Skottdagen orsakar betalhaveri på Ica

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av isbjoern:

Min gissning som har lite lekmanna koll på sådana här uppsättningar.

Betalinlösaren som ICA använder (gissar BABS) har säkert korrekt datum idag 2024-02-29 då banker brukar vara rätt duktiga på sånt, medans ICAs kassamjukvara kanske missat skottdagen så dom står på 2024-03-01 - när detta diffar när pengarna ska dras så säger BABS nej tack och transaktionen faller igenom.

Som sagt, killgissning utan källor.

ICAs kassa mjukvara
Jag hittar ut själv!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av b-earl:

Betalar med kort eller ICA appen, men det beror bara på att jag inte kan betala med ören som mynt annars skulle jag betala med kontanter men tycker inte om öresupprundningen som pågår i detta landet.

Summan rundas också ner när det är <= 49 öre. Så du kan spara i längden genom att betala dessa köp kontant, medan du betalar de som slutar med 50+ öre med kort

Visa signatur

GamingPC: Ryzen 5800X3D | Corsair LPX 3200MHz 4x16GB | Asus TUF 3080 | WD Black 1TB NVME | ASUS TUF 1000W | Anidees AI Crystal Case | ASUS TUF B550-PLUS | Win11
MobilePC: MacBook Air M1 :)

Permalänk
Hedersmedlem

Man får väl ändå säga att det är rätt imponerande upptid, om kortbetalning bara slutar funka en dag på 4 år så uppnår man ändå en uptime på 99.93% för plattformen på den 4-årsperioden.

Det är nog inte värt att flxa.

Permalänk
Medlem

Gick inte att blippa med telefonen. Swish fungerade dock.

Men attans vad långsamt det gick, första gången som Agda 77 med sina kontanter var snabbast.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har fortfarande mitt fysiska kort. Men jag gillar teknik och är inte bakåtsträvande när det gäller betalning och annan teknik som inte innefattar AI

Samma, betalar uteslutande med mobilen numera, men har ändå ett fysiskt kort med mig och har haft samma femhundring i plånboken i 3+ år nu, utifall att den behövs.

Permalänk
Snusfri

Att inneha kontanter är ett brott mot penningtvättlagen. Om du tror att kvittot från Bankomaten är ett bevis på att kontanterna är hederliga så har du fel. Enl banken kan de sedlar som du har fått ut inte på något sätt knytas till uttaget.
Det kan vara andra sedlar som kommer från annan, brottslig, verksamhet.

/s

Glömde ett litet, men ack så viktigt förtydligande ;)
Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thor:

Sjukt smidigt när mobilen går sönder eller du glömmer den/tappar bort den.

Slut på batteri/trasig mobil är en extra nackdel. Helt klart. Men tappa bort kan man även göra med korten.
Här finns faktiskt en fördel med mobilbetalningen. För även om man tappat bort mobilen så kan man då falla tillbaka på att plocka fram korten ur byrålådan och fortsätta handla.
Har man bara korten och tappar dem så blir alternativen skralare ;).

Skrivet av Thor:

Ännu bättre att lägga mer kontroll hos teknikbolagen. Det är ganska spännande viket pris många är villiga att betala för lite upplevd smidighet.

Jag låter kanske som en konspirationsteoretiker men det är väldigt svårt att förneka den mängd inflytande de stora teknikbolagen kan utöva. Teknikbolag som jag vill påminna om grundar sin verksamhet i privata intressen.

Det här håller jag med om helt.
Teknikföretagen har full insyn i precis allt vi gör numer. Alla intressen, vad vi surfar på, vilka appar och vänner vi har, när vi är hos vänner och släkt, vilka konton, banker, var vi jobbar och åker på semester (och andra resor), vårt wifi, hur vi tar oss till jobbet, vad vi är sjuka med (vilket vi ofta söker på online när vi blir sjuka). And so on!
Det enda teknikjättarna inte riktigt har en bra helhetsbild i är väl hur vi handlar. Banksektressen gör just den datan mer svåråtkomlig. Vilket mobilbetalning är en suverän lösning på. För deras del.
Jag tycker nog de har mer än tillräckligt med data om oss som det är redan. De behöver inte ha full insyn i köpmönster också.

