Permalänk
Medlem

Varm CPU i nytt spel

Tjena!

Köpte och började spela Helldivers 2 (grymt roligt för övrigt) men märkte direkt att nånting är galet för datorn började leva om nått så jävulskt och fick helt enkelt shutdown then startade om sig själv. Så började undersöka och tydligen så blir min CPU överhettad i detta spel och har aldrig tidigare varit med om detta oavsett vad jag spelat. Tydligen så är det flera som rapporterar samma sak att deras CPUer går varma.

Är detta något som är fel hos användarnas kylning enbart eller kan spelutvecklarna göra något med optimeringen så att det inte käkar lika mycket CPU kraft?

Hur som helst jag köpte ny kylpasta och bytte samt rengjorde allting och nu fungerar det utan att krascha men enligt HW monitor ligger CPU temperaturen på ca 80 grader genomsnittlig temperatur med maximala mätningar på ca 90 grader.

Innan byte av kylpasta och rengöring så var jag som sagt upp i 98 grader och system krascher.

Är det någon fara tror ni för mig att spela spelet när jag ligger runt 80 grader genomsnittlig temperatur med spikar uppemot 90 grader?

Jag har aldrig tidigare fått såna här temperaturer oavsett vad jag har spelat så man blir ju lite fundersam.

CPUn i fråga är en i7 11700f som kyls med en Noctua U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Är detta något som är fel hos användarnas kylning enbart eller kan spelutvecklarna göra något med optimeringen så att det inte käkar lika mycket CPU kraft?

Ja och ja. Det ska normalt inte vara något problem att CPUn belastas till 100%, klarar den inte av det utan att krascha så är det fel någonstans (t.ex. otillräcklig kylning). Sen kan det förstås vara möjligt för spelutvecklarna att optimera spelen bättre, men ett dåligt optimerat spel ska inte krascha datorn.

Skrivet av Dlin89:

Är det någon fara tror ni för mig att spela spelet när jag ligger runt 80 grader genomsnittlig temperatur med spikar uppemot 90 grader?

Max temperatur för 11700F är enligt Intels spec 100°C, den kommer klocka ner sig för att undvika att överskrida den temperaturen. Så 90°C är i teorin ok, men ganska varmt.

Om du vill få ner temperaturen så kan det vara värt att kolla på att undervolta eller sänka strömgränserna en del, många moderkort drar på med onödigt mycket ström som resulterar i högre temperaturer utan att påverka prestanda mycket. Så det går ofta att sänka temperaturen en del genom att bara optimera inställningarna i BIOS, men det kräver förstås en del pillande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja och ja. Det ska normalt inte vara något problem att CPUn belastas till 100%, klarar den inte av det utan att krascha så är det fel någonstans (t.ex. otillräcklig kylning). Sen kan det förstås vara möjligt för spelutvecklarna att optimera spelen bättre, men ett dåligt optimerat spel ska inte krascha datorn.

Max temperatur för 11700F är enligt Intels spec 100°C, den kommer klocka ner sig för att undvika att överskrida den temperaturen. Så 90°C är i teorin ok, men ganska varmt.

Om du vill få ner temperaturen så kan det vara värt att kolla på att undervolta eller sänka strömgränserna en del, många moderkort drar på med onödigt mycket ström som resulterar i högre temperaturer utan att påverka prestanda mycket. Så det går ofta att sänka temperaturen en del genom att bara optimera inställningarna i BIOS, men det kräver förstås en del pillande.

Okey

Eftersom det är en låst cpu kan jag inte göra så mycket tror jag,
Jag har skrivit in - 0.050 i bios undervolt på cpun. Allting över det omvandlar den till 0.050 i alla fall

Har ett ganska beefigt grafikkort rtx 4080 som tar mycket plats i chassit och förmodligen hindrar optimalt luftflöde. Men det är ju som det är.

Permalänk
Medlem

Upp till 90c är ok, den börjar trottla först med lite över 90c.
Men testa med lite undervolt, det kan göra en hel del..

Vad har du för chassi? skiljer lätt 10c på cpu mellan ett tveksamt och ett bra chassi, speciellt gamla chassin med 5,25 platser och hårddiskburar är förödande om man vill ha bra temp

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Okey

Eftersom det är en låst cpu kan jag inte göra så mycket tror jag,
Jag har skrivit in - 0.050 i bios undervolt på cpun. Allting över det omvandlar den till 0.050 i alla fall

Har ett ganska beefigt grafikkort rtx 4080 som tar mycket plats i chassit och förmodligen hindrar optimalt luftflöde. Men det är ju som det är.

