Dags att förnya VPN, vill byta.

Permalänk
Medlem

Dags att förnya VPN, vill byta.

Hej,

Den VPN-tjänst jag idag använder går ut om någon vecka och jag är inte så pigg på att förnya.
Tycker den har börjat blocka lite väl mycket trafik, har problem med olika strömningstjänster mm mm.

Vilken tjänst rekommenderas?
Är det Mullvad som rekommenderas?
Såg att man kan få det lite billigare om man köper en årsprenumeration via Webhallen.

Permalänk
Medlem

Mullvad fungerar grymt bra! Stabilt snabbt svenskägt!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleP38:

Vilken tjänst rekommenderas?

Vad är syftet med tjänsten? Är det huvudsakliga skälet att komma åt utländska strömningstjänster? Beroende på användning så tror jag att olika leverantörer passar olika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad är syftet med tjänsten? Är det huvudsakliga skälet att komma åt utländska strömningstjänster? Beroende på användning så tror jag att olika leverantörer passar olika bra.

Det primära syftet är att värna om min integritet. Kunna känna mig trygg på publika nätverk. Framför allt när jag är ute och reser. I Sverige brukar jag generellt inte koppla upp på publika nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleP38:

Det primära syftet är att värna om min integritet. Kunna känna mig trygg på publika nätverk. Framför allt när jag är ute och reser. I Sverige brukar jag generellt inte koppla upp på publika nätverk.

Då skulle jag rekommendera att du kör via en egen vpn-server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Mullvad fungerar grymt bra! Stabilt snabbt svenskägt!

Shadowbannat på Twitch och fungerar inte med streamingtjänster.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Då skulle jag rekommendera att du kör via en egen vpn-server.

Vilket betyder?
Tror inte jag besitter den tekniska kompetensen för att sätta upp en egen server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleP38:

Vilket betyder?
Tror inte jag besitter den tekniska kompetensen för att sätta upp en egen server.

Vad har du för router? På många routrar kan man ha en vpn-server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad har du för router? På många routrar kan man ha en vpn-server.

Har en Router via Ownit, men ska snart flytta och då bygga upp ett mesh-nätverk så tar med mig denna fundering då också.
Har googlat en del efter att du skrev 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleP38:

Vilket betyder?
Tror inte jag besitter den tekniska kompetensen för att sätta upp en egen server.

Vilket betyder att du måste ha en server där du installerar till exempel WireGuard. Men eftersom du inte är teknisk av dig så är det Mullvad VPN som gäller

Men varför just Mullvad VPN? Andra VPN-tjänster är inte lika snäll mot din integritet som vad Mullvad är (många loggar din aktivtet). Mullvad kör endast med arbetsminnet (RAM). Deras tänk är inga hårddiskar = ingen lagring, vilket i sin helhet ett briljant koncept för att bevara deras kunders integritet.

Sen om du vill vara mån om din integritet medan du surfar runt på internet, så krävs det mycket mer arbete än att bara skaffa en VPN-tjänst. Jag vet dock att du "bara" ha VPN-tjänsten för publika nätverk.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Vilket betyder att du måste ha en server där du installerar till exempel WireGuard. Men eftersom du inte är teknisk av dig så är det Mullvad VPN som gäller

Men varför just Mullvad VPN? Andra VPN-tjänster är inte lika snäll mot din integritet som vad Mullvad är (många loggar din aktivtet). Mullvad kör endast med arbetsminnet (RAM). Deras tänk är inga hårddiskar = ingen lagring, vilket i sin helhet ett briljant koncept för att bevara deras kunders integritet.

Sen om du vill vara mån om din integritet medan du surfar runt på internet, så krävs det mycket mer arbete än att bara skaffa en VPN-tjänst. Jag vet dock att du "bara" ha VPN-tjänsten för publika nätverk.

Stort tack!
Ja jag har läst på lite till och jag tror att det är lite väl avancerat i förhållande till mitt syfte och vad jag behöver. 😀 Köper hellre en kommersiell tjänst.

Och jag förstår att det krävs mer gällande integriteten, men jag har det alltså som ett extra skydd på framför allt publika nätverk.

Ja, jag har läst mycket gott om Mullvad så blir nog den. Det enda var att det inte verkar gå att streama via Mullvad. Inte ett jättestort problem, men hade varit bra om det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleP38:

Stort tack!
Ja jag har läst på lite till och jag tror att det är lite väl avancerat i förhållande till mitt syfte och vad jag behöver. 😀 Köper hellre en kommersiell tjänst.

Och jag förstår att det krävs mer gällande integriteten, men jag har det alltså som ett extra skydd på framför allt publika nätverk.

Ja, jag har läst mycket gott om Mullvad så blir nog den. Det enda var att det inte verkar gå att streama via Mullvad. Inte ett jättestort problem, men hade varit bra om det funkar.

Varsågod

Jag har använt Mullvad VPN i snart 2 år nu och har endast problem med TV4 Play. Behöver dock bara byta från Stockholm till Göteborg och så kan jag titta på deras utbud.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig utav NordVPN - de är säkert inte billigast men det var de som hade den bästa bandbredden på sina VPNer. Har faktiskt fungerade klockrent mellan alla mina enheter.

