dag som Ps5 utan att det egentligen vore konstigt.

Jo, det är konstigt att släppa hårdvara som ingen mjukvara kan utnyttja (fullt ut) under tre år. Skulle PS5 Pro ha kommit ut 2020 skulle det ha varit ännu värre (såklart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Ingen har förnekat att GTA6 kommer att sälja pros. Men du menar inte att du missade de negativa kommentaterna i klippet? Ja, det är "lätt surrealistiskt" i så fall.

Inte förneka...protestera var väl ordet?

Nån på internet (Aftonbladet varianten av "Tech-sajterna" dessutom) säger nått negativt? Sorry, men jag kunde inte ens gissa att det var argumentet...

Noterade dock att de i stort saknade valida argument. Dvs som det brukar vara.

Citat:

Om vi istället för "next gen" talar om konsoler. Du tycker inte att det är magstarkt att lansera en ny KONSOL när den äldre knappt har levererat någonting? När alla spel har gått att spela på konsolen innan (PS4 Pro)?

Inte ett dugg magstarkt eftersom den gamla konsolen lever kvar i högsta grad och ingen tvingas köpa nått.

Däremot är det om inte magstarkt så iaf konstigt att tycka att konsoler minsann inte (förutom vad 8e år) ska få ta del av den kontinuerliga elektronikutveckling, när all annan elektronik gör det.

Dessutom så är det inte konsolen som inte har levererat nått. Det är den tröga mjukvaru-utvecklingen som är problemet. Ett problem som inte har ett dugg med någon ev. Pro att göra. Ett fall av missriktat missnöje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Ingen har förnekat att GTA6 kommer att sälja pros. Men du menar inte att du missade de negativa kommentaterna i klippet? Ja, det är "lätt surrealistiskt" i så fall.

Om vi istället för "next gen" talar om konsoler. Du tycker inte att det är magstarkt att lansera en ny KONSOL när den äldre knappt har levererat någonting? När alla spel har gått att spela på konsolen innan (PS4 Pro)?

Flera negativa kommentarer: https://www.youtube.com/watch?v=o80zAMml9mw

Med det sagt: Jag kommer nog att köpa en.

Jag känner istället tvärt om, det kanske är lika bra att dra ut på generationen eftersom att det tar så lång tid för hårdvaran att imponera. 2026 är för tidigt och det är bättre att vänta tills 2028 och komma med en riktig nästa generation istället. Ska det imponera redan 2026 så lär den kosta 10K. Nu riskerar istället Xbox att bli överkörda då dem inte kommer kunna göra så stora framsteg jämfört med Pro ifall de lanserar deras nästa 2026, i alla fall inte till ett bra pris.

Sedan som sagt så är det trevligt att kunna utnyttja features på moderna TV-apparater, så det finns helt klart en målgrupp.
Pro är inte för mainstream.

IGN är trams som vanligt, Digital Foundry har till och med ändrat inställning om att Pro har något att tillföra.

Edit* Pro kan förmodligen erbjuda den prestandan som man hade hoppats på från PS5 från början, alltså en riktig "next-gen" som tar ett större steg ifrån vad PS4 klara av. Man skulle nästan kunna kalla PS5 PS4 Pro Pro istället fast med snabbare lagring och bättre handkontroll.
UE5 kan säkert rulla på vettigt som exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag känner istället tvärt om, det kanske är lika bra att dra ut på generationen eftersom att det tar så lång tid för hårdvaran att imponera. 2026 är för tidigt och det är bättre att vänta tills 2028 och komma med en riktig nästa generation istället. Ska det imponera redan 2026 så lär den kosta 10K. Nu riskerar istället Xbox att bli överkörda då dem inte kommer kunna göra så stora framsteg jämfört med Pro ifall de lanserar deras nästa 2026, i alla fall inte till ett bra pris.

Sedan som sagt så är det trevligt att kunna utnyttja features på moderna TV-apparater, så det finns helt klart en målgrupp.
Pro är inte för mainstream.

IGN är trams som vanligt, Digital Foundry har till och med ändrat inställning om att Pro har något att tillföra.

DF tycker jag ibland är fåniga och tramsiga. Inte alla där men en del av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

DF tycker jag ibland är fåniga och tramsiga. Inte alla där men en del av dem.

Jämfört med IGN?

IGNs Playstation avdelning har ju blivit pinsamt dåliga. Man tänker att det borde vara enthusiaster som har koll som sköter den avdelningen, men jag skulle till och med påstå att deras Xbox avdelning har bättre koll på Playstation än vad deras Playstation team har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jämfört med IGN?

IGNs Playstation avdelning har ju blivit pinsamt dåliga. Man tänker att det borde vara enthusiaster som har koll som sköter den avdelningen, men jag skulle till och med påstå att deras Xbox avdelning har bättre koll på Playstation än vad deras Playstation team har.

Jaja. PS5 Pro. För mig är det en fråga om hur många spel som får uncapped framerate med VRR. Gäller det för majoriteten av spel, ja då blir det bra.

Jag hoppas att Sony ”trycker på” om det. Hårdvaran är till för att utnyttjas.

Hur många spel har uncapped framerate idag?

Permalänk

Lär få vänta på PS7-10 innan det går att köra riktigt 4k i 60 fps 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Lär få vänta på PS7-10 innan det går att köra riktigt 4k i 60 fps 😂

Kommer nog alltid ske någon typ av uppskalning.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Edvin1:

Jaja. PS5 Pro. För mig är det en fråga om hur många spel som får uncapped framerate med VRR. Gäller det för majoriteten av spel, ja då blir det bra.

Jag hoppas att Sony ”trycker på” om det. Hårdvaran är till för att utnyttjas.

Hur många spel har uncapped framerate idag?

Extremt få spel har uncapped framerate.

Dock brukar ju många spela 120 hz-lägen vara i princip det. Dvs de har knappast 120 fps som ett riktigt target: snarare är de vilt variabla med allt mellan 60 och 120 där de väldigt sällan är uppe och nosar på 120. Så i praktiken agerar det som ett uncapped läge.

Det man hade önskat är ju att spel som har ett 60hz performance mode faktiskt kunde fungera uncapped med VRR. Antar det är det du är ute efter right?

Visa signatur

240p är livet