En kollega visade ett felmeddelande han fick på sin dator om att processorn (äldre modell) saknar AVX, och om jag inte minns helt fel gör AVX-beräkningar att processorn blir väldigt varm. Intel stängde tydligen av det i 12e generationen:
#19418530

Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Helldivers 2 är ett väldigt CPU tungt spel, det enda andra spelet som pressat min 7600x på samma sätt är Cyberpunk. Antagligen så är inte dina övriga spel lika CPU tunga vilket gör att dina problem med kylningen visar sig först nu.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Upp till 90c är ok, den börjar trottla först med lite över 90c.
Men testa med lite undervolt, det kan göra en hel del..

Vad har du för chassi? skiljer lätt 10c på cpu mellan ett tveksamt och ett bra chassi, speciellt gamla chassin med 5,25 platser och hårddiskburar är förödande om man vill ha bra temp

Det är ett kolink levante v 2.0 tror jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Helldivers 2 är ett väldigt CPU tungt spel, det enda andra spelet som pressat min 7600x på samma sätt är Cyberpunk. Antagligen så är inte dina övriga spel lika CPU tunga vilket gör att dina problem med kylningen visar sig först nu.

Jag spelar en del cyberpunk i 4k också och får inte i närheten samma temps 🤷

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

En kollega visade ett felmeddelande han fick på sin dator om att processorn (äldre modell) saknar AVX, och om jag inte minns helt fel gör AVX-beräkningar att processorn blir väldigt varm. Intel stängde tydligen av det i 12e generationen:
#19418530

Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Okey det kanske kan vara en förklaring 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

En kollega visade ett felmeddelande han fick på sin dator om att processorn (äldre modell) saknar AVX, och om jag inte minns helt fel gör AVX-beräkningar att processorn blir väldigt varm. Intel stängde tydligen av det i 12e generationen:
#19418530

Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Är AVX-512 som dom fimpat. dock används det inte i nått spel vad jag vet (mer än på någon enstaka emulator)

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Inte så att du har MCE aktiverat i bios och den trycker på hög volt?

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Inte så att du har MCE aktiverat i bios och den trycker på hög volt?

Ingen aning?

Förklara mer!

Enligt afterburner brukar det väll pendla mellan 100-140w tror jag men det har kanske inte med det att göra?

Permalänk
Medlem

Multi Core Enhancement. har man det aktiverat så stänger den av hur länge processorn får boosta på högsta frekvensen. dvs fritt flås och varm processor

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Det är ett kolink levante v 2.0 tror jag!

Verkar vara ett ganska öppet bra chassi, kanske en eller två fläktar i toppen kan hjälpa till om du inte har några där..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att fläktarna varvar upp som dom ska?
Prova köra prime95 eller liknande med fläktarna till CPU på 100% och se vad som händer med temperaturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Multi Core Enhancement. har man det aktiverat så stänger den av hur länge processorn får boosta på högsta frekvensen. dvs fritt flås och varm processor

Jo men det har jag låst upp vet jag, tagit bort begränsningar på hur länge den får boosta på högsta frekvens osv osv short duration, long duration osv.

Jag var rädd att tappa massa prestanda om man begränsar det där. Vill minnas att den slutade köra 4.4 ghz ganska omgående och klockade ner sig innan jag ändrade det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Verkar vara ett ganska öppet bra chassi, kanske en eller två fläktar i toppen kan hjälpa till om du inte har några där..

Inga fläktar i taket på chassit är det inte tyvärr
3 stycken i fronten och en baktill som blåser ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Har du kollat så att fläktarna varvar upp som dom ska?
Prova köra prime95 eller liknande med fläktarna till CPU på 100% och se vad som händer med temperaturen.

Nej det har jag inte kollat, har kört stresstest i cpu z och då hör man att datorn börjar leva om mer men tempsen blir inte uppåt 90 grader i alla fall.

Men gpun genererar ju ingen värme då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Jo men det har jag låst upp vet jag, tagit bort begränsningar på hur länge den får boosta på högsta frekvens osv osv short duration, long duration osv.

Jag var rädd att tappa massa prestanda om man begränsar det där. Vill minnas att den slutade köra 4.4 ghz ganska omgående och klockade ner sig innan jag ändrade det där.

Många moderkort matar på onödigt mycket volt när man har MCE aktiverat. jag tror iaf att det är där du har problemet. säkert första spelet som den får jobba på max när du spelar

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Många moderkort matar på onödigt mycket volt när man har MCE aktiverat. jag tror iaf att det är där du har problemet. säkert första spelet som den får jobba på max när du spelar

Alright jag måste kolla om jag hittar något MCE i bios då och vad den säger!

