Deklaration avdrag hemkontor, utrustning etc

Permalänk

Deklaration avdrag hemkontor, utrustning etc

Hej,

Snart är det deklaration. Jag skulle gissa att det finns många som har köpt saker som de har i hemmet som de endast använder i jobbet, likaså diverse teknisk utrustning, kurser, abonnemang på programvaror som t.ex. Adobe m.m

Hade man varit en egenföretagare så är Adobe programvaror knappast någon konstighet att dra av om man jobbar som frontend utvecklare, men om man är anställd så blir det en helt annan sits. Och det hela blir mer flummigt, som varför köper ej arbetsgivaren Adobe etc?

Min fråga är finns det någon chans att på något sätt dra av något eller är man helt körd?

För min egen del köper jag en hel del prylar för att laborera hemma, jag varken vill eller får laborera med kunders prylar. Enda sätt att göra det är att köpa själv.. Men det känns lite självklart att det är kört att dra av.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hej,

Snart är det deklaration. Jag skulle gissa att det finns många som har köpt saker som de har i hemmet som de endast använder i jobbet, likaså diverse teknisk utrustning, kurser, abonnemang på programvaror som t.ex. Adobe m.m

Hade man varit en egenföretagare så är Adobe programvaror knappast någon konstighet att dra av om man jobbar som frontend utvecklare, men om man är anställd så blir det en helt annan sits. Och det hela blir mer flummigt, som varför köper ej arbetsgivaren Adobe etc?

Min fråga är finns det någon chans att på något sätt dra av något eller är man helt körd?

För min egen del köper jag en hel del prylar för att laborera hemma, jag varken vill eller får laborera med kunders prylar. Enda sätt att göra det är att köpa själv.. Men det känns lite självklart att det är kört att dra av.

Jag är typ hundra på att det är kört att dra av något, däremot kan du alltid ringa skatteverket, de är en av de få myndigheter som är riktigt duktiga på att svara på frågor, även de av komplex karaktär.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag är typ hundra på att det är kört att dra av något, däremot kan du alltid ringa skatteverket, de är en av de få myndigheter som är riktigt duktiga på att svara på frågor, även de av komplex karaktär.

Självklart. Om man har en fråga angående något. Jag tänkte mer allmänt. Där det såklart är planerat för att följa kraven.
Alltså man väljer produkter som det inte finns någon privat användning för överhuvudtaget, såvida man inte äger en mcdonaldsrestaurang eller liknande för privat bruk som man också har ens pryl till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag är typ hundra på att det är kört att dra av något, däremot kan du alltid ringa skatteverket, de är en av de få myndigheter som är riktigt duktiga på att svara på frågor, även de av komplex karaktär.

De är också en myndighet som ger olika svar beroende på vem som svarar.
Svaren skiljer sig helt från varandra
Testa fråga om tjänsteställe för hantverkare 😀

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte. Du vill kvitta momsen på saker du köpt privat för privat användning? I vilket bolag? Eller va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min fråga är finns det någon chans att på något sätt dra av något eller är man helt körd?

Du är körd.

Varför förser din arbetsgivare dig inte med verktygen du behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min fråga är finns det någon chans att på något sätt dra av något eller är man helt körd?

Du är helt körd. Arbetsgivare får inte ens köpa något som du har hemma, då ska det förmånsbeskattas. Typ enda undantagen är laptop/mobil som du bär mellan hemmet/kontoret.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Det jag funderade på var det som stod på skatteverkets hemsida:

Arbetsredskap
Du kan göra avdrag för ett arbetsredskap om det
är nödvändigt för att du ska kunna utföra dina arbetsuppgifter
är något som arbetsgivaren inte tillhandahåller
är en tillgång som sjunker i värde.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/a...

Men det kändes kört, jag ville bara få det bekräftat. Det ska i fallet ovanför kanske vara en anställd fotograf som på jobbet ej fick låna en kamera. Hmm.. Eller vad tusan gäller exemplet för?

Skrivet av joakim99:

Du är körd.

Varför förser din arbetsgivare dig inte med verktygen du behöver?

Varför förser "ingen arbetsgivare" i Sverige deras anställda med dyr labbutrustning? Jag som IT-nisse person, har elinstrument köpta som privatperson som ytterst få elektriker har. Jag har visserligen köpt dem begagnat, men även vissa ny.
Det känns komisk att seniora elektriker har med sig sämre prylar på sin arbetsplats än vad vissa datanördar privat inköpt har i sin väska.

