Permalänk
Medlem

Stressrelaterad tinnitus?

Hej där!

För cirka 6 veckor sedan vaknade jag upp med tinnitus vilket jag haft konstant sen dess. Har inte blivit utsatt för några höga ljud de senaste åren, och hade en lugn hemmakväll dagen innan jag vaknade upp med tinnitus. Så känns som det inte är relaterat till det iaf.

Om jag inte missuppfattat det helt fel så får man oftast tinnitus pga hörselnedsättningar/ålder - så jag gjorde nyligen ett hörseltest där jag hade perfekt hörsel. Dock märkte hon att jag hade tinnitus då jag tryckte flera gånger då det inte var något ljud överhuvudtaget.

Så jag börjar fundera över om det kanske kan vara stresserelaterad tinnitus? Jag känner mig inte särskilt stressad i vardagen, men jobbar som utvecklare och har ganska mycket ansvar på mina axlar (särskilt senaste tiden) så kanske är mer stressad än vad jag egentligen känner av?

Någon här som haft tinnitus X antal veckor och sedan att det magiskt gått över? Vad var orsaken för er isåfall? Hoppas innerligt att detta är något temporärt och inte något jag behöver ha resten av livet. Även om jag lite accepterat det. Tips mottages gärna.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Ansträngd nacke kan ge tinitus

Mvh

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Så jag börjar fundera över om det kanske kan vara stresserelaterad tinnitus?

Möjligt men inte alls helt säkert.

Skrivet av kwame:

så kanske är mer stressad än vad jag egentligen känner av?

Borde kunna känna av det. T.ex. hur ofta tänker du 'jobb' efter 17:00 och på helgerna?

Skrivet av kwame:

Någon här som haft tinnitus X antal veckor

Ja. Hundratals veckor.

Skrivet av kwame:

och sedan att det magiskt gått över?

Ja, tyvärr inte.

Skrivet av kwame:

Vad var orsaken för er isåfall?

Förkylning.

Permalänk
Medlem

Jag har haft tinnitus sen 2006. Ett konstant pipande ljud. Den varierar i styrka har jag märkt. Oftast tänker jag inte på det men ibland märker jag att "oj, vad låg tinnitus jag har idag" måste koncentrera mig på att höra pipet. Ibland är den så hög att jag måste höja volymen på TVn t.ex.
Har ingen aning om varför det är lågt ibland, men har märkt att den högsta "volymen" oftare kommer om jag inte sovit mer än ett par tre timmar eller inte alls under en natt, men kan hända även om jag sovit normalt. Jag är inte utsatt för någon stress, yttre i alla fall. Kanske nån inre omedveten sådan?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Stress kan orsaka många besvär, bland annat stress. Min tinnitus blir värre när jag är stressad. Jag har märkt att min syn påverkas av stress också.

Permalänk
Medlem

Jag och en till i min närhet fick också tinnitus i anslutning till feber och ont/stel i nacke, samt huvudvärk runt ögonen. Det var ungefär exakt 5-6 veckor sedan. Ingen förkylning på detta.

Skulle inte förvåna mig om det är något virus som cirkulerar. För mig ligger det kvar än och har inte försvunnit. Har aldrig haft tendens till tinnitus förut.

Permalänk
Medlem

Har levt med tinnitus väldigt länge (storebror + knallpulverpistol nära örat vid ca 5-6 års ålder) och stress och utmattning gör den värre utan undantag.

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hej där!

För cirka 6 veckor sedan vaknade jag upp med tinnitus vilket jag haft konstant sen dess. Har inte blivit utsatt för några höga ljud de senaste åren, och hade en lugn hemmakväll dagen innan jag vaknade upp med tinnitus. Så känns som det inte är relaterat till det iaf.

Om jag inte missuppfattat det helt fel så får man oftast tinnitus pga hörselnedsättningar/ålder - så jag gjorde nyligen ett hörseltest där jag hade perfekt hörsel. Dock märkte hon att jag hade tinnitus då jag tryckte flera gånger då det inte var något ljud överhuvudtaget.

