Apple skrotar elbilsprojekt och hoppar på AI-tåget

Permalänk
Melding Plague

Apple skrotar elbilsprojekt och hoppar på AI-tåget

Kommer ”bryta ny mark” inom generativ AI enligt Tim Cook.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Har ju funnits ”Neural Engine” sen A11 (som kom 2017 med Iphone 11), så visst har det funnits tankar om AI med i bilden ett tag även hos Apple, även om det inte talast så mycket om det under åren.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Elbil har varit överhypad är min bild när man läser om alla osålda Elbilar i Kina etc.

Ai i sin tur är inget konsumenter behöver välja, det blir mer en tjänst som de kan använda. En liknelse var när TV4 blev marksänt, konsumenterna behövde inte göra ett skit för att se den, så kunde genomslaget bli stort. (Visst, flera fick byta master)

Permalänk
Medlem

Helt rätt, enda sättet att komma ut ur en bubbla är att hoppa på en ännu större bubbla.

Permalänk
Medlem

Men nej jag såg fram emot att ha hela mitt ekosystem hos Apple. nu får jag ingen bil... *ironi*

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Har ju funnits ”Neural Engine” sen A11 (som kom 2017 med Iphone 11), så visst har det funnits tankar om AI med i bilden ett tag även hos Apple, även om det inte talast så mycket om det under åren.

Kanske långskott men med framgångarna med deras apple silicon och neural engine så vore det ju intressant om de håller på med utveckling av egen AI-hårdvara som konkurrerar med AMD MI300 och Nvidia H200. Microsoft tar ju fram egna chip (Maia 100), så kanske inte så långsökt att Apple arbetar på att ta fram ett eget också, de har både plånboken och know-how och han handlat en och annan startup inom området de senaste åren.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Ser det framför mig, ett implantat likt det neural-mesh domderas bli. "Apple I" - Thinking reinvented.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Helt rätt, enda sättet att komma ut ur en bubbla är att hoppa på en ännu större bubbla.

Du vet inte vad du pratar om.

Permalänk
Medlem

De lurar er. Det de gör är en AI som är så bra att den kan planera och bygga elbilarna åt de för halva kostnaden. Men ja satsar inte företagen på AI kommer det antingen behöva investera i att hyra in AI eller gå under om några år. Både på grund av säkerhet och effektivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Ser det framför mig, ett implantat likt det neural-mesh domderas bli. "Apple I" - Thinking reinvented.

Inte bara repris på klassiska "Think different"?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mindfighter:

Kanske långskott men med framgångarna med deras apple silicon och neural engine så vore det ju intressant om de håller på med utveckling av egen AI-hårdvara som konkurrerar med AMD MI300 och Nvidia H200. Microsoft tar ju fram egna chip (Maia 100), så kanske inte så långsökt att Apple arbetar på att ta fram ett eget också, de har både plånboken och know-how och han handlat en och annan startup inom området de senaste åren.

De har en annan "killer-app": både med deras GPU och NPU får man tillgång till betydligt mer "VRAM" jämfört med Nvidias/AMDs/Intels dGPUer så länge man inte går just på de modellerna du nämner.

Att en MBP med 128 GB RAM kostar 60-70k kan kännas svettigt, ända till man inser att bara en dGPU med liknande mängd VRAM går lös på 250-500k... Ja, dGPUn är snabbare, men den är inte mycket snabbare. Framförallt är Apples GPU långt snabbare än att göra samma sak på CPU, vilket annars blir alternativet.

Är det här spåret AMD/Intel också måste jaga med deras "starka" iGPUer. Nu verkar de ändå vaknat där, så det lär nog komma en del kul framåt. Idag ligger de rätt långt efter Apple, AMD/Intels snabbaste iGPUer är i nivå med instegsmodellen av M3 och M3 Max är ~4 gånger snabbare än den (M3 Ultra, när den kommer lär då bli ~8 gånger snabbare).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Som om AI-soppan inte har tillräckligt många kockar redan.. men smart iaf att skippa elbilseländet.. Tekniken bakom batterierna är en återvändsgränd med barnarbete, risken för termisk brand i 1-2veckor även vid lättare smällar, vikten samt priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Helt rätt, enda sättet att komma ut ur en bubbla är att hoppa på en ännu större bubbla.

