Permalänk
Medlem

Val av gamingstol

Hej,

Fyller snart 39 och sagt jag önskar mig en ny stol då min Frost Demon har gjort sitt, innan det har man haft ett par DX Racer.

Vart inne lite på noblechair, men vad ska man ha nu för tiden?
Har typ ingen koll och en budget på 3-5k ish.

Kom gärna med förslag eller länkar

//hzn

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Skrivet av hznn:

Hej,

Fyller snart 39 och sagt jag önskar mig en ny stol då min Frost Demon har gjort sitt, innan det har man haft ett par DX Racer.

Vart inne lite på noblechair, men vad ska man ha nu för tiden?
Har typ ingen koll och en budget på 3-5k ish.

Kom gärna med förslag eller länkar

//hzn

Racingstolar är inte bra för ryggen då de inte stödjer nedre ryggen särkilt bra. Jag skulle rekommendera att kolla på vanliga kontorsstolar exempelvis Ikeas Styrspel eller liknande.

Styrspel: https://www.ikea.com/se/sv/p/styrspel-stol-foer-gaming-moerkg...

Läs gärna tråden om hur man hittar en riktigt bra kontorsstol: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1467561-guide-for-kop-...

PS: Det finns likvideringshemsidor där företag auktionerar ut deras bord och stolar jättebilligt.

Permalänk
Medlem

Letar själv stol (som inte kostar en förmögenhet).

Så kan väl kanske tipsa med Sihoo.

Kollar själv på Sihoo(EU butiken). Velar mellan M57 eller någon i de högre tiers. Sitter för närvarande med en DXRacer som gjort sitt och har 0 ergonomi.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SopkvastJonas:

Racingstolar är inte bra för ryggen då de inte stödjer nedre ryggen särkilt bra. Jag skulle rekommendera att kolla på vanliga kontorsstolar exempelvis Ikeas Styrspel eller liknande.

Styrspel: https://www.ikea.com/se/sv/p/styrspel-stol-foer-gaming-moerkg...

Läs gärna tråden om hur man hittar en riktigt bra kontorsstol: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1467561-guide-for-kop-...

PS: Det finns likvideringshemsidor där företag auktionerar ut deras bord och stolar jättebilligt.

Skrivet av EyeNEye:

Letar själv stol (som inte kostar en förmögenhet).

Så kan väl kanske tipsa med Sihoo.

Kollar själv på Sihoo(EU butiken). Velar mellan M57 eller någon i de högre tiers. Sitter för närvarande med en DXRacer som gjort sitt och har 0 ergonomi.

Tack för input.

Har kikat på Mios gamingstolar, den dyraste har kampanj och provsatt den och jag var nöjd

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Hej,

Fyller snart 39 och sagt jag önskar mig en ny stol då min Frost Demon har gjort sitt, innan det har man haft ett par DX Racer.

Vart inne lite på noblechair, men vad ska man ha nu för tiden?
Har typ ingen koll och en budget på 3-5k ish.

Kom gärna med förslag eller länkar

//hzn

Ärligt talat så finns det bara ett vettigt val, begagnad kinnarps! köpte själv en Kinnarps 6000 med typ 15 år på nacken för 500kr och den kommer nog leva längre än vad jag gör! Fick lov att spänna "kopplingen" vilket va extremt pilligt men helt klart värt det för att få en ordentlig stol!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Sitter sedan ett par år bekvämt i en secretlabs titan xl. skönt med högt ryggstöd och den är gedigen om man är lite tyngre. Bytte från liknande kinnarps 6000. Sitter bättre i secretlabsstolen. enda jag saknar är det grymma justerbara nackstödet på kinnarpsstolen.

