Permalänk
Medlem

Datorn stänger av sig

Problemet är att min dator stänger av sig rätt vad det är ibland. Typ när man laddar i spel och så. Jag har två chassifläktar, och en Volcano 11 CPU fläkt så det kan väl inte vara att det blir för varmt? I min BIOS så kan man kolla tempen på MB, CPU osv. CPU tempen hoppar mellan ca 75 och 35 grader. Skumt värre. Nån som kanske vet hur man ska lösa det? Vore snällt

Min dator:

Asus A7N8X
AMD Athlon XP 2600+
GF4 Ti4800 SE
Western Digital 120 GB HDD
Twinmos 512 DDR

Permalänk
Medlem

Då är det nog dags att byta bios! För många standard bios visar fel temp t ex mitt men då bytte jag sedan dess har det kört på hur fint som helst!

Visa signatur

R7 3700x | Gigabyte x570 I | Alpenföhn Black Ridge | HG Osmi 3.0 | Gigabyte RTX 2060 itx

Permalänk
Medlem

hehe hur gör man om man vill byta BIOS?

Permalänk
Hedersmedlem

Sitter flänsen bra?
har du på tillräckligt med kylpasta?

75grader oklockat!.....vansinne......kostigt att den går över 60ºC

installera Asus-update & följ instruktionerna för att uppdatera bios:et....Busenkelt med Asus-kort....går att göra från Windows!

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Min nya dator starta om sig flera gånger om dan men det var nått med att minnena i datorn fick för mycket ström eller nått...

Visa signatur

Vill ha tillbaka Övriga ämnen!

Permalänk

kan vara att din PowerBox inte ger tillräckligt med ström. Men 75 grader e på tok för mkt. Testa sätta på annan kylpasta, tex arctic silver 3.

Permalänk
Medlem

hmm joo, jag satte på sån kylpasta som följde med till CPU fläkten (Volcano 11). När jag skulle sätta på det så kom det pyttelite på själva processorn. Fast det kom inte på core'n bara på det gröna brevid. Kan man ta bort det om man ska sätta nytt eller ska man låta det vara? Det kan väl inte stämma att det är 75 grader på processorn med en sån stor fläkt?

Permalänk
Medlem

jag laddade ner asus update och installerade det men när jag skulle köra det så stod det att det hade stött på ett problem och var tvungen att avslutas. Jag testade igen och det går inte att köra det....

Permalänk
Medlem

Byt bios! http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=A... sen väljer du bara ett bios som är nyare än ditt plus flash program (om det behövs)... Sen tror jag du kan läsa exakt hur man gör för ditt mobo i readme!

Visa signatur

R7 3700x | Gigabyte x570 I | Alpenföhn Black Ridge | HG Osmi 3.0 | Gigabyte RTX 2060 itx

Permalänk
Medlem

asså jag vill inte vara jobbig eller så men jag kan inte så mycket om sånt här. För det första så tror jag inte att jag har installerat nått sånt flash när datorn var ny för ett tag sen. På asus hemsida står det att man ska göra en bootdisk och sen lägga in en flash fil på den. Hur gör man en bootdisk? Hur kör man sen den filen som man laggt på disken? När man sen har gjort en bootdisk med flash grajen på, ska man köra den genom att trycka på alt+F2 där i början, för det går väl inte att göra i windows? jäklar vad invecklat det ska va.....

Permalänk
Medlem

Kan också vara så simpelt, när det gäller omstarterna, att Windows startar om när det stöter på problem. Vilket det kan göra om man inte stängt av den funktionen. Gäller dock inte 9x/ME.
Vad det gäller värmen tänker jag inte kommentera eftersom det inte är min starka sida, låter nog helst experterna lösa det.

Visa signatur

"This message was transmitted on 100% recycled electrons"

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med mitt A7N8X Deluxe. Jag testade med Samsung original-minnen, och allt funkade perfekt.

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8