Bara inte cpun slutar boosta och går ner i 2.5 ghz när den kör på alla kärnor som den gjorde innan jag låste upp short och long duration i bios.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dlin89:

Nej det har jag inte kollat, har kört stresstest i cpu z och då hör man att datorn börjar leva om mer men tempsen blir inte uppåt 90 grader i alla fall.

Men gpun genererar ju ingen värme då

Om din CPU blir för varm när du kör spel som belastar både CPU och GPU hårt, men CPU:n inte blir för varm när du bara belastar CPU:n och inget annat, så är felet sannolikt att du inte har nog med kylning av själva chassit.

Dina CPU-fläktar och GPU-fläktar skickar ju bara ut värmen in i chassit, den värmen måste ju ut någonstans, annars finns det ingen kall luft att kyla med.

Kolla att dina chassifläktar funkar som de ska, att de går i rätt hastighet och så, och att de inte är satta åt fel håll (du vill ju ha fläktar som både suger in kall luft och även blåser ut varm luft), kolla om luftfiltren är igensatta, etc.

Vill du ha ett syntetiskt test som belastar både CPU och GPU till Max så kan du ladda ner OCCT och köra det i power test mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om din CPU blir för varm när du kör spel som belastar både CPU och GPU hårt, men CPU:n inte blir för varm när du bara belastar CPU:n och inget annat, så är felet sannolikt att du inte har nog med kylning av själva chassit.

Dina CPU-fläktar och GPU-fläktar skickar ju bara ut värmen in i chassit, den värmen måste ju ut någonstans, annars finns det ingen kall luft att kyla med.

Kolla att dina chassifläktar funkar som de ska, att de går i rätt hastighet och så, och att de inte är satta åt fel håll, kolla om luftfiltren är igensatta, etc.

Vill du ha ett syntetiskt test som belastar både CPU och GPU till Max så kan du ladda ner OCCT och köra det i power test mode.

Alright det ska jag göra

Hur ser man om chassifläktarna går i rätt hastighet? Vart kan man ställa in detta?

Dessa är något jag aldrig rört, det är en prebuild där jag endast bytt ut cpu kylare och gpu samt ram minnen.

Håller jag handen bakom fläkten som blåser ut kommer det en jävla massa varmluft där i alla fall så att den skickar ut luften är det ingen tvekan om.

Hur bra det främre fläktarna är på att skicka in kall luft har jag ingen aning om dock.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dlin89:

Alright det ska jag göra

Hur ser man om chassi fläktarna går i rätt hastighet? Vart kan man ställa in detta?

Dessa är något jag aldrig rört, det är en prebuild där jag endast bytt ut cpu kylare och gpu samt ram minnen.

Oftast kan du använda ett program som HWINFO64 för att kolla fläkthastigheter men det kan ju vara klurigt att reda ut vad som är vad om man inte byggt datorn själv. Ibland kanske fläktarna bara är hårdställda på att gå i en viss hastighet och då kan man inte ens se varvtalet.

Det finns jättemycket man kan kolla, men har du till att börja med några bilder på hur ditt chassi ser ut och var fläktarna sitter så kan man kolla närmare?

Fast egentligen, är det en prebuilt så borde ju datorn vara korrekt kyld "out of the box" i teorin (även om verkligheten ofta ser annorlunda ut...)

När du säger prebuilt, är det typ något stort märke som typ HP, Dell, Lenovo etc eller är det något som är byggt på standardkomponenter?

Hur som, alla specar du har och bilder du kan ta är väl en bra utgångspunkt tänker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Oftast kan du använda ett program som HWINFO64 för att kolla fläkthastigheter men det kan ju vara klurigt att reda ut vad som är vad om man inte byggt datorn själv. Ibland kanske fläktarna bara är hårdställda på att gå i en viss hastighet.

Det finns jättemycket man kan kolla, men har du till att börja med några bilder på hur ditt chassi ser ut och var fläktarna sitter så kan man kolla närmare?

Fast egentligen, är det en prebuilt så borde ju datorn vara korrekt kyld "out of the box" i teorin (även om verkligheten ofta ser annorlunda ut...)

När du säger prebuilt, är det typ något stort märke som typ HP, Dell, Lenovo etc eller är det något som är byggt på standardkomponenter?

Hur som, alla specar du har och bilder du kan ta är väl en bra utgångspunkt tänker jag

Absolut

Jag skulle kunna prova ta bort sidan på chassit och testa spelet och se om det gör något med tempsen.

