Audiofilföretag säljer NUC-dator för 50 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ett rätt har du, diskutera i sig är rätt meningslöst, speciell om man ska försöka övertyga en audiofil om hur teknik funkar.

En ensam JBL-partyburk mot ett par Focal Scala Utopia drivna av en McIntosh MC462 i samma rum skulle jag välja dom senare eftersom stereo är så mycket bättre än mono. Hade jag haft två JBL-burkar däremot så hade valet inte varit lika enkelt då jag inte vet hur tilltalande frekvensgången är på Focalerna eftersom jag aldrig hört dom, men om jag också får tillgång till en DSP o en liten stunds rattande så blir valet återigen dom senare då dom har betydligt mer headroom att jobba med.

Så du skulle således välja de bättre högtalarna under samma eller rimliga förutsättningar. Bra, samma här. Jag utgår ifrån att du stryker ungefär allt larv du skrev tidigare då, med start "Ja fast poängen är att du inte tjänar nåt i ljudkvalitet på att gå från en Apple 3.5mm dongle till en fem eller sexsiffrig DAC. I vissa fall tappar du tillomed prestanda genom att gå upp till en sån. Audiofili handlar alltså i många o mycket om status o feelgood o inte om ljudkvalitet." och sedan hela nästa inlägg från 19.05 som är fullt av felaktigheter från första bokstaven. Tack.

Det är inte tekniken i sig du diskuterar utan inredning. Eller avsaknad av inredning. Ganska stor skillnad egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Så du skulle således välja de bättre högtalarna under samma eller rimliga förutsättningar. Bra, samma här. Jag utgår ifrån att du stryker ungefär allt larv du skrev tidigare då, med start "Ja fast poängen är att du inte tjänar nåt i ljudkvalitet på att gå från en Apple 3.5mm dongle till en fem eller sexsiffrig DAC. I vissa fall tappar du tillomed prestanda genom att gå upp till en sån. Audiofili handlar alltså i många o mycket om status o feelgood o inte om ljudkvalitet." och sedan hela nästa inlägg från 19.05 som är fullt av felaktigheter från första bokstaven. Tack.

Det är inte tekniken i sig du diskuterar utan inredning. Eller avsaknad av inredning. Ganska stor skillnad egentligen.

Du läste nog fel, under exakt samma förutsättning (två par högtalare i ett fint rum, men ingen DSP) så vet jag inte vad jag skulle välja eftersom jag har har koll på hur frekvensgången ter sig på Focalerna per default, medans jag har hört en Partybox o vet att den beter sig kul i ett ekofritt rum (aka utomhus).
O du har fortfarande inte förstått alls vad du snackar om, finns INGET larv i det jag skrev, däremot ifrån dig som fortfarande yrrar i nattmössan. Men det bekräftar väl det jag ofta säger att ju rikare audiofilen är desto mindre koll på teknik verkar den ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ett rätt har du, diskutera i sig är rätt meningslöst, speciell om man ska försöka övertyga en audiofil om hur teknik funkar.

En ensam JBL-partyburk mot ett par Focal Scala Utopia drivna av en McIntosh MC462 i samma rum skulle jag välja dom senare eftersom stereo är så mycket bättre än mono. Hade jag haft två JBL-burkar däremot så hade valet inte varit lika enkelt då jag inte vet hur tilltalande frekvensgången är på Focalerna eftersom jag aldrig hört dom, men om jag också får tillgång till en DSP o en liten stunds rattande så blir valet återigen dom senare då dom har betydligt mer headroom att jobba med.

Ja ett pinsamt försök till att ironiser över folk med bättre koll än dig själv

Först talar du ned audio-filer. Sedan är du en solkar audio-fil själv. Du bryr dig om bra ljudkvalité.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Du läste nog fel, under exakt samma förutsättning (två par högtalare i ett fint rum, men ingen DSP) så vet jag inte vad jag skulle välja eftersom jag har har koll på hur frekvensgången ter sig på Focalerna per default, medans jag har hört en Partybox o vet att den beter sig kul i ett ekofritt rum (aka utomhus).
O du har fortfarande inte förstått alls vad du snackar om, finns INGET larv i det jag skrev, däremot ifrån dig som fortfarande yrrar i nattmössan. Men det bekräftar väl det jag ofta säger att ju rikare audiofilen är desto mindre koll på teknik verkar den ha.

Ok, det här är för dumt. Eftersom du inte verkar förstå så bryter jag ned det åt dig.

Citat:

Ja fast poängen är att du inte tjänar nåt i ljudkvalitet på att gå från en Apple 3.5mm dongle till en fem eller sexsiffrig DAC. I vissa fall tappar du tillomed prestanda genom att gå upp till en sån. Audiofili handlar alltså i många o mycket om status o feelgood o inte om ljudkvalitet.

Det är en gravt felaktig slutsats.

Citat:

Resten av kedjan är av vikt ja, men _betydligt_ mindre än vad många highend-företag får det att låta som

Nej - highend företag säljer sina produkter. Spelar ingen roll om det är Focal, B&W, Sonus Faber eller inom någon annan bransch. Man använder stora, svepande, ibland målande ord. Det gäller även Nvidia eller AMD.

Citat:

o helt fantastiska förstärkare går att få för inte många tusenlappar alls.

Absolut inte - då har du dåliga preferenser eller kassa öron.

Citat:

Är väl bara om du är en sån som vill spela väldigt högt som du behöver punga upp lite mer för att få mer uteffekt.

Som jag skrev tidigare så har inte hög volym något med välljud eller audiofili att göra.

Citat:

Så det lämnar rum o högtalare, o där krävs det lite mer, men framför allt rum är nåt som tyvärr alldeles för sällan nämns in audiofilsammanhang, vilket säger en hel del om vad highend-marknaden fokuserar sin marknadsföring på.

Som jag och andra redan påtalat: Det är inte relevant, du blandar hårdvara med inredning och kallar sedan mig tekniskt okunnig. Företag marknadsför sina produkter, hur du eller jag implementerar dem är lite vårt problem.

Citat:

Så återigen handlar sånt här skräp som denna Nucleus Titan mer om status än om välljud.

Återigen är slutsatsen helt felaktig.

Citat:

Okej du är helt klart tydligen av den klassens audiofil som tror att ju dyrare desto bättre o har en annan person ingen dyr anläggning så kan den ingenting o har ingen talan. Du är alltså helt klart målgruppen för den här produkten, finns med andra ord inte så mycket att diskutera då din kunskapsnivå är tämligen låg.

Att jag har en dyr anläggning kanske stämmer i vissa ögon men det kanske finns en anledning till det? Eller tror du att jag köpte den som min första anläggning? Vi pratar år av uppgraderingar nu. Du drar helt vilda slutsatser baserat på egen tes om att dyrare är bättre, när du själv inte hört högtalaren jag använder (eller motsvarande alternativ i samma prisklass kanske?). Det är osäkert vad kunskap, eller brist av den, har med något att göra.

Citat:

Nä dom har fokusera på att sälja dyrt hokus pokus till lättlurat folk istället. Har man inget vettigt att sälja ska man inte ens försöka, oärlighet kan dra åt helvete!

Vad är hokus pokus? Vem är du att definiera vad som är bättre?

Citat:

Men ja som tur är så finns det seriösa hifiintresserade som förstår att rummet är viktigare än så gott allt annat i anläggningen, verkligen milsvidd viktigare.