ChatGPT svarar dig:
AI är inte en bubbla eftersom dess grundläggande teknik och tillämpningar redan har visat sig vara avgörande inom en rad olika sektorer, från hälsovård och finans till underhållning och bortom. Även om utvecklingen skulle stanna av helt vid denna punkt, erbjuder den nuvarande tekniken en robust grund som kan användas och byggas på i årtionden framöver. Den flexibilitet och skalbarhet som AI-teknik erbjuder innebär att dess potentiella tillämpningar bara är begränsade av vår kreativitet. Dessutom fortsätter efterfrågan på AI-drivna lösningar att växa, vilket driver innovation och investeringar inom området. Kort sagt, AI:s genomslag och dess förmåga att revolutionera industri efter industri gör det till mer än bara en tillfällig trend; det är en grundläggande förändring av hur vi interagerar med teknik och löser komplexa problem.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, hade verkligen hoppats på att Apple skulle komma med lite innovativa lösningar eller snygga paketeringar av redan befintliga. Kanske hade pushat andra tillverkare.

Apple hade nog också haft tillräckligt med muskler för att kunnat se över ägarmodeller och livscykeltänk på ett fordon likt en elbil, även där så finns det mkt att göra anser jag.

Ser fram emot att läsa lite vad som hände under alla dessa år, om dom hade fungerande koncept och hur dom såg ut och fungerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalu1976:

AI är inte en bubbla eftersom dess grundläggande teknik och tillämpningar redan har visat sig vara avgörande inom en rad olika sektorer…

Det kan ju fortfarande vara en bubbla. Eller ja, det är nästan en förutsättning för en bubbla.

Om vi tittar på två bubblor som ingen ifrågasätter att det är bubblor, it-bubblan runt millennieskiftet, och CDS-bubblan 2008, så faller dom inom dina kriterier.

Det finns ett värde där, bara inte det påstådda värdet, det är definitionen på en bubbla.

Skrivet av reverend benny:

Tråkigt, hade verkligen hoppats på att Apple skulle komma med lite innovativa lösningar eller snygga paketeringar av redan befintliga.

Ett sätt att tolka Apples uttåg, det enda sättet om du frågar mig, är ju att dom insåg att det inte gick, och att dom likt Elon inte kan fortsätta säga ”nästa år…” i 10 år..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Helt rätt, enda sättet att komma ut ur en bubbla är att hoppa på en ännu större bubbla.

Haha, fick mig att tänka på:
https://bilweb-auctions-images.s3-eu-west-1.amazonaws.com/180...
https://electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2023/06/Volksw...

Men det var nog inte så bokstavligt du menade?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Apple har en del AI-grejer i OSet redan, så det här är bara att bygga vidare på det.

Det skall sägas att Apple aldrig har sagt att de jobbar med någon bil, det har alltid varit rykten.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det kan ju fortfarande vara en bubbla. Eller ja, det är nästan en förutsättning för en bubbla.
Om vi tittar på två bubblor som ingen ifrågasätter att det är bubblor, it-bubblan runt millennieskiftet
Det finns ett värde där, bara inte det påstådda värdet, det är definitionen på en bubbla.

AI är rejält upphaussat för tillfället, känslan är som IT-bubblan. Men personligen tror jag vi får pyspunka på den här bubblan när folk nyktrar till och inser att förväntat värde kommer ta längre tid på sig att realiseras, men det underliggande värdet (tror jag) är större denna gång än under IT-bubblan.

IT-bubblan: "Folk vill köpa allt möjligt på internet". Ja, det ville de, men först 20 år senare var folket redo o.s.v.
AI-bubblan: "AI kommer ersätta personal". Ja, det sker redan idag, Klarnas AI-bot gör 700 personers jobb var en nyhet häromdagen. Det kommer att hända, bara inte så fort som investerare hoppas på (min personliga hobby bedömning)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

It nissar jobbade med att skapa en Ai för självkörande fordon så att lastbilschafförer och andra fordonsförare blev arbetslösa. IT-nissarna misslyckades, men de lyckades att skapa en Ai som kunde göra it-nissar arbetslösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Ett sätt att tolka Apples uttåg, det enda sättet om du frågar mig, är ju att dom insåg att det inte gick, och att dom likt Elon inte kan fortsätta säga ”nästa år…” i 10 år..

Ja, det är ett sätt att tolka det och det ligger säkert mycket i det. Sen är min fundering på om målbilden ändrades under tiden projektet pågick (det verkar så) eller om den hela tiden var att ha ett självkörande fordon?
Jag tycker att det fortfarande finns mkt att göra inom området, inte bara att fordon blir självkörande eller delvis självkörande.

Men hoppas att mkt spännande ändå kommit fram under utvecklingen som kan återanvändas eller kanske säljas till andra fordonstillverkare. En del av de Carplay funktioner vi kommer se framåt kanske kommer just från arbetet med deras fordon.

