Samsungs nya minneskort lika snabbt som SSD

Permalänk
Melding Plague

Samsungs nya minneskort lika snabbt som SSD

De nya minneskorten ska möta kraven för AI-applikationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

800mbps (millibit per sekund) är rätt långsamt va? Skärpning med enheterna!

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Hehe vi har kommit en låååång väg nu tänker på en bild jag såg:

Denna lilla goding var på hela 10MB!

Permalänk
Medlem

Detta tjöt om AI

Permalänk
Medlem
Citat:

Samsung har börjat utveckla minneskortet 256 GB SD Express. Minneskortet har en läshastighet på 800mbps vilket gör den mer än fyra gånger snabbare än befintliga UHS-1 minneskort och är jämförbara med SSD-enheters prestanda.

800 Megabit, motsvarar 100 Megabyte per sekund.
Snabbt för ett SD kort absolut.
Men SSD prestanda ?

En modern 2.5" Sata HDD,
Ja hårddisk "spinnande skrot" klarar vanligtvis av läs och skrivhastigheter över 100 Megabyte.
Ja sök prestandan är ju såklart inte lysande på en hårddisk om det är mycket småfiler.
Men för sekventiell läs/skriv prestanda är alltså detta ungefär i nivå med en 2.5" HDD.

Fortfarande bra jämfört med dåliga SD kort och dåliga USB minnen (det finns vissa USB minnen som är snabbare).

Men ja mer HDD prestanda än SSD prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

800 Megabit, motsvarar 100 Megabyte per sekund.
Snabbt för ett SD kort absolut.
Men SSD prestanda ?

En modern 2.5" Sata HDD,
Ja hårddisk "spinnande skrot" klarar vanligtvis av läs och skrivhastigheter över 100 Megabyte.
Ja sök prestandan är ju såklart inte lysande på en hårddisk om det är mycket småfiler.
Men för sekventiell läs/skriv prestanda är alltså detta ungefär i nivå med en 2.5" HDD.

Fortfarande bra jämfört med dåliga SD kort och dåliga USB minnen (det finns vissa USB minnen som är snabbare).

Men ja mer HDD prestanda än SSD prestanda.

Det är 800 MB/s enligt Samsung, Sweclockers använder som sagt helt fel enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ringman:

Hehe vi har kommit en låååång väg nu tänker på en bild jag såg:

Denna lilla goding var på hela 10MB!
https://hackaday.com/wp-content/uploads/2023/02/usagi_electronics_repairing_1970s_HDD.jpg

Fin bild

Men om en hårddisk inte rymmer mer än 10MB så känns det som begränsad nytta utöver att bara köra saker direkt från diskett.
Speciellt om man kan anta att hårddisken inte är/var billig.

Är det någon på SweClockers som haft en hårddisk som rymmer mindre än 100MB ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är 800 MB/s enligt Samsung, Sweclockers använder som sagt helt fel enheter.

Ja det gör ju en stor skillnad.
I så fall är det snabbare än en SATA 3 SSD och något man kan kalla för SSD prestanda.
Även om de inte kommer i närheten av snabbare NVME enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Fin bild

Men om en hårddisk inte rymmer mer än 10MB så känns det som begränsad nytta utöver att bara köra saker direkt från diskett.
Speciellt om man kan anta att hårddisken inte är/var billig.

Är det någon på SweClockers som haft en hårddisk som rymmer mindre än 100MB ?

Jag har en ST506 i gömmorna - Seagatedisken som namnsatte en hel interface-standard - kommer inte ihåg om det var 5 eller 6 MByte oformaterat - vid formatering krympte det ganska mycket, särskilt vid den tiden när standarden var 256-bytes sektorer - 512-bytessektorer kom först med PC och ansågs som stora kolosser till sektorstorlek och oro för att man bara fyllde dessa delvis och den vägen inte kunde använda (den väldigt dyra) lagringen fullt ut... jag har också 12 MB-disk som faktiskt är SCSI (eller SASI) - en av de absolut första tillverkade 3.5" hårddiskarna som kom från Rodime. Sedan också några BASF-hårdiskar på 12 Mbyte oformaterat som satt/sitter i ABC1600.

standardstorlekarna på snurrhårdiskar var 5 - 1/4" med några få undantag

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Fin bild

Men om en hårddisk inte rymmer mer än 10MB så känns det som begränsad nytta utöver att bara köra saker direkt från diskett.
Speciellt om man kan anta att hårddisken inte är/var billig.

Det fanns en tid före det fanns disketter... Och när det väl fanns disketter var naturligtvis hårddiskar mycket snabbare.

Skrivet av GuessWho:

Är det någon på SweClockers som haft en hårddisk som rymmer mindre än 100MB ?

Ja, jag hade en 286 IBM som hade en 20MB till C:\ och en extra 100MB, Körde MSDOS 6.22 och Windows 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Fin bild

Men om en hårddisk inte rymmer mer än 10MB så känns det som begränsad nytta utöver att bara köra saker direkt från diskett.
Speciellt om man kan anta att hårddisken inte är/var billig.