En sån här mening äcklar mig. Tror du att om man har en Dynavoice M65 (var min instegsmodell för övrigt i en lägenhet) med ett korrekt rum skulle låta bättre än Focal Scala Utopia i ett mindre korrekt rum? Varför skulle man ens ställa det mot varandra, alla rum är i princip olika, livssituationerna är olika, förutsättningarna är helt enkelt olika - men jag skulle väl tro att om man har en halv miljon eller mer på att lägga på hårdvara kan man också lägga lite tid och pengar på ett bra ljudanpassat rum, om man vill.

Citat:

En ensam JBL-partyburk mot ett par Focal Scala Utopia drivna av en McIntosh MC462 i samma rum skulle jag välja dom senare eftersom stereo är så mycket bättre än mono.

Bra, jag med.

Citat:

Hade jag haft två JBL-burkar däremot så hade valet inte varit lika enkelt då jag inte vet hur tilltalande frekvensgången är på Focalerna eftersom jag aldrig hört dom, men om jag också får tillgång till en DSP o en liten stunds rattande så blir valet återigen dom senare då dom har betydligt mer headroom att jobba med.

För min del skulle du få använda vad du behöver för att få en bra upplevelse? Vet inte varför du ska lägga in en massa parametrar som du själv sedan fäller dig på. Men en partybox utomhus är ju ett hån även i sin egen prisklass när det gäller ljudkvalitet. Som du säger, kul, men kvalitet? Knappast. Etype och Beethoven skulle låta likadant. Låter mycket, spelar högt. Det är väl det man köper den för.
En Partybox 710 fick i sin recension följande beskrivning:

Citat:

Det här är inte högtalaren du parkerar bredvid TV:n eller njuter av lite dämpad bakgrundsmusik till. JBL-högtalaren vaknar inte till liv förrän du drar upp volymen ordentligt.

Vidare

Citat:

Partybox 710 räcker hur långt som helst så länge man inte finlyssnar med guldöronen. Då hör man snabbt att det saknas en del lite här och där.

De är festhögtalare för människor som diggar Fröken Snusk.

Och jag är fortfarande intresserad av att veta vad "koll på teknik" innebär för uppenbarligen har du inte det om Partyboxen är din referens för hifi och definierar "koll" som i inredning.

Permalänk
Medlem

EQ är allt, allt som är dyrt är skit. Tröttnar du aldrig på ditt mantra Gurra?

Till ämnet så reagerar även jag på priset. Blir intressant att se hur den mottas.
De tidigare Nucleus har ju varit ganska överprisade men samtidigt haft en marknad i form av äldre herrar med begränsade tekniska kunskaper och stora skivsamlingar.
När jag sålde min Innuos server till en välbärgad herre va kravet att jag också kom hem och kopplade in den hos honom. Tror hans högtalare går på ca 500k, men en NUC är helt omöjligt för honom att sätta ihop och installera. Därav Nucleus.
50k tror jag dock även dessa kommer tveka på, speciellt när många av konkurrenterna så som Innuos, Naim, Aurender mfl erbjuder ganska kompletta lösningar som är både snyggare och billigare

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Ok, det här är för dumt. Eftersom du inte verkar förstå så bryter jag ned det åt dig.
Det är en gravt felaktig slutsats.

Nej - highend företag säljer sina produkter. Spelar ingen roll om det är Focal, B&W, Sonus Faber eller inom någon annan bransch. Man använder stora, svepande, ibland målande ord. Det gäller även Nvidia eller AMD.

Absolut inte - då har du dåliga preferenser eller kassa öron.

Som jag skrev tidigare så har inte hög volym något med välljud eller audiofili att göra.

Som jag och andra redan påtalat: Det är inte relevant, du blandar hårdvara med inredning och kallar sedan mig tekniskt okunnig. Företag marknadsför sina produkter, hur du eller jag implementerar dem är lite vårt problem.

Återigen är slutsatsen helt felaktig.

Att jag har en dyr anläggning kanske stämmer i vissa ögon men det kanske finns en anledning till det? Eller tror du att jag köpte den som min första anläggning? Vi pratar år av uppgraderingar nu. Du drar helt vilda slutsatser baserat på egen tes om att dyrare är bättre, när du själv inte hört högtalaren jag använder (eller motsvarande alternativ i samma prisklass kanske?). Det är osäkert vad kunskap, eller brist av den, har med något att göra.

Vad är hokus pokus? Vem är du att definiera vad som är bättre?

En sån här mening äcklar mig. Tror du att om man har en Dynavoice M65 (var min instegsmodell för övrigt i en lägenhet) med ett korrekt rum skulle låta bättre än Focal Scala Utopia i ett mindre korrekt rum? Varför skulle man ens ställa det mot varandra, alla rum är i princip olika, livssituationerna är olika, förutsättningarna är helt enkelt olika - men jag skulle väl tro att om man har en halv miljon eller mer på att lägga på hårdvara kan man också lägga lite tid och pengar på ett bra ljudanpassat rum, om man vill.

Bra, jag med.

För min del skulle du få använda vad du behöver för att få en bra upplevelse? Vet inte varför du ska lägga in en massa parametrar som du själv sedan fäller dig på. Men en partybox utomhus är ju ett hån även i sin egen prisklass när det gäller ljudkvalitet. Som du säger, kul, men kvalitet? Knappast. Etype och Beethoven skulle låta likadant. Låter mycket, spelar högt. Det är väl det man köper den för.
En Partybox 710 fick i sin recension följande beskrivning:
Vidare
De är festhögtalare för människor som diggar Fröken Snusk.

Och jag är fortfarande intresserad av att veta vad "koll på teknik" innebär för uppenbarligen har du inte det om Partyboxen är din referens för hifi och definierar "koll" som i inredning.

Tips från coachen
Bry dig nada
Jag hadde gärna bytt mot dina Focal bara inte min kopp av te
Hört Sopra No2, är väl vad den lilla stativ heter, väldigt fina högtalare Focal tillverkar. Mina öron tycker Focal är för sterilt. Önskar jag fick tummen ur och köper nya högtalare. Svårt att välja.
Vänta nu är jag ju en okunnig Audiofil LOL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Tips från coachen
Bry dig nada
Jag hadde gärna bytt mot dina Focal bara inte min kopp av te
Hört Sopra No2, är väl vad den lilla stativ heter, väldigt fina högtalare Focal tillverkar. Mina öron tycker Focal är för sterilt. Önskar jag fick tummen ur och köper nya högtalare. Svårt att välja.
Vänta nu är jag ju en okunnig Audiofil LOL

Tack coach, får göra så!

Focal är lite speciella, kräver sin kontrasterande förstärkare med ordentlig kraft trots att de är generellt lättdrivna. Jag tror att Sopra No2 var ersättaren till 1028-serien (med beryllium) men inte helt säker. Medges att jag också gick mycket på det visuella. Också därför jag tycker att visst kan man ha en liten Rasperry men ska det vara fint också så kan man kosta på sig lite. Är du i den prisklassen kan jag rekommendera Sonus Faber Olympica Nova serie. Engagerande, lättare att ryckas med av. En del tycker de är hemska, jag tycker de är härliga.

Permalänk
Medlem

Mycket nerbrytande, mycket virr återigen.

Skrivet av MsSmith:

Absolut inte - då har du dåliga preferenser eller kassa öron.

Eller så finns det utstuderade o framforskade vetenskapliga nivåer av vad mänskliga öron klarar av o inte klarar av att uppfatta, o en bättre TPA3255-baserad förstärkare eller kanske Hypex är uppe i dom nivåerna. Jag snackar alltså om brus, dist, frekvensgångsavvikelser, crosstalk osv, aka objektiva mätbara faktan.
Skulle man i hemlighet byta ut vad det är nu du driver dina högtalare med mot tillomed nån rnadom TPA3116-stärkare så är jag ganska säker på att du skulle ha svårt att märka nån skillnad.