Skrivet av Mindfighter:

Du är helt körd. Arbetsgivare får inte ens köpa något som du har hemma, då ska det förmånsbeskattas. Typ enda undantagen är laptop/mobil som du bär mellan hemmet/kontoret.

Jag skulle tro saker som det finns någon som helst privat användning för så bör man ej ha prylen hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det känns komisk att seniora elektriker har med sig sämre prylar på sin arbetsplats än vad vissa datanördar privat inköpt har i sin väska.

Kanske för att de inte behöver dessa prylarna för att göra sitt jobb?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Kanske för att de inte behöver dessa prylarna för att göra sitt jobb?

Snarare borde ha, nu får de byta ut prylar som de inte kan mäta om de är hela eller inte. Men bra saker kostar, sedan kostar det att lära sig använda dem.

Men jag har nog insett att det är kört, lycka till att övertyga skattemyndigheten att man bör ha bra teknikprylar när det inte går övertyga folk här.

Permalänk
Medlem

Det är väl snarare din arbetsgivare du ska övertyga. Annars är det ju hobby, och varför anser du dig då ha rätt att dra av för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Snarare borde ha, nu får de byta ut prylar som de inte kan mäta om de är hela eller inte. Men bra saker kostar, sedan kostar det att lära sig använda dem.

Men jag har nog insett att det är kört, lycka till att övertyga skattemyndigheten att man bör ha bra teknikprylar när det inte går övertyga folk här.

Det är väl återigen din arbetsgivare som du skall övertyga? Det känns som om du vill köpa prylar som du vill ha privat men vill att vi andra skall sponsra.

Permalänk

Jag frågade generellt med avdrag. Som stod här: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/a...

Men inser att det i praktiken inte gäller någon. Och man inser lätt varför duktiga personer är egenkonsulter ibland anlitade av företag. Jag har stött på många egenkonsulter i mitt liv, alla har schyssta arbetsredskap. Resten kanske har bra laptop och mobil, men sedan har de ofta sämre prylar än en teknikintresserad student.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hej,

Snart är det deklaration. Jag skulle gissa att det finns många som har köpt saker som de har i hemmet som de endast använder i jobbet, likaså diverse teknisk utrustning, kurser, abonnemang på programvaror som t.ex. Adobe m.m

Hade man varit en egenföretagare så är Adobe programvaror knappast någon konstighet att dra av om man jobbar som frontend utvecklare, men om man är anställd så blir det en helt annan sits. Och det hela blir mer flummigt, som varför köper ej arbetsgivaren Adobe etc?

Min fråga är finns det någon chans att på något sätt dra av något eller är man helt körd?

För min egen del köper jag en hel del prylar för att laborera hemma, jag varken vill eller får laborera med kunders prylar. Enda sätt att göra det är att köpa själv.. Men det känns lite självklart att det är kört att dra av.

Lös problemet genom att spela enligt regelverket, istället för att försöka runda det. Skapa en enskild firma så är saken löst.

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Lös problemet genom att spela enligt regelverket, istället för att försöka runda det. Skapa en enskild firma så är saken löst.

Vilket jag vet flera som gör. Det kräver dock betydligt mer av en själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vilket jag vet flera som gör. Det kräver dock betydligt mer av en själv.

Mjae tio minuter i månaden kanske? Jag har en enskild firma, flera bolag, någon stiftelse, ett par föreningar. Ganska behagligt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag frågade generellt med avdrag. Som stod här: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/a...

Men inser att det i praktiken inte gäller någon. Och man inser lätt varför duktiga personer är egenkonsulter ibland anlitade av företag. Jag har stött på många egenkonsulter i mitt liv, alla har schyssta arbetsredskap. Resten kanske har bra laptop och mobil, men sedan har de ofta sämre prylar än en teknikintresserad student.

Vad är det för prylar du menar?

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Mjae tio minuter i månaden kanske? Jag har en enskild firma, flera bolag, någon stiftelse, ett par föreningar. Ganska behagligt ändå.

Jag får fundera på det, inte nu någon gång i framtiden.

Skrivet av joakim99:

Vad är det för prylar du menar?