Permalänk
Medlem

Utan något mer konkret så känns detta som:

Citat:

Vi på apple måste gå ut med något relaterat till AI för annars tror investerare att vi ligger efter.
Vi behöver inte ha någon direkt plan - men prata om AI är bra för aktiekursen.

Kul om det kommer något nytt men att Apple direkt ska kunna komma med något revolutionerande jämfört med de andra företagens produkter tror jag är osannolikt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Tänk om VW gör likadan?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Som om AI-soppan inte har tillräckligt många kockar redan.. men smart iaf att skippa elbilseländet.. Tekniken bakom batterierna är en återvändsgränd med barnarbete, risken för termisk brand i 1-2veckor även vid lättare smällar, vikten samt priset.

Det där om glimmer (oreglerad produktion) var rätt intressant. I Sverige och kanske andra delar av världen är infrastrukturen en nyckel. Jag tror elbilen blir standard, men https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trafikverket-dyrare-drivme... inte än på ett tag tror Trafikverket. Jag skulle tro att snordyr bensin och diesel kommer långt innan de flesta i lägenhet kan ladda hemma; den som lever får se.

Rörande Apple så känns det givet att ett sådant tech-företag måste ha AI med i sin portfölj. Man ser dom som något vagt bortglömt och förlegat rent automatiskt utan, och jag skämt knappt. "AI" måste vara två av tre ord en VD uttalar vid intervjuer.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Inte bara repris på klassiska "Think different"?

Haha, ja det hade med fungerat, full cirkel

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Tråkigt, hade verkligen hoppats på att Apple skulle komma med lite innovativa lösningar eller snygga paketeringar av redan befintliga. Kanske hade pushat andra tillverkare.

Apple hade nog också haft tillräckligt med muskler för att kunnat se över ägarmodeller och livscykeltänk på ett fordon likt en elbil, även där så finns det mkt att göra anser jag.

Ser fram emot att läsa lite vad som hände under alla dessa år, om dom hade fungerande koncept och hur dom såg ut och fungerade.

apple upptäckte att det redan fanns bilar med rundade hörn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Har ju funnits ”Neural Engine” sen A11 (som kom 2017 med Iphone 11), så visst har det funnits tankar om AI med i bilden ett tag även hos Apple, även om det inte talast så mycket om det under åren.

Det var nån annan mobiltillverkare men jag kommer ihåg kommentarerna på SweC... "Ett AI chip i mobilen, vem fan behöver det. Lägg pengarna på annat."

Permalänk
Medlem

Är väl rätt logiskt.
Samsung tog ju ett stort steg nu med deras AI integration i nyaste galaxy.
Är ju rätt logiskt att Apple kommer hoppa på tåget också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

It nissar jobbade med att skapa en Ai för självkörande fordon så att lastbilschafförer och andra fordonsförare blev arbetslösa. IT-nissarna misslyckades, men de lyckades att skapa en Ai som kunde göra it-nissar arbetslösa.

Jag delar fullt din analys att det är oerhört mycket mer sannolikt att AI inom en mycket snar framtid gör ett mycket stort antal "it-snubbar" arbetslösa än lastbilschaffisar.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

De borde satsa på vätgas istället... den här (vänster) sörjan om lovsången till Den Gröna Planeten - med vindsnurran och elbilar och att alla ska leva som om det vore himmelriket på jorden 🌏 den idén tror jag inte på.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

De borde satsa på vätgas istället... den här (vänster) sörjan om lovsången till Den Gröna Planeten - med vindsnurran och elbilar och att alla ska leva som om det vore himmelriket på jorden 🌏 den idén tror jag inte på.

Vätgas är en återvändsgränd, det ser bra ut på pappret men i praktiken väger säkerhetsriskerna högre än vinsterna på de andra ställena. Det går helt enkelt inte att långtidsförvara vätgas i en bilmiljö.

Med det inte heller sagt att en tvångsomställning till elbilar är brq för miljön heller. Även om vi bortser från hur mycket biprodukter som tas upp för batteritillverkning och hur hälsoproblem hos arbetskraften mörkas bort, så gör skalan på batteritillverkningen att vi är beroende av Kina för att kunna tillverka bilar i samma takt som de säljer.

Lättaste kortsiktiga lösningen hade varit om man fick E85-konvertera gamla bilar utan en massa byråkrati, eller om det var mer än en chansning på om man kunde elkonvertera en gammal bil. Det är otroligt mycket bättre för miljön att återanvända ett gammalt chassi istället för att bygga allt helt nytt.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810