Så jag börjar fundera över om det kanske kan vara stresserelaterad tinnitus? Jag känner mig inte särskilt stressad i vardagen, men jobbar som utvecklare och har ganska mycket ansvar på mina axlar (särskilt senaste tiden) så kanske är mer stressad än vad jag egentligen känner av?

Någon här som haft tinnitus X antal veckor och sedan att det magiskt gått över? Vad var orsaken för er isåfall? Hoppas innerligt att detta är något temporärt och inte något jag behöver ha resten av livet. Även om jag lite accepterat det. Tips mottages gärna.

Ganska sjukt sammanträffande, men jag har upplevt samma problem under senaste veckorna (det har inte gått över än). Senast jag gjorde hörseltest hade jag bra hörsel, och i spel hör jag ofta sånt som andra missar.

Efter lite googlande har jag inte hittat så mycket relevant för mig. En sak jag hittade dock var att enligt en stor studie (publicerad 22 feb 2024) av bieffekter från vaccination visade på ökad risk för rapporterad tinnitus. I mitt fall är det dock ej aktuellt då jag inte tog något vaccin, men det kanske kan hjälpa dig.

Jag håller tummarna att det blir bättre för dig, jag skulle inte önska det jag upplever på min värsta fiende. Om du hittar något svar eller om det löser sig av sig själv, skriv det gärna, då det kan hjälpa andra med samma problem. Jag gör detsamma när/om jag får någon bot på detta.

/aMp

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag har haft tinnitus i ett flertal år, snart 10 år säkert. För mig började det med att jag kom hem efter jobbet en kväll, hoppade i duschen och var sedan på väg i säng. Under natten så vaknade jag av ett högt skvalpande i örat, vilket jag trodde var bara vatten i örat, så jag gjorde det vanliga, skakade huvudet, låg med örat neråt för att försöka låta det rinna ut under natten. Det försvann inte förrän efter typ två veckor. Dock efter det så hade jag märkbar hörselnedsättning efter att jag köpte ett par nya hörlurar jag trodde var trasiga. På senare år var jag tvungen att balansera om hörlurarna så det var 100% på vänster och 40% på mitt högeröra, så illa var det till slut. Jag hörde dessutom bara diskant och bas. Efter sjukhusbesök där de sa att "Nä, men du har nog bara en vaxpropp" trots att de inte kunde se en molekyl med vax i hörselgången. Efter många besök och undersökningar visade det sig att jag hade otoskleros, som jag nu blivit opererad för (som jag aldrig i mitt liv vill vara med om igen...). Tydligen så är tinnitus ett symptom, och börjar hörseln svika så rekommenderar jag verkligen att kolla upp det. Ibland är min tinnitus så pass hög att jag inte riktigt kan sova ordentligt, har problem att höra vissa ljud, hör vissa saker i "syne". Jag kan ha 100% balansering på båda mina öron idag och är väldigt tacksam för det. Så kolla upp om det blir värre.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Depression t.ex. kan orsaka tinnitus, du har inte märkt av någon skillnad i ditt mående den senaste tiden?

Själv har jag haft väldigt mild tinnitus i runt 20 år men det är inget som har förvärrats och det är sällan något jag tänker på.

Det är inte så att du har en vaxpropp? Det förstärkte min tinnitus ganska kraftigt, det var skönt att bli av med den.

Permalänk
Medlem

Jag brukar få problem med "lätt" yrsel och ibland även pip i ena örat. Jag har kommit fram till att det finns en stor chans att det är nacken. Spända nackmuskler. Jag tror att det kommer med ångest och stress.

Permalänk
Medlem

Har haft tinnitus sen jag var ung, nu säker 20-25år. Ofta varierande och för det mesta kan jag tänka bort det.
Jag har utsatt min hörsel extremt men fåtal gånger under min livstid. Smällare (inomhus) var nog det värsta jag upplevt även smällt i nacken/huvud ordentligt.
Däremot ändrar sig tinnitus ljudet beroende på om jag spänner/vinklar nacken. Någon annan som har samma?