Med det sagt har jag satt igång google pay på min lur också. Har använt det... 2-3 gånger kanke. När jag märkt att jag glömt korten hemma är det skönt som backup.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Samma, betalar uteslutande med mobilen numera, men har ändå ett fysiskt kort med mig och har haft samma femhundring i plånboken i 3+ år nu, utifall att den behövs.

Nu under vinterperioden så har jag min plånbok med mig också. Kommer bli skönt under sommaren när man bara har med sig sin telefon, samt busskortet. Kommer nog inte ha något problem med batteritiden då jag haft som lägst ca 60% efter en dag nu med nya telefonen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Det där är ju dock sanning med modifikation.
Anektodiskt upplever jag att på mindre butiker och ute på landsbygden känns det som att personalen i regel har mer frihet att ta beslut (och chefen mer närvaro att undsätta). De gånger det har strulat med nätverk, it eller ström i området jag bor är det inte ovanligt att man ändå kan traska in och betala kontant och få ett handskrivet kvitto.

Blir såklart mycket arbete i efterhand om man vill föra in allting i systemet vilket kan vara orsakt till varför stora super markets inte är intresserade av en sådan lösning, men det finns inget tekniskt eller juridiskt som förhindrar kontanter att fungera trots övriga system är nere.

Just användning av kontanter när systemet ligger nere diskuterade dom på vetenskapsradion för några år sedan (när det vankades nya sedlar och mynt) och då hävdades det (i programmet) att om butiken inte har uppkoppling med banken så får dom inte ta emot kontanter eftersom allt ska ”bokföras” direkt. 🤔
Hörde något liknade i våras på radion och att regeringen vill ändra på det..

Kan dock inte hela det juridiska bakom men det är vad som diskuterades iallafall 😄

Kan dock tänka mig att det är olika servrar så även om inte kort funkar så funkar annan kontakt med banken (så det gick med kontanter men inte med kort när Coop hade bekymmer)

Permalänk

Är det detta som kallas för skottpengar...?😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Jag var nyss där och det gick att ta ut pengar som tur var.

Av ren nyfikenhet: Hur kan det ha implementerats fel i betalsystemen att den fått fnatt med att tro att idag är 1:a mars istället?

Mvh,
WKL.

Det är väl någon utvecklare som inte orkat implementera GeorgianCalendar...
https://www.baeldung.com/java-gregorian-calendar

Skrivet av THB:

Att inneha kontanter är ett brott mot penningtvättlagen. Om du tror att kvittot från Bankomaten är ett bevis på att kontanterna är hederliga så har du fel. Enl banken kan de sedlar som du har fått ut inte på något sätt knytas till uttaget.
Det kan vara andra sedlar som kommer från annan, brottslig, verksamhet.

Så så, tillbaks till Flashback nu.

Permalänk
Skrivet av Matsamoto:

Är det detta som kallas för skottpengar...?😁

Japp jag fick från a-kassan idag ... en del tusenlappar ... skottpengar? japp hoppas de ser att det är bonus så jag får de riktiga...

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Just användning av kontanter när systemet ligger nere diskuterade dom på vetenskapsradion för några år sedan (när det vankades nya sedlar och mynt) och då hävdades det (i programmet) att om butiken inte har uppkoppling med banken så får dom inte ta emot kontanter eftersom allt ska ”bokföras” direkt. 🤔
Hörde något liknade i våras på radion och att regeringen vill ändra på det..

Kan dock inte hela det juridiska bakom men det är vad som diskuterades iallafall 😄

Kan dock tänka mig att det är olika servrar så även om inte kort funkar så funkar annan kontakt med banken (så det gick med kontanter men inte med kort när Coop hade bekymmer)

Så länge det som ska finnas på ett kvitto finns där så är det fullt lagligt med handskrivna kvitton, så att såvida det inte finns någon lag som på annat vis förhindrar manuell bokföring är det fritt fram. Sen kan det även finnas begränsningar i systemen respektive bolag använder sig av men även det är bara en artificiell stoppkloss som hade gått att kringgå om man bara ville.