Permalänk
Medlem

Tycker Secretlabs Evo 2022 är helt bra för att va gamingstolar som har helt okej ergonomi och bra kvalité. Kör med "Softweave" tygalternativet då jag aldrig varit nån fan av konstläder (och katterna skulle klösa sönder det och lämna fula märken medan tyg alternativet har hållit bra hittills när det blir lite klös då och då för att få uppmärksamhet). Har jämfört med diverse kontorsstolar, skulle säga ungefär samma ergonomi för spenderat pengar, gillar speciellt magnetdesignen för nackkudden och att armstöden är fast med magnet så man byter lätt ut dessa mot nya när det är dags. Sen tycker jag speciellt svarta Softweave alternativet ser stilrent ut https://secretlab.eu/sv/products/titan-evo-2022-series?sku=R2...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ärligt talat så finns det bara ett vettigt val, begagnad kinnarps! köpte själv en Kinnarps 6000 med typ 15 år på nacken för 500kr och den kommer nog leva längre än vad jag gör! Fick lov att spänna "kopplingen" vilket va extremt pilligt men helt klart värt det för att få en ordentlig stol!

Skrivet av Omega5509:

Sitter sedan ett par år bekvämt i en secretlabs titan xl. skönt med högt ryggstöd och den är gedigen om man är lite tyngre. Bytte från liknande kinnarps 6000. Sitter bättre i secretlabsstolen. enda jag saknar är det grymma justerbara nackstödet på kinnarpsstolen.

Okej, får spana efter en Kinnarps 6000 då, eller ta en titt på Secret Labs, tackar!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tycker Secretlabs Evo 2022 är helt bra för att va gamingstolar som har helt okej ergonomi och bra kvalité. Kör med "Softweave" tygalternativet då jag aldrig varit nån fan av konstläder (och katterna skulle klösa sönder det och lämna fula märken medan tyg alternativet har hållit bra hittills när det blir lite klös då och då för att få uppmärksamhet). Har jämfört med diverse kontorsstolar, skulle säga ungefär samma ergonomi för spenderat pengar, gillar speciellt magnetdesignen för nackkudden och att armstöden är fast med magnet så man byter lätt ut dessa mot nya när det är dags. Sen tycker jag speciellt svarta Softweave alternativet ser stilrent ut https://secretlab.eu/sv/products/titan-evo-2022-series?sku=R2...

Ser nice ut, men priset drar iväg en del sen blir det halvroligt om man måste skicka tillbaks eller så :/

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Jag sitter lite i samma sits. Gamingstolar har nästan alla värdelöst svankstöd, sämre tilt OCH de är för breda och instängande, så det är svårt för mig att få bra stöd för bröstryggen och stretcha. De liksom trycker fram axlarna. Vissa modeller framhäver bättre svankstöd, men problematiken kring axlar och bröstrygg kvarstår

Begagnade Kinnarps är ju ett väldigt bra alternativ när det finns schyssta inne. Sitter på en Kinnarps Plus på kontoret, men att köpa en ny sådan är på tok över min budget

Vill man ha en ny stol inom rimlig budget så har jag hittat denna ergonomiska kontorsstol istället: https://www.dpj.se/ergonomiska-kontorsstolar/16441-kontorssto.... Det är en av få som har ställbar synk-tilt, höjbart ryggstöd, sits med justerbart djup och justerbart nackstöd osv. Jag tyckte jag satt väldigt bra i den när jag provade i butik. Armstöden är dock stenhårda, så kanske att man får göra något åt dem

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Blev en Sihoo M57 i grått/vitt, som dök upp igår. Enkel montering och massa extra brickor/bultar ingick. Väldigt nöjd. Helt annan position när man sitter och lirar nu. Innan låg jag som en ål och fick ont i röven efter någon/några timmar. Kan iaf rekommendera M57:an. Bra instegsversion och mesh andas ju betydligt bättre än det jag hade innan.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera en Ergo 312 från DJP! Fick hem min igår och är tvärnöjd!