Jag frågade generellt. Beroende på jobb så kan det vara olika. Jag umgås med snickare där flera har deras egen hörselskydd, hammare, såg, pennor och lite annat.
Jag själv har Flukeinstrument, diverse usb kommunikationsprylar etc.
Detta för att man ej ska labba med utrustning som ska till kund. Och om man ej labbar så är det svårt att bli bra.

Men jag har fått det svar som jag trodde det var kört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du är helt körd. Arbetsgivare får inte ens köpa något som du har hemma, då ska det förmånsbeskattas. Typ enda undantagen är laptop/mobil som du bär mellan hemmet/kontoret.

Kan det verkligen stämma? Min arbetsgivare gav alla anställda ett visst belopp att köpa utrustning till hemmet för under pandemin när vi började jobba hemifrån och har fortsatt med det till varje nyanställd, och vi har inte blivit förmånsbeskattade för detta.

Känner till kollegor som bland annat har köpt bord, stolar, skärmar, hörlurar och lampor, och fått ersatt för dessa.

Vill minnas att i avtalet, för de som tagit del av erbjudandet, framgår det att om anställningen avslutas inom ett år ska arbetsgivaren ersättas med 40% av beloppet, så det kanske innebär att företaget tekniskt sett äger utrustningen under första året.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Det går att skriva av, om du har kvitton (och köpen ska vara under ett visst maxbelopp) och din arbetsgivare är villig att skriva av detta och det går att påvisa att du använder det i ditt dagliga arbete.

Alltså det går definitivt, det handlar om hur villig din arbetsgivare är och hur snälla de är på ekonomiavdelningen för att godkänna köpen. Det är inget konstigt att inhandla kurser, material osv till sina anställda men det är konstigt att efter du köpt det gå till arbetsgivaren och säga att du vill ha det skrivet på företaget.

Jag kan tänka mig att din arbetsgivare kommer skratta och säga nej, men jag är med dig jag köper också kurser privat när arbetsgivaren säger nej för att de är snåla och hade gärna skrivit av det på företaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Kan det verkligen stämma? Min arbetsgivare gav alla anställda ett visst belopp att köpa utrustning till hemmet för under pandemin när vi började jobba hemifrån och har fortsatt med det till varje nyanställd, och vi har inte blivit förmånsbeskattade för detta.

Vet också att det förekommer, men inte rätt för det, skatteverket är inte särskilt flexibla på något som kan gynna en privatperson.

Mobilabbonemang med fria samtal stred de för att de skulle förmånsbeskattas men den striden förlorade de. Så företag som gör som du beskriver kan få korrigera det vid en revision.

Vet att företag som försöker göra rätt valt att ge de anställda extra belopp som lön, öronmärkt för hemmakontorsuttustning.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Kan det verkligen stämma? Min arbetsgivare gav alla anställda ett visst belopp att köpa utrustning till hemmet för under pandemin när vi började jobba hemifrån och har fortsatt med det till varje nyanställd, och vi har inte blivit förmånsbeskattade för detta.

Känner till kollegor som bland annat har köpt bord, stolar, skärmar, hörlurar och lampor, och fått ersatt för dessa.

Vill minnas att i avtalet, för de som tagit del av erbjudandet, framgår det att om anställningen avslutas inom ett år ska arbetsgivaren ersättas med 40% av beloppet, så det kanske innebär att företaget tekniskt sett äger utrustningen under första året.

För att inte förmånsbeskattas måste företaget äga utrustningen och du får låna det och använda det i jobbet. Du kan sen köpa loss utrustningen till marknadsvärde. Det är skitenkla regler runt det där, nära på omöjligt att göra fel om man inte aktivt försöker. Sen har ju inte skatteverket koll på varenda kontorsstol som cirkulerar runt i världen och huruvida den står hemma hos dig eller på ett kontor. Rent generellt bör man som företag vara mycket restriktiv när det kommer till att låta de anställda göra egna utlägg då det blir så mycket bökigare vid eventuell kontroll. Skatteverket skiter nog inofficiellt stenhårt i huruvida företaget ger dig en skärm och en mus till hemmet under pandemin, men för att hålla folk ärliga sker det nog några stickprov lite då och då. De brukar ju till och med informera i förväg och säga typ, i år fokuserar vi på den här branchen och kollar på de här grejerna, hör av er till oss om ni har frågor etc.

