Permalänk

Offentlig Upphandling

I många trådar diskuteras det mycket om offentlig upphandling och det kritiseras rejält.
Min bild av det folk påstår stämmer ej överens med min bild jag har fått utan jag tycker det faktisk fungerar bra, men jag saknar en bredare bild.

Förr i offentlig upphandling gick man mycket på pris. Detta var inte bra, därför infördes mervärde för olika saker. Det finns även poäng för anställda. Det finns helt klart brister, men de jobbar och blir bättre för att förbättra dem.

Ett stort problem med poäng för den anställda är att det ofta handlar om att de ska ha gjort precis rätt saker den närmsta tiden. Alltså man får poäng för dokumenterad erfarenhet på produkt/område A,B,C,D,E,F de senaste 5 åren. Man kan vara superbra på dessa saker, men det betyder inte att man de senaste 5 åren har godkänd dokumenterad arbetserfarenhet att man har jobbat med dessa produkter. Men det är inget enkelt att lösa för man vill ha tydliga och praktisk mätbara sätt att räkna poäng på.

Nå vad är er bild om offentlig upphandling?

Permalänk
Medlem

Min bild av offentlig upphandling är att pris fortfarande är det som styr för att inköparna inte vet hur de ska kravställa ordentligt, och att det ofta är någon som går in med en timpenning som är en ren förlustaffär för att de hittat något kryphål i förfrågningsunderlaget. Såsom att man får debitera kostnad för underentreprenör eller sätta fasta priser.

Sen är det ett känt faktum, åtminstone i fastighetsbranschen, att ifall någon debiterar 50% mindre så får man betala för minst 100% fler timmar. Det är inte billigast med lägsta timpris.

Och sen har vi hela köret med överklagade upphandlingar och annat elände som ställer till det för beställare. Men det löser man också med mer kompetenta inköpare som klarar av att granska anbuden.

Men det är förstås skillnad på OU och OU. Det är inte samma sak att handla upp en tunnelbaneoperatör som en printer-lösning.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Det största problemet med offentlig upphandling(inom IT/tjänsteleverans) är att varje upphandling står och faller på sin egen kravspecifikation.

Permalänk
Medlem

Känns som att priset viktas betydligt tyngre än andra parametrar. Västlänken i Göteborg t.ex. Jättarna PEAB och andra OG svenska byggbolag lägger anbud ~3 miljarder, ett okänt bolag lägger anbud ~1 miljard. Surprise surprise när pengarna är slut med en tredjedel klart ....

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Känns som att priset viktas betydligt tyngre än andra parametrar. Västlänken i Göteborg t.ex. Jättarna PEAB och andra OG svenska byggbolag lägger anbud ~3 miljarder, ett okänt bolag lägger anbud ~1 miljard. Surprise surprise när pengarna är slut med en tredjedel klart ....

Dom SKA välja det lägsta budet.
Problemet är när kravspecen är för dålig.
Det är det svåra med ofantlig upphandling. Är specen skit så får man också skitresultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Dom SKA välja det lägsta budet.
Problemet är när kravspecen är för dålig.
Det är det svåra med ofantlig upphandling. Är specen skit så får man också skitresultat.

Måste ju finnas en rimlighet i lägsta priset oxå?
Om nån lägger ett bud som är 50-75% lägre än alla andra måste ju köparen titta o ba Va fan det där går ju inte. Det är ju ett bluffbud från nån klåpare.
Men ändå nogfan tar man det budet o allt rasar ändå.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Måste ju finnas en rimlighet i lägsta priset oxå?
Om nån lägger ett bud som är 50-75% lägre än alla andra måste ju köparen titta o ba Va fan det där går ju inte. Det är ju ett bluffbud från nån klåpare.
Men ändå nogfan tar man det budet o allt rasar ändå.

Det är riktig, Lämnas allt för låga bud diskvalificeras dessa så bara korrekta underbyggda anbud kvarstår och därigenom har han rätt i sak, det lägsta budet vinner.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är riktig, Lämnas allt för låga bud diskvalificeras dessa så bara korrekta underbyggda anbud kvarstår och därigenom har han rätt i sak, det lägsta budet vinner.

Nja, upphandlaren ska ifrågasätta en onormalt låg prissättning, men det är inte diskvalificerande. Anbudslämnaren får förklara hur denne har tänkt att uppfylla kraven med det pris som satts och kan man göra det på ett "tillfredsställande" sätt så kan man inte förkasta budet. Vad som är tillfredsställande är inte helt enkelt att bedöma.