Är det någon på SweClockers som haft en hårddisk som rymmer mindre än 100MB ?

Min Amiga 600HD har en hårddsik på hela 40 MB, det var tider det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Fin bild

Men om en hårddisk inte rymmer mer än 10MB så känns det som begränsad nytta utöver att bara köra saker direkt från diskett.
Speciellt om man kan anta att hårddisken inte är/var billig.

Hårddiskar kom långt före disketterna.
På den tiden hårddiskar på bara 10MB existerade, så rymde disketter inte mer än ett par hundra KB.

Citat:

Är det någon på SweClockers som haft en hårddisk som rymmer mindre än 100MB ?

Inte ägt själv, men använt.
Tidiga Macintosh (Mac Plus) i mitten på 80-taler, med extern hårddisk på hela 20MB som kostade nästan lika mycket som själva datorn.

När man hade program som inte rymdes på en enda diskett så gjorde även en så pass liten hårddisk underverk genom att man slapp hålla på och byta disketter stup i kvarten. Att den var märkbart snabbare skadade ju inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

De nya minneskorten ska möta kraven för AI-applikationer.

Fungerar den tillsammans med Multimedia?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Fin bild

Men om en hårddisk inte rymmer mer än 10MB så känns det som begränsad nytta utöver att bara köra saker direkt från diskett.
Speciellt om man kan anta att hårddisken inte är/var billig.

Är det någon på SweClockers som haft en hårddisk som rymmer mindre än 100MB ?

Självklart, efter CP/M-datorn (egentligen en Spectravideo) med dubbla 5,25" diskett-enheter så min första PC-dator, en "klon" som hade just 10 MB i en stor 5,25" fullhöjdslåda (som 2 av "dagens" CD-enheter). Kanske 1986 ungefär samtidigt som första bilen för min del...

Senare på KTH hade vi första året Mac:ar med enkel 3,5"-diskett (efter n0llningens hålkort då), fick växla diskett för att ladda OS+programmeringsmiljön och spara kod-filer.

Hemma på vinden står Mac SE/30 inköpt våren 1989 kvar, den hade iallafall 40 MB hårddisk men inte startad på länge så undrar om den skulle snurra igång... 🤔

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet gynnar inte dessa supersnabba micro-sd kort Steam Deck på nåt sätt då den bara har stöd för de långsamma(re) standarden.

Permalänk
Medlem

Om spelkonsoler ska kunna ha nytta av dessa minneskort, bör de också ha minneskortläsare som kan utnyttja dessa hastigheter.
Tveksamt idag, om du frågar mig. Framtida spelkonsoler kanske...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Fin bild

Men om en hårddisk inte rymmer mer än 10MB så känns det som begränsad nytta utöver att bara köra saker direkt från diskett.
Speciellt om man kan anta att hårddisken inte är/var billig.

Är det någon på SweClockers som haft en hårddisk som rymmer mindre än 100MB ?

Oh JA! Med god marginal! Båda dessa har hanterats som bootdiskar.
Citat: The cartridge permitted users to have relatively unlimited off-line storage and to have very fast access to such data.
2.5 MB https://en.wikipedia.org/wiki/RK05
10 MB https://en.wikipedia.org/wiki/RL02
https://gunkies.org/wiki/RL01/02_disk_drive

Några YT-videor med PDP-8:
DEC RK05 disk drive booting OS/8
Knapparna var dåtidens RGB Så här mycket flippande har jag sluppit.
Digital PDP8/e formatting RK05 decpack hard disk. Boot from TU56 and VT05 as console
Det räckte med att startadressen var korrekt inställd! Den bootar på 70 sekunder, inte så illa!
Terminalen VT05 kopplad till en PDP-11 var min första kontakt med datorer.

Permalänk
Medlem

Oklart varför detta skulle behövas i Steam Deck, vanliga sd-kort för några hundralappar duger fint när jag testat

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Är det någon på SweClockers som haft en hårddisk som rymmer mindre än 100MB ?

Kul att så många svarat med retro minnen

Skrivet av Erik_T:

När man hade program som inte rymdes på en enda diskett så gjorde även en så pass liten hårddisk underverk genom att man slapp hålla på och byta disketter stup i kvarten. Att den var märkbart snabbare skadade ju inte heller.

Tänker att om man har program eller spel som tar mer än ett par disketter och har en hårddisk som rymmer motsvarande ett eller två dussin disketter så får man inte plats med många spel eller program.

Kan ju vara irriterande om man installerar något, använder det och sen när man vill köra nästa spel eller program så har man inte plats och får radera det för att kunna installera nästa grej.

Åtminstone om de är tillräckligt dyra att köpa en hårddisk är en stor utgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Oklart varför detta skulle behövas i Steam Deck, vanliga sd-kort för några hundralappar duger fint när jag testat

Känns ju lite oklart om kortläsaren är bra nog att dra nytta av ett såhär snabbt SD-kort.
Om så är fallet så kan det ju finnas en poäng i vissa fall åtminstone, men prisnivån bör ju vara någorlunda rimlig...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

800 Megabit, motsvarar 100 Megabyte per sekund.
Snabbt för ett SD kort absolut.
Men SSD prestanda ?

En modern 2.5" Sata HDD,
Ja hårddisk "spinnande skrot" klarar vanligtvis av läs och skrivhastigheter över 100 Megabyte.
Ja sök prestandan är ju såklart inte lysande på en hårddisk om det är mycket småfiler.
Men för sekventiell läs/skriv prestanda är alltså detta ungefär i nivå med en 2.5" HDD.