Har inga bilder i telefonen och är inte hemma nu

Chassit är ett kolink levante v 2.0 med 3 främre fläktar bakom ett typ "filter" av chassiplåt/aluminium

En chassifläkt baktill

Annars standard komponenter msi moderkort
RTX 4080 trinity oc
I7 11700f

Noctua u12a med en fläkt som blåser luften mot den chassilfäkt som blåser ut luften från chassit (vet att det går att sätta en till fläkt på cpu kylaren som ska hjälpa att skjuta på luften mot frånluftafläkten) vet inte om det i praktiken kommer göra någon större skillnad?

Standard ram minnen ddr4 16x2 gb

GPUn tar ju upp en jävla massa plats och fläktarna på den är riktade neråt i chassit och blåser således ut dess varmluft neråt som sen samlas i chassit men det är enda sättet det gick att montera kortet på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dlin89:

Absolut

Jag skulle kunna prova ta bort sidan på chassit och testa spelet och se om det gör något med tempsen.

Har inga bilder i telefonen och är inte hemma nu

Chassit är ett kolink levante v 2.0 med 3 främre fläktar bakom ett typ "filter" av chassiplåt/aluminium

En chassifläkt baktill

Annars standard komponenter msi moderkort
RTX 4080 trinity oc
I7 11700f

Noctua u12a med en fläkt som blåser luften mot den chassilfäkt som blåser ut luften från chassit (vet att det går att sätta en till fläkt på cpu kylaren som ska hjälpa att skjuta på luften mot frånluftafläkten) vet inte om det i praktiken kommer göra någon större skillnad?

Standard ram minnen ddr4 16x2 gb

GPUn tar ju upp en jävla massa plats och fläktarna på den är riktade neråt i chassit och blåser således ut dess varmluft neråt som sen samlas i chassit men det är enda sättet det gick att montera kortet på.

OK, jag såg precis ditt inlägg om chassit som du postade tidigare. Fläktarna i fråga är PWM-styrda och det verkar inte finnas någon PWM-kontroller i chassit som standard (däremot en ARGB-kontroller för belysningen som inte verkar styra fläkthastigheten). Fläktarna verkar går att kedjekoppla så att man styr flera fläktar på samma kanal.

Börja med att kolla på allt och se att allt snurrar till en början, sen kanske du kan spåra upp vart kablarna går, min gissning är att de som byggt datorn använder moderkortet för fläktstyrning. Utifrån det kan du veta vilka fläktar som går på vilken kanal på moderkortet, och då kan du verifiera resultatet i HWINFO eller liknande.

3 fläktar inblås och 1 fläkt utblås är inte direkt en "optimal" konfiguration men det borde funka tillräckligt bra. Antar de gjort så för det ser bra ut Du kan kolla att de sitter rätt, så att de 3 i fronten är inblås och den längst bak är utblås.

OBS: Om du har fler än en fläkt på samma kanal kan man inte se RPM-värde på alla fläktarna, man ser bara första fläkten i kedjan oftast, så därför kanske bäst att kolla först hur det ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

OK, jag såg precis ditt inlägg om chassit som du postade tidigare. Fläktarna i fråga är PWM-styrda och det verkar inte finnas någon PWM-kontroller i chassit som standard (däremot en ARGB-kontroller för belysningen som inte verkar styra fläkthastigheten). Fläktarna verkar går att kedjekoppla så att man styr flera fläktar på samma kanal.

Börja med att kolla på allt och se att allt snurrar till en början, sen kanske du kan spåra upp vart kablarna går, min gissning är att de som byggt datorn använder moderkortet för fläktstyrning. Utifrån det kan du veta vilka fläktar som går på vilken kanal på moderkortet, och då kan du verifiera resultatet i HWINFO eller liknande.

3 fläktar inblås och 1 fläkt utblås är inte direkt en "optimal" konfiguration men det borde funka tillräckligt bra. Antar de gjort så för det ser bra ut Du kan kolla att de sitter rätt, så att de 3 i fronten är inblås och den längst bak är utblås.

OBS: Om du har fler än en fläkt på samma kanal kan man inte se RPM-värde på alla fläktarna, man ser bara första fläkten i kedjan oftast, så därför kanske bäst att kolla först hur det ser ut.

Alright

Jag är helt säkert på att samtliga chassi fläktar snurrar i alla fall för jag har ställt in rgbn och studerat detta då, jag är även säker på att den bakre chassifläkten blåser ut luften det är det ingen tvekan om när man lägger handen bakom.

