SweClockers mobilexperter delar tips för bättre batterihälsa

Permalänk
Medlem

För den riktigt batteri-snåle, går det också att stänga av mobildata-trafik när man är på språng, det är en inställning i mobilnät, du kan ändå ta emot samtal och sms och den fungerar som en gammal telefon.

Det går även reglera dataläge till låg dataförbrukning (iPhone), då drar den inte igång en massa uppdateringar i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

Iphone 13 pro inköpt maj -22 laddar med sladd varje natt fullt, batterioptimering på...
har oftast runt 50% batteri kvar vid sängdags, 88% hälsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

En snygg mössa eller keps med silvernät i tyget skyddar bättre. Jag har en av varje. Rekommenderar Signalproof Lightweight Beanies.

https://shieldapparels.com/

Vilket skämt! Och att folk äger skiten. Tur att den sista idioten inte är född än.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk

40-80% regeln följer jag slaviskt.

Permalänk
Medlem

Korta cykler nära mitten är bra, men ingen orkar hålla på så

Det är inte så dyrt att byta batteri eller köpa en powerbank att ha i fickan

Permalänk
Medlem

Förlåt, men det här med handpåläggning för att optimera batterihälsan låter lita dumt varje gång när det ändå finns en batterikontroller i loopen. Det är väl ändå dess uppgift att maximera hälsan, eller har jag missat något väsentligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

En snygg mössa eller keps med silvernät i tyget skyddar bättre. Jag har en av varje. Rekommenderar Signalproof Lightweight Beanies.

https://shieldapparels.com/

Grymt. Nu studsar strålningen flera gånger genom skallen med hjälp av mössan som spegel istället för att passera igenom en enstaka gång. Som bonus höjer mobilen uteffekten för att bibehålla kontakt med masten.

Permalänk

Det man aldrig ska göra är att utsätta telefonen för kyla och om man någon gång är i vad vi kan kalla "Extrem" kyla.
jag tog en joggingtur i runt 20 minus och ville dokumentera det med video efter att ha kollat på några som tog en joggingtur i Stockholm och tyckte det var otroligt fjantigt, menar för i sjutton varför skulle det inte gå för när man gör allt annat ute året runt !!!

Såg att Min fulladdade Google Pixel hade 3% och det tog inte lång tid att tömma hela batteriet på exakt allt. Efter den tömningen av batteriet så märker jag tydligt av att batteriet tagit stryk av det för nu måste jag ofta ladda batteriet mitt på dan och det har alltid räckt hela dan och ofta två dagar.

Mycket synd för jag sköter om batteriet supernoga just för att den luren skulle hålla så länge som möjligt. kommer aldrig göra om det och ska jag bo norrut så kommer jag se om man kan fixa nånting som man kan ha den i om man tvingas ringa när man är ute.

Vad ni än gör ha den mot bröstet så länge ni inte svettas om den inte är vattentät så den kan ta skada av det för kyla dödar batteriet på nolltid.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Skrivet av medbor:

Korta cykler nära mitten är bra, men ingen orkar hålla på så

Det är inte så dyrt att byta batteri eller köpa en powerbank att ha i fickan

Ja, det är sant. Mina batterier är alltid på tip-top men av andra skäl måste jag ändå byta telefon efter ett par år

Permalänk
Medlem

Svårt att sköta batteriet optimalt om man även vill kunna använda mobilen normalt. Om jag inte laddar till 100% hinner mobilen dö innan kvällen. Jag har ingen möjlighet att ladda på dagen, så jag måste även ladda den över natten. Använder dock smart laddning så den blir uppladdad lagom tills larmet går.
Förhoppningsvis kommer min nästa mobil ha batteri som är lätt att byta ut så man slipper vara så försiktig med det. Kanske kommer man t.o.m. kunna ha med ett extra istället för att strula med power bank. Vissa saker var faktiskt bättre förr.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Låter mest som trams.
Lithium batterier föredrar korta laddningar. undvik att köra slut på batterier men att ladda upp till 100% är inga problem.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Vilket skämt! Och att folk äger skiten. Tur att den sista idioten inte är född än.

Jag trodde det var ett skämt först...jösses

Permalänk

Använde en iPhone 12 PM i 2 1/2 år och laddade den varannan natt med Apples 5w laddare.
Laddade den till 100% och hade 87% i hälsa när jag sålde den.

Använder nu en S23 256 och använder samma laddare och laddar till 100% varannan natt.
Har haft den i ett år och ingen försämring i batteritid.