Mellan tummen och pekfingret kan man alltid resonera så här: Om man köper någonting på sitt företag som ett led i att bedriva verksamhet som skall generera intäkter, då kan man dra av det som en kostnad. Om det inte finns något verkligt mål att generera intäkter ska man inte hålla på och dra av saker. Om man inte genererar intäkter och bedriver affärsmässig verksamhet kommer företaget att avregistreras och det kan bli lite hoola-baloo om man har otur. Det är så lite pengar att det inte är värt det, om man ska hålla på och bryta mot lagen och sno pengar av sina vänner och grannar kan man ju gå lite mer all-in så att det blir lite mer fartfyllt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Snarare borde ha, nu får de byta ut prylar som de inte kan mäta om de är hela eller inte. Men bra saker kostar, sedan kostar det att lära sig använda dem.

Men jag har nog insett att det är kört, lycka till att övertyga skattemyndigheten att man bör ha bra teknikprylar när det inte går övertyga folk här.

Jag tror inte det är direkt vanligt att bli nekad tillgång till instrument/verktyg som behövs för tjänsteutövningen. Dom gånger jag inte fått köpa in det jag behövt så har jag fått hyra instrumentet eller köpt tjänsten/mätningen från extern part. Behövs det för ditt arbete- då får arbetsgivaren pröjsa.

Jag är övertygad om att de flesta elektriker har det dom behöver. Men jag är nyfiken på vad det är du har som en elektriker borde ha (jag är också miljöskadad av mätteknik)...?

För ett bra svar på din fråga - ring skatteverket. Eller så startar du eget och börjar fakturera. Avdrag kan du göra retroaktivt.

Permalänk
Skrivet av TrinitoN:

Jag tror inte det är direkt vanligt att bli nekad tillgång till instrument/verktyg som behövs för tjänsteutövningen. Dom gånger jag inte fått köpa in det jag behövt så har jag fått hyra instrumentet eller köpt tjänsten/mätningen från extern part. Behövs det för ditt arbete- då får arbetsgivaren pröjsa.

Jag är övertygad om att de flesta elektriker har det dom behöver. Men jag är nyfiken på vad det är du har som en elektriker borde ha (jag är också miljöskadad av mätteknik)...?

För ett bra svar på din fråga - ring skatteverket. Eller så startar du eget och börjar fakturera. Avdrag kan du göra retroaktivt.

Processmeter simulera 4-20ma, modbus adapter, rs485, rs233, KNX adapter, bacnet, canbus profibus you name it.

Min fråga var generell och jag trodde innan det var kört, men ville bara få det bekräftat. Och det säger lite om varför tekniker i sverige ofta har så lite erfarenhet av praktiska saker. Det är inte roligt att lägga ut kanske 20 000kr på en pryl, där man endast har prylen för att labba lite och det finns ingen som helst privat användning såvida man inte äger en fabrik eller liknande för privat bruk.. En person som är egenföretagare och då ofta grymt mycket bättre, tjänar mer etc. Ja den kan öka sitt försprång ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min fråga var generell och jag trodde innan det var kört, men ville bara få det bekräftat. Och det säger lite om varför tekniker i sverige ofta har så lite erfarenhet av praktiska saker. Det är inte roligt att lägga ut kanske 20 000kr på en pryl, där man endast har prylen för att labba lite och det finns ingen som helst privat användning såvida man inte äger en fabrik eller liknande för privat bruk.. En person som är egenföretagare och då ofta grymt mycket bättre, tjänar mer etc. Ja den kan öka sitt försprång ännu mer.

Med lite insyn i andra länders skattelagstiftning så har vi små avdragsmöjligheter även som egenföretagare kan jag rapportera. Men vi får väl försöka se det positivt, högskoleutbildningar är ju gratis för oss alla... nu måste vi bara få dom att anordna kurser vi är intresserade av och att de köper in den typen av utrustning vi vill labba med!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Lös problemet genom att spela enligt regelverket, istället för att försöka runda det. Skapa en enskild firma så är saken löst.