Jag misstänker att det helt enkelt blev för mycket varmluft i chassit i och med min nya GPU som blåser ut all luft rätt ner i botten på chassit och den ensamma fläkten baktill i chassit helt enkelt inte räcker till när både GPU och CPU belastas hårt.

Jag får nog kanske leva med 80c genomsnittlig temp med spikar uppåt 90c när datorn belastas så, om jag nu inte väljer att börja modifiera med andra fläktar och byta ut vissa delar.

Ska kolla upp det där med MCE i bios

Det har som sagt aldrig varit ett problem tidigare oavsett spel jag spelat 😅 mycket Pubg te x aldrig temps över 70 grader samma med cyberpunk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dlin89:

Alright

Jag är helt säkert på att samtliga chassi fläktar snurrar i alla fall för jag har ställt in rgbn och studerat detta då, jag är även säker på att den bakre chassifläkten blåser ut luften det är det ingen tvekan om när man lägger handen bakom.

Jag misstänker att det helt enkelt blev för mycket varmluft i chassit i och med min nya GPU som blåser ut all luft rätt ner i botten på chassit och den ensamma fläkten baktill i chassit helt enkelt inte räcker till när både GPU och CPU belastas hårt.

Jag får nog kanske leva med 80c genomsnittlig temp med spikar uppåt 90c när datorn belastas så, om jag nu inte väljer att börja modifiera med andra fläktar och byta ut vissa delar.

Ska kolla upp det där med MCE i bios

Det har som sagt aldrig varit ett problem tidigare oavsett spel jag spelat 😅 mycket Pubg te x aldrig temps över 70 grader samma med cyberpunk.

En enkel grej du kan göra är att se om du kan ta av toppen av chassit. Det ska ju gå att göra enligt produktsidan:

"the Kolink Levante V2 ARGB Black Mid Tower Case boasts a removable top panel with iron net mesh cut-outs"

Då kan varmluften stiga ut ur chassit på ett bättre sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En enkel grej du kan göra är att se om du kan ta av toppen av chassit. Det ska ju gå att göra enligt produktsidan:

"the Kolink Levante V2 ARGB Black Mid Tower Case boasts a removable top panel with iron net mesh cut-outs"

Då kan varmluften stiga ut ur chassit på ett bättre sätt.

Okey jag får undersöka det där 🤔 vill minnas att jag försökt få av toppen men gav upp ganska snabbt utan att undersöka saken vidare, samma med fronten för något år sedan.

Permalänk
Skrivet av Dlin89:

Alright jag måste kolla om jag hittar något MCE i bios då och vad den säger!

Bara inte cpun slutar boosta och går ner i 2.5 ghz när den kör på alla kärnor som den gjorde innan jag låste upp short och long duration i bios.

Vad är short and long duration du nämner här?
Din CPU ska boosta om den kan, dvs har kräm samt kall nog. Har du ändrat något med de så kan det ju helt klar förkalra de tidigare krasherna och höga temperaturerna nu

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Vad är short and long duration du nämner här?
Din CPU ska boosta om den kan, dvs har kräm samt kall nog. Har du ändrat något med de så kan det ju helt klar förkalra de tidigare krasherna och höga temperaturerna nu

När jag fick datorn så började jag med att stresstesta den i CPU z osv och då kör den i 4.4 ghz som den är speccad för en kort stund sen klockade den ner sig själv och gick i lägre hastighet.

Men när jag låste upp dom där grejerna så tillät jag cpun att fortsätta boosta i 4.4 ghz utan att klocka ner sig själv när en viss tid hade gått.

Den var bland annat låst på att endast tillåtas dra 120w tror jag fast den är speccad för att klara mer så det var en annan grej jag låste upp.

Dessa inställningar var endast rekommenderade att ändra ifall man bytt till något bättre än stock kylaren.

Jag följde en guide på Youtube hur man optimerar sin 11700f processor som inte är en "k" modell men tydligen så med moderkorten för lga 1200 så tilläts man nu ändå göra vissa ändringar trotts att det inte är en "k" märkt cpu.

Och allt har som sagt fungerat klockrent ett par år fram tills att jag startade upp det här nya spelet också 😅

Det var detta jag ändrade

Most manufacturers typically set the PL1 turbo power limit equal to the rated TDP. This can cause power limit throttling so your CPU will not be able to maintain its maximum speed. If you want to try to fix this issue, you need to go into the BIOS and you need to increase the PL1 and PL2 turbo power limits.

Men jag satte det maximala värdet tror det blev 250w eller nått sånt även om den aldrig drar så mycket givetvis.

Man kanske ska prova sätta in 125w och se om den orkar hålla full boost på det.