Det går inte heller att sätta ett golvpris och förkasta alla anbud som kommer in under det golvpriset.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Slutresultatets kvalitet hänger helt och hållet på hur bra kravspecen inför upphandlingen är. Det finns för få skyddsnät kring att en kravspec är dålig eller imperfekt. samtidigt som det är omöjligt att göra en 100% perfekt kravspecifikation på någonting som kostar mer än 200kr.

Och fokuset blir allt för ofta att det ska vara billigt här och nu, men den långa tidsaspekten tas sällan i beaktande. Det är enligt mig därför man har statliga verksamheter som ska ta ekonomiska kalkyler som sträcker sig över generationer i beaktande. företag bryr sig bara om årets resultat.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag jobbar själv som upphandlare, främst med IT relaterade upphandlingar men har även genomfört massor av andra typer av uppdrag. Hoppas kunna besvara de flesta av dina/era frågor!

Precis som du säger är Offentlig upphandling ofta kritiserat vilket i och för sig inte är särskilt konstigt. Det är offentliga organisationer som handlar för skattebetalarnas pengar, när det väl går åt helvete blir folk förbannade. Däremot är det värt att påpeka att det offentliga genomför upphandlingar för över 800 miljarder årligen och de absolut bästa exemplen får vi aldrig höra talas om!

Att man ofta går på pris är inte helt ovanligt men behöver inte betyda något dåligt i de flesta fallen. Har man kravställt en hög miniminivå när det kommer till de obligatoriska kraven (ska-kraven) och man upphandlar en tämligen "enkel" vara eller tjänst finns ibland inga incitament att utvärdera på kvalitet bara för sakens skull. Ta kontorsmaterial som papper och pennor till exempel i dessa fall räcker det kanske med att ställa goda obligatoriska krav och sedan utvärdera på pris. När det kommer till entreprenadupphandlingar (vilket för den delen är en egen upphandlingsvärld) är det ofta pris som är den absolut vanligaste utvärderingsgrunden.

Vet inte hur vanligt det du tar upp som "poäng för anställda" och vet inte riktigt om jag förstår frågan/det specifika fallet. Men hursomhelst är det där med erfarenhet=kvalitet inte alltid en sanning och rätt svårt att komma fram till hur man utvärderar. Däremot har jag stor kärlek för utvärdering av "mjuka värden" t.ex. när jag upphandlat it system eller liknande finns alltid parametrar av "Användarvänlighet, intuitivitet mm." med då det är så pass viktigt att vi får en produkt som våra användare faktiskt tycker är bra!

Har ni andra frågor så ställ dom!

Permalänk
Skrivet av Kaspeoro:

Hej,
Jag jobbar själv som upphandlare, främst med IT relaterade upphandlingar men har även genomfört massor av andra typer av uppdrag. Hoppas kunna besvara de flesta av dina/era frågor!

Precis som du säger är Offentlig upphandling ofta kritiserat vilket i och för sig inte är särskilt konstigt. Det är offentliga organisationer som handlar för skattebetalarnas pengar, när det väl går åt helvete blir folk förbannade. Däremot är det värt att påpeka att det offentliga genomför upphandlingar för över 800 miljarder årligen och de absolut bästa exemplen får vi aldrig höra talas om!

Att man ofta går på pris är inte helt ovanligt men behöver inte betyda något dåligt i de flesta fallen. Har man kravställt en hög miniminivå när det kommer till de obligatoriska kraven (ska-kraven) och man upphandlar en tämligen "enkel" vara eller tjänst finns ibland inga incitament att utvärdera på kvalitet bara för sakens skull. Ta kontorsmaterial som papper och pennor till exempel i dessa fall räcker det kanske med att ställa goda obligatoriska krav och sedan utvärdera på pris. När det kommer till entreprenadupphandlingar (vilket för den delen är en egen upphandlingsvärld) är det ofta pris som är den absolut vanligaste utvärderingsgrunden.

Vet inte hur vanligt det du tar upp som "poäng för anställda" och vet inte riktigt om jag förstår frågan/det specifika fallet. Men hursomhelst är det där med erfarenhet=kvalitet inte alltid en sanning och rätt svårt att komma fram till hur man utvärderar. Däremot har jag stor kärlek för utvärdering av "mjuka värden" t.ex. när jag upphandlat it system eller liknande finns alltid parametrar av "Användarvänlighet, intuitivitet mm." med då det är så pass viktigt att vi får en produkt som våra användare faktiskt tycker är bra!