Med det sagt så förstår jag som sagt varför den här lösningen med handskrivna kvitton inte är gångbart hos alla företag. Det är en sak att skriva upp mjölk, ägg, smör, bröd och pålägg för en kund i butik på landet där det inte är någon kö men en helt annan utmaning att göra detsamma för någon på Ica Maxi som ska storhandla veckans behov för 1500:- med ytterligare 4st liknande kunder i kön bakom.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Brukar vi har problem på skottdagarna med betalning?

Nej?

Det verkar vara en ny funktion

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det går säkert att läsa ut vad för stora problem det finns i världen genom att kolla vilka xkcd som blir länkade för tillfället.

Permalänk
Medlem

Det funkade för en halvtimme sedan

Permalänk
Musikälskare

Därför man alltid har lite kontanter i plånkan när samhällssystemen går ner

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ovanligt... har Ica banken som bank och jag tror att de har minst ett avbrott i månaden...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ovanligt... har Ica banken som bank och jag tror att de har minst ett avbrott i månaden...

En av orsakerna till att jag bytte från ICA-banken var just att det krånglar så jävla ofta.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

En av orsakerna till att jag bytte från ICA-banken var just att det krånglar så jävla ofta.

Kommer göra samma sak den dagen deras strul möter mig i skarpt läge, ännu har jag dock ej blivit drabbad av det.

Gillar att min bank har öppet från 6-23 när man behöver sätta in kontanter

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Minns inte helt vad det stod. Men något liknande med att det blippats dubbelt, eller att dubbla kort försökt blippats.
Har väl handlat 5-6 ggr sedan de nya läsarna och blivit fel ca hälften.

Ja det där har jag problem med på mitt lilla coop nära där jag bor när jag ska blippa Apple Pay. "Blippa bara ett kort", det är som att jag varit för snabb för det funkar alltid andra gången.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Citat:

Däremot fungerar andra betalmedel som kontanter, Swish och betalning via applikation.

Det var för mig en nyhet att Ica tar Swish.
Är det någon som brukar betala med Swish hos Ica?
Eller är det bara en nödlösning de tar till när de andra systemen strular?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ovanligt... har Ica banken som bank och jag tror att de har minst ett avbrott i månaden...

Arbetar med banker inom EU och trots att vi klagar så kan jag ju säga att vi ligger till jäkligt bra jämfört med andra länder. Vissa har strul varje vecka så gott som. Inom Sverige är det helt klart Swedbank som ligger sämst till däremot, osäker om det har med volymen att göra eller om de bara är så dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

OT:
Hade en arbetskamrat som var född 29 februari, han fyllde inte år så ofta som vi andra.🤔

Forever young, I want to be forever young

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Att inneha kontanter är ett brott mot penningtvättlagen.

Att vara hemlös, arbetslös och pank är det enda som är tillåtet.
Du skola icke hava mer än 7 ägodelar.

Permalänk
Medlem

Enligt SVT har de löst det, sedan omkring 12.30 - https://www.svt.se/nyheter/inrikes/betalproblem-pa-ica-kort-f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av two4player:

Summan rundas också ner när det är <= 49 öre. Så du kan spara i längden genom att betala dessa köp kontant, medan du betalar de som slutar med 50+ öre med kort

Jo jag vet men det troliga är att jag går back för om jag vid kassan lägger till en produkt för att det ska bli avrundning istället för upprundning så köper jag ju något onödigt.
Därför jag saknar Euro-området där jag får växel på centen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

En alternativ lösning hade varit att stänga butikerna resten av Februari och låta de anställda gå hem med ordinarie månadslön.
Hade varit en roligare lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Just användning av kontanter när systemet ligger nere diskuterade dom på vetenskapsradion för några år sedan (när det vankades nya sedlar och mynt) och då hävdades det (i programmet) att om butiken inte har uppkoppling med banken så får dom inte ta emot kontanter eftersom allt ska ”bokföras” direkt. 🤔
Hörde något liknade i våras på radion och att regeringen vill ändra på det..

Kan dock inte hela det juridiska bakom men det är vad som diskuterades iallafall 😄

Kan dock tänka mig att det är olika servrar så även om inte kort funkar så funkar annan kontakt med banken (så det gick med kontanter men inte med kort när Coop hade bekymmer)

Tror inte just banken har något med det hela att göra, utan det är snarare att det måste in i det elektroniska, och av Skatteverket godkända, kassasystemet för bokföring.