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | ASUS GeForce RTX 4070 12GB GDDR6 ProArt OC | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | Corsair RM850x 850W v3 | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Fractal Design North Svart TG

Permalänk
Skrivet av hznn:

Hej,

Fyller snart 39 och sagt jag önskar mig en ny stol då min Frost Demon har gjort sitt, innan det har man haft ett par DX Racer.

Vart inne lite på noblechair, men vad ska man ha nu för tiden?
Har typ ingen koll och en budget på 3-5k ish.

Kom gärna med förslag eller länkar

//hzn

Stämmer in med andra i tråden som rekommenderar en kontorsstol istället för gaming stol, din rygg kommer tacka dig.
kolla på hur stolen går att justera alltså finns det möjlighet att ställa in för olika parametrar mer än bara höjd ock lite tilt på ryggen?

kan också rekommendera att köpa begagnat av ett bra märke då dom ofta håller bra och levt lätta liv på något kontor.
tror att kinnarps tillhandahåller reservdelar också. dom har för övrigt en begagnat/återbruks shop på deras egna sida.
https://www.kinnarps.se/store/aterbruk/?category=109280

sen har vi inte en guide här på swec med just ergonomi och stolar jo då. https://www.sweclockers.com/artikel/32248-sweclockers-guide-t...

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flundra:

Kan varmt rekommendera en Ergo 312 från DJP! Fick hem min igår och är tvärnöjd!

Tyvärr har den ryggstöd i mesh, jag är inte så förtjust i det. Och dessutom är den i kortaste laget för mig, ramen i överkant hamnade liksom obekvämt mot mina skuldror när jag provade den. Synd, för det verkar vara en prisvärd och vettig stol i övrigt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Tyvärr har den ryggstöd i mesh, jag är inte så förtjust i det.

Köp en pläd

Permalänk
Medlem

Älskar min DXRACER. Bästa stolen jag haft. Kan sitta i den utan problem mååånga timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Tyvärr har den ryggstöd i mesh, jag är inte så förtjust i det. Och dessutom är den i kortaste laget för mig, ramen i överkant hamnade liksom obekvämt mot mina skuldror när jag provade den. Synd, för det verkar vara en prisvärd och vettig stol i övrigt

Förstår! Tursamt nog funkade den kanon för mig (182cm 74kg för er andra som klurar på ergo 312)

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | ASUS GeForce RTX 4070 12GB GDDR6 ProArt OC | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | Corsair RM850x 850W v3 | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Fractal Design North Svart TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Köp en pläd

Eller så köper jag inte en stol med mesh?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Eller så köper jag inte en stol med mesh?

Om man kan få en med mesh för mycket billigare ihop med en pläd för 50 kr så är ju det lite av ett självklart val. Är dessutom skönare än att ha exempelvis läder, som dessutom blir väldigt klibbigt mot ryggen på sommaren om man nu inte har en AC.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk

Kinnarps-stol från ett företag som kursat är guld värt
Fick en i riktigt bra skick för 1000.-

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Älskar min DXRACER. Bästa stolen jag haft. Kan sitta i den utan problem mååånga timmar.

När du skriver som ovan så undrar jag vad hade du för förfärlig stol innan att du hyllar DXRACER så?

Ofta så spelar kroppsbyggnad in i hur en stol upplevs. Är man lång så är en stol med låg rygg obekväm om kanten kommer på fel ställe, har man långa ben så är en "kort" sittdyna obekväm och tvärt om.

Sedan är det också så att det är få jag pratat med som tycker att "rätt" sittställning är bekväm. Det tar en tid att vänja sig och att ha en stol där ryggen är separat inställningsbar för att justera svankstödet till olika sittställningar är bara bra för kroppen.

Men som någon skev ovan - en riktigt bra kontorsstol är guld och din rygg (och kropp) kommer att tacka dig i framtiden.

Instämmer för övrigt också i att en Kinnarps stol är en given rekommendation och de finns ju att köpa på begagnatmarknaden.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.