Har ni andra frågor så ställ dom!

intressant information. Jag själv vet för lite och de jag känner till kan vara undantag. Min min uppfattning är att man ofta går in med kandidater för att vinna en viss tjänst för en eller flera personer.
Men kan man som privatperson plocka ut upphandlingsinformation anonymt? Att staten vet skiter jag, tänker mer på att företagen i fråga får veta det.
Orsaken är att jag vill veta mer om konkurrerande företag. Det är på tok för lite information som man ofta får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men kan man som privatperson plocka ut upphandlingsinformation anonymt? Att staten vet skiter jag, tänker mer på att företagen i fråga får veta det.

Så länge upphandlingen pågår är anbuden helt under sekretess. När allt är klart är det offentlig handling som vem som helst kan begära ut. Dock har man som anbudsgivare rätt att lägga en del under sekretess pga affärshemligheter som skulle skada bolaget. Det betyder att dessa delar kommer maskas när utlämning sker till dig.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Nja, upphandlaren ska ifrågasätta en onormalt låg prissättning, men det är inte diskvalificerande. Anbudslämnaren får förklara hur denne har tänkt att uppfylla kraven med det pris som satts och kan man göra det på ett "tillfredsställande" sätt så kan man inte förkasta budet. Vad som är tillfredsställande är inte helt enkelt att bedöma.

Det går inte heller att sätta ett golvpris och förkasta alla anbud som kommer in under det golvpriset.

Fast nu går det ju både lämna negativa á-priser på enskilda objektsrader (och troligtvis även på helt projekt om man nu skulle vilja det). Det är ju upp till varje leverantör/entreprenör att prissätta sina tjänster och då kan ibland låga priser vara ett sätt att ta marknadsandelar om man kan hänvisa till att man har de ekonomiska resurserna med ett icke-lönsamt projekt.

Sen finns det ju å andra sidan rättsfall där både enskilda negativa á-priser som låga totala prissättningar diskvalificerat anbudsgivare. Så även 0-pris på rader.

Men största problemet med de negativa á-priserna är ju att de ofta är på t.ex. saker där de skulle varit betydligt dyrare och där man som beställare sen inte får det man frågar om utan något annat som de vill ha annat pris på.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Dom SKA välja det lägsta budet.
Problemet är när kravspecen är för dålig.
Det är det svåra med ofantlig upphandling. Är specen skit så får man också skitresultat.

Från upphandlingsmyndigheten.se
Utgångspunkten i upphandlingslagstiftningen är att kontrakt på det direktivstyrda området ska tilldelas den leverantör som lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet utifrån vald utvärderingsgrund. Det finns tre utvärderingsgrunder att välja mellan; bästa förhållande mellan pris och kvalitet, kostnad eller pris.

och

Onormalt lågt anbud
Om syftet med att tilldela kontrakt till den leverantör som lämnat det nästa lägsta anbudspriset är att undvika anbud som är alltför låga bör detta i stället fångas upp av förfarandet vid onormalt låga anbud. Vid upphandling på det direktivstyrda området är en upphandlande organisation skyldig att ifrågasätta ett anbud med misstänkt låga priser. Om leverantören inte kan förklara det låga priset på ett tillfredsställande sätt ska anbudet förkastas.


Processen för att förkasta ett onormalt lågt anbud är noga reglerad. Flera bedömningar måste göras av den upphandlande organisationen för att avgöra om ett anbud med misstänkt låga priser ska förkastas. Att det krävs en helhetsbedömning och att leverantören ska få möjlighet att yttra sig innan det är möjligt att gå vidare med att förkasta ett onormalt lågt anbud är ytterligare något som talar mot att det skulle vara möjligt att bortse från anbudet med lägst pris genom valet av utvärderingsmodell.

Alltså inte hugget i sten att de ska ta det billigaste alternativet, men det blir oftast så trots detta.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Sitter på tolv års erfarenhet av offentlig upphandling, först på beställarsidan (dvs. upphandlande sidan) och numera på leverantörssidan.

Vad som har blivit ganska uppenbart efter tiden på leverantörssidan är att det finns ett stort kompetensunderskott på beställarsidan. Jag menar då inte primärt upphandlaren, men där måste vi komma ihåg att upphandlaren i sig är en generalist och hinner sällan skaffa sig den fackkunskap som skulle krävas för att fullt ut förstå tekniskt och affärsmässigt komplicerade upphandlingar (IT, stora byggentreprenader etc.) Den offentliga sektorn har väldigt svårt att rekrytera och anlita de med mest kompetens på marknaden vilket innebär att de får förlita sig på anställda som inte har adekvat erfarenhet eller, i många fall mediokra, konsulter. Med låg förståelse för vad som upphandlas och dålig styrning så blir det ofta ingen bra affär.