Vill använda mobilen fullt ut som det är tänkt, så orkar inte noja med batteri.
Byter batteri efter 3-4 år, om den inte är såld innan🙂

Jag tror att värmen under laddning är det farligaste för batteriet, så försöker undvika snabbladdning.

Permalänk
Medlem

Laddar fullt varje dag, byter batteri den dagen det blir dåligt, orkar inte hålla på med micromanagement av mobilens laddning.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig riktigt förstått det här med att ladda ner en app som drar batteri för att spara batteri

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av Akuma85:

Jag laddade min iPhone 13pro med trådlösa Apple MagSafe laddaren som är på 15w varje natt och efter två år landade den på 89% batterikapacitet. Nu har jag en iPhone 15pro Max som jag istället laddar med kabel och en 3,5watts strömadapter och hoppas på bättre resultat denna gång trots sämre kvalite på batterier som det tydligen ska vara i nya iPhones. Alltid laddat till 100% under natten.

Du har pro modellen det påverkar inte dig som tur är är endast non pro som tar återvunnet material i batteriet

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

Jag har ett annat tips. Minska skärmtiden. Man drar verkligen drastiskt ned antalet laddcykler. Jag har en Moto G51 med ett 5000mah batteri, ifall jag skulle köra 100% ner till 0% skulle telefonen klara sig i 4-5 dagar med min förbrukning. Nu idag kör jag 80%-regeln och laddar sällan ur den lägre än 20%. oftast runt 40%. det brukar resultera i 2-3 dagars användning utan laddning.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Laddningen skall hållas mellan 20 och 80% hälsningar batteriexperter hos Scania och Ericsson

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag laddar min telefon med en vanlig enklare mobilladdare och mäter hur mycket telefonen är laddad med home assistant. När mobilen når 85% stängs laddaren av. Jag vet inte om detta hjälper det får vi se om ett par år. 😊

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Frugans iPhone 12 som är lite över 3 år gammal har en batterihälsa på 71%. Hon har kört batteriet till botten jämt. Jag har lite shortcuts på min 14PM som lägger batteriet i sparläge när det sjunker under 30% och då brukar jag leta efter en laddare. Drar upp den till 80-90%.

Permalänk
Medlem

iPhone 14 Pro 256GB köpt hösten 2022.
Batterihälsa 87%. Laddar lite hur som helst. Men hade nog sparat in några procent om man skött det som man ska.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Frugans iPhone 12 som är lite över 3 år gammal har en batterihälsa på 71%. Hon har kört batteriet till botten jämt. Jag har lite shortcuts på min 14PM som lägger batteriet i sparläge när det sjunker under 30% och då brukar jag leta efter en laddare. Drar upp den till 80-90%.

Tror dom varnar för service vid 70%. 80% räknas som att det ska klara av en hel dag med normal använding. Så kan vara dags för byte.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Tror dom varnar för service vid 70%. 80% räknas som att det ska klara av en hel dag med normal använding. Så kan vara dags för byte.

Vad händer när den varnar för service? Kan man inte använda telefonen som vanligt längre då?
Borde ju vara upp till användaren om man klarar sig med batteriet och vill fortsätta använda det.

Min 12 mini hade ca86 när jag sålde den och det efter lite över ett år.
Min xr som jag har som jobbmobil har 85% och den är betydligt äldre.
Min 15plus (köpt i höstas) har fortfarande 100%.

Så det verkar som man får ha lite tur med batterikvalitet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om siffran 85%. Både på min laptop och iPhone är det 80% som gäller. På iPhone 15 kan man dessutom ställa in just 80% som maxtak för laddning till skillnad mot alternativt ”optimerad laddning” som var enda alternativet tidigare.

Permalänk
Medlem

Batteriet i sig är inget problem på min iphone 12 (96% hälsa efter 18mån) men den drar ofantligt mycket ström även när den inte aktivt används.

Testade detta under semestern:
Fullt laddad
Batterisparläge påslaget
Platstjänster avslaget
Bluetooth avslaget
Wifi avslaget
Mobildata avslaget
Inga widgets
Inga program körandes
Find my phone avslaget
Inga notifications från program (t.ex. mail)

Den låg helt orörd på skrivbordet och dog efter 20h.
Apple - FFS!

Jag kan också använda den aktivt ett par timmar under dagen och den dör efter ungefär samma tid.
Så användning påverkar inte hur snabbt den dör. Så kass!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag laddar min telefon med en vanlig enklare mobilladdare och mäter hur mycket telefonen är laddad med home assistant. När mobilen når 85% stängs laddaren av. Jag vet inte om detta hjälper det får vi se om ett par år. 😊

Det där var en intressant lösning!