Skrivet av MsSmith:

Som jag skrev tidigare så har inte hög volym något med välljud eller audiofili att göra.

Nej o det har jag aldrig sagt heller, jag bara påpekar varför man ibland behöver mer effekt än vad vissa förstärkare klarar av att levera, t ex vid hög volym, eller om man kanske EQar upp ett par slutna subbar för att få mer bandbredd neråt.

Skrivet av MsSmith:

Vad är hokus pokus? Vem är du att definiera vad som är bättre?

Återigen så finns det objektiv vetenskap som påvisar vad våra öron kan o inte kan höra, o även vad vi subjektivt föredrar o inte föredrar. En smileykurva i frekvensgången t ex kan låta mer "kul" än en platt frekvensgång, därav att jag menar att en random partybox kan låta bättre än dina Fokaler. Dist gillar vi generellt sett inte heller, om det inte är en gnutta andra överton á la rörstärkare på kanske 0,1% eller nåt.

Skrivet av MsSmith:

En sån här mening äcklar mig. Tror du att om man har en Dynavoice M65 (var min instegsmodell för övrigt i en lägenhet) med ett korrekt rum skulle låta bättre än Focal Scala Utopia i ett mindre korrekt rum? Varför skulle man ens ställa det mot varandra, alla rum är i princip olika, livssituationerna är olika, förutsättningarna är helt enkelt olika - men jag skulle väl tro att om man har en halv miljon eller mer på att lägga på hårdvara kan man också lägga lite tid och pengar på ett bra ljudanpassat rum, om man vill.

Det äcklar dig? Är det jobbigt att höra att ett par objektivt mindre bra högtalare i ett bra rum kan låta bättre än ett par objektivt perfekta kan göra i ett dåligt rum? Det spelar liksom ingen roll hur bra högtalarna är om rummet t ex ger extrema toppar o dalar i dom lägre oktaverna o bara allmänt långt RT60.

Skrivet av MsSmith:

För min del skulle du få använda vad du behöver för att få en bra upplevelse? Vet inte varför du ska lägga in en massa parametrar som du själv sedan fäller dig på. Men en partybox utomhus är ju ett hån även i sin egen prisklass när det gäller ljudkvalitet. Som du säger, kul, men kvalitet? Knappast. Etype och Beethoven skulle låta likadant. Låter mycket, spelar högt. Det är väl det man köper den för.
En Partybox 710 fick i sin recension följande beskrivning:
Vidare
De är festhögtalare för människor som diggar Fröken Snusk.

Och jag är fortfarande intresserad av att veta vad "koll på teknik" innebär för uppenbarligen har du inte det om Partyboxen är din referens för hifi och definierar "koll" som i inredning.

Ja precis, för jag använde en partybox som referens för vad som är hifi ;\ Varför är det så svårt att förstå min poäng?

Skrivet av eFoppa:

EQ är allt, allt som är dyrt är skit. Tröttnar du aldrig på ditt mantra Gurra?

Med dagens grejer så skulle jag uppskatta att ungefär 90% av dom ljudliga skillnader vi hör är frekvensgången ja. Prylar har så låga brus o distnivåer att det som diffar mellan olika högtalare o olika rum är frekvensgången. Just rum kan LÄTT påverka med toppar o dalar i frekvensgången om 20dB. Sen iofs många moderna hem är kala som fan, så då har man ganska bra med reverb som smetar ut ljudbilden också, men skulle ändå säga att det är frekvensgången som påverkar mer.

Själv är jag iaf trött på snobbar som försvarar såna här dyra skitprodukter som inte hör hemma nånstans. Det är bara så jävla dumt o fel att företag får sälja sånt här att jag gärna spyr lite galla på det.

Jag tycker också det är väldigt synd att Sweclockers tyvärr har alldeles för många subjektivister helt utan koll, med Buddaz112 i fronten. Som jag sa i nån annan tråd, är det så att ni köper diverse grafikkort o stoppar in i datorn o känner efter vilket som ger bäst prestanda? Eller är det kanske så att ni drar upp fps-mätaren, läser tester o tittar noga på graferna? Skärmar också kanske? Minnen? CPU? Är allt på känsla eller är ni objektiva där? Jag förstår verkligen inte vad det är med just ljud som gör att så många bara ignorerar etablerad vetenskap, det är bara så dumt att jag inte vet var jag ska ta vägen.
Ni verkar iofs ha investerat myyycket pengar i ljud, så antar iofs att det skulle göra alldeles för ont i eran stolthet eller nåt om det visade sig att en pryl för en hundring låter precis likadant som nåt ni gav en månadslön för?

Permalänk
Medlem

Man kan ju tycka olika utan att vara nedlåtande.

Permalänk
Medlem

Testade Roon ett tag, på tre olika system... På alla system var ljudet skit, avsevärt sämre än att köra vanlig Tidal med dac... Tydligen måste man jobba med equalizer inställningar och annat för att det att låta bra.
Jag lade ner, Spotify+Tidal+Apple Music låter bättre med en simpel installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Testade Roon ett tag, på tre olika system... På alla system var ljudet skit, avsevärt sämre än att köra vanlig Tidal med dac... Tydligen måste man jobba med equalizer inställningar och annat för att det att låta bra.
Jag lade ner, Spotify+Tidal+Apple Music låter bättre med en simpel installation.

Som jag förstått det är Roon inget annat än en musikserver. Om inte implementeringen är helt galen får du samma bitström från den som från vilken annan server du än använder. Equalizer ska du alls inte röra för att försöka lösa problemet. Att du uppfattar en avsevärd skillnad beror antagligen på felkonfigurering eller förväntningar hos dig

Kolla igenom att du gjort rätt och ta hem några vänner för dubbelblindade tester så försvinner skillnaden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Som jag förstått det är Roon inget annat än en musikserver. Om inte implementeringen är helt galen får du samma bitström från den som från vilken annan server du än använder. Equalizer ska du alls inte röra för att försöka lösa problemet. Att du uppfattar en avsevärd skillnad beror antagligen på felkonfigurering eller förväntningar hos dig

Kolla igenom att du gjort rätt och ta hem några vänner för dubbelblindade tester så försvinner skillnaden!

Jag var faktiskt taggad över att skaffa Roon för att genom det kunna få fjärrkontrolls lik funktion på tidal från min telefon, såsom Spotify gör det, vilket jag hörde att var möjligt. Jag var så positivt inställd på det hela så att jag känner att vore konstigt att det bara är nacebo.
Jobbade en del med det, spelar samma låt genom Roon, sen växla rakt från Tidal och det var en märkbar skillnad. Googlade och pillade, men det blev inte bättre, kan vara någon inställning som är fel, på tre olika system...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Okej du är helt klart tydligen av den klassens audiofil som tror att ju dyrare desto bättre o har en annan person ingen dyr anläggning så kan den ingenting o har ingen talan. Du är alltså helt klart målgruppen för den här produkten, finns med andra ord inte så mycket att diskutera då din kunskapsnivå är tämligen låg.

Man kan mycket väl få en PA-anläggning att låta precis "som producenten tänkt sig". Placera en välkonfad sån hemma o dom kommer arbeta nästan på tomgång o därmed producera betydligt bättre ljud än vad många audiofilanläggningar kan.