Därutöver upplever jag att det finns ett brister i styrning av projekt och i ansvarstagandet, även här handlar det ibland om bristande kompetens och erfarenhet, ibland handlar det om för få resurser. Samma problem återfinns så klart hos många stora, privata företag. Från min tid inom upphandling så upplevde jag att det fanns väldigt få konsekvenser för enskilda medarbetare, konsulter och avdelningar för att göra ett halvdant jobb. Resultatet blir ofta därefter. Återigen, inget unikt för den offentliga sidan men tror att effekten är förstärkt där.

Men det finns många upphandlare, konsulter och beställande organisationer därute som är affärsmässiga, kompetenta och lätta att arbeta med.

Gällande låga priser så har våra kära domstolar sett till att anbudsgivarna kan inkomma med i princip vilken förklaring som helst. Här är offentlig sektor ganska bakbunden av den svenska rättspraxisen. En stor del av skulden ska också läggas på leverantörssidan som kryllar av lycksökare, missunnsamma och dåliga förlorare.

Permalänk
Medlem

Upplevde upphandling som ett hinder i min verksamhet (IT-avdelning inom offentlig verksamhet) tills jag fick genomföra en systemupphandling tillsammans med en väldigt duktig konsult. Det handlar helt klart om hur man kravställer, och även hur man viktar och formulerar prisutvärderingen.

Vi körde med en utvärderingsmodell med additionsvärde, dvs för varje ej uppfyllt krav la vi på en peng på det totala priset och vägde då slutpriserna mot varandra. Om ett krav var värt 20000kr och man inte uppfyllde kravet så la vi på 20000kr. Om det var ett redovisningskrav med poängsättning så kunde t.ex 2 av 4 poäng innebära ett påslag på 10000kr på ett krav värt 20000kr.

En insikt där var att man ofta fegar med att ge låga poäng, eftersom en bitter leverantör kommer ifrågasätta starkt varför dom bara uppfyllt ett krav med 1 poäng medan en annan leverantör uppfyllt kravet med 4 poäng. Därför sätter man massa 3:or istället, och kontentan blir att variansen mellan ett halvbra och ett jättebra system kanske bara är 10-20% i poäng. Har man då viktat priset till 50% och kvalitén till 50%, och kvalitén bara skiljer 20% mellan sämsta och bästa, så har i praktiken kvalitén bara en vikt på 10% och då blir det ändå väldigt prisstyrt.

Lägg då till taktiken runt hur leverantörer tänker när de svarar på saker och lovar vilt, och hur man kan råka ställa krav som blir väldigt lätta att i god tro svara "ja" på, så blir det extremt intressant att sitta och labba med kravställning, poängsättning och utvärdering. Att försöka förstå sig på leverantörernas taktiska prissättning och försöka skapa en prismodell som gör att man faktiskt får ett bra pris blir ännu mer intressant.

Sen har så klart upphandling sina utmaningar. Ska man leja IT-konsulter på timbasis så är det så klart svårt att sia om vem som är mest lämpad, och kan göra bäst jobb på minst antal timmar. En konsult som tar 20% mer betalt men gör jobbet dubbelt så snabbt och bra är så klart billigare, men den typen av kvalitet är så klart svårbedömd. Referenser och intervjuer och annat kan man så klart titta på men i slutändan är det svårt. Ändå bättre än att bara ringa en vän kan jag dock tycka.

Är dock ingen expert men tycker området är intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Problemet är när kravspecen är för dålig.

Problemet är två-delat, det ena är en kund som är kass eftersom det är offentlig verksamhet (= de kommer aldrig att lyckas anställa de vassaste knivarna i lådan eftersom privata arbetslivet kan erbjuda intressantare uppgifter och bättre betalt) vilket gör att kraven man skapar är bristfälliga.

Kombinera det med privata företag som har gjort det som affärside (alternativt jättarna som har specialiserade avdelningar med uppgift att vinna offentliga upphandlingar) att vinna offentliga upphandlingar. De har lärt sig hur man får högst poäng på upphandlingarna för att vinna dom men de är f-n inte de som har det bästa alternativet.

Har sett problemet från båda håll och tror inte det går att lösa så länge vi tvingar fram offentlig upphandling även om tanken är god, men vägen till helvetet är kantad av goda intentioner.

Visa signatur

Dator: Mac