Har använt dem ett par år nu.

/Daniel

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleP38:

Vilken tjänst rekommenderas?
Är det Mullvad som rekommenderas?
Såg att man kan få det lite billigare om man köper en årsprenumeration via Webhallen.

Hej,
Antar att du inte kör torrents då du sa att du inte var så teknisk lagd.
Men om du gör så ska har Mullvad plockat bort portforwarding vilket för egen var en showstopper.
Kör själv Proton VPN men jag kör hela deras paket och har en mejl där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lime3003:

Hej,
Antar att du inte kör torrents då du sa att du inte var så teknisk lagd.
Men om du gör så ska har Mullvad plockat bort portforwarding vilket för egen var en showstopper.
Kör själv Proton VPN men jag kör hela deras paket och har en mejl där också.

Går fortfarande att tanka torrents med mullvad, vad är det som slutar fungera utan PFWD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av psobject:

Går fortfarande att tanka torrents med mullvad, vad är det som slutar fungera utan PFWD?

Vissa privata trackers kräver en port öppen.

https://superuser.com/questions/1053414/how-does-port-forwarding-help-in-torrents

Permalänk

Mullvad. Använd ingenting annat.

OVPN köptes upp av Pango som drev Hotspot VPN och b.la injectade ads via javascript och sålde trafikdata.

NordVPN Har kopplingar till Tesonet och Hola som sammarbetade för att mina användardata där NordVPN senare stal teknologi från Hola.
https://web.archive.org/web/20180712032714/https://best10vpn....
https://www.techuseful.com/hola-vpn-and-nordvpn-partners-in-d...

Private internet Access köptes upp av Kape Technologies som också har haft fuffens för sig https://restoreprivacy.com/kape-technologies-owns-expressvpn-...

Mullvad är de enda som fortfarande uppvisar ett uns av integritet, du har möjlighet att betala via borde kontanter och Monero, du kan registrera dig via Tor och utan e-post och har inga specialerbjudanden som ger dig rabatter för att binda dig under en längre tid.

Hosta inte en egen VPN, du kommer inte ha möjligt att säkra den på samma sätt som en existerande tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Varsågod

Jag har använt Mullvad VPN i snart 2 år nu och har endast problem med TV4 Play. Behöver dock bara byta från Stockholm till Göteborg och så kan jag titta på deras utbud.

Bra att veta. Stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbbbbaaaaa:

Mullvad. Använd ingenting annat.

OVPN köptes upp av Pango som drev Hotspot VPN och b.la injectade ads via javascript och sålde trafikdata.

NordVPN Har kopplingar till Tesonet och Hola som sammarbetade för att mina användardata där NordVPN senare stal teknologi från Hola.
https://web.archive.org/web/20180712032714/https://best10vpn....
https://www.techuseful.com/hola-vpn-and-nordvpn-partners-in-d...

Private internet Access köptes upp av Kape Technologies som också har haft fuffens för sig https://restoreprivacy.com/kape-technologies-owns-expressvpn-...

Mullvad är de enda som fortfarande uppvisar ett uns av integritet, du har möjlighet att betala via borde kontanter och Monero, du kan registrera dig via Tor och utan e-post och har inga specialerbjudanden som ger dig rabatter för att binda dig under en längre tid.

Hosta inte en egen VPN, du kommer inte ha möjligt att säkra den på samma sätt som en existerande tjänst.

Stort tack! Blir Mullvad när min nuvarande tjänst går ut nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Ja har kört Mullvad ett par år nu, och är supernöjd.
Kan även tillägga för informations skull att polisen gjorde en raid mot dom ganska nyligen (nåt år sen nu) och fick gå därifrån tomhänta då de inte fanns något att plocka med sig. Så känner mig ganska safe med Mullvad

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem

Jag kör Windscribe, men hade jag blivit tvungen att välja idag så hade jag valt Mullvad. Mullvad rekommenderas av alla som prioriterar säkerhet.

Permalänk
Keeper of Traditions

Har också kört mullvad ganska länge nu och de är grymma för just integritetsbiten och även funktionalitet.
Däremot funkar de inte för att komma runt regionsspärrar vilket de också uttryckligen skriver inte är syftet med tjänsten. Vissa hemsidor har också slutat fungera när man kör med VPN på, vet inte om det beror på just mullvad däremot.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vissa hemsidor har också slutat fungera när man kör med VPN på, vet inte om det beror på just mullvad däremot.

Swedbank blockerade flera av Mullvads svenska servrar för ett tag sen. Men nu när jag testade via både telefonen och swedbank.se, så verkar de ha avblockerat dessa. Testade förvisso endast en gång, men förhoppningsvis har de avblockerat servrarna.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Använt både NordVPN och Mullvad. Mullvad har stöd för Wireguard i router vilket NordVPN saknar. Får även högre hastighet med Mullvad. Så Mullvad är min rekomendation.

Permalänk
Medlem

Tack alla!
Har beställt Mullvad 12 månader via Webhallen! Så får jag prova under ett år och se