Säger annars som vanligt: "All forskning visar att..." livslängden på mobilbatterier av den typ vi har idag förlängs rejält genom att inte toppladda. Och inte djupurladda heller (men mobiler stänger ofta av sig innan spänningen blivit riktigt låg). Går man ofta ner mot 0 i batteri kan man ju diskutera om 85% maxladdning är rätt väg att gå. Om man som jag ofta går från 85% till 45% på en dag finns det ju ingen vits att ladda 100% annat än i vissa fall, typ, inför fjällvandringen, när man seglar, etc.

Jag har satt vår Macbook Pro 2015, en gammal modell alltså, att ladda till max 85% då den hade typ nyss bytta batterier när vi köpte den i höstas. Får se om Apple eller batteriet blir det som i praktiken pensionerar den framöver.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Aldrig hört talas om siffran 85%. Både på min laptop och iPhone är det 80% som gäller. På iPhone 15 kan man dessutom ställa in just 80% som maxtak för laddning till skillnad mot alternativt ”optimerad laddning” som var enda alternativet tidigare.

Samma här. Både min laptop, iPhone och OnePlus12 har 80% som val.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Man kan ladda optimalt, med upp till 80%, då håller batteriet bättre.

Det många missar är att: Stäng av WIFI/Bluetooth, spara en massa batteri.

Ställ ner på 3G om du kan, då kan du spara kolosalt mer på batteriet.

Bonus är att du får mindre strålning, du sover då bättre och slipper huvudvärk pga mobilen.

Ett litet problem 2 och 3G håller på att monteras ner nu men 4G är i drift än

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Intressant ämne.

Allt jag skriver nedan är gissningar efter att ha varit intresserad inför elbilsköp, är inte utbildad på något sätt. Allt är alltså gissningar jag läst mig till:
Gissar (högaktningsfullt alltså) att det i stort sett är samma "regler" som gäller elbilar (drar alla elbilar och mobiler över en kam här) som gäller mobiler, med passusen att mobiler sannolikt har betydligt sämre skyddsnivåer i sin batterihantering (100% på en elbil kanske i verkligheten är 90-95%, och på en mobil kanske 98%, och 0% kanske är 4% på en elbil och 1% på en mobil).

Det borde inte vara någon fara för batteriet att ligga nära 0%; det borde inte vara någon fara med att ha mobilen kallt till.
80%-regeln är för övrigt ganska konstig, eftersom den är "mellan tummen och pekfingret", och verkar inte göra någon jätteskillnad förrän man sänker den nivån ända ner till någonstans strax under 60%...

Att snabbladda (10-30W) däremot sliter nog betydligt mer än en del tror, och gör det ännu värre vid kallt batteri; att använda mobilen vid sträng kyla kanske kan vara ett problem, samt att vid kyla så sänks spänningen så att batteriet automatiskt får lägre % "by default", samt att hela tiden använda och ladda mobilen när den är riktigt varm riskerar att slita en del mer.

Och en batterihälsa på runt 70% innebär att batteriet i stort sett är färdigt för återvinning, då degraderingen sjunker mycket snabbt efter detta.

Nu är allt ovan lite olika vilken typ av batterisammansättning det är, men oavsett så bör batteriet kunna hålla sig fräscht ganska länge, men kanske att nuförtiden händer så lite med mobilerna att man orkar behålla sin några år, så det spelar roll hur man hanterar batteriet.

edit: jag laddar vid behov; mobilen är alltså inte laddad varje natt, utan laddar på väg till jobbet eller ibland på jobbet. Använder dock mobilen enbart till att ringa/smsa, samt till Wordfeud och Clash Royale (för att resetta hjärnan respektive ge mig psykbryt fem ggr per dag). Min mobil är dryg två år och håller nog en och en halv dag fortfarande.

Permalänk
Medlem

Onödigt att krångla till det... Samsung har några funktioner som sparar lite på batteriet utan att det påverkar din användning. Jag tänker då tex på prestandaprofilen "lätt" och det grundläggande batteriskyddet.

Utöver det så tänk inte på batteriet, behåller du enheten längre än 2 år så går det som sagt att byta det. Där har även större tillverkare som Samsung och Apple en stor fördel.

Elbilar är såklart en annan sak...där ligger kostnaden för ett batteribyte på en helt annan nivå...