Permalänk
Medlem

Jag vaknade upp med lite tinnitus en dag när jag studerade, skulle säga det varade ca 5 dagar, orsak okänd då jag aldrig försökte undersöka det vidare och hoppades att det kanske är något med stress/trötthet osv att göra vilket kanske var fallet då när jag är sån som alltid fuskat med sömnen. Annars kan jag ytterst sällan få någon plötslig sådan som varar oftast typ 10-20 sekunder men det har jag förstått är väldigt vanligt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Min tinnitus upptäckte jag när jobbet anordnade en Mindfullness föreläsning.

Där skulle vi sitta tyst och lyssna in rummet och ljud i det.
Då hörde jag för första gången ett konstant piip, något jag troligen haft väldigt länge.

Ett pip som jag/ min hjärna tidigare valt att inte höra killgissar jag.

Ett pip som hörs rätt ofta nu för tiden, å definitivt när jag tänker på det.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Det här har ju inte med din tinnitus att göra men passa verkligen på att kontrollera ditt blodtryck om du inte har gjort det. Märker man inte av om det är högt men så kan det ge en stroke/hjärnblödning som det blev i mitt fall så jag blev liggandes på sjukhus i 4 månader och då var helt förlamad på högra sidan. Bättre nu efter 3 år men kolla upp det.

Permalänk
Medlem

Kollat ditt blodtryck nyligen? Är en vanlig orsak till tinnitus.
Brukade ofta ha ett bultande ljud i ena örat om jag lutade huvudet ett visst läge, detta har nästintill försvunnit helt dom senaste åren. Troligtvis beror det på lite bättre diet än tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Har haft tinnitus sen jag var ung, nu säker 20-25år. Ofta varierande och för det mesta kan jag tänka bort det.
Jag har utsatt min hörsel extremt men fåtal gånger under min livstid. Smällare (inomhus) var nog det värsta jag upplevt även smällt i nacken/huvud ordentligt.
Däremot ändrar sig tinnitus ljudet beroende på om jag spänner/vinklar nacken. Någon annan som har samma?

Jävlar vad sjukt. Inte tänkt på det, men direkt jag når max-läget i tiltning av nacken så tjuter det enormt högt i det örat som jag tiltar åt. Känns nästan som tinnitusen är borta efter man gjort så några gånger och hör vad högt de egentligen kan låta.

Skrivet av ToddTheOdd:

Det här har ju inte med din tinnitus att göra men passa verkligen på att kontrollera ditt blodtryck om du inte har gjort det. Märker man inte av om det är högt men så kan det ge en stroke/hjärnblödning som det blev i mitt fall så jag blev liggandes på sjukhus i 4 månader och då var helt förlamad på högra sidan. Bättre nu efter 3 år men kolla upp det.

Tack för tipset. Tråkigt att höra att det blev så illa för dig! Men skönt att det är bättre nu iaf.. Ska göra det. Ser att ett av symptomen för högt blodtryck är "Lätt för att få huvudvärk".
Jag har kört hård styrketräning i > 20 år. Dock senaste åren har jag inte kunnat ta i mitt max i t.ex. marklyft/knäböj då jag får extrem huvudvärk av det och blir väldigt yr/svartnar för ögonen Kanske ligger något i det.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Har haft tinnitus sen jag var ung, nu säker 20-25år. Ofta varierande och för det mesta kan jag tänka bort det.
Jag har utsatt min hörsel extremt men fåtal gånger under min livstid. Smällare (inomhus) var nog det värsta jag upplevt även smällt i nacken/huvud ordentligt.
Däremot ändrar sig tinnitus ljudet beroende på om jag spänner/vinklar nacken. Någon annan som har samma?

Ja, jag har detsamma. Jag kan typ höja volymen kraftigt på tinnitusen om jag håller hand på bakhuvudet och spänner nacken bakåt

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.