Nä dom har fokusera på att sälja dyrt hokus pokus till lättlurat folk istället. Har man inget vettigt att sälja ska man inte ens försöka, oärlighet kan dra åt helvete!
Men ja som tur är så finns det seriösa hifiintresserade som förstår att rummet är viktigare än så gott allt annat i anläggningen, verkligen milsvidd viktigare. Jag väljer lätt hellre att lyssna på en JBL Partybox utomhus framför ett par Focal Scala Utopia drivna av en McIntosh MC462 i ett badrum, aaalla dagar i veckan.

Hej, om den PA utrustningen som i min ungdom stod hemma lät så bra? varför har jag inte kvar den, jo för att annat låter mer som musikproducenterna tänkt sig.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Tack coach, får göra så!

Focal är lite speciella, kräver sin kontrasterande förstärkare med ordentlig kraft trots att de är generellt lättdrivna. Jag tror att Sopra No2 var ersättaren till 1028-serien (med beryllium) men inte helt säker. Medges att jag också gick mycket på det visuella. Också därför jag tycker att visst kan man ha en liten Rasperry men ska det vara fint också så kan man kosta på sig lite. Är du i den prisklassen kan jag rekommendera Sonus Faber Olympica Nova serie. Engagerande, lättare att ryckas med av. En del tycker de är hemska, jag tycker de är härliga.

Hej, jag har hört Focals högtalare på flera mässor och de låter för det mesta väldigt bra.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Med dagens grejer så skulle jag uppskatta att ungefär 90% av dom ljudliga skillnader vi hör är frekvensgången ja. Prylar har så låga brus o distnivåer att det som diffar mellan olika högtalare o olika rum är frekvensgången. Just rum kan LÄTT påverka med toppar o dalar i frekvensgången om 20dB. Sen iofs många moderna hem är kala som fan, så då har man ganska bra med reverb som smetar ut ljudbilden också, men skulle ändå säga att det är frekvensgången som påverkar mer.

Själv är jag iaf trött på snobbar som försvarar såna här dyra skitprodukter som inte hör hemma nånstans. Det är bara så jävla dumt o fel att företag får sälja sånt här att jag gärna spyr lite galla på det.

Jag tycker också det är väldigt synd att Sweclockers tyvärr har alldeles för många subjektivister helt utan koll, med Buddaz112 i fronten. Som jag sa i nån annan tråd, är det så att ni köper diverse grafikkort o stoppar in i datorn o känner efter vilket som ger bäst prestanda? Eller är det kanske så att ni drar upp fps-mätaren, läser tester o tittar noga på graferna? Skärmar också kanske? Minnen? CPU? Är allt på känsla eller är ni objektiva där? Jag förstår verkligen inte vad det är med just ljud som gör att så många bara ignorerar etablerad vetenskap, det är bara så dumt att jag inte vet var jag ska ta vägen.
Ni verkar iofs ha investerat myyycket pengar i ljud, så antar iofs att det skulle göra alldeles för ont i eran stolthet eller nåt om det visade sig att en pryl för en hundring låter precis likadant som nåt ni gav en månadslön för?

Vilket dumt svar. För det första så försvarar jag inte den här produkten överhuvudtaget. Läs vad jag skrev. Roligt att du skriver ”ni” som att jag tillhör nån speciell grupp.
För det andra är din jämförelse helt värdelös. Oavsett mätningar så är allas öron och preferenser olika. Så är det inte med bild, finns ingen som föredrar lägre upplösning osv vilket du naturligtvis förstår. Ljud blir därför en subjektiv upplevelse.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Mycket nerbrytande, mycket virr återigen.
Eller så finns det utstuderade o framforskade vetenskapliga nivåer av vad mänskliga öron klarar av o inte klarar av att uppfatta, o en bättre TPA3255-baserad förstärkare eller kanske Hypex är uppe i dom nivåerna. Jag snackar alltså om brus, dist, frekvensgångsavvikelser, crosstalk osv, aka objektiva mätbara faktan.
Skulle man i hemlighet byta ut vad det är nu du driver dina högtalare med mot tillomed nån rnadom TPA3116-stärkare så är jag ganska säker på att du skulle ha svårt att märka nån skillnad.
Nej o det har jag aldrig sagt heller, jag bara påpekar varför man ibland behöver mer effekt än vad vissa förstärkare klarar av att levera, t ex vid hög volym, eller om man kanske EQar upp ett par slutna subbar för att få mer bandbredd neråt.

Återigen så finns det objektiv vetenskap som påvisar vad våra öron kan o inte kan höra, o även vad vi subjektivt föredrar o inte föredrar. En smileykurva i frekvensgången t ex kan låta mer "kul" än en platt frekvensgång, därav att jag menar att en random partybox kan låta bättre än dina Fokaler. Dist gillar vi generellt sett inte heller, om det inte är en gnutta andra överton á la rörstärkare på kanske 0,1% eller nåt.
Det äcklar dig? Är det jobbigt att höra att ett par objektivt mindre bra högtalare i ett bra rum kan låta bättre än ett par objektivt perfekta kan göra i ett dåligt rum? Det spelar liksom ingen roll hur bra högtalarna är om rummet t ex ger extrema toppar o dalar i dom lägre oktaverna o bara allmänt långt RT60.
Ja precis, för jag använde en partybox som referens för vad som är hifi ;\ Varför är det så svårt att förstå min poäng?

Med dagens grejer så skulle jag uppskatta att ungefär 90% av dom ljudliga skillnader vi hör är frekvensgången ja. Prylar har så låga brus o distnivåer att det som diffar mellan olika högtalare o olika rum är frekvensgången. Just rum kan LÄTT påverka med toppar o dalar i frekvensgången om 20dB. Sen iofs många moderna hem är kala som fan, så då har man ganska bra med reverb som smetar ut ljudbilden också, men skulle ändå säga att det är frekvensgången som påverkar mer.

Själv är jag iaf trött på snobbar som försvarar såna här dyra skitprodukter som inte hör hemma nånstans. Det är bara så jävla dumt o fel att företag får sälja sånt här att jag gärna spyr lite galla på det.

Jag tycker också det är väldigt synd att Sweclockers tyvärr har alldeles för många subjektivister helt utan koll, med Buddaz112 i fronten. Som jag sa i nån annan tråd, är det så att ni köper diverse grafikkort o stoppar in i datorn o känner efter vilket som ger bäst prestanda? Eller är det kanske så att ni drar upp fps-mätaren, läser tester o tittar noga på graferna? Skärmar också kanske? Minnen? CPU? Är allt på känsla eller är ni objektiva där? Jag förstår verkligen inte vad det är med just ljud som gör att så många bara ignorerar etablerad vetenskap, det är bara så dumt att jag inte vet var jag ska ta vägen.
Ni verkar iofs ha investerat myyycket pengar i ljud, så antar iofs att det skulle göra alldeles för ont i eran stolthet eller nåt om det visade sig att en pryl för en hundring låter precis likadant som nåt ni gav en månadslön för?

Jag tycker det är också trist när sådana som du skall hävda att jag vet bäst.
Alla dina svar har lett till noll, mesta du skriver är samma sak om och om. Du svarar knappt ens på något.

För du ens svarar på någon nästa gång så ta och fundera en extra gång på vad du svarar.

Påstår att du har koll. Ännu ej sett dina påstoda kunskaper.

Först
Ännu en artikel från SweC där fullständig information saknas.
Målgruppen för produkt är ingen här som har en månadslön på minimumnivå samma sak som att väldigt få ha råd med en 128 core AMD

Bara att man skriver audiofil som rubrik är fel. Alla kan vara audiofil. Ordet syftar på en hobby där allt är upp till personen i fråga över vilken nivå man vill befinna sig. Till exempel man kan ha 20st olika Sennheiser för runt 2-3k spannet eller så har man prylar som kostar mer. Fast färre.