Nja... sanning med modifikation.
Man kan självklart momsregga en enskild firma, men för att dra av moms t.ex så kräver det ju att du också redovisar moms, alltså har någon form av inkomst i firman, det går inte att starta företag och sen dra av moms på allt man köper. Då kommer du snabbt att bli avreggad för momsen och i värsta fall återbetalningsskyldig.

kontenta Ingen moms in till skatteverket, ingen moms tillbaka.

edit: (@ernesto hade redan tagit upp detta i ett inlägg ovan)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Kan det verkligen stämma? Min arbetsgivare gav alla anställda ett visst belopp att köpa utrustning till hemmet för under pandemin när vi började jobba hemifrån och har fortsatt med det till varje nyanställd, och vi har inte blivit förmånsbeskattade för detta.

Känner till kollegor som bland annat har köpt bord, stolar, skärmar, hörlurar och lampor, och fått ersatt för dessa.

Vill minnas att i avtalet, för de som tagit del av erbjudandet, framgår det att om anställningen avslutas inom ett år ska arbetsgivaren ersättas med 40% av beloppet, så det kanske innebär att företaget tekniskt sett äger utrustningen under första året.

Det beror lite på hur din arbetsgivare hanterar detta, om de inte förmånsbeskattar er för det så skulle jag säga att de gör fel och vid en granskning av SKV så kommer det både bli böter och upptaxering. Ska de göra det korrekt så ska de hantera det som fömånsbeskattning men kan då göra en så kallad "gross-up" på lönen i samma period så att de gör ett lönetillägg som höjer upp lönen så att nettot av lönehöjning, skatt och förmånsbeskattning blir 0 kr för den anställde. Brukar som tumregel innebära att inköpet kostar bolaget ~3ggr så mycket som inköpspriset av utrustningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Nja... sanning med modifikation.
Man kan självklart momsregga en enskild firma, men för att dra av moms t.ex så kräver det ju att du också redovisar moms, alltså har någon form av inkomst i firman, det går inte att starta företag och sen dra av moms på allt man köper. Då kommer du snabbt att bli avreggad för momsen och i värsta fall återbetalningsskyldig.

kontenta Ingen moms in till skatteverket, ingen moms tillbaka.

edit: (@ernesto hade redan tagit upp detta i ett inlägg ovan)

Man har flera år på sig, det är bara säga att det blev inte som man tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Processmeter simulera 4-20ma, modbus adapter, rs485, rs233, KNX adapter, bacnet, canbus profibus you name it.

Min fråga var generell och jag trodde innan det var kört, men ville bara få det bekräftat. Och det säger lite om varför tekniker i sverige ofta har så lite erfarenhet av praktiska saker. Det är inte roligt att lägga ut kanske 20 000kr på en pryl, där man endast har prylen för att labba lite och det finns ingen som helst privat användning såvida man inte äger en fabrik eller liknande för privat bruk.. En person som är egenföretagare och då ofta grymt mycket bättre, tjänar mer etc. Ja den kan öka sitt försprång ännu mer.

Det är kört eftersom det uppenbarligen inte är ett verktyg som är nödvändigt för att utföra arbetsuppgifterna du fått av din arbetsgivare. Att du vill laborera för att lära dig är en hobby/fritidssysssla. Dvs privat bruk.

Vill man ha andra arbetsuppgifter som kanske kräver annan teknisk utrustning så pratar man i första hand med sin arbetsgivare, och kan man inte komma överens får man söka sig till ett annat företag (eller starta eget).

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag frågade generellt. Beroende på jobb så kan det vara olika. Jag umgås med snickare där flera har deras egen hörselskydd, hammare, såg, pennor och lite annat.
Jag själv har Flukeinstrument, diverse usb kommunikationsprylar etc.
Detta för att man ej ska labba med utrustning som ska till kund. Och om man ej labbar så är det svårt att bli bra.

Men jag har fått det svar som jag trodde det var kört.

En snickare köper väl ändå inte hörselkåpor, såg och hammare privat?
Om man nu gör det, för man inte gillar de verktygen som arbetsgivaren tillhandahåller, så får man inte göra avdrag på deklarationen för dessa. Möjligen, enligt vad du länkar, så skulle man kunna göra det om arbetsgivaren inte tillhandahåller någon såg alls, men det är ju absurt.

Om du behöver utrustning för att lära dig och bli bättre, så får endera din arbetsgivare köpa in dessa prylar, alternativt så får man köpa en utbildning/kurs för det. Att du personligen vill utveckla dina kunskaper, och arbetsgivaren inte vill hjälpa dig med det, är ju i sig ingen grund för skatteavdrag. Då skulle alla inköp, med lite fantasi, kunna klassas som skatteavdrag.