Fortfarande bra jämfört med dåliga SD kort och dåliga USB minnen (det finns vissa USB minnen som är snabbare).

Men ja mer HDD prestanda än SSD prestanda.

Och bara för att kortet klarar hastigheten, betyder det inte att läsaren är byggd för det. Många kortläsare i laptops sitter på usb 2 internt.. kan vara värt att kolla upp när man köper en laptop och tänker använda kortläsaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Är det någon på SweClockers som haft en hårddisk som rymmer mindre än 100MB ?

Hade en A590 20MB hårddisk till min Amiga 500, uppgradera den dock efter ett tag till en 120MB som jag dessutom monterade 4MB ram i, en ganska stor uppgradering då en Amiga 500 hade 512KB + 512KB expansionskort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Och bara för att kortet klarar hastigheten, betyder det inte att läsaren är byggd för det.

Precis som du säger, så är ofta kortläsarna på datorer smått värdelösa idag. Det övre snittet verkar vara runt 75MB/s (läs).

Ett av få undantag verkar vara min gamla Dell XPS 13 som klarar ~180MB/s i läshastighet.

Har även en Kingston USB 3.0 MobileLite G4 läsare som maxar ut på 200MB/s.

Själv använder jag nära nog enbart SD-kort i Nintendo Switch, där ett billigt Kingston 256GB Canvas Go Plus räcker fint (170MB/s)

Permalänk
Medlem

Switch 2 massminne says hi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Kul att så många svarat med retro minnen

Tänker att om man har program eller spel som tar mer än ett par disketter och har en hårddisk som rymmer motsvarande ett eller två dussin disketter så får man inte plats med många spel eller program.

Kan ju vara irriterande om man installerar något, använder det och sen när man vill köra nästa spel eller program så har man inte plats och får radera det för att kunna installera nästa grej.

Åtminstone om de är tillräckligt dyra att köpa en hårddisk är en stor utgift.

Det tog längre tid för "persondatorer" att få hårddisk. Dessa bjässar som du ser på bilden användes nästan uteslutande av företag, myndigheter eller universitet och liknande. Några spel var det inte frågan om.

Permalänk
Medlem

Blir varma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Kul att så många svarat med retro minnen

Tänker att om man har program eller spel som tar mer än ett par disketter och har en hårddisk som rymmer motsvarande ett eller två dussin disketter så får man inte plats med många spel eller program.

Kan ju vara irriterande om man installerar något, använder det och sen när man vill köra nästa spel eller program så har man inte plats och får radera det för att kunna installera nästa grej.

Åtminstone om de är tillräckligt dyra att köpa en hårddisk är en stor utgift.

Jag kunde lägga in hela Monkey Island 2 på min 20MB stora A590 som jag hade till min Amiga 500. Det fanns dock inte mycket plats kvar efter det.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag kunde lägga in hela Monkey Island 2 på min 20MB stora A590 som jag hade till min Amiga 500. Det fanns dock inte mycket plats kvar efter det.

Själv har jag kvar min Amiga 500 Plus med GVP A500-HD+ med 52MB HDD.

Självklart med både Monkey Island 1 & 2 samt Cannon Fodder installerade

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Oklart varför detta skulle behövas i Steam Deck, vanliga sd-kort för några hundralappar duger fint när jag testat

Hur tåliga är dessa minnen, är de verkligen bra ersättare till m.2 enheter?

Har ett kort liggandes själv, men är lite oroad över om den verkligen passar om jag ska använda den ett par år🤔
M.2 är väl mycket tåligare? Känns inte som kameror och andra enheter belastar dem lika aggressivt. Skulle man teoretiskt kunna köra windows på dem? När hårdvaran finns kan man anpassa mjukvaran efter det vice versa.

En annan fråga är väl när Direct storage börjar komma på bredare front.

Utveckling är väl typ aldrig negativt heller, det är ju hönan eller ägget, ska man vänta på tekniken eller hårdvaran?

Skrivet av ipac:

Switch 2 massminne says hi?

Låter för dyrt för det? Menar du sparkasset eller till köpspel?
För expansion av det inbyggda så skulle det nog gå, men till varje spel blir nog lite för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Fin bild

Men om en hårddisk inte rymmer mer än 10MB så känns det som begränsad nytta utöver att bara köra saker direkt från diskett.
Speciellt om man kan anta att hårddisken inte är/var billig.

Är det någon på SweClockers som haft en hårddisk som rymmer mindre än 100MB ?

Disketterna på den tiden lagrade nog inte så mycket.

Tror det var 20MB hårddisk i 286an jag fick leka med som första dator. Den var ju dock utdaterad då, var nog kring -92.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.