Att det ens postas ett sådan enkel artikel om en produkt har blivit allt mer vanligt här för att få någon att skriva av sig om att man vet det ena eller det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Kanske för tidigt nu, men vad är det som är unikt med datorn?

Den har ett antal kvasimagiska egenskaper som renar rummet från eter, och på så vis bidrar till ett ljud som upplevs som renare av sanna audiofiler. Endast sanna audiofiler kommer att kunna uppfatta det, så att säga. 50k för en hel dator är oironiskt ett bra pris i detta sammanhang, det är vad den här demografin förväntar sig att hosta upp för särskilda sladdar, såna där med räfflad guld- och diamantisolering för optimal ljudkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Vilket dumt svar. För det första så försvarar jag inte den här produkten överhuvudtaget. Läs vad jag skrev. Roligt att du skriver ”ni” som att jag tillhör nån speciell grupp.
För det andra är din jämförelse helt värdelös. Oavsett mätningar så är allas öron och preferenser olika. Så är det inte med bild, finns ingen som föredrar lägre upplösning osv vilket du naturligtvis förstår. Ljud blir därför en subjektiv upplevelse.

Finns det inte olika preferenser gällande ljusstyrka, tonkurva, vitbalans och färgmättnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Hej, om den PA utrustningen som i min ungdom stod hemma lät så bra? varför har jag inte kvar den, jo för att annat låter mer som musikproducenterna tänkt sig.
Mvh Paul

Jag har väl inte påstått att alla PA-anläggningar låter bra oavsett vad?

Skrivet av eFoppa:

Vilket dumt svar. För det första så försvarar jag inte den här produkten överhuvudtaget. Läs vad jag skrev. Roligt att du skriver ”ni” som att jag tillhör nån speciell grupp.
För det andra är din jämförelse helt värdelös. Oavsett mätningar så är allas öron och preferenser olika. Så är det inte med bild, finns ingen som föredrar lägre upplösning osv vilket du naturligtvis förstår. Ljud blir därför en subjektiv upplevelse.

Sorry, svårt ibland att vara tydligt med vad som skrivs exakt till vem, i det du citerade så var det bara första stycket som var till dig, resten var allmänt, så nä jag påstog inte att du försvarade den här just produkten o ber om ursäkt om det uppfattades så.

Min jämförelse är utmärkt, förutom det faktum att till skillnad från bild så har vi med ljud på väldigt många sätt uppnåt o passerat för vad som mänskliga öron klarar av att uppfatta, samtidigt som jag flera gånger tidigare påpekat att folk också har preferenser om vilken ljudkurva man gillar, vilket man mycket väl kan påverka med EQ. Men att någon skulle föredra en bergodalbana i framförallt basgången som ett suboptimalt rum ger tvivlar jag _väldigt_ starkt på, för vem vill ha att vissa specifika bastoner är mycket högre eller lägre än andra? En parametrisk EQ ÄR alltså en fördel för dom allra flesta rum för allas öron.
När det gäller bild så skulle jag även börja argumentera om att skärmar som presterar över säg kanske 20khz är ormlja eftersom vi ändå inte kan uppfatta högre framerate än så, vi behöver dock "några" år till innan vi är där (samt lite forskning just eftersom vi inte har skärmar där än så vi vet inte var exakt våran gräns är för att minimera temporal aliasing vid tracking osv).
Men finns även subjektivitet i bild också, vissa föredrar hårdare kontrast o mer färgmättnad än andra, så hade vi i våra skärmar haft en bildkurva likt photoshop så hade nog folk börjat leka med dom för att ratta till det man vill ha, o det alltså utöver dom interna kurvor o förändringar som sker efter man mätt o korrigerat upp en skärm, alltså precis på samma sätt som man mäter upp o justerar ljud med en EQ. Jämförelsen är alltså inte värdelös

Skrivet av Buddaz112:

Jag tycker det är också trist när sådana som du skall hävda att jag vet bäst.
Alla dina svar har lett till noll, mesta du skriver är samma sak om och om. Du svarar knappt ens på något.

För du ens svarar på någon nästa gång så ta och fundera en extra gång på vad du svarar.

Påstår att du har koll. Ännu ej sett dina påstoda kunskaper.

Först
Ännu en artikel från SweC där fullständig information saknas.
Målgruppen för produkt är ingen här som har en månadslön på minimumnivå samma sak som att väldigt få ha råd med en 128 core AMD

Bara att man skriver audiofil som rubrik är fel. Alla kan vara audiofil. Ordet syftar på en hobby där allt är upp till personen i fråga över vilken nivå man vill befinna sig. Till exempel man kan ha 20st olika Sennheiser för runt 2-3k spannet eller så har man prylar som kostar mer. Fast färre.

Att det ens postas ett sådan enkel artikel om en produkt har blivit allt mer vanligt här för att få någon att skriva av sig om att man vet det ena eller det andra.

Eh, jag har inte hävdat att du vet bäst? O vaddå jag svarar knappt ens något, jag skriver ju spaltmeter ;\ Har länge försökt vara saklig med mina svar till dig, men du virrar mer än någon annan i alla trådar jag ser o bidrar aldrig ens med en gnutta kunskap utan mest bara slänger ut med namn på onödigt dyra prylar. Men jag ska försöka ignorera dig bäst jag kan i framtiden, för bådas skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Mycket nerbrytande, mycket virr återigen.
Eller så finns det utstuderade o framforskade vetenskapliga nivåer av vad mänskliga öron klarar av o inte klarar av att uppfatta, o en bättre TPA3255-baserad förstärkare eller kanske Hypex är uppe i dom nivåerna. Jag snackar alltså om brus, dist, frekvensgångsavvikelser, crosstalk osv, aka objektiva mätbara faktan.
Skulle man i hemlighet byta ut vad det är nu du driver dina högtalare med mot tillomed nån rnadom TPA3116-stärkare så är jag ganska säker på att du skulle ha svårt att märka nån skillnad.
Nej o det har jag aldrig sagt heller, jag bara påpekar varför man ibland behöver mer effekt än vad vissa förstärkare klarar av att levera, t ex vid hög volym, eller om man kanske EQar upp ett par slutna subbar för att få mer bandbredd neråt.

Återigen så finns det objektiv vetenskap som påvisar vad våra öron kan o inte kan höra, o även vad vi subjektivt föredrar o inte föredrar. En smileykurva i frekvensgången t ex kan låta mer "kul" än en platt frekvensgång, därav att jag menar att en random partybox kan låta bättre än dina Fokaler. Dist gillar vi generellt sett inte heller, om det inte är en gnutta andra överton á la rörstärkare på kanske 0,1% eller nåt.
Det äcklar dig? Är det jobbigt att höra att ett par objektivt mindre bra högtalare i ett bra rum kan låta bättre än ett par objektivt perfekta kan göra i ett dåligt rum? Det spelar liksom ingen roll hur bra högtalarna är om rummet t ex ger extrema toppar o dalar i dom lägre oktaverna o bara allmänt långt RT60.
Ja precis, för jag använde en partybox som referens för vad som är hifi ;\ Varför är det så svårt att förstå min poäng?

Poängen är att du inte har någon poäng. Du har noll erfarenhet och det enda du sitter och tittar på är rapporter. Du verkar aldrig ha hört något mer än den där partygrejen. Det är självklarhet att hålla sig inom givna parametrar. Ditt exempel - som du föga förvånande verkar oförstående till att det används i negativ bemärkelse mot dig - tillsammans med andra liknande högtalare är ju ett exempel på när inte följer dessa parametrar. Det var även något som var populärt mot slutet av 00-talet, där bland annat Metallicas Death Magnetic var helt åt skogen kvalitetsmässigt. Det var grötigt, överallt, men det var så det skulle låta då.

Det du måste inse är att vi pratar om olika saker. En EQ kan aldrig fixa det som vi som gjort den långa resan inom hifi insett, dvs att ljud är som vin. I våra ungdomsdagar är procenten viktig, det ska gärna vara sött så att man får ned det. Inom ljud motsvarar det en djup och hög bas, stora kontraster. Med tiden utvecklas preferenserna och smaken. En JBL eller Dynavoice börjar låta tråkig och man vill ha en ny upplevelse, man upptäcker att det saknas något. Man uppgraderar.

Jag med flera har ett starkt gehör och är ofta musikaliskt lagda (är klassiskt skolad inom piano och stråkar men tycker att känslomässigt skriven musik så som Metallicas är bättre än den kliniska precisionen som Dream Theater skapar) och man kommer helt enkelt inte så långt med en EQ. Nöjet med högtalare och vin (nu dricker jag inte sedan elva år men för sakens skull) är att lyssna på det sätt som skaparna tänkt sig. EQ vill man inte gärna använda och medan man gärna har vatten till vinet, så blandar man inte i det heller.

Poängen är att medan man ska relativt hålla sig inom de objektiva ramarna så är det sedan subjektiva tolkningar som är det relevanta. Det är som att läsa en bok, medan högtalarna - eller rösten vid högläsning - andas olika, markerar olika ord olika, trycker på olika punkter så är texten, eller dina ramar, fortsatt detsamma. Detta är inget som en studie kan visa. Jag är nära vän med flera framstående professorer på de tekniska universiteten runt om i Europa (DTU och EHT främst) och sitter med i flera av deras konsortium och för mig är det en självklarhet att det finns ytterst få paralleller mellan studier och upplevelser.

Så du drog något ur hatten gällande volym för att leda bort från det egentligan ämnet? Är inte det definitionen av att trolla?

Det äcklar mig är att du uttalar dig utan att du vet. Om och om igen och hittills har du i stort fel hela tiden. En stackars M65 kommer aldrig i närheten av en Utopia (har mina kvar i förrådet tillsammans med de flesta uppgraderingarna längs resans gång - säg till så ska du få en resa i ljud). Det är som att jämföra personalen med Bruce Springsteen på Grand Hotel. Båda är där, men inte mer än så.

Skrivet av Gurrrra:

Min jämförelse är utmärkt, förutom det faktum att till skillnad från bild så har vi med ljud på väldigt många sätt uppnåt o passerat för vad som mänskliga öron klarar av att uppfatta, samtidigt som jag flera gånger tidigare påpekat att folk också har preferenser om vilken ljudkurva man gillar, vilket man mycket väl kan påverka med EQ.

Din jämförelse är så klappkass att man häpnar. Det är inte det som hifi och audiofili handlar om. Du har missat hela grejen. Det handlar om att lyfta fram och förstärka skaparen av styckets preferenser, våra egna preferenser, smak och tycken. Vi är några miljarder människor på jorden, vi har några gemensamma faktorer men på det stora hela ser vi olika ut, låter olika men vi håller oss inom våra ramar. Det är exakt samma här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Finns det inte olika preferenser gällande ljusstyrka, tonkurva, vitbalans och färgmättnad?

Ska du göra den jämförelsen så kan du väl jämföra ljusstyrka med volym.
Olika preferenser kan man ha om det mesta i livet. Jag vill ändå påstå att folks öron och hörsel varierar i långt större grad än deras syn Ej vetenskapligt påstående dock.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Poängen är att du inte har någon poäng. Du har noll erfarenhet och det enda du sitter och tittar på är rapporter. Du verkar aldrig ha hört något mer än den där partygrejen. Det är självklarhet att hålla sig inom givna parametrar. Ditt exempel - som du föga förvånande verkar oförstående till att det används i negativ bemärkelse mot dig - tillsammans med andra liknande högtalare är ju ett exempel på när inte följer dessa parametrar. Det var även något som var populärt mot slutet av 00-talet, där bland annat Metallicas Death Magnetic var helt åt skogen kvalitetsmässigt. Det var grötigt, överallt, men det var så det skulle låta då.

Det du måste inse är att vi pratar om olika saker. En EQ kan aldrig fixa det som vi som gjort den långa resan inom hifi insett, dvs att ljud är som vin. I våra ungdomsdagar är procenten viktig, det ska gärna vara sött så att man får ned det. Med tiden utvecklas preferenserna och smaken. En JBL eller Dynavoice börjar låta tråkig och man vill ha en ny upplevelse. Man uppgraderar. Jag med flera har ett starkt gehör och är ofta musikaliskt lagda (är klassiskt skolad inom piano och stråkar men tycker att känslomässigt skriven musik så som Metallicas är bättre än den kliniska precisionen som Dream Theater skapar) och man kommer helt enkelt inte så långt med en EQ. Nöjet med högtalare och vin (nu dricker jag inte sedan elva år men för sakens skull) är att lyssna på det sätt som skaparna tänkt sig. EQ vill man inte gärna använda och medan man gärna har vatten till vinet, så blandar man inte i det heller. Poängen är att medan man ska relativt hålla sig inom de objektiva ramarna så är det sedan subjektiva tolkningar som är det relevanta. Det är som att läsa en bok, medan högtalarna - eller rösten vid högläsning - andas olika, markerar olika ord olika, trycker på olika punkter. Detta är inget som en studie kan visa. Jag är nära vän med flera framstående professorer på de tekniska universiteten runt om i Europa (DTU och EHT främst) och sitter med i flera av deras konsortium och för mig är det en självklarhet att det finns ytterst få paralleller mellan studier och upplevelser.

Så du drog något ur hatten gällande volym för att leda bort från det egentligan ämnet? Är inte det definitionen av att trolla?

Det äcklar mig är att du uttalar dig utan att du vet. Om och om igen och hittills har du i stort fel hela tiden. En stackars M65 kommer aldrig i närheten av en Utopia (har mina kvar i förrådet tillsammans med de flesta uppgraderingarna längs resans gång - säg till så ska du få en resa i ljud). Det är som att jämföra personalen på Grand Hotel med Bruce Springsteen på samma hotell. Båda är där, men inte mer än så.

Din jämförelse är så klappkass att man häpnar. Det är inte det som hifi och audiofili handlar om. Du har missat hela grejen. Det handlar om att lyfta fram och förstärka skaparen av styckets preferenser, våra egna preferenser, smak och tycken. Vi är några miljarder människor på jorden, vi har några gemensamma faktorer men på det stora hela ser vi olika ut, låter olika men vi håller oss inom våra ramar. Det är exakt samma här.

Du fortsätter rabbla vidare utan att förstå. Tröttsamt är bara förnamnet.
Ljud innefattar mycket objektivitet, men också subjektivitet men där den senare också kan summeras ganska objektivt där bl a Harman har gjort väldigt mycket forskning.
Så återigen, dom skillnader vi kan uppfatta när det gäller ljud idag så ÄR det till största delen frekvensgången vi uppfattar, o där finns det en objektiv sanning om vad som är korrekt, alltså det som kommer in är exakt det som kommer ut, samtidigt som vi alla har subjektiva preferenser för vad vi gillar där vi med EQ kan justera det i realtid för att få nånting som faller os själva i smaken. Denna frekvensgång påverkar dock av högtalare o rum, men har vi verktyg som en mätmick så kan vi få ett par Dynavoice att låta så gott som exakt likadant som ett par Focal, men med lite diff i spridning samt dist beroende på headroom, men det är fortfarande frekvensgången som ger störst skillnad i hur vi uppfattar om det låter bra eller dåligt.

Sen att du påstår att jag jag inte vet nånting bara för jag inte hört X eller Y är som att påstå att jag inte får ha nån åsikt om hur ett rtx 4090 presterar bara för jag själv kanske sitter på ett rtx 3070ti. Du framstår som både snobbig o dum.
Sen blir det också väldigt dumt när du (o många andra) säger att det ena låter bättre eller sämre än det andra, men aldrig nånsin har ens försökt kvantifisera VAD eller HUR det är som låter bättre eller sämre.
Dessutom har vi inte ens nämnt det här med placebo o biases, alltså att du antagligen "hör" nånting dyrt låter bättre än nånting billigt enbart för att det dyra "borde" vara bättre. O det är väl kanske fine att man blir nöjd över ett köp som man lagt pengar på, som kanske ser snygg o har sköna rattar o ger lite feelgood, men när audiofilföretag ljuger med massa flådiga ord att dessa prylar har faktiskt ljudliga förbättringar o sen tar hutlöst betalt för det så sätter jag ner foten. Dessutom så anser jag att rena statusprylar inte heller hör hemma nånstans då dom verkligen inte för världen framåt öht.

Skrivet av eFoppa:

Ska du göra den jämförelsen så kan du väl jämföra ljusstyrka med volym.
Olika preferenser kan man ha om det mesta i livet. Jag vill ändå påstå att folks öron och hörsel varierar i långt större grad än deras syn Ej vetenskapligt påstående dock.

Fast det finns ju forskning på folks preferenser om vilken ljudkurva dom gillar.

Dock kan det möjligtvis stämma att folks syn har mer lika preferenser än ljud, det vet jag varken bu eller bä om. Men man kan ju kolla i varenda tråd här på swec när det handlar om dark mode, vissa är väldigt bestämda att ljust är bättre för ögonen medans andra (som jag) kommer ta med sig mörkt läge i sin egen grav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Ska du göra den jämförelsen så kan du väl jämföra ljusstyrka med volym.
Olika preferenser kan man ha om det mesta i livet. Jag vill ändå påstå att folks öron och hörsel varierar i långt större grad än deras syn Ej vetenskapligt påstående dock.

Ljusstyrka med volym, tonkurva med tonkurva, vitbalans och färgmättnad med... eh, säkert någonting.
Finns ingen anledning att variationen skulle vara långt större mellan folks hörsel än deras syn. Hur synen fungerar är väldigt komplext. Trots det finns det objektiva kriterier för vad som är bra bildåtergivning, oaktat folks preferenser. Och det är få som skulle gå på audiofil-lingo istället för mätningar vid val av bildskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Samtidigt som vi alla har subjektiva preferenser för vad vi gillar där vi med EQ kan justera det i realtid för att få nånting som faller os själva i smaken.

Bara glöm det. Du kan aldrig få ett litet plastigt Creative PC högtalarsystem att låta bra, eller korrekt.

Citat:

Denna frekvensgång påverkar dock av högtalare o rum, men har vi verktyg som en mätmick så kan vi få ett par Dynavoice att låta så gott som exakt likadant som ett par Focal, men med lite diff i spridning samt dist beroende på headroom, men det är fortfarande frekvensgången som ger störst skillnad i hur vi uppfattar om det låter bra eller dåligt.

Nej det kan du inte. Bara glöm det.

Citat:

Sen att du påstår att jag jag inte vet nånting bara för jag inte hört X eller Y är som att påstå att jag inte får ha nån åsikt om hur ett rtx 4090 presterar bara för jag själv kanske sitter på ett rtx 3070ti. Du framstår som både snobbig o dum.

Du kan inte veta så det är obegripligt varför du uttalar dig. Det är helt barrockt att du ens tror att en M65 kan låta likadant som en Utopia. Det är som att ta bort ljuddämparen på en 740 för att den ska låta som en V8. När det kommer till just högtalare så är väl den första funktionen ljud. Att du försöker försvara att du inte hört en högtalare tar bort dig helt ur ekvationen vad du än försöker motivera det med.

Citat:

Sen blir det också väldigt dumt när du (o många andra) säger att det ena låter bättre eller sämre än det andra, men aldrig nånsin har ens försökt kvantifisera VAD eller HUR det är som låter bättre eller sämre.

Hur vet du ens det? Ännu en gissning förstås. Har man gått från en liten etta till villa så har förstås utrustningen vuxit med förutsättningarna, både storleksmässigt och ekonomiskt så väl som mognadsmässigt.

Citat:

Dessutom har vi inte ens nämnt det här med placebo o biases, alltså att du antagligen "hör" nånting dyrt låter bättre än nånting billigt enbart för att det dyra "borde" vara bättre. O det är väl kanske fine att man blir nöjd över ett köp som man lagt pengar på, som kanske ser snygg o har sköna rattar o ger lite feelgood, men när audiofilföretag ljuger med massa flådiga ord att dessa prylar har faktiskt ljudliga förbättringar o sen tar hutlöst betalt för det så sätter jag ner foten. Dessutom så anser jag att rena statusprylar inte heller hör hemma nånstans då dom verkligen inte för världen framåt öht.

Jag är faktiskt för evidensbaserad för placebo i någon större utsträckning, tro det eller ej. Tycker det vore dumt att lura sig själv om man ska lägga ned 100 000kr eller mer på något. För mig är inte detta statusprylar. Ingen produkt i ämnet borde vara status utan man (eller jag i alla fall) köper den för att den ger något jag vill ha, oavsett om det är ljudet, designen, funktionen - eller bara stödköpa något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Bara glöm det. Du kan aldrig få ett litet plastigt Creative PC högtalarsystem att låta bra, eller korrekt.

Det var det där med headroom, vissa prylar har mer att jobba med medans andra mindre. Ett plastigt Creative PC högtalarsystem har mindre o går garanterat inte att få att låta som en Utopia, men det går definitivt att få den att låta bättre o mer korrekt än out of the box.

Skrivet av MsSmith:

Nej det kan du inte. Bara glöm det.

Nej det är inget som går att glömma. 30 års ljuderfarenhet där jag labbat med alla möjliga prylar o där jag började ratta på en EQ nästan från dag ett gör att jag har ganska bra koll på vad dom kan o inte kan göra. Jag är inte direkt född in i pengar så har under många av mina yngre år pysslat med billigare o enklare grejer där jag istället fått försöka göra det bästa av situationen o alltså lärt mig den tekniska vägen vad o vad som inte funkar.

Skrivet av MsSmith:

Du kan inte veta så det är obegripligt varför du uttalar dig. Det är helt barrockt att du ens tror att en M65 kan låta likadant som en Utopia. Det är som att ta bort ljuddämparen på en 740 för att den ska låta som en V8. När det kommer till just högtalare så är väl den första funktionen ljud. Att du försöker försvara att du inte hört en högtalare tar bort dig helt ur ekvationen vad du än försöker motivera det med.

Snark, du har FORTFARANDE inte förstått.

Skrivet av MsSmith:

Hur vet du ens det? Ännu en gissning förstås. Har man gått från en liten etta till villa så har förstås utrustningen vuxit med förutsättningarna, både storleksmässigt och ekonomiskt så väl som mognadsmässigt.

Huh? Jag vet att du inte försökt beskriva på vilket sätt nåt låter bättre eftersom du inte har gjort det nånstans i tråden, det var inget annat än det jag efterfrågade.

Skrivet av MsSmith:

Jag är faktiskt för evidensbaserad för placebo i någon större utsträckning, tro det eller ej. Tycker det vore dumt att lura sig själv om man ska lägga ned 100 000kr eller mer på något. För mig är inte detta statusprylar. Ingen produkt i ämnet borde vara status utan man (eller jag i alla fall) köper den för att den ger något jag vill ha, oavsett om det är ljudet, designen, funktionen - eller bara stödköpa något.

Det är dumt att lura sig om man lägger ner 100kkr på nånting ja, men varken du, jag eller nån annan är immun emot det. Det KOMMER påverka vare sig du vill eller inte, så egentligen är enda sättet att vet vad prylen faktiskt gör är att blindtesta den. O som sagt, blindtesta dig genom att byta ut din stärkare mot en betydligt billigare sak o jag är ganska säker på att du inte kommer höra nån vidare skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det var det där med headroom, vissa prylar har mer att jobba med medans andra mindre. Ett plastigt Creative PC högtalarsystem har mindre o går garanterat inte att få att låta som en Utopia, men det går definitivt att få den att låta bättre o mer korrekt än out of the box.

Så... en M65 och en Utopia går bra enligt dina definitioner. Bra att du har begränsningar också. Sunt, när man inte vet i praktiken.

Citat:

Nej det är inget som går att glömma. 30 års ljuderfarenhet där jag labbat med alla möjliga prylar o där jag började ratta på en EQ nästan från dag ett gör att jag har ganska bra koll på vad dom kan o inte kan göra. Jag är inte direkt född in i pengar så har under många av mina yngre år pysslat med billigare o enklare grejer där jag istället fått försöka göra det bästa av situationen o alltså lärt mig den tekniska vägen vad o vad som inte funkar.

Tur att man inte behöver anställa en ljudtekniker då. Skulle säga att du tror att du har koll men i själv verket är det tvärtom. Jag kommer från fattiga förutsättningar själv men ser det inte som en ursäkt. Hobbies kostar. För mig låter det som att du lekt med lego eller duplo och utifrån det tror att du vet något om hur man bygger ordentliga saker.

Citat:

Snark, du har FORTFARANDE inte förstått.

Finns bara felaktigheter, dina "kunskaper" är värda vitten.

Citat:

Det är dumt att lura sig om man lägger ner 100kkr på nånting ja, men varken du, jag eller nån annan är immun emot det. Det KOMMER påverka vare sig du vill eller inte, så egentligen är enda sättet att vet vad prylen faktiskt gör är att blindtesta den. O som sagt, blindtesta dig genom att byta ut din stärkare mot en betydligt billigare sak o jag är ganska säker på att du inte kommer höra nån vidare skillnad.

Så är det absolut, men tro att dina "studier" betyder något alls är bara halva sanningen men du får det att låta som att det är allt.
Som sagt, du är välkommen på ett riktigt blindtest med utrustning från 8 000 till 800 000 kronor här om du vill. Det är inte jättesvårt att höra skillnader då jag har väldigt bra hörsel, gehör och utrustning som definitivt inte matchar med varandra. Exempel är en Primare i21 som matchas med ett par B&W 603 (ska egentligen matchas med ett par Klipsch). En hemsk upplevelse från strax över samtalston, men faktiskt värd att upplevas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ljusstyrka med volym, tonkurva med tonkurva, vitbalans och färgmättnad med... eh, säkert någonting.
Finns ingen anledning att variationen skulle vara långt större mellan folks hörsel än deras syn. Hur synen fungerar är väldigt komplext. Trots det finns det objektiva kriterier för vad som är bra bildåtergivning, oaktat folks preferenser. Och det är få som skulle gå på audiofil-lingo istället för mätningar vid val av bildskärm.

Det du säger är logiskt.
Ändå finns det en marknad för ”överprisade” ljudprylar, men de enda jag vet som sitter med Dolbyskärmar är folk som jobbar professionellt med bildredigering och även dem skulle aldrig få för sig att köpa en skärm privat.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Nej givetvis inte, men "audiofil" har blivit synonymt med folk som köper snakeoil.

Audiofil har alltid varit synonymt med folk som köper snakeoil. Det är först på senare tid som kids som köper ett helt par vanliga hörlurar kallar sig för audiofiler.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Det du säger är logiskt.
Ändå finns det en marknad för ”överprisade” ljudprylar, men de enda jag vet som sitter med Dolbyskärmar är folk som jobbar professionellt med bildredigering och även dem skulle aldrig få för sig att köpa en skärm privat.

Ormolja och audiofilsjuka har inte slagit igenom på skärmmarknaden. Kanske för att det är svårare att beskriva bildåtergivning med svulstig prosa, och att kunderna i första hand bryr sig faktisk prestanda. Jag menar, lycka till att sälja en HDMI-kabel med fantasier om hur den jämnar ut flödet av bildrutor, och målande beskrivningar om känslan.
En anledning kan vara att synintryck är lättare att konkretisera. Om jag säger att bilden drar åt blått förstår du förmodligen rätt väl vad jag menar. Säger jag däremot att högtalaren har en varm klang är det inte lika uppenbart. Du kan peka på en blå bil till skillnad från en varm ton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ormolja och audiofilsjuka har inte slagit igenom på skärmmarknaden. Kanske för att det är svårare att beskriva bildåtergivning med svulstig prosa, och att kunderna i första hand bryr sig faktisk prestanda. Jag menar, lycka till att sälja en HDMI-kabel med fantasier om hur den jämnar ut flödet av bildrutor, och målande beskrivningar om känslan.
En anledning kan vara att synintryck är lättare att konkretisera. Om jag säger att bilden drar åt blått förstår du förmodligen rätt väl vad jag menar. Säger jag däremot att högtalaren har en varm klang är det inte lika uppenbart. Du kan peka på en blå bil till skillnad från en varm ton.

Tyvärr är den marknaden inte skonad heller: https://www.hifiklubben.se/audioquest-cherry-cola-hdmi-kabel/...

10k för en kabel, riktigt dumt. Konvertering till optisk signal med.

Lite komiskt i sammanhanget att den säljs av HiFi-klubben.

Här är en annan för 5180 euro: https://www.auditorium.de/sv/kablar/signalkablar/hdmi-kablar/...

Valhalla 2 4K Ultra High Definition-kabeln var specialbyggd, från design till material, för att optimera digital signalering med hög hastighet, samtidigt som skadliga faktorer som jitter, timingfel och överhörning eliminerades. V2 4K UHD-kabeln är konstruerad med 24 AWG silverpläterade, solida kärnledare, som tillåter flödet av ultrahögfrekvent ström, som används för att bära TMDS (Transition Minimized Differential Signaling), för att nå kritiska hastigheter för utmärkt dataöverföring. Nordosts egenutvecklade Micro Mono-Filament-teknik implementeras sedan, vilket tillåter ström och spänning att färdas över ledarens yta, praktiskt taget obehindrat av isolering. Ledarna är arrangerade i en dubbelaxlig, skärmad parkonstruktion, vilket minskar överföringsavstånd och tidsfel, medan skärmningen eliminerar destruktiv överhörning.

Nordosts Ultra High Definition-kablar är mekaniskt avstämda för optimal bild- och ljudprestanda. För att främja dessa utmärkta resultat implementeras proprietär teknologi för att säkerställa att 4K-bandbreddskraven överträffas på längder upp till 8 meter. Valhalla 2 4K UHD-kabeln är en amerikansk tillverkad, framtidssäker kabel, som hålls till de högsta standarderna för 4K-specifikationer enligt definitionen av DPL Labs.

Låter som mumbo-jumbo. Det relevanta är ju snarast att